Wie heeft er ook een eigen plek op de bank.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:04

Ik heb m'n eigen luie stoel, de bank is voor de kids. Daar is nooit geen een probleem over.
En wat betreft drinken inschenken, dat mogen de kids ook best eens doen, worden ze volgens mij niets minder van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:24

janouk schreef:
Arc_En_Ciel schreef:
Nou jeetje, als we het al raar gaan vinden dat TS vindt dat het op zijn plaats is om haar dochters om een kop koffie te vragen, omdat ze al de hele dag voor ze zorgt..

Eens.
TS heeft groot gelijk. Deel van je opvoeding is ook leren zorgen voor anderen. Ook als je puber bent. Want als je straks op jezelf staat, moet je ook voor jezelf en anderen zorgen. Ooit word je ook ouder en als je dan nooit geleerd heb voor anderen te zorgen; komen jouw kinderen er wel heel slecht vanaf.

Mijn puber zoon helpt mee in huis, in de zaak, met de verzorging van de dieren, kookt 1 x in de week het avondeten, haalt de vaatwasser leeg.
Ik wil namelijk als ouder dat hij straks, als hij een eigen gezin heeft, ook gewoon mee helpt en niet alles op zijn vrouw terecht komt.

Dus dames die vinden dat je als puber niet mee moet helpen en koffie moet zetten voor je ouders.............denk eraan dat je straks ook een vriend of vriendin wil die mee helpt en voor je zorgt en niet je overal alleen voor op laat draaien.

Je woont met zijn allen in het huis en je moet daar dan ook in mee helpen. Het is geen hotel. Je kan niet jong genoeg beginnen met het 'trainen' van je kinderen :D voor jezelf, voor het gezin maar ook voor later.

en leren lezen, wanneer gebeurt dat?
De meeste hier die over die kop koffie vallen (ik ook) zeggen niet dat het probleem de kop koffie is maar de manier waarop het afgedwongen wordt. Als mijn moeder "vroeger" op zo'n manier deed, dan zette ik geen kop koffie. Ik haat (en ja ik ben me bewust van het woord "haat") als mensen dingen voor anderen doen, zogenaamd uit "liefde" en het vervolgens gaan gebruiken om iets anders te bewerkstelligen, dat is manipulatie en inwerken op iemands gevoel en daar kan ik absoluut niet tegen.

Inmiddels ben ik een jaar gelukkig getrouwd en ik ben gek van mijn man. Het huishouden doe ik (en zijn tante komt eens in de twee weken helpen omdat ik door ziekte niet alles kan en soms gewoon dingen "moet laten liggen" ) omdat hij hard werkt en ik dus "thuis zit". Maar je zal mij nooit, maar dan ook echt nooit, horen zeggen wat ik allemaal wel niet doe voor hem... Dat doe ik toch uit liefde voor hem. Niet omdat ik perse de hemel in geprezen wil worden.

_Lisaa_

Re: Wie heeft er ook een eigen plek op de bank.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:40

haha wat een leuk topic om te lezen!
hier ook vaste plekken, bij mijn schoonvader waar we t weekend altijd zijn (die is dan weg) heb ik altijd de linker bank en vriendlief de rechterbank haha.
en bij mijn ouders thuis mijn moeder altijd in de linkerhoek van de bank en me stiefvader de andere kant en ik op de luxe stoel haha.

Ook hier aan tafel vaste plekken, vind het ook gruwelijk irritant als dat verwisseld wordt :P

En ts, groot gelijk hoor ik ben 21 en pak wel vaker een kopje thee voor moeders of wat te drinken voor iedereen. Beetje zorgen voor elkaar is altijd goed en ik vind het fijn om te doen ook, daar leren je dochters van!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:50

Hier heeft iedereen inclusief onze honden een vaste plek, er wordt door dochterlief niet eens gevraagd naar onze plekken. Aan tafel idem. Dit was bij mij vroeger ook zo en bij vriendlief ook.

Wat ik wel ooit heel grappig vond was dat ik in een team werkte waar iedereen tijdens de 2 wekelijkse vergadering zelfs een vaste plek had, daar vond ik het dan wel grappig om op de plek van een ander te gaan zitten. Als je met een vaste groep mensen cursus hebt zie je ook vaak dat mensen de 2e cursus op dezelfde plek gaan zitten, ik blijf het grappig vinden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:56

Wel aan tafel :')
Ik ben dan ook zo'n muts die dan automatisch zegt; hé je zit op mijn plek! Als iemand anders er gaat zitten :') ook al ben ik nu uit huis.
(Waarop mijn moeder zegt; 'je hebt pech, ga ergens anders zitten :+ )

Op de bank heb ik ook een eigen plek, maar sta die gerust af voor anderen :) maar aan tafel kijk ik toch een beetje beteuterd als 'mijn' plek is ingepikt :D

Wij hadden thuis de regel; hoef je niet te koken en de afwas te doen? Doe je de koffie en thee ronde. Prima deal!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-04-14 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:05

haha. De kinderen worden er echt niet slechter van als ze een kopje koffie voor je maken.
Ik moet zeggen mijn kinderen zijn net iets ouder, maar ik zeg het ook wel eens. Als ze iets moeten doen en geen zin hebben, gebruik ik ook wel het argument, ben de halve dag met je op concours geweest en ik moet dat en dat nog doen, want dat is daardoor blijven liggen.
Ze kunnen prima leren iets voor een ander te doen.
Ik denk in dit verhaal dat je de toon waarop iets gezegd wordt, mist doordat het geschreven wordt.
Heb zelf een hele lieve collega, die dat ook zegt mijn eigen stoel met een kopje koffie. Maar dan hoor je de toon en de zelfspot er ook bij. :+ Maar ze meent het ook serieus met dezelfde argumenten als ts.
Denk dat ik daardoor ook moet lachen om dit topic.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:09

Aan tafel heeft iedereen een vaste plek bij ons en op de bank alleen m'n moeder en ik. :D
Ik zit altijd links in het hoekje en m'n moeder heeft altijd de stoel. M'n vader en m'n broertje zitten altijd gewoon waar er nog plek is. :+

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:20

Ik heb ook een collega die er slecht tegen kan als iemand op haar plek zit en we hebben flexplekken oeps.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:22

sonjim schreef:
Ik heb ook een collega die er slecht tegen kan als iemand op haar plek zit en we hebben flexplekken oeps.

O leuk :')
Hebben wij tijdens de pauze met 'daar zit ik hoor! Dat is mijn plek!' Dan ben ik heel lief en zeg; 'en ik maar denken dat 'naam bedrijf' voor dit meubilair heeft gezorgd!' en blijf lekker zitten :=
(Of mensen die alvast een glas neerzetten bij 'hun plek'. T is wel goed :+)

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:34

Hier heeft moeders ook een eigen plek op de bank.

De rest van het gezin niet zozeer. Als ik op de bank zit zit ik meestal wel op het zelfde plekje maar dat is meer omdat ik nergens anders mijn muis op de leuning kan leggen als ik computer :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 11:55

Jeetje,jullie overdrijven wel hoor.Natuurlijk vraag ik het haar.Ik jaag haar niet met een zweep de keuken in.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:57

Hmm zweep is zo'n gek idee nog niet ;) ;) .

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 12:13

Britta31 schreef:
Jeetje,jullie overdrijven wel hoor.Natuurlijk vraag ik het haar.Ik jaag haar niet met een zweep de keuken in.

Dat zeg ik, met schrijven hoor je de toon niet. :(:) Ik lees het alsof ik mijn collega hoor. :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:10

janouk schreef:
Dus dames die vinden dat je als puber niet mee moet helpen en koffie moet zetten voor je

Volgens mij is er niemand die denkt dat pubers geen koffie kunnen zetten (of anderzins dingen in huis kunnen doen) maar de toon van de TS is wat zeurderig. Bovendien online klagen over hoe vervelend je eigen kinderen zijn is toch sowieso een beetje vreemd, ik bedoel je hebt ze toch zelf opgevoed het is niet zo dat ze door de bliksem geraakt worden en dan ineens in duiveltjes veranderen, eigen schuld dikke bult :Y)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:44

Pubers zijn wel vaak een slag apart, ik weigerde ook wel koffie en thee te zetten; terwijl het bij ons gewoon hoorden in het rijtje 'huishoudelijke taken' (en ik hoefde ook echt weinig thuis, maar dan nog weigeren :') en een discussie aangaan haha). Beetje puber hoort natuurlijk wel een beetje te mopperen en tegen te werken. Is gezond voor de ontwikkeling om een eigen identiteit te ontwikkelen. Ik vind de ts ook eerlijk gezegd niet klagen, maar ik snap het wel. T is niet altijd makkelijk om moeder te zijn :+
Ik weet zelf nog hoe ik kon puberen hahaha

En ach, t is ook internet. Dus een tekst komt ook anders over dan het in het echt zal gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:52

Robin_S schreef:
Tja, jennifuur, natuurlijk is iedereen gelijk.

Maar zolang je bij je ouders in huis woont, zijn zij nog wel de baas. Het is hun zetel. Toen ik vroeger bij mijn grootouders kwam haalden we het zelfs nog niet in ons hoofd om in opa's zetel te gaan zitten! Bij ons was het als kind vanzelfsprekend dat de volwassenen altijd de beste plaatsen kregen, en dat is ons tijdens onze puberjaren altijd bijgebleven.

Ik vind persoonlijk dat er wel een rangorde moet zijn tussen ouders en kinderen/tieners, en dat moet kunnen zonder streng en conservatief te zijn. Maar dat is geheel mijn mening :)

Jeetje, een rangorde....

We zijn geen paarden of honden ofzo die leven in een strikt hiërarchische samenleving waarbij geen overleg mogelijk is.
Mensen kunnen praten. Nu wil ik niet zeggen dat in een opvoeding altijd maar alles in overleg met je puberkind moet.
Maar je plekje op de bank eisen 'om te laten zien wie de baas is....'

Ik denk dat mijn moeder, toen ik een dwarse tiener was, met zulk gedrag der kopje koffie echt helemaal op der buik had kunnen schrijven . Als ik ergens een gigantische hekel aan had was dat geforceerde en 'nutteloze' autoritaire gedoe :r .. En dat heb ik nog steeds.
En desondanks zet(te) ik met veel liefde een kopje koffie voor een ander :) helemaal als iemand iets liefs voor mij gedaan heeft, doe ik dat met 'liefde' terug.
Maar niet als het afgedwongen wordt omdat iemand vindt dat hij 'hoger' is dan ik.
Dan is het snel bekeken hoor...

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:57

Wat komen er soms hilarisch dingen voorbij hier. Gelukkig is mijn denkwijze niet zo bekrompen. Want eigenlijk vindt ik dat best wel als je zo vast geplakt zit aan je eigen plek. Beetje lossigheid kan geen kwaad. Verder is het ook een wat ouderwetse denkwijze als je het mij vraagt.
Dat je een fijn plekje hebt waar je graag zit is prima maar om dat zo op te eisen omdat je kind er eens zit. Mijn vader kan dat ook zo.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:02

Volgens mij is het niet eens per se daar 'willen' zitten, maar gewoon automatisme. :j
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 23-04-25 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:08

Ik heb ook een eigen bankplek. Rechts in de hoek. Ik stuur iedereen eraf die daar zit. Zelfs mijn ouders als het lukt :')

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:28

Britta31 schreef:
Het gaat eigenlijk niet over de koffie,maar gewoon dat ze moeten leren ook eens iets voor een ander te doen en niet altijd ik,ik,ik.Mijn oudste van 13 gaat choco maken in de keuken en brengt niets voor ons mee.Vraagt het ook niet.En dan ook het koekblik op schoot.Wij hebben zelf voor kinderen gekozen en ik doe alles voor ze.Maar ze mogen ook wel eens iets voor ons doen al hebben ze daar geen zin in.Ik zeg wel eens,geen zin dan maak je maar zin.Maar dat zal ook wel weer opvoedkundig verkeerd zijn.

Tja, heel eerlijk gezegd hè, dat heet nu opvoeden. Weet niet hoe oud je kinderen zijn, puber leeftijd of daar alweer voorbij, maar ergens in de voorbije jaren is er i.m.o. in de opvoeding dus al iets mis gegaan.
Als ik vroeger ergens naar toe wilde kon ik of met de fiets of met openbaar vervoer gaan. Slecht in uotzonderlijke gevallen werd ik met de auto gebracht. Dus heel eerlijk gezegd vind ik deze houding van jouw kids, je eigen schuld.

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:21

Hadden. Inmiddels is het eigenlijk niet meer zo dat we een beetje een plek claimen. Soms ga ik wel ergens zitten en dan zit mijn vader
van: "He, dat is mijn plek, schuif is op." maar dan kan hij het bekijken :').

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:08

Wij hadden geen eigen plekken. we hadden wel 3 banken voor ons 5en en degene die er het eerste was had de bank voor zichzelf.

Aan de eettafel was het gewoonte geworden. maar als iemand anders ergens anders ging zitten werd er geen probleem van gemaakt. het was alleen wel altijd zo dat mam aan het hoofd zat om telkens de volgende maaltijd te halen (voorrafje, hoofd, toetje) dit was gewoon makkelijker en zij wou ook niet dat wij dit deden.

Over de koffie was het altijd mij pa die het maakte na de maaltijd. (samen met het inruimen van de vaat) en wanneer iemand nog iets voor zichzelf ging halen namen we voor iedereen wat mee.

Als mijn moeder het zou eisen hadden wij zoiets gehad van zak erin.

Wij deden thuis best veel. Wij hadden de bovenste verdieping voor ons en die hielden wij schoon. Dit was in ruil voor extra zakgeld. (we hadden een basis en het geld watgespaard werd doordat de schoonmaakster niet hoefde te komen kregen we erop). Maar dan moesten we wel iedere week schoonmaken.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:22

Bij mijn ouders zit iedereen ook altijd wel een beetje op dezelfde plek maar geen ramp als er eens een ander gaat zitten, mijn vader wil alleen niet altijd dat ik naast hem kom zitten want ik wiebel teveel :P dus als ik naast hem ga zitten beheers ik mij door niet elke 5 min van houding te wisselen haha :P

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:23

Ik mag om de dag op de schommelstoel zitten, wissel met m'n broertje af :+

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:22

Dit topic doet mij heel erg denken aan Sheldon Cooper van The Big Bang Theory die zijn eigen plek op de bank heeft waar NIEMAND op mag zitten :')
Wij liggen/zitten hier altijd tegen elkaar aan te hangen ' s avonds op de bank.
De plek maakt niet zoveel uit.