Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) en wat een mooi kind
, maar een vraag of het gepland is gaat toch echt te ver hoor en hoe haal je het in je hoofd dat te vragen.
Beb_bokt schreef:Ik vind het een onbeschofte vraag. Het gaat namelijk niemand iets aan. Een kindje krijgen is iets tussen de verwekkers/ouders. Daarnaast kan het uiterst pijnlijk zijn voor een kind om later te horen van anderen dat het kind niet gepland was. Dat is aan de ouders om wel/niet te vertellen.

) maar daar heb ik mij nooit minder geliefd door gevoeld. Ze zijn toen wel samen gaan wonen en zijn nu overigens nog steeds bij elkaar.
(aangezien hij ook heel onhandig is, dat bruggetje is makkelijk gelegd)
PowerReiner schreef:Sinds wanneer is het onbeschoft om oprecht geínteresseerd te zijn in een ander door te vragen of de zwangerschap gepland was? Hierbij even voorop gesteld dat ongewenst totaal iets anders is.
Ik heb behoorlijk wat moeite om dit te begrijpen zeg! Ik zie geen enkele reden waarom het onbeschoft zou zijn.
Dan zou je namelijk helemaal geen vragen meer hoeven te stellen. Vragen als 'hoe gaat het' hoef je dan al helemaal niet te stellen want het gaat je namelijk geen reet aan.
Aanstelleritis noem ik het! Voor mij is het het ook een doodnormale vraag en niemand heeft er ooit wat van gezegd dat ik die vraag stel. Daarnaast hoeft het helemaal niet zo te zijn dat de directe omgeving al weet dat je gepland zwanger bent geworden. De partners kunnen allang hebben gesloten het te gaan proberen terwijl ze dat niet aan de grote klok hangen, en zelfs niet aan de kleine.
Wel verwachten dat iedereen oprecht roept goh wat leuk, wanneer ben je uitgerekent (ook al zo onbeschoft) en wat een mooi kind
, maar een vraag of het gepland is gaat toch echt te ver hoor en hoe haal je het in je hoofd dat te vragen.
Brainless schreef:PowerReiner schreef:Sinds wanneer is het onbeschoft om oprecht geínteresseerd te zijn in een ander door te vragen of de zwangerschap gepland was? Hierbij even voorop gesteld dat ongewenst totaal iets anders is.
Ik heb behoorlijk wat moeite om dit te begrijpen zeg! Ik zie geen enkele reden waarom het onbeschoft zou zijn.
Dan zou je namelijk helemaal geen vragen meer hoeven te stellen. Vragen als 'hoe gaat het' hoef je dan al helemaal niet te stellen want het gaat je namelijk geen reet aan.
Aanstelleritis noem ik het! Voor mij is het het ook een doodnormale vraag en niemand heeft er ooit wat van gezegd dat ik die vraag stel. Daarnaast hoeft het helemaal niet zo te zijn dat de directe omgeving al weet dat je gepland zwanger bent geworden. De partners kunnen allang hebben gesloten het te gaan proberen terwijl ze dat niet aan de grote klok hangen, en zelfs niet aan de kleine.
Wel verwachten dat iedereen oprecht roept goh wat leuk, wanneer ben je uitgerekent (ook al zo onbeschoft) en wat een mooi kind
Het ligt er helemaal aan wie het vraagt en de manier waarop.
Toen ik zwanger was van de 3de kreeg ik deze vraag van mensen die ik alleen van gezicht kende.
Gewoon als ik met mijn zoontje voor in de tuin zat door mensen die langs kwamen lopen.
Oh alweer zwanger? Je hebt al 2 kleintjes toch? Was het dan wel gepland?
Dat komt wel onbeschoft en bemoeizuchtig/veroordelend over.
Maar dat is hetzelfde "slag" mensen die (als ze een te koop bord in de tuin zien staan) niet vragen: Gaan jullie verhuizen? Maar vragen: Gaan jullie scheiden?
Bij de eerste en de derde werd het bij ons ook gevraagd (tweede was natuurlijk 'logisch'
) maar het is een van de vragen om mee te leven. anneliesdj schreef:Marocje schreef:Natuurlijk, anders vraag ik het toch niet?
Ook als je die persoon niet zo goed kent? Of helemaal niet kent?
Is het dan oprechte intresse en leef je mee, of is het meer sensatiezucht?
. Tja...anneliesdj schreef:Marocje schreef:Natuurlijk, anders vraag ik het toch niet?
anneliesdj schreef:Marocje schreef:Natuurlijk, anders vraag ik het toch niet?
. 
Depende schreef:Ik denk dat de vraag pas negatief geïnterpreteerd kan worden als je daar zelf een waardeoordeel aan verbind. 'Ongepland zwanger, wat een dom mokkel dat doe je toch niet' of als het gevraagd wordt aan iemand van in de 40 'zo nu nog zwanger wat onverstandig' etc. Echter heeft niet iedereen dat waardeoordeel, sommige mensen zijn gewoon geïnteresseerd zonder te oordelen.
Esplendido schreef:Ik vraag mij oprecht nog steeds af wat het voor de vrager toevoegd om te weten of de zwangerschap gepland is of niet.
Zwerte schreef:anneliesdj schreef:Ook als je die persoon niet zo goed kent? Of helemaal niet kent?
Tuurlijk, als iemand zegt het oprecht te vragen en dus ook elk mogelijk antwoord ok vind, dan is diegene vast uit op sensatie! waarom is het nou zo moeilijk te geloven dat er op deze aarde nog mensen rondlopen die werkelijk geinteresseerd zijn in anderen? Die dus verder gaan dan het oppervlakkige sociale geneuzel? Je oordeel wordt niet minder wanneer je kleinere letters gebruikt hoor.
maura schreef:Mocht je je trouwens vervelen Anneliesdj, dan zou je eens kunnen kijken wat wordt bedoeld met overdrijving als stijlfiguur en dan mijn eerdere post die je zo onbeschoft vond nog eens lezen. Ik kan er niet mee zitten dat je die tekst niet begrijpt en als onbeschoft opvat, maar blijkbaar vind jij het normaal om bewust onbeschoft te gaan doen tegen iemand die je verdenkt van onbeschoft gedrag. Als je dat irl ook doet, is de kans groot dat je een prettiger mens voor je omgeving wordt als je op z'n minst het verschil leert zien tussen onbeschoft en relativerend.
Magrathea schreef:Esplendido schreef:Ik vraag mij oprecht nog steeds af wat het voor de vrager toevoegd om te weten of de zwangerschap gepland is of niet.
Net zoveel toegevoegd als dat het is om te vragen "Ga je het geslacht laten bepalen" "Hoe ver ben je" en "Hoe gaat het tot dusver".