Kostgeld betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:22

Geryon schreef:
Dat is niet iets om te moeten leren, maar om te weten. ''Leren'' vaste lasten te hebben kan ook met een wat kleiner bedrag. En als het alleen om het leren gaat, lijkt mij dat ze het opsparen en later teruggeven :)

Niet elk kind leert het door het te weten, maar door het letterlijk te ervaren.
Ben ik met je eens, maar dat moet je natuurlijk niet tegen je kind zeggen dat je het opspaart. Is het effect weg :')

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:22

Ik vind 250 euro echt heel veel geld. Tenzij je ouders anders niet/nauwelijks rond komen dan.
Snap dat hele kostgeld niet zo. Ik woon samen, maar mijn ouders betalen bv nog steeds mijn zorgverzekering zolang ik studeer. Dat wil echt niet zeggen dat ik niet met geld om kan gaan hoor.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:24

vuurneon schreef:
Geryon schreef:
Dat is niet iets om te moeten leren, maar om te weten. ''Leren'' vaste lasten te hebben kan ook met een wat kleiner bedrag. En als het alleen om het leren gaat, lijkt mij dat ze het opsparen en later teruggeven :)

Niet elk kind leert het door het te weten, maar door het letterlijk te ervaren.
Ben ik met je eens, maar dat moet je natuurlijk niet tegen je kind zeggen dat je het opspaart. Is het effect weg :')

Mijn ervaring is dat de meesten die kostgeld moeten betalen, kostgeld moeten betalen tot ze dan eindelijk opgerot zijn := Lijkt mij dat het na een aantal maanden wel geleerd is toch?

Haha :') Mam mag ik alvast wat terug want anders heb ik niet genoeg geld over om dit en dat kledingstuk te halen?? :+ :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:26

Geryon schreef:
Ik vind kostgeld echt belachelijk. In het geval dat ouders wel het geld hebben om je te betalen, maar ze dat niet willen en je dus kostgeld moet gaan betalen. Ik snap echt niet dat ouders dat zouden kunnen willen. Je wilt toch dat je kinderen zo veel mogelijk sparen?!

Als je ouders het geld nodig hebben lijkt me dat je ze vrijwillig betaalt en dat noem ik dan ook geen kostgeld :+

Tja soms begrijp ik het best wel hoor.

Een bekende van mij woonde op zijn 30ste nog thuis; vond hij prima.
Had een hele goede baan, kon als hij wilde zo een hypotheek krijgen en een leuk huis kopen.
Dat wilde hij niet, het was gewoon lekker makkelijk thuis.
Kocht regelmatig een nieuwe auto, ging lekker stappen/op vakantie.
Mams zorgde ervoor dat zijn kleren werden gewassen en gestreken, kreeg te eten enz.

Pas toen hij een serieuze relatie kreeg en hij daar in kon trekken is hij uit huis gegaan.

Waarom zouden ouders totdat hun kind 30+ is alle kosten moeten betalen (ook als ze het perfect kunnen dragen)?
Waarom zou het belachelijk zijn als iemand 2500+ verdient en de ouders vragen een tegemoetkoming in de kosten?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:28

YankeeBoy schreef:
Ik vind 250 euro echt heel veel geld. Tenzij je ouders anders niet/nauwelijks rond komen dan.
Snap dat hele kostgeld niet zo. Ik woon samen, maar mijn ouders betalen bv nog steeds mijn zorgverzekering zolang ik studeer. Dat wil echt niet zeggen dat ik niet met geld om kan gaan hoor.

Maar jij studeert nog, dus hebt veel andere kosten.
Dat is anders dan iemand die niet studeert, een goede baan heeft en meer per maand te besteden heeft dan de familie waar hij (gratis!) bij in woont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:29

Brainless schreef:
Geryon schreef:
Ik vind kostgeld echt belachelijk. In het geval dat ouders wel het geld hebben om je te betalen, maar ze dat niet willen en je dus kostgeld moet gaan betalen. Ik snap echt niet dat ouders dat zouden kunnen willen. Je wilt toch dat je kinderen zo veel mogelijk sparen?!

Als je ouders het geld nodig hebben lijkt me dat je ze vrijwillig betaalt en dat noem ik dan ook geen kostgeld :+

Had een hele goede baan, kon als hij wilde zo een hypotheek krijgen en een leuk huis kopen.
Mams zorgde ervoor dat zijn kleren werden gewassen en gestreken, kreeg te eten enz.

Pas toen hij een serieuze relatie kreeg en hij daar in kon trekken is hij uit huis gegaan.

Waarom zouden ouders totdat hun kind 30+ is alle kosten moeten betalen (ook als ze het perfect kunnen dragen)?
Waarom zou het belachelijk zijn als iemand 2500+ verdient en de ouders vragen een tegemoetkoming in de kosten?

Wat een lamme Hendrik. (Pardon my french).
Mijn ouders hadden me allang het huis uitgeschopt. Wat een vreselijke profiteur!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:30

Brainless schreef:

Ja maar dan is het geen hotel mama meer -O-

Sommigen hebben ook kostgeld nodig als motivatie om het hotel te verlaten; als je dan toch moet betalen, kun je net zo goed kijken naar iets voor jezelf.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:32

Brainless schreef:
YankeeBoy schreef:

Maar jij studeert nog, dus hebt veel andere kosten.
Dat is anders dan iemand die niet studeert, een goede baan heeft en meer per maand te besteden heeft dan de familie waar hij (gratis!) bij in woont.

Studie etc wordt ook allemaal betaald.

Maar TS geeft aan dat ze nog zoekende is, het is niet zo dat ze al een prima baan heeft en lekker thuis komt profiteren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:32

Brainless schreef:
Geryon schreef:

Dat vind ik ook een raar geval.. Ik ga er vanuit dat zulke mensen sowieso wel uit zichzelf hun eigen oliebol betalen eigenlijk :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:33

Rowdine schreef:
magda_90 schreef:
Trek niet te voorbarig conclusies over het nog thuiswonen op 23 jarige leeftijd. Denk bijvoorbeeld aan het recent overlijden van een ouder waardoor het kind en de weduwe voorlopig op elkaar zijn aangewezen totdat de scherpe randjes weg zijn van het rouwproces.

En als je studeert en je hebt geen bijbaan, want je bent al gepensioneerd met 24 jaar of ze willen uren terwijl je dan school hebt, gaat uitwonend ook moeilijk worden. Dan is het fijn als je thuis nog kunt sparen van je stufi.

Etc. Etc.

Je doet net of studenten geen bijbaan kunnen hebben? In mijn omgeving woonde iedereen op kamers en had iedereen! een bijbaan.
Waar een wil is, is een weg.

Dat je in de eerste situatie tijdelijk thuis gaat wonen, a la.

Dan zou ik beter gaan lezen, want dat schrijf ik namelijk niet. Ik schrijf dat een bijbaan vinden ontzettend moeilijk kan zijn omdat je vaak te oud wordt gevonden of die uren niet kunt werken, dan is het ook logisch dat je nog even thuis blijft gezien er gewoonweg geen inkomen is. ;)

Anoniem

Re: Kostgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:38

Nee want je kan idd niet ergens anders gaan werken als je geen uren krijgt waarop je kan werken? Dat bedoel ik met waar een wil is, is een weg.
Ik lees prima, maak je niet druk :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:47

Rowdine schreef:
Nee want je kan idd niet ergens anders gaan werken als je geen uren krijgt waarop je kan werken? Dat bedoel ik met waar een wil is, is een weg.

Niet altijd.. Helaas

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:11

vuurneon schreef:
Brainless schreef:

Ja maar dan is het geen hotel mama meer -O-

Sommigen hebben ook kostgeld nodig als motivatie om het hotel te verlaten; als je dan toch moet betalen, kun je net zo goed kijken naar iets voor jezelf.

Vroeger moest ik de helft van mijn salaris sparen, vind ik ook een goede, leer je beter met je centen omgaan, toen ik 22 was kochten ( met oa die fijne spaarcenten) we ons eerste huis en met 23 het huis uit.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:20

Als je 24 jaar bent en nog thuis woont, kan je best iets bijdragen in de kosten. Zou een mooie boel zijn: paps en mams hele dagen werken en jij beetje huishoudelijke taken doen en verder niks? Iedereen die gezond genoeg is om te werken kan echt iets vinden om wat bij te verdienen.l Kostgeld zou wel in verhouding van de inkomsten moeten zijn en als je veel bijdraagt in het huishouden, kan daar ook rekening mee gehouden worden natuurlijk. Maar een kleine bijdrage vind ik heel normaal.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:24

Rowdine schreef:

Als het mogelijk zou zijn, graag. Vanaf september heb ik bijvoorbeeld welgeteld 53 sollicitaties verstuurd om naast mijn stage te kunnen werken. Wegens de reistijd kan ik alleen de weekenden (stage in een andere provincie dus lange reistijd) en veel winkels zijn zondag dicht. Dus houd je de zaterdag over. Ze vonden stuk voor stuk mijn sollicitatie en C.V. keurig netjes maar nee: te oud of te weinig beschikbaar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:28

Niks mis mee hoor en jij bent tenslotte 24 jaar.

Het bedrag dat je vader wilde vragen is zeker niet te hoog.

Stel dat je opjezelf woonde dan kost het zeker veel meer.

Vraag je vader eens wat het allemaal kost met alle kosten en vaste lasten, dan is 250 per maand alles erbij in begrepen echt een schijntje hoor.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:29

Onzin dat alleen de zaterdag dan overblijft. Mijn dochter past s'avonds op en zoon werkt bij de Mc Donalds. Dus zo is er echt wel meer te verzinnen. Horeca bijvoorbeeld? Waar een wil is, is over het algemeen toch echt ook een weg.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:38

Werkt nogal als je dagelijks voor je stage om 5 uur eruit moet, 19 uur thuis bent en daarbij tijdelijk in een dorp woont met alleen een supermarkt die tot 18:00 uur open is. Dus ja, de weekenden blijven over.

Dat bedoel ik dus exact met het harde oordelen zonder dat je de situatie weet. ;)

Horeca heeft ook sollicitaties ontvangen: wegens gebrek aan ervaring en te weinig beschikbaar niet aangenomen.

Ik heb wil, motivatie (in overdruk zelfs) maar na zoveel sollicitaties begin je de moed echt te verliezen.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:01

Jeetje, ik vind sommigen wel heel simpel denken. "Dan ga je maar werken". Als 24-jarige zonder afgeronde opleiding is dat echt niet zo gemakkelijk als het (blijkbaar) lijkt. Uit ervaring: Veel bedrijven zoals winkels, horeca en McDonalds wijzen 24-jarigen al per definitie af. Ook mét ervaring en relevante studie komt het voor. Het minimumloon van een 24-jarige (€ 8,57) is namelijk 2x zo hoog als dat van een 18-jarige (€ 3,90), en bijna 3x zo hoog als dat van een 16jarige (€ 2,96). Helaas is de keuze dan vaak snel gemaakt.

Ik vind de tip van iemand in het begin van het topic wel een goede: Proberen een deal te sluiten dat je 200 euro betaalt aan kostgeld en 50 euro spaart per maand, waar je niet aankomt. Dan betaal je wel 250 en hou je minder over, maar een deel investeer je in je toekomst. Wel rot dat er dan weinig leuke-dingen-geld overblijft, maar helaas is dat nu eenmaal zo als je geen werk hebt. Ik ben zelf vrij jong gaan samenwonen en we hebben het nog nooit heel ruim gehad. Is vervelend dat je dan leuke dingen moet overslaan (enne ik denk dat dat niet leeftijdsgebonden is, iedereen wil graag leuke dingen doen :D), maar helaas is het niet anders als je het geld er niet voor hebt.

Succes ermee :)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:10

Vergelijk nu eens het kostgeld, en wat je ervoor krijgt, met het pensiongeld voor je paard? Scheelt dat zoveel??? Veel van jullie geven een behoorlijk bedrag aan paarden uit, maar stel dat je geen kostgeld hoeft te betalen, wie betaald dan uiteindelijk je paard??? Je ouders toch ook? En ben je dan zo volwassen/zelfstandig.

Wat mij betreft mogen kinderen voor eeuwig bij hun ouders wonen, als het ze bevalt is daar toch niets mis mee? Onzelfstandig noem ik dat niet, dat ben je pas als je uit huis gaat omdat "iederen vindt dat nu eigenlijk hoort"........

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:18

magda_90 schreef:
Werkt nogal als je dagelijks voor je stage om 5 uur eruit moet, 19 uur thuis bent en daarbij tijdelijk in een dorp woont met alleen een supermarkt die tot 18:00 uur open is. Dus ja, de weekenden blijven over.

Dat bedoel ik dus exact met het harde oordelen zonder dat je de situatie weet. ;)

Horeca heeft ook sollicitaties ontvangen: wegens gebrek aan ervaring en te weinig beschikbaar niet aangenomen.

Ik heb wil, motivatie (in overdruk zelfs) maar na zoveel sollicitaties begin je de moed echt te verliezen.

:j Precies. Je bent meestal te oud voor de simpele baantjes en te onervaren voor "echt" werk.
Tip: uitzendbureau? Dat is dan wel niet iets permanents maar je kunt op tijden werken die voor jou handig zijn en je bent er ook zo weer weg als je iets beters hebt gevonden.

Beetje raar om te zeggen dat iemand die van 5 tot 19 van huis is in de avonden ook nog maar even moet gaan werken -O- er zal toch ook ergens nog huiswerk gemaakt moeten worden ofzo...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:30

magda_90 schreef:

Ik heb via het uitzendbureau losse opdrachten partycatering gedaan. Is maar losse avonden/nachten, maar wel erg leuk werk en het verdient relatief heel best. Informeer er eens naar!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:33

Geryon schreef:
Dat vind ik ook een raar geval.. Ik ga er vanuit dat zulke mensen sowieso wel uit zichzelf hun eigen oliebol betalen eigenlijk :+

Helemaal mee eens! Ik vind kostgeld belachelijk en mijn ouders zouden dat ook echt kunnen vergeten (met als uitzondering als ze zelf krap in het geld zouden zitten). Gelukkig denken ze er hetzelfde over. Als je een zoon/dochter hebt opgevoed met zo'n mentaliteit is de opvoeding in mijn ogen sowieso al faliekant mislukt.
Rowdine schreef:
Wat een lamme Hendrik. (Pardon my french).
Mijn ouders hadden me allang het huis uitgeschopt. Wat een vreselijke profiteur!

Precies dat dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:38

magda_90 schreef:

Sorry, maar ik vind het slappe excuses :o

Je kan ook bij feesten een avondje/nacht acht er bar gaan werken. Denk aan wish outdoor, Defqon en weet ik het wat.
Tip voor jou, meld je aan bij eventique.

Verder, schoonmaken, oppassen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:43

Wat vind je een slap excuus? Dat magda niet in de avond wil / kan werken?