Wat mensen zeggen tegen onbekenden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 03:53

Citaat:
staren is zeker niet erg, maar als ze bijna tegen een lantaarnpaal oplopen of als ze met je aan het praten zijn en steeds hun eigen woorden niet kunnen afmaken dan vind ik het wel vervelend.

Citaat:
Dat lijkt mij ook vooral voot hun vervelend. Bedoelde het ook nav jouw bericht. Want als je iemand ziet met littekens die duidden op automutilatie dan roept dat meestal veel op. Niet iedereen brengt littekens bewust aan. En daar bedoel ik niet mee dat je erom vraagt hoor!

Ja daar heb ik ook over na gedacht dat mensen dat heel vervelend zouden vinden of vies. Want heel veel mensen begrijpen het ook niet en dit heeft mij ook jaren weerhouden van laten zien. Maar na zoveel ontzettend hete zomers heb ik nu van, veeeel te warm! Het kan heel schokkend zijn en helaas zal dat altijd zo blijven, ik kan er nu niks meer aan laten doen helaas. Ik zou heel graag de klok terug willen draaien, maar ik moet hier mee zien te leven.

Mette

Re: Wat mensen zeggen tegen onbekenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:01

Dit topic lees ik al vanaf het begin mee en heb met verbazing gelezen.. Dit weekend heb ik zelf de starende ogen ondervonden.
We waren een nachtje weg met oma, en omdat zij niet zover kon lopen hadden we een rolstoel geleend. Ik was al klaar en aan het wachten met de rolstoel, en ik besloot er eens lekker bij te gaan zitten. Jeeeetje, wat krijg je dan een blikken :wow:

En dat werd alleen maar erger toen ik overeind sprong omdat mijn oma aan kwam lopen. De mensen die net nog medelijdend hadden gekeken wisten niet wat hun overkwam :D

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:26

Mette: :D

Ik ben overigens ook wel van het opmerkingen maken, moet mezelf hier natuurlijk niet vroomser voordoen dan de Paus. :o Zo liep ik in de Efteling eens een stukje achter mijn eigen rolstoel, stoel dus leeg. Mensen kijken wat moeizaam, ik roep heel in paniek naar mijn zus die voor me liep 'naam zus!'. Zus draait zich om en vraagt wat er nou weer was. Ik keihard: 'We zijn oma vergeten!!' de blikken die mensen dan hebben zijn ook vrij onbetaalbaar. :=

Maar ja, dat soort grapjes maken het natuurlijk ook wel lastig, waar ligt dan weer de grens van wat een ander mag doen en zeggen?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:47

Dreamybol schreef:

Ik ben overigens ook wel van het opmerkingen maken, moet mezelf hier natuurlijk niet vroomser voordoen dan de Paus. :o Zo liep ik in de Efteling eens een stukje achter mijn eigen rolstoel, stoel dus leeg. Mensen kijken wat moeizaam, ik roep heel in paniek naar mijn zus die voor me liep 'naam zus!'. Zus draait zich om en vraagt wat er nou weer was. Ik keihard: 'We zijn oma vergeten!!' de blikken die mensen dan hebben zijn ook vrij onbetaalbaar. :=

Géniaal! _O- Niet gefilmd toevallig? :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:56

Dat is dus niet alleen een belettering op je t-shirt en op de achterkant van je rolstoel, maar ook nog een voor de zitting: "if you can read this, grandma may have fallen out!"

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:58

Hhilde schreef:
Ik heb 10 weken geleden een ongeluk gehad met paard en koets en heb daarbij gelukkig alleen maar mijn bovenbeen gebroken. In het begin zat ik in een rolstoel, en nu loop ik met kruk(ken). En ik ben echt geschrokken van wat mensen durven te zeggen terwijl ze me niet kennen :oo

Heel veel mensen vragen wat je hebt gedaan en sommigen hebben zelfs tips hoe ik het had moeten voorkomen. Er zijn ook mensen die het pas na een gesprekje vragen en dat heb ik liever dan dat directe, maar ook liever dan niks vragen maar wel kijken. Toen ik nog met twee krukken liep vond iemand dat ik mijn hond niet mocht uitlaten aan de heupriem (iets wat ik normaal ook zou doen). Toch zijn er een paar uitschieters... Een man die direct aan me vroeg 'ben je gehandicapt?' en een man die vroeg of ik altijd zo zou blijven, als eerste vraag. En de ergste.. Als ik mijn korte broek aan heb zie je twee kleine littekens van de operatie, de andere zie je niet eens. Het zit allemaal mooi dicht en ziet er gewoon gezond uit. Was er een vrouw die, toen ik naast haar ging zitten op een station, direct zei 'oh, dat is wel heel lelijk hè, dat been?' :oo :oo

Meer mensen met soortgelijke ervaringen? Aan de ene kant vind ik het best erg :=, maar aan de andere kant moet ik er wel om lachen :')

ik vind het gewoon onbeschoft :o

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:11

Ik loop nu al bijna een week op mysterieuze wijze mank en het ergste vind ik toch kinderen die je nadoen en niet zoals het hoort op hun kop krijgen van pa en ma, maar worden toegejuicht. Onbegrijpelijk. :n

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:12

Geniaal, oma vergeten _/-\o_

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:20

Konstantine, dat is inderdaad ook echt heel erg! Maar probeer erboven te staan, het zegt meer over die ouders dan over jou hè!
Toen ik uiteindelijk toch maar met een rollator ging lopen kwam ik erachter dat mensen je dan ineens serieuzer nemen.. Werd ik eerder gewoon aan de kant geduwd omdat ik niet doorliep, hielden toen ineens mensen deuren voor me open.
Tijdens de vierdaagse van Nijmegen moeilijk lopend door de stad gaan is trouwens wel weer goed voor je ego, iedereen die vol medeleven vraagt hoever je gekomen bent. :)

Op een vol terras uit je rolstoel komen om binnen naar de wc te gaan, levert overigens ook veel blikken op (misschien ook wel een beetje terecht, je verwacht het gewoon niet). Mijn broer zag mensen hun nek verdraaien naar me en heft zijn handen naar de hemel en roept 'God zij geprezen, ze loopt!'. Op zo'n moment beseffen mensen vaak pas dat ze kijken en de meesten draaiden toen dus met een rood hoofd om.
Overigens helemaal niet aardig van mijn broer, ik moest zo lachen dat ik bijna ondersteboven ging. Zo stevig sta ik nou ook weer niet. :P

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:22

Ik zeg meestal hoi of goedenmiddag tegen mensen die naar me staren. Volwassenen kijken me dan echt aan met zo'n gezicht als WOW meent ze dit nou? zijn we niet gewend van de jeugd.
Dan denk ik echt: nouja zeg ik bedoelde het aardig... :')

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:31

Laatst was k net aan mn buik geopereerd en was het binnen zitten zat. Dus 2 vrienden van me hebben me meegenomen naar Burgers zoo en me daar in n rolstoel geparkeerd. Dan krijg je al rare blikken van mensen. Hele tijd dpor de dierentuin gereden. Toen k opstond om naar de wc te gaan keek men ook redelijk vreemd op. Maar als iemand in n rolstoel n IJSJE eet, daar moet je toch echt uitgebreid naar kijken met zn allen xD

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:34

Dreamybol schreef:

Maar ja, dat soort grapjes maken het natuurlijk ook wel lastig, waar ligt dan weer de grens van wat een ander mag doen en zeggen?

_O-

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:36

vuurneon schreef:
Wat ik vervelender vind is als vooral onbekende mensen graag hun kwalen laten zien of erover vertellen. Sta je met wc papier in de handen voor de kassa, zegt de man achter mij; 'je moet dat niet kopen, ik krijg er aambeien van en kan nu nog niet zitten door die aambeien' of bij de kassa van de kruidvat; 'ik heb vreselijke schimmel tussen de tenen en heb daarom deze zalf'. Of gister met sporten liet iemand zonder enige waarschuwing en uit het niets haar hele smerige eczeemplekken zien; waarom? :')
Als iemand ernaar vraagt; prima of een gesprek gaat erover, prima. Maar waarom uit jezelf, uit het niets aan een willekeurig persoon het hebben over je vooral niet smakelijke zaken en al helemaal niet met begeleidend beeldmateriaal :')

Tja, zo had mijn zus pas een klant in de kruidvat die van die afslank milkshakes kocht.
Dus ze komt bij de kassa, heel verhaal over de milkshakes en trok toen opeens haar shirt omhoog:'zie je, daar zitten de zwembandjes'

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:47

Het is echt heel vervelend wat sommigen overkomt,maar je moet per persoon soms wel een handleiding hebben om maar niet per ongeluk iets beledigends te zeggen.

Je wil iemand helpen met iets uit het schap te pakken,wordt iemand boos want ze kunnen het zelf wel. of als je dan niet helpt is het onbeschoft.

Ik vind het ook weleens lastig hoor.

Vroeger ging ik weleens uit met een vriendin. Zij erg slank en ik behoorlijk fors. Zij had anorexia en ik at vast de hele dag. Ja tuurlijk joh :P

Ik denk dan maar zo,ze hebben zelf een erg leeg en betekenisloos leven dat ze zo op anderen gaat lopen letten.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:50

Tis niet wat gezegd wordt, maar dit was toch ook wel echt een beetje raar. Ik stond een keer op voor een van mijn docenten die de bus in kwam. Zij was dus wel degelijk overuidelijk zwanger en dat wist ik ook. Mevrouw is maar heel klein en tenger en was dus wel goed te zien.

Afijn, ik sta dus op, en net als de deur open gaat en zij instapt, gaat er een of andere jongen, die waarschijnlijk niet veel ouder was dan ik, op de plek zitten waar ik zojuist vanaf kwam?! >;)

Echt waar, wat verschrikkelijk dom _O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:58

Dreamybol schreef:
Konstantine, dat is inderdaad ook echt heel erg! Maar probeer erboven te staan, het zegt meer over die ouders dan over jou hè!
Toen ik uiteindelijk toch maar met een rollator ging lopen kwam ik erachter dat mensen je dan ineens serieuzer nemen.. Werd ik eerder gewoon aan de kant geduwd omdat ik niet doorliep, hielden toen ineens mensen deuren voor me open.
Tijdens de vierdaagse van Nijmegen moeilijk lopend door de stad gaan is trouwens wel weer goed voor je ego, iedereen die vol medeleven vraagt hoever je gekomen bent. :)

Op een vol terras uit je rolstoel komen om binnen naar de wc te gaan, levert overigens ook veel blikken op (misschien ook wel een beetje terecht, je verwacht het gewoon niet). Mijn broer zag mensen hun nek verdraaien naar me en heft zijn handen naar de hemel en roept 'God zij geprezen, ze loopt!'. Op zo'n moment beseffen mensen vaak pas dat ze kijken en de meesten draaiden toen dus met een rood hoofd om.
Overigens helemaal niet aardig van mijn broer, ik moest zo lachen dat ik bijna ondersteboven ging. Zo stevig sta ik nou ook weer niet. :P

Held!! _/-\o_

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:11

Vind de opmerking van de broer van Dreamybol erg grappig :D

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:12

Wat een verhalen... Ben helemaal verbaasd van sommige verhalen hier.

Ik heb zelf 2 jaar geleden de ziekte van Pfeiffer gehad. Tegelijkertijd met een jongen uit mijn klas die voor mij zat. De vooroordelen.... Vreselijk. Hoe vaak ik wel niet de vraag kreeg wat ik met hem had, of ik gezoend had etc.... En nee.... Ik heb/had niks met hem. Daarnaast kreeg ik vaak te horen dat Pfeiffer aanstellerij was en dat mensen jaloers (!!!) waren dat ik pfeiffer had omdat ik een speciaal rooster had op school. Genoeg mensen die vonden dat er meer voordelen dan nadelen aan pfeiffer zaten. Ja, iedereen is toch wel eens moe? Wat is daar nou erg aan? :(

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:18

Toen onze zoon jonger was zijn we een dagje maar het Dolfinarium geweest.
Tussendoor mocht hij zitten en duwde ik de rolstoel.
Bij de speeltuin sprong hij uit de rolstoel om te gaan klimmen.
Die blikken op het terras, onbetaalbaar.

Manlief kon mij met zoon op schoot terugduwen naar de auto.
En dat valt niet mee, hij is wat lomp als ik in mijn rolstoel zit.
In Blijdorp heeft hij mij in de struiken geparkeerd en in Egypte loet hij de rolstoel naar voren klappen.
Resultaat 2 kapotte knieen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:19

Ik had een broek gepast en laten zien, ja leuk dus ik het pashokje weer in om mijn eigen broek weer aan te doen, had de broek die ik aan had nog net niet naar beneden toen een oma met kleinkind het gordijn open trok, kijk die broek!

Verder vooral jongens die stoer wilden doen, met 3 vriendinnen in de stad hoorden we ineens kijk! Van dik naar dun.. En in de kroeg, nee.. Die zijn te verwend _O-

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:32

Ik heb een in rolstoel gezeten toen ik mijn been had gebroken. Wat me opviel is dat iedereen je plotseling als een kind behandeld. Ik ging een nieuwe telefoon kopen, vroeg de verkoper aan mijn moeder welke ik wilde hebben :') en overal werd ik aangesproken met 'meisje'. Toen ik daarna op krukken liep vroeg iedereen me constant wat ik mankeerde, maar ook gemerkt dat mensen ronduit onbeschoft zijn. Toen ik een volle bus instapte stond er niemand voor me op. Gelukkig stuurde de chauffeur het meisje op de gehandicaptenplaats voorin weg.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:35

Dat wij zo met elkaar omgaan, heeft dus ook als nadeel dat vage bekenden of verre familie ook vaak vinden dat er grappen gemaakt kunnen worden. En dan wil ik nog weleens moeite hebben met de nuance of gewoon mijn dag niet hebben waardoor zo'n (vast) goedbedoeld grapje heel fout kan vallen.
Maar goed, daardoor heb ik ook geleerd zelf voorzichtig te zijn met mijn gevoel voor humor én ook eerst mensen dingen te vragen, voor ik wat aanneem over hun gezondheid oid. Best leerzaam dus, ziek worden.. :\

PieraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 23:00

Ik heb ook een zeer typische "je moet voor mij opstaan want ik ben oud-situatie" gehad.

Ik ben geopereerd aan mijn schouder en mocht toen 8 weken met onderstaand apparaat rond lopen. Een enorm gevaarte wat best veel ruimte innam. Mijn schouder was nog super gevoelig en pijnlijk maar omdat ik niet mocht fietsen moest ik wel met het OV om nog enigszins mensen te kunnen zien. Ik ging dus weer voor het eerst met de trein en zat in een tweezitsplek aan het gangpad, ik kon niet naar het raam schuiven omdat die brace dan in de weg zou zitten. Komt er een oude dame die mij sommeert om op te schuiven, dus ik zeg "dat gaat helaas niet, want ik heb een schouderbrace om". Nou dat vond ze echt aanstellerij en ze had me bijna opzij geduwd. Ik was superbang dat ze mijn schouder zou bezeren dus begon meteen te krijsen dat ze me niet moest aanraken. Toen ging ze verderop zitten (er was genoeg plek..) en heeft ze me de hele reis boos aan zitten staren. Naar mens -O-

Afbeelding

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 23:28

Mensen zijn echt vreselijk soms. Ik heb 2 weken geleden me been en enkel gebroken. De blikken als je langs komt stuntelen met krukken of in een rolstoel... En die mensen die constant vragen wat er gebeurd is, maar dan aan de persoon achter de rolstoel.

Normaal loop ik 4 uur per dag, rij 2 uur enz... Heb een berg aan spieren waar ik de afgelopen jaar heel hard voor heb gewerkt. De eerste week ben ik al enorm veel van die spieren verloren. Dus na de operatie in het ziekenhuis gevraagd wat ik daar tegen kan doen.

Gisteren lig ik in de tuin fanatiek wat oefeningen te doen. Wordt ik ineens overeind getrokken (dondert me gipspoot met een knal op de grond auw), kreeg een halve hartverzakking. Is het de achterbuurman die dacht dat ik gevallen was en die me overeind kwam helpen op zo'n lompe manier.
Echt, hoe je er op komt...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 00:23

Nou veulen84,misschien niet heel handig van je buurman,maar tenminste iemand die zich eens druk maakt om een ander ipv de andere kant op te kijken