Geld geven op een bruiloft, wat vind jij gebruikelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geld geef jij?

20 euro
85 (24%)
35 euro
71 (20%)
50 euro
152 (43%)
75 euro
18 (5%)
100 euro
23 (6%)

Totaal aantal stemmen: 349

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:22

Van mijn schoonouders hebben wij 150 euro gekregen.. verder ook niks bijgedragen aan onze bruiloft.. tja wat is normaal? :o

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:27

Waarom moet het bedrag dat aan je wordt uitgegeven met een bruiloft worden terugbetaald? Ik vind sommige bedragen die hier genoemd worden echt ontzettend hoog.. Ik vind 50 euro als je met zijn twee gaat een prima bedrag. Ik ben 'pas' 20 jaar en ik studeer nog, wellicht dat ik daarom niet meer zou geven? :)

Raponsje

Re: Geld geven op een bruiloft, wat vind jij gebruikelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:48

@Brainless, wie de bruiloft betaalt heeft niets te maken met wat de gasten kado geven.
De kado's waren bedoelt om het paar op weg te helpen met de inrichting van het huis etc.

Wij zijn vorig maand heel privé getrouwd maar hebben wel een groot feest gegeven daarna.
In de meeste enveloppen zat £100, van de jongere familieleden die nog studeren zat er zo'n £30 in.

Wie de taart en de jurk betaalt zal de gasten een zorg zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:50

Niet helemaal; de bruid spaarde spullen (huishoudelijke artikelen/lakens/handdoeken) voor de uitzet tijdens de verlovingstijd.
Dus toen had men geen spullen nodig.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:02

@Brainless

Ik heb juist geleerd dat de ouders van de bruid de bruiloft betaalde en de gasten het paar voorzien van spullen voor het huis. De bruidsschat bestond inderdaad vaak uit huishoudelijke artikelen maar de kado's waren voor de luxe huishoudelijke dingen.

Over welke tijd heb jij het? Wil er graag wel wat meer over lezen, vind het wel interessant. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:05

@Raponsje
Bij ons was/is dat wel het geval.
Mijn moeder heeft zelf voor haar uitzet gespaard.
Ook ik in mijn familie (biblebelt regio) gebeurd dat nu nog steeds zo.

Citaat:
Verloven
Vroeger was het heel gebruikelijk om je te verloven voordat je ging trouwen. De tijd tussen verloven en trouwen werd in veel gevallen gebruikt om de uitzet bij elkaar te sparen.

http://www.trouweninderegio.nl/artikel- ... uette-a-z/

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:36

Eight schreef:
Waarom moet het bedrag dat aan je wordt uitgegeven met een bruiloft worden terugbetaald? Ik vind sommige bedragen die hier genoemd worden echt ontzettend hoog.. Ik vind 50 euro als je met zijn twee gaat een prima bedrag. Ik ben 'pas' 20 jaar en ik studeer nog, wellicht dat ik daarom niet meer zou geven? :)

toenik nog studeerde lag mijnbudget ook anders hoor... Of den legden mijn ouders bij als het familie was of het koppel in kwestie ook kenden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:51

Ik geef meestal wat ik denk te kosten aan het koppel :)
Dat is wat ik zélf fijn vind en waar IK mij goed bij voel, het gaat uiteraard niet om het geld,
maar ik ben iemand die zich altijd al slecht gevoeld heeft als ik mensen geld kost haha!

Mijn laatste trouwfeest heb ik €50 voor mij en mijn man samen gedoneerd (enkel avondfeest).
Het eerstvolgende vermoed ik dat ik tussen de €100 en €150 ga geven omdat het met diner is.

Ik vind dat iedereen mag schenken wat hij/zij kan missen en waar hij/zij zich goed bij voelt.
Niet meer, niet minder :)

Ik moet zeggen dat ik op mijn eigen huwelijk 40 gasten had van mijn werk (20 collega's + partner),
en alle 40 samen hadden ze €200 verzameld.
Dat komt neer op €5 de man, dat was wel euhm... Even iets om over na te denken :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:55

Mi_Amore schreef:
Dat is wat ik zélf fijn vind en waar IK mij goed bij voel, het gaat uiteraard niet om het geld,
maar ik ben iemand die zich altijd al slecht gevoeld heeft als ik mensen geld kost haha!

Mijn laatste trouwfeest heb ik €50 voor mij en mijn man samen gedoneerd (enkel avondfeest).
Het eerstvolgende vermoed ik dat ik tussen de €100 en €150 ga geven omdat het met diner is.

Ik vind dat iedereen mag schenken wat hij/zij kan missen en waar hij/zij zich goed bij voelt.

Ik moet zeggen dat ik op mijn eigen huwelijk 40 gasten had van mijn werk (20 collega's + partner),
Dat komt neer op €5 de man, dat was wel euhm... Even iets om over na te denken :')

Oei dat is wel een behoorlijke domper...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:59

Mi_Amore schreef:

idd zo redeneer ik ook wel eens

en toffe collega's :oo dat leggen wij samen zonder dat we effectief naar receptie of feest gaan. Diegene die op de betreffende uitnodiging ingaan leggen nog eens apart bij elkaar.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:44

€5 pp vind ik ook zeer mager.
Zou zelf persoonlijk al nooit collega's uitnodigen (heb ik dus ook niet gedaan)
Wij hadden gewoon familie en goede vrienden uitgenodigd voor het feest, de rest had gewoon pech.

Kwa uitzet, wij hadden zelf al 2 huishoudens die samengekomen waren dus al heel veel dubbel. (Zoals 5 bedden om maar een voorbeeld te noemen)
Het geld dat wij gekregen hebben, hebben we gebruikt om de paarden te verhuizen en nog wat spul te kopen voor het nieuwe huis.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:44

Wij geven meestal tussen de 30,- en 50,-. Altijd met een kaartje en vaak nog iets van een bloemstukje oid erbij.
Vind ook niet dat je van je gasten moet verwachten dat zij hun eigen avond terugbetalen.

Vrienden van ons zijn een paar jaar geleden getrouwd, die hebben op elke enveloppe de naam van de gasten gezet. Zij vertelde mij een aatal weken later dat zij toch een paar lege enveloppen hebben gehad van hun daggasten. Daar zat dus ook geen kaartje oid bij in. Dat vind ik dan weer echt niet kunnen.
Als je het niet breed hebt ok, maar ga geen leve envelop weggeven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:46

Is het er niet uitgejat? Want het komt wel vaker voor dat men nogal grijpgraag (de gasten of personeel) is bij envelopjes die vaak onbeheerd op tafel staan.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:48

Nee, waren dichte enveloppen waar direct een naam op werd geschreven. En daarna werden de enveloppen door de dochter bewaard

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:53

Ik vind nog steeds niets gek geven voor wat je krijgt hoor, als een vriendin een verjaardag heeft met bowlen (noem maar wat) ben ik eerder geneigd (als ik het geld heb) het dubbele te geven van wat ik geef als er maar een klein (kosteloos) feestje bij haar thuis is.

Maar enveloppen geven zonder geld/kaartje er in? Dat is wel héél triest. :oo

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:02

What? ???? Lege enveloppen!
Enveloppen zonder kaartje vind ik al bizar.
Liever nog een kaartje en geen geld. Heb ook alle kaartjes nog. Wij hadden 1 gast die enkel geld in de envelop had gedaan...
beetje simpel maar goed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:54

Ik heb gister geen kaartje gegeven maar een opgerolde tekening van mijn dochter gebruikt om het geld mee weg te geven. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:05

Dat is ook lief :)

Dat zijn dingen die je ook mooi kan bewaren, geld komt toch op 1 bult wat dat betreft; ken niemand die dat in gaat plakken :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:09

En ach ze was er zo druk mee en ik kon ineens geen envelop meer vinden, 1 + 1 = 2.
Wilde eerst het geld erin oprollen maar bij nader inzien bovenop tussengestoken zodat ze 't wel zien en niet zo aan de kant gooien :P

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:18

anneliesdj schreef:
Ik heb gister geen kaartje gegeven maar een opgerolde tekening van mijn dochter gebruikt om het geld mee weg te geven. :)

Veel leuker dan een kaartje, vind ik.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:41

Vanavond ga ik naar een zilveren bruiloft, ik denk dat ik € 50,- ga geven. Gisteren een verjaardagsfeest (65 jaar) met bbq, € 25,-.

Wie geeft er nu een enveloppe zonder naam ? Ik heb ook al een enveloppe zonder kaart gegeven (geen kaartjes meer in huis), maar wel mijn naam en een klein tekstje erop geschreven.

Lege enveloppen, dat heb ik nogal gehoord. Blijf dan thuis van het feest als je niets wil geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:47

Of geef niets denk ik dat. Liever niets dan lege enveloppen. Mijn moeder liet mij wel eens rammelen met de collectezak zodat het leek alsof er wat geld in was gegooid maar een lege envelop is wel erg :')

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:00

schrikdraad schreef:
20/25 pp vind ik mooi.
En ja ik heb ook meerdere paarden. Maar daar werk ik dan ook voor, niet voor de bruiloft te betalen van een ander.
Zelf zijn we niet getrouwd omdat we dat te duur vinden. Dan ga ik echt niet veel bij een ander betalen.
En heeft die daarna een financiële kater, hadden ze minder luxe moeten doen of geen bruiloft moeten geven.

Idem! Exact wat ik in gedachten had!!!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:23

Met die tekening is leuk! :j

Ik vind het ook moeilijk hoor. Ik geef met liefde wat ik kan missen (al zou ik zelf liever wat persoonlijks krijgen dan geld), mét naam, maar als ik hoor wat men hier verwacht :oo en voor het bedrag vind ik het dan ook niet uitmaken hoeveel je meedoet. Je wilt toch als bruidspaar ook geen nee verkopen tegen iemand omdat ze het niet breed hebben? Dan zou ik met mijn magere studentenrekening moeten passen voor het eten bijvoorbeeld omdat ik dat niet kan betalen... Dat zou ik jammer vinden :\ zelf maar als ik het bruidspaar was ook.

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:13

Als het goed is gaat het erom dat je erbij bent
Als het het bruidspaar alleen om het geld gaat, vraag ik me af waarom je daar naartoe zou willen gaan...
Niet alles in het leven draait om geld en de belangrijkste dingen kan je niet met geld kopen ( echte liefde en echte vriendschap ).