furtje schreef:Ik ben 13 (nog niet lang). Ik heb een zusje van 9, die is gem op vlees. Ik ben echt niet van plan om te gaan zitten drammen, ik kwam alleen met de vraag of iemand van 13 volgens jullie zelf mag weten of hij/zij vegetariër wilt zijn. Nogmaals bedankt voor de tips, mijn ouders willen wat minder vlees gaan eten en wat meer groenten dus ik ben daar al heel blij mee!

@woogy: ik heb me al meer verdiept in bio industrie, en ik wil inderdaad vegetariër worden omdat ik het zielig vind inderdaad. Dus ik ben niet iemand die dit zomaar ergens vandaan haalt, ik weet waar ik het over heb.

Sorry, bio-industrie is een kul-reden. Er zijn intussen ruim voldoende alternatieven om op een verantwoorde wijze vlees te eten. CO2 uitstoot? Laat me niet lachen; als je dat zegt heb je dus echt geen bleek vermoeden waar het daadwerkelijk over gaat.
Een mens is een omnivoor, hetgeen betekend dat ons systeem in ingericht op het eten van vlees naast plantaardige produkten. Wij hebben de voedingsstoffen in vlees mede nodig omdat we niet in staat zijn, zoals herbivoor paard bijvoorbeeld, om vanuit ons eigen systeem bepaalde stoffen aan te maken.
En om de stelling dan maar eens op scherp te stellen: kinderen in de groei hebben vlees nodig voor een gezonde ontwikkeling!! Ouders die hun kind toestaan (of dwingen omdat ze zelf zo nodig moeten) om vegetarisch te leven, doen in feite hun kind onnodig te kort en plegen daarmee kindermishandeling!!
Alternatieven zijn in de praktijk echt onvoldoende.
Dat je kritisch bent op de herkomst van het vlees (en vis), dan heb je een punt. Dat je elke dag (een groot stuk) vlees nodig zou hebben is niet waar, maar met enige regelmaat een goed stukje vlees eten is echt veel gezonder voor een mens.
Je ouders nemen daarmee de juiste beslissing; wel vlees, wellicht kritisch en met mate. Wanneer ze dan ook nog in staat zouden zijn om die groentes en vlees direct bij de teler te halen (en dus veel verser) zou dat ook nog een flinke winst zijn, maar die mogelijkheid moet je maar net hebben, danwel de tijd hebben om dat bij elkaar te krijgen.