Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:19

Bovenstaande vind ik echt zo'n kwestie van "ik kreeg het nooit dus anderen mogen het ook niet!"

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:31

Amaris schreef:
Bovenstaande vind ik echt zo'n kwestie van "ik kreeg het nooit dus anderen mogen het ook niet!"

Zelfs al zou dat zo zijn, dan nog mag ze er toch zo over denken?

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:36

Ik had het ook laatst ik heb ook ja gezegd maar als ik het goed begrijp moet je een jaar ov hebben?
Ik heb gewoon een anonieme ov chipkaart kan dat dan ook?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:41

Toen ik mijn ov had liet ik ook mensen mee reizen met 40 % korting en ik heb ook wel eens aan mensen gevraagd of ik met hun mee mocht reizen toen ik geen ov meer had.
Heb op die manier hele leuke mensen ontmoet en de meest rare gesprekken gehad.

Wat is er zo fout aan het helpen van elkaar zonder er iets voor terug te krijgen?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:45

Nou omdat door dt soort acties OV nog al duurder wordt dan het al is. Uiteindelijk help je meer mensen niet dan wel door de NS haar inkomsten mis te laten lopen.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:45

Mij is het nog nooit gevraagd, maar ik zou het niet doen. Ik reis gratis op mijn studenten ov omdat ik anders torenhoge reiskosten maak voor mijn studie. Wanneer mensen zonder dat ze er recht op hebben 40% kortingskaartjes kopen vind ik dat gewoon fraude..

En ja het openbaar vervoer is duur, maar als je nagaat dat er al vele subsidies op zitten en de werkelijke kosten nog hoger zijn mogen we onze handen dichtknijpen. :)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:48

Ik vind het niet vreemd dat het OV steeds duurder wordt als ik dit allemaal lees... Rare mentaliteit van mensen om wel gebruik te willen maken van de trein, maar er niet voor willen betalen wat het kost :(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:52

_suus19_ schreef:
5 minuten vertraging kan toch echt heel vervelend zijn als je daardoor precies een overstap mist.. Meestal geeft een paar minuten vertraging toch al een extra reistijd van een half uur.

Wees blij dat je in een land woont waar elk half uur een trein rijdt :+

En vertraging heeft NIKS met rijk rekenen te maken.

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:01

sandra8 schreef:
Ik had het ook laatst ik heb ook ja gezegd maar als ik het goed begrijp moet je een jaar ov hebben?
Ik heb gewoon een anonieme ov chipkaart kan dat dan ook?

Om meereis korting te kunnen geven moet je bij de NS zelf een abonnement hebben. Volgens mij zit op alle soorten abonnementen ook korting op bepaalde tijden en hiermee ook samenreis korting.
De meesten hier hebben het over een studenten OV kaart.

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:03

Ik heb het wel eens toegestaan. Alle keren gecontroleerd en de conducteurs waren not ammused en vonden het nodig om ons te overhoren - of we wel echt samen reisden!

cupido2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:11

Ik vind het geen enkel probleem! Wij hebben als student zijnde het geluk dat we gratis mogen reizen. Waarom zou je een ander die korting niet gunnen? We vinden het allemaal fijn als we met korting kunnen reizen.. Trein is hartstikke duur.

Heb zelf nog maar één keer meegemaakt dat iemand bij me kwam zitten die vroeg of ik toevallig student was. Uiteindelijk een hartstikke leuk gesprek mee gehad :D

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:13

cupido2 schreef:
Ik vind het geen enkel probleem! Wij hebben als student zijnde het geluk dat we gratis mogen reizen. Waarom zou je een ander die korting niet gunnen? We vinden het allemaal fijn als we met korting kunnen reizen.. Trein is hartstikke duur.

Heb zelf nog maar één keer meegemaakt dat iemand bij me kwam zitten die vroeg of ik toevallig student was. Uiteindelijk een hartstikke leuk gesprek mee gehad :D

Daarom betaal ik ook 50,- per jaar om met korting te kunnen reizen..
Daarom gun ik het andere mensen niet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:24

Het verbaasd me écht hoeveel mensen dit geen enkel probleem vinden, had ik bokt toch compleet anders ingeschat :')

Zelf heb ik het nog nooit meegemaakt, mede omdat ik bijna nooit in de trein zit, maar ik zou het ook écht asociaal vinden en gewoon 'nee' zeggen. Terwijl ik juist iemand ben die graag helpt. Dit vind ik echter een hele andere kwestie en kan me niet voorstellen dat mensen zich zo verlagen om maar minder geld te betalen. Vind het een beetje een 'zwervers'mentaliteit van 'handje ophouden'. Krijg er helemaal de kriebels van!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:27

Ik ga bijna nooit met de trein omdat ik het veel te omslachtig vind. Ik heb wel een voordeelurenkaart voor áls ik met de trein ga, want die € 50 heb ik er met een paar keer wel uit.
Als iemand het me zou vragen zou ik het af laten hangen van die persoon. Iemand die me aanstaat mag meereizen, maar iemand met een verkeerde attitude of die er al helemaal vanuit gaat dat het wel even mag.. Nah.
Overigens vind ik dit niet zo storend. Schijnbaar is de mogelijkheid er, dan moeten ze die maar dichtzetten of er strengere voorwaarden aan verbinden. Ik stoor me meer aan pratende mensen in de stiltecoupé. Vréselijk. Toen ik nog studeerde ging ik bewust in de stiltecoupé zitten zodat ik dingen kon voorbereiden, doorlezen of alvast opstellen. Niets zo vervelend dan een stel giebels, kakelende dames of mensen die op luide toon hun laatste verovering door de telefoon schreeuwen. En als je er dan wat van zegt (op normale, vriendelijke toon) dan is de trein te klein. Oftewel, ik pak wel de auto. Vervoer voor mij alleen, het is sneller en vaak goedkoper dan de trein.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 10:42

phormicola schreef:
Het verbaasd me écht hoeveel mensen dit geen enkel probleem vinden, had ik bokt toch compleet anders ingeschat :')

Zelf heb ik het nog nooit meegemaakt, mede omdat ik bijna nooit in de trein zit, maar ik zou het ook écht asociaal vinden en gewoon 'nee' zeggen. Terwijl ik juist iemand ben die graag helpt. Dit vind ik echter een hele andere kwestie en kan me niet voorstellen dat mensen zich zo verlagen om maar minder geld te betalen. Vind het een beetje een 'zwervers'mentaliteit van 'handje ophouden'. Krijg er helemaal de kriebels van!

Ja, precies dit.. Het verbaast mij ook hoeveel mensen het hier normaal vinden :')

Sowieso ben je medeplichtig, ALS ze erachter komen dat er iemand die eigenlijk dus niet met jou meereist, toch wel met jou meereist.

Het heeft niks met iemand wel of niet iets gunnen te maken. Ja, ook ik geef parkeerkaartjes weg als er nog iets op staat en ook ik help mensen waar kan of als iemand om hulp vraagt. Maar ik vind het gewoon not done als vreemde mensen zomaar bij voorbaat een kaartje met korting gaan kopen, dat ze al verwachten dat er heus wel iemand is die "ja" zal zeggen. Ik zie het ook als een vorm van fraude.. Het is nog net geen zwart rijden, het hoort gewoon niet. Ik werk uit principe niet mee met dit soort praktijken, het hoort gewoon niet. En dat heeft echt niks met gierig zijn of misgunnen te maken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:56

cupido2 schreef:

Aan dit zinnetje kan ik zien dat je geen letter van het topic hebt gelezen, er zijn genoeg redenen genoemd ondertussen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:08

Kennis van me heeft ooit op die manier n boete gekregen. Kortingskaartje gekocht, de trein in gestapt en opzoek gegaan om iemand om bij mee te reizen, alleen iedereen zei nee. Hij was verschrikkelijk boos en beledigd. Ik vind dat je t risico zelf neemt...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:09

Doet me ook denken aan mensen die graag een biertje in ontvangst nemen maar voor dat ze zelf een rondje geven snel vertrekken.
Waarom zou je zo iemand geen biertje gunnen?
Toch geeft dat doorgaans wel ergernis.
Dit is niet anders, waarom laat je een ander voor de kosten van een kortingskaart opdraaien?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:19

Als het echt zo'n ramp zou zijn voor de portemonnee van de ns, dan zou er allang een kortingskaart ontwikkeld zijn waar niemand op mee mag reizen.

Je kunt het ook anders bekijken, mensen die eigenlijk geen geld hebben om met de trein te gaan, kunnen op deze manier toch reizen, waardoor de ns weer een kaartje heeft verkocht. Ik heb zo ook wel eens een bijstandsmoeder met 2 kinderen mee laten reizen, heel asociaal hoor! :n

Ik snap het hele probleem niet, je zegt nee en bent er vanaf, niemand die je dwingt om ja te zeggen.
Beetje sneu dat mensen elkaar niets meer gunnen, als kinderen in de supermarkt om zegeltjes voor een spaaractie vragen, zijn het dan ook gelijk profiteurs of gewoon kinderen die zo slim zijn om gebruik te maken van de mogelijkheid?

Denkt iedereen hier dan trouwens net zo over couchsurfen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:20

Bij couchsurfen is het anders, daar bied je zelf de plek aan, is het een mogelijkheid om nieuwe mensen te leren kennen. Dit gaat alleen maar om geld.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:21

Wat ben ik blij dat dit niet bij ons bestaat ( NMBS )! Ik ken wel de korting voor grote gezinnen ( heb je nog een apart pasje voor nodig om degelijk de korting te krijgen ). Maar er bestaan nog zoveel andere mogelijkheden ... De Keykaart vb of als je door het jaar heen wel al lange afstanden doet de GO-pass. En toch wordt er nog altijd zo gesjoemeld of zwart gereden, treinbegeleiders die worden uitgescholden en in elkaar geslagen enkel omdat ze hun job doen ... Komaan zeg!
Alles is duur! Het is niet daarom dat men de regels moet overtreden he!
Aan kortingskaarten hangen voorwaarden... Voldoe je er niet aan, ja pech!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:24

Ik vind zegeltjes en couchsurfen geen vergelijk eerlijk gezegd.
Bij couchsurfen stel je in principe zelf ook je huis beschikbaar, dat komt van beide kanten.
Zegeltjes spaart nou eenmaal niet iedereen en ik betaal geen jaarlijkse bijdrage om zegeltjes te krijgen.

Ik stoor me niet aan 'bedelaars' maar zeg wel gewoon nee.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:30

Amaris schreef:

Hoezo dat?
Ik heb me scheel betaald aan abbonementen en weet ik het wat allemaal.
Dus vind ik dat men of een abbo moet nemen, of gewoon een kaartje moet betalen. En niet aan wildvreemden om korting gaan vragen.

In een supermarkt vraag je toch ook niet aan een medewerker of ze je 40% korting willen geven omdat je 'vergeten' was dat de korting alleen gister geldig was? Of omdat je niet de volle mep wil betalen?

Misschien is dat niet de juiste vergelijking.. Andere; je vraagt dan toch ook niet aan een andere klant of diegene dat voor jou mee wil nemen omdat jullie dan korting krijgen, en dat je het bedrag van de korting aan de klant betaald. Ik vind het een beetje scheef om aan iemand te vragen of je op zijn korting mee mag reizen, zonder dat je deze persoon kent.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:33

Ik vind het raar, brutaal en zou het zelf nooit doen. Maar op zich, als ze het vragen, vind ik het geen probleem. Het is me één keer gevraagd waarop ik zei: 'alleen als je gezellig bent'. Mens liep snel door? Zeg, als je dan zo graag wilt meereizen, moet je ook wel een beetje kunnen/willen socializen hoor. Wat een gierigheid. :')

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:34

knaasje schreef:
Ik vind het raar, brutaal en zou het zelf nooit doen. Maar op zich, als ze het vragen, vind ik het geen probleem. Het is me één keer gevraagd waarop ik zei: 'alleen als je gezellig bent'. Mens liep snel door? Zeg, als je dan zo graag wilt meereizen, moet je ook wel een beetje kunnen/willen socializen hoor. Wat een gierigheid. :')

_O- naja wat aso :')