Is het gepland, een rare vraag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Is het gepland, een rare vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:26

De lijn tussen interesse en nieuwsgierigheid is heel dun. En wanneer een relatief onbekende een dergelijke graag stelt, is het m.i. nieuwsgierigheid

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:04

Sinds wanneer is het onbeschoft om oprecht geínteresseerd te zijn in een ander door te vragen of de zwangerschap gepland was? Hierbij even voorop gesteld dat ongewenst totaal iets anders is.
Ik heb behoorlijk wat moeite om dit te begrijpen zeg! Ik zie geen enkele reden waarom het onbeschoft zou zijn.
Dan zou je namelijk helemaal geen vragen meer hoeven te stellen. Vragen als 'hoe gaat het' hoef je dan al helemaal niet te stellen want het gaat je namelijk geen reet aan.

Aanstelleritis noem ik het! Voor mij is het het ook een doodnormale vraag en niemand heeft er ooit wat van gezegd dat ik die vraag stel. Daarnaast hoeft het helemaal niet zo te zijn dat de directe omgeving al weet dat je gepland zwanger bent geworden. De partners kunnen allang hebben gesloten het te gaan proberen terwijl ze dat niet aan de grote klok hangen, en zelfs niet aan de kleine.

Wel verwachten dat iedereen oprecht roept goh wat leuk, wanneer ben je uitgerekent (ook al zo onbeschoft :+ ) en wat een mooi kind :O , maar een vraag of het gepland is gaat toch echt te ver hoor en hoe haal je het in je hoofd dat te vragen.

|o

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:08

TS het had een pol moeten zijn :p
Er komen zoveel verschillende reacties dat je er nog niet wijzer van wordt volgens mij.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:09

Beb_bokt schreef:
Ik vind het een onbeschofte vraag. Het gaat namelijk niemand iets aan. Een kindje krijgen is iets tussen de verwekkers/ouders. Daarnaast kan het uiterst pijnlijk zijn voor een kind om later te horen van anderen dat het kind niet gepland was. Dat is aan de ouders om wel/niet te vertellen.

Maar dan kan je dus gewoon antwoorden dat je daar geen antwoord op wilt geven.

Maar vind het Absoluut niet raar dat iemand dat vraagt.
Ongepland betekent niet ongewenst!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:16

Inderdaad Daantjuhh, ik weet dat ik een ongepland kind ben, mijn ouders hadden namelijk geen relatie toen ik verwekt ben (uhhhhhg :+ ) maar daar heb ik mij nooit minder geliefd door gevoeld. Ze zijn toen wel samen gaan wonen en zijn nu overigens nog steeds bij elkaar.

Ik vind het ook geen onbeschofte vraag, nu vind ik sowieso dat iets vragen uit interesse gewoon moet kunnen en dat er weinig mis is met nieuwsgierigheid dat is mens eigen m.i.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:22

Zeker op een forum kan je een vraag als deze makkelijk negeren als je vindt dat het een ander niet aangaat :)
Ik vind het niet onbeschoft hoor. Een ongepland kind hoeft niet minder geliefd te zijn daardoor! Ik ken best wel een aantal ongeplande kinderen nu ik er zo over nadenk, en die hebben allemaal een prima relatie met hun ouders en ik heb nou niet bepaald het idee dat ze niet welkom waren ofzo. Goed, bij één iemand plagen we hem er soms wel mee dat hij een "ongelukje" was :+ (aangezien hij ook heel onhandig is, dat bruggetje is makkelijk gelegd)

Het feit dat je ouders je gehouden hebben zegt wel genoeg toch?

Enneh, als het krijgen van een kind en zwanger raken etc. iets is tussen de ouders, waarom zijn er dan hele websites, boeken en fora over vol geschreven :?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:27

PowerReiner schreef:
Sinds wanneer is het onbeschoft om oprecht geínteresseerd te zijn in een ander door te vragen of de zwangerschap gepland was? Hierbij even voorop gesteld dat ongewenst totaal iets anders is.
Ik heb behoorlijk wat moeite om dit te begrijpen zeg! Ik zie geen enkele reden waarom het onbeschoft zou zijn.
Dan zou je namelijk helemaal geen vragen meer hoeven te stellen. Vragen als 'hoe gaat het' hoef je dan al helemaal niet te stellen want het gaat je namelijk geen reet aan.

Aanstelleritis noem ik het! Voor mij is het het ook een doodnormale vraag en niemand heeft er ooit wat van gezegd dat ik die vraag stel. Daarnaast hoeft het helemaal niet zo te zijn dat de directe omgeving al weet dat je gepland zwanger bent geworden. De partners kunnen allang hebben gesloten het te gaan proberen terwijl ze dat niet aan de grote klok hangen, en zelfs niet aan de kleine.

Wel verwachten dat iedereen oprecht roept goh wat leuk, wanneer ben je uitgerekent (ook al zo onbeschoft :+ ) en wat een mooi kind :O , maar een vraag of het gepland is gaat toch echt te ver hoor en hoe haal je het in je hoofd dat te vragen.

|o

Het ligt er helemaal aan wie het vraagt en de manier waarop.

Toen ik zwanger was van de 3de kreeg ik deze vraag van mensen die ik alleen van gezicht kende.
Gewoon als ik met mijn zoontje voor in de tuin zat door mensen die langs kwamen lopen.
Oh alweer zwanger? Je hebt al 2 kleintjes toch? Was het dan wel gepland?

Dat komt wel onbeschoft en bemoeizuchtig/veroordelend over.

Maar dat is hetzelfde "slag" mensen die (als ze een te koop bord in de tuin zien staan) niet vragen: Gaan jullie verhuizen? Maar vragen: Gaan jullie scheiden?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:34

Brainless schreef:
PowerReiner schreef:

|o

Het ligt er helemaal aan wie het vraagt en de manier waarop.

Toen ik zwanger was van de 3de kreeg ik deze vraag van mensen die ik alleen van gezicht kende.
Gewoon als ik met mijn zoontje voor in de tuin zat door mensen die langs kwamen lopen.
Oh alweer zwanger? Je hebt al 2 kleintjes toch? Was het dan wel gepland?

Dat komt wel onbeschoft en bemoeizuchtig/veroordelend over.

Maar dat is hetzelfde "slag" mensen die (als ze een te koop bord in de tuin zien staan) niet vragen: Gaan jullie verhuizen? Maar vragen: Gaan jullie scheiden?

Hier heb je natuurlijk helemaal gelijk in. De situatie die jij schetst al je in de voortuin zit komt al heel anders over.

Maar gewoon normal vragen of het gepland vind ik niets mis mee. Ook niet op een forum als dit.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:35

Maar wát is nou precies de meerwaarde van het weten of iemand bewust onveilige sex heeft gehad of dat er iets is fout gegaan?

Je vraagt de buurvrouw toch ook niet of ze het wel veilig heeft gedaan als ze vertelt dat ze een leuke nacht gehad heeft met d'r vriend? Of moet je dat ook vragen om belangstelling te tonen en het gesprek op gang te brengen?

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:43

Hier een niet gepland kind, maar wel gewenst, dus voel me nog net zo welkom op deze wereld :D Bij de eerste en de derde werd het bij ons ook gevraagd (tweede was natuurlijk 'logisch' :P ) maar het is een van de vragen om mee te leven.

Als het gepland is kan je mee feest vieren, en als het ongepland is dan ben je toch wat voorzichtiger met je bewoordingen ("oh wat fijn dat je zwanger bent, wat fijn dat het gelukt is" wil je niet horen als je nog aan het idee moet wennen dat hele leven op z'n kop staat).

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:43

Het kan bijvoorbeeld zijn dat stellen al langer aan het proberen waren, dat maakt het zwanger zijn natuurlijk extra leuk.

Als de buurvrouw verteld over haar leuke nacht met 'r vriend is het niet alleen maar een buurvrouw maar gaat het meer richting vriendin, wat het ook weer anders maakt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:46

Marocje schreef:
Natuurlijk, anders vraag ik het toch niet?

Ook als je die persoon niet zo goed kent? Of helemaal niet kent?
Is het dan oprechte intresse en leef je mee, of is het meer sensatiezucht?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:37

anneliesdj schreef:
Marocje schreef:

Als ik de persoon niet ken, zal ik ook niet vragen of het gepland is idd.. Maar als ik de persoon ken, zoals een buurvrouw, en het verbaast me bijvoorbeeld, dan kan ik het wel vragen. Toevallig hier precies andersom gehad: Ik wist dat de buuf graag nog een kind wilde, maar ze had vriend (meer). Toen zij meldde dat ze zwanger was, feliciteerde ik haar dus ook. Kreeg ik het antwoord dat het niet gepland was -O- . Tja...

Senstatiezucht hou ik niet van. Ik ben dus ook altijd 1 van de laatsten die nieuws te horen krijgt, want de meesten horen het viavia maar bij mij dringt dat dus toch niet door. Ik hoor of zie het van de persoon zelf..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:01

anneliesdj schreef:
Marocje schreef:

Tuurlijk, als iemand zegt het oprecht te vragen en dus ook elk mogelijk antwoord ok vind, dan is diegene vast uit op sensatie! waarom is het nou zo moeilijk te geloven dat er op deze aarde nog mensen rondlopen die werkelijk geinteresseerd zijn in anderen? Die dus verder gaan dan het oppervlakkige sociale geneuzel? Je oordeel wordt niet minder wanneer je kleinere letters gebruikt hoor.

Ik zou dus ook oprecht meeleven op het moment dat er een of ander triest verhaal naar boven komt. Die persoon heeft dan duidelijk behoefte aan een uitlaatklep en wat steun en die bied ik dan graag. (uiteraard bel ik daarna de krant voor een sappig verhaal....) Ik verwacht nooit antwoorden, dan zou ik de vraag niet hoeven stellen toch? Ik kan dus ook slecht tegen bijv de vraag 'hoe gaat het?', aangezien men alleen maar willen horen dat het goed of geweldig gaat. Wil je het antwoord niet oprecht weten? Stel de vraag dan niet.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:05

anneliesdj schreef:
Marocje schreef:

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. In dit topic zijn er een hoop mensen die de vraag onbeschoft vinden omdat ze zélf vanuit gaan dat de vraag wordt gesteld uit (negatieve) nieuwsgierigheid of sensatiezucht (hoe saai moet je leven trouwens wel niet zijn als een ongeplande zwangerschap sensationeel is?). Er zijn ook een hoop mensen die het een heel normale vraag vinden omdat zij die negatieve lading er helemaal niet aan geven.

Mocht je je trouwens vervelen Anneliesdj, dan zou je eens kunnen kijken wat wordt bedoeld met overdrijving als stijlfiguur en dan mijn eerdere post die je zo onbeschoft vond nog eens lezen. Ik kan er niet mee zitten dat je die tekst niet begrijpt en als onbeschoft opvat, maar blijkbaar vind jij het normaal om bewust onbeschoft te gaan doen tegen iemand die je verdenkt van onbeschoft gedrag. Als je dat irl ook doet, is de kans groot dat je een prettiger mens voor je omgeving wordt als je op z'n minst het verschil leert zien tussen onbeschoft en relativerend :(:) .

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:37

Ik denk dat de vraag pas negatief geïnterpreteerd kan worden als je daar zelf een waardeoordeel aan verbind. 'Ongepland zwanger, wat een dom mokkel dat doe je toch niet' of als het gevraagd wordt aan iemand van in de 40 'zo nu nog zwanger wat onverstandig' etc. Echter heeft niet iedereen dat waardeoordeel, sommige mensen zijn gewoon geïnteresseerd zonder te oordelen. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:11

Depende schreef:
Ik denk dat de vraag pas negatief geïnterpreteerd kan worden als je daar zelf een waardeoordeel aan verbind. 'Ongepland zwanger, wat een dom mokkel dat doe je toch niet' of als het gevraagd wordt aan iemand van in de 40 'zo nu nog zwanger wat onverstandig' etc. Echter heeft niet iedereen dat waardeoordeel, sommige mensen zijn gewoon geïnteresseerd zonder te oordelen. :)

Ja als het redelijk goede bekenden zijn, maar mijn ervaring is dat juist "vreemde" (die je vaak geeneens van naam kent) graag willen weten of het gepland is.
En iemand die je nauwelijks kent kan in mijn ogen niet bijzonder geïnteresseerd zijn in je persoonlijke omstandigheden om je bv een hart onder de riem te kunnen steken.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:19

Ik vraag mij oprecht nog steeds af wat het voor de vrager toevoegd om te weten of de zwangerschap gepland is of niet.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:20

Toen ik mensen bij mijn eerste vertelde dat ik zwanger was vroeg ook iemand me dat. Ik vindt het een vervelende vraag. Waarom weet ik eigenlijk niet. Het was ontzettend gepland in ons geval, maar toch stoorde die vraag me.

Als mensen het trots vertellen kun je er in elk geval vanuit gaan dat het gewenst is, dus dan zijn dit soort vragen niet belangrijk denk ik dan.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:27

Echt onbeschoft vind ik de vraag niet. Maar écht kunnen ook niet. Ligt er misschien ook aan wie het vraagt en hoe het gevraagd wordt.
Betrap mezelf er ook wel eens op dat ik daar nieuwsgierig naar ben. Maar de vraag zelf heb ik nog nooit durven stellen.
Bij de eerste 2 kreeg ik de vraag nooit ondanks dat ik ze beide jong kreeg. Deze 3e zwangerschap heb ik hem al best vaak gesteld gekregen omdat de jongste pas 9,5 maand is. Maar bij ons zijn ze alle 3 gepland!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:17

Esplendido schreef:
Ik vraag mij oprecht nog steeds af wat het voor de vrager toevoegd om te weten of de zwangerschap gepland is of niet.

Net zoveel toegevoegd als dat het is om te vragen "Ga je het geslacht laten bepalen" "Hoe ver ben je" en "Hoe gaat het tot dusver".

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:34

Esplendido schreef:

Als het gepland is, kan je sowieso heel blij voor ze zijn. Als het niet gepland is, kan het alle kanten op. Hier in het topic is al een paar keer zo'n situatie genoemd, mensen feliciteren vrolijk en dat valt dan niet goed.
Dus dat kan alleen al een toevoeging zijn.
Voor mij persoonlijk gaat het veel verder dan dat. Ik wil echt altijd alles weten en begrijpen en vooral de psyche van de mens vind ik oneindig boeiend. Waarom mensen bepaalde keuzes maken, is iets wat heel veel kan zeggen over de persoon. Ik wil mensen altijd echt leren kennen, voorbij de sociale praatjes. En dan kan zo'n vraag heel veel toevoegen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:53

Zwerte schreef:
anneliesdj schreef:

Tuurlijk, als iemand zegt het oprecht te vragen en dus ook elk mogelijk antwoord ok vind, dan is diegene vast uit op sensatie! waarom is het nou zo moeilijk te geloven dat er op deze aarde nog mensen rondlopen die werkelijk geinteresseerd zijn in anderen? Die dus verder gaan dan het oppervlakkige sociale geneuzel? Je oordeel wordt niet minder wanneer je kleinere letters gebruikt hoor.

Het ging erom of het gepast is dat te vragen aan iemand die je niet kent of nauwelijks kent.
Zo ook in het topic op bokt waar de vraag wordt gesteld door iemand die ze zelfs nooit gezien heeft, laat staan mee gesproken heeft.
Als je dan toch die vraag gaat stellen, neigt het imo meer naar sensatiezucht dan naar oprechte intresse.

Oprecht geintresseerden zijn er genoeg, maar dat zijn geen mensen die ik maar vaag ken. Dat zijn goede vrienden en familie, van hen zou ik het dus ook niet storend vinden een dergelijke vraag te krijgen, zij mogen me alles vragen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:58

maura schreef:
Mocht je je trouwens vervelen Anneliesdj, dan zou je eens kunnen kijken wat wordt bedoeld met overdrijving als stijlfiguur en dan mijn eerdere post die je zo onbeschoft vond nog eens lezen. Ik kan er niet mee zitten dat je die tekst niet begrijpt en als onbeschoft opvat, maar blijkbaar vind jij het normaal om bewust onbeschoft te gaan doen tegen iemand die je verdenkt van onbeschoft gedrag. Als je dat irl ook doet, is de kans groot dat je een prettiger mens voor je omgeving wordt als je op z'n minst het verschil leert zien tussen onbeschoft en relativerend :(:) .

Waar doe ik bewust onbeschoft tegen iemand?
Ik stel enkel de vraag, bedoeld om mensen aan het denken te zetten.
Doe jij nu niet hetzelfde als wat je mij even terug nog verweet?
Het is de manier waarop hé? ;)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:04

Magrathea schreef:
Esplendido schreef:

Net zoveel toegevoegd als dat het is om te vragen "Ga je het geslacht laten bepalen" "Hoe ver ben je" en "Hoe gaat het tot dusver".

Daar denk ik toch anders over. Ik vind de vraag of het gepland is veel meer prive dan de vragen die jij nu als voorbeeld noemt.