Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
NikkiEnJij schreef:Urielle schreef:Dat is dus exact wat ik heb gedaan. En guess what, uiteraard ben jij dan als docent een k*twijf en onredelijk, want eerst mocht het ook en nu ineens niet meer. En ons kent ons dus je komt ook niet weg met 3A wel en 3B niet, want dat weten ze zo en dat is oneerlijk (en dat is het ook). Misschien dat jouw opstelling werkt in een groep vwo-leerlingen, geen idee, die had ik niet.
Waar slaat dat vwo stukje nou op? Kinderen van een lager niveau kunnen zich ook prima gedragen hoor.
liedje89 schreef:Choas of orde komt toch ergens uit voort? Als je gewoon goed omgaat met je klas en een boeiend verhaal verteld is de kans toch imo vrij minimaal dat je ineens verzeild raakt in chaos van jewelste? Als je in je klas geen orde kan houden dan is er imo iets mis met de omgangsstijl van de docent en dat heeft niets met politie agentje spelen te maken. Het idee dat een docent die bang is van zijn leerlingen toch een goede docent is is imo echt complete onzin, omgaan met leerlingen is toch een van de hoofdzakelijke vaardigheden die een docent nodig heeft, imo is het echt zeggen dat je best Edward Gal kan zijn als je een fobie hebt voor paarden
NikkiEnJij schreef:Waar slaat dat vwo stukje nou op? Kinderen van een lager niveau kunnen zich ook prima gedragen hoor.
Nies_ schreef:Orde houden is toch een groot deel van je functie. Ik heb nog nooit een fatsoenlijke docent gehad die geen orde kon houden en andersom eigenlijk ook niet. Natuurlijk zijn er die wel kunnen uitleggen, maar die hadden dan maar RT'er moeten worden oid.

In de bovenbouw mag je (ten minste, de VWO-leerlingen, van andere niveaus weet ik niet. Klinkt banketstaaf, maar daar maken ze we onderscheid tussen in regels) gewoon naar de wc, vaak zelfs zonder het te vragen. Tijdens de uitleg moet je meestal wel blijven zitten, maar dat is vrij logisch. Er blijven docenten waarbij het niet mag, maar dat zijn ook de docenten die niet echt bepaald goed en lief zijn
Zo had ik een keer een 3 uur lange scheikundetoets + een half uur tijdverlenging. Ik moest zó nodig naar de wc, maar de surveillant (een van de 'terrordocenten') vond dat ik niet mocht en dat ik het maar op moest houden. Mijn toets heb ik verpest, ik kon gewoon niet meer denken. Ik vond dit echt idioot, aangezien er in de regels staat dat je tijdens een examen naar de wc mag als er iemand meeloopt (die lekker staat te luisteren
). Terrordocent in kwestie zei dat die regel er helemaal niet was, dus ze weigerde. Ik hield het echt bijna niet meer. Toen de bel ging ben ik ook echt het lokaal uit gerend. De regel stond overigens dus gewoon in het PTA, scheikundedocent heeft nog wel een hartig woordje met terrordocent gesproken.Okaya schreef:Ik kan me niet voorstellen dat een volledig gezonde persoon niet 3 uur kan zonder naar het toilet te gaan of zie ik het fout?
Urielle schreef:Nee hoor, je les begint al bij het binnenkomen van de leerlingen. Ik heb een medestudent gehad die ze dan al niet stil kreeg en daarvan best in paniek raakte. Hij was wel heel goed verder op andere vlakken. Overigens geeft hij nog steeds les bij mijn weten en wat ik opmaak uit de informatie viavia is hij ook zeer geliefd bij zijn leerlingen. Maar hij heeft echt een enorme aanloop moeten maken (jaren) op zijn school om de reputatie te krijgen dat hij echt goede lessen gaf waardoor hij respect kreeg.
. Bizar om zo iemand dan maar jaren wat aan te laten rommelen, misschien willen sommige leerlingen zich ook kwalificeren voor een leuke vervolgopleiding ofzo, maar dat interesseert zo'n docent of de school dan verder niet

liedje89 schreef:Hoezo is dat dan geen gebrek in zijn omgang met de leerlingen, hij krijgt ze niet stil en raakt in paniek, dat doet hij dan toch. Bizar om zo iemand dan maar jaren wat aan te laten rommelen, misschien willen sommige leerlingen zich ook kwalificeren voor een leuke vervolgopleiding ofzo, maar dat interesseert zo'n docent of de school dan verder niet
![]()
Urielle schreef:liedje89 schreef:Hoezo is dat dan geen gebrek in zijn omgang met de leerlingen, hij krijgt ze niet stil en raakt in paniek, dat doet hij dan toch. Bizar om zo iemand dan maar jaren wat aan te laten rommelen, misschien willen sommige leerlingen zich ook kwalificeren voor een leuke vervolgopleiding ofzo, maar dat interesseert zo'n docent of de school dan verder niet
![]()
Ik vind dat ook een gebrek in de omgang met leerlingen maar jij stelt dat een docent die een goede interessante les kan geven geen chaos zal krijgen in de les.
Het is omgekeerd imo: de drukke sfeer van het binnenkomen moet eerst bedwongen worden anders zal de klas er nooit achterkomen dat die man (of vrouw) een interessante les kan geven.
Als leerlingen zich willen kwalificeren voor een leuke vervolgopleiding, moeten ze gewoon zorgen dat ze hun waffel houden en opletten ipv te liggen kl*ten en het vervolgens afschuiven op een ander. Een docent heeft veel verantwoordelijkheid maar de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor dat diploma ligt nog altijd bij de leerling zelf.
Resistance schreef:Als ik jouw reacties lees, stel ik mezelf een gefrustreerde lerares voor. Ik weet niet of je dat bent of niet, maar zo komt het in ieder geval over. Waarom ga je er van uit dat de docent altijd gelijk heeft, en dat de leerlingen altijd liggen te kl*ten? Ik vind dat een beetje vreemd, eerlijk gezegd. Pubers zijn nou eenmaal pubers, en die praten nou eenmaal gewoon door als er geen goede leerkracht voor de klas staat. Ik heb er tich die gewoon kunnen gaan zitten, en zoveel uitstraling hebben dat het vanzelf binnen een minuut stil wordt, maar ook diegenen die gewoon geen orde kunnen houden, wat óók komt omdat ze geen interessante les kunnen geven, en hun frustratie op de leerlingen af reageren. Het ligt echt niet altijd aan de leerlingen hoor!
, blijven denken dat hun gedrag het probleem van de docent is. Weet je wat, een betrokken docent baalt van leerlingen die onvoldoendes halen, want je wenst iedereen het beste. Maar op het eind van de maand heb je gewoon je loon binnen, ook als Pietje toch een drie te pakken heeft. Die leerling heeft zichzelf ermee, die moet het jaar dubbelen of een niveau zakken of in het ergste geval zonder diploma van school. Dus ik denk echt van een heleboel reacties:
Grow up joh, werk nou gewoon eens mee met de schoolregels, je gaat zo uit van je eigen ikje, van die deuk in je ego, de denkbeeldige aantasting van je 'rechten'... is dat nou het conflict waard? Zelfs als je uiteindelijk je gelijk haalt, heeft dat rebelleren je dan ook echt iets opgeleverd? Blaas alles niet zo op, haal je schouders op over mensen in de omgeving (docenten, medeleerlingen) die jou storen, en volg de meest tactische weg met dat einddoel in je achterhoofd.
) Resistance schreef:Urielle schreef:Ik vind dat ook een gebrek in de omgang met leerlingen maar jij stelt dat een docent die een goede interessante les kan geven geen chaos zal krijgen in de les.
Het is omgekeerd imo: de drukke sfeer van het binnenkomen moet eerst bedwongen worden anders zal de klas er nooit achterkomen dat die man (of vrouw) een interessante les kan geven.
Als leerlingen zich willen kwalificeren voor een leuke vervolgopleiding, moeten ze gewoon zorgen dat ze hun waffel houden en opletten ipv te liggen kl*ten en het vervolgens afschuiven op een ander. Een docent heeft veel verantwoordelijkheid maar de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor dat diploma ligt nog altijd bij de leerling zelf.
Als ik jouw reacties lees, stel ik mezelf een gefrustreerde lerares voor. Ik weet niet of je dat bent of niet, maar zo komt het in ieder geval over. Waarom ga je er van uit dat de docent altijd gelijk heeft, en dat de leerlingen altijd liggen te kl*ten? Ik vind dat een beetje vreemd, eerlijk gezegd. Pubers zijn nou eenmaal pubers, en die praten nou eenmaal gewoon door als er geen goede leerkracht voor de klas staat. Ik heb er tich die gewoon kunnen gaan zitten, en zoveel uitstraling hebben dat het vanzelf binnen een minuut stil wordt, maar ook diegenen die gewoon geen orde kunnen houden, wat óók komt omdat ze geen interessante les kunnen geven, en hun frustratie op de leerlingen af reageren. Het ligt echt niet altijd aan de leerlingen hoor!
Ik wordt er altijd zó ontzettend moe van dat alles de schuld is van de leraren. Wij liepen een keer anderhalf hoofdstuk achter omdat die man niet kon plannen, geen orde kon houden, geen uitleg kon geven, gewoon niets. Wat ben je voor docent als je dat allemaal niet kan? Wij zijn een hele drukke (gymnasium) klas. En wij krijgen altijd de vooroordelen dat we ons naar gymnasium moeten gedragen en dat we dat niet doen, en het dus onze schuld is. Maar, er zijn genoeg leraren die ons wel in de hand hebben en waarvan wij de beste klas zijn in dat vak. Dat verschilt gewoon per leraar.
Ik kwam sowieso nooit opdagen voor de grote afstraffing en heb daar ook nooit wat over gehoord. Ging wel een brief naar mijn ouders die het gelukkig ook een hoop flauwekul vonden. Zo kweek je toch dwarse leerlingen, of niet dan? Op de school had je dan ook ofwel van die brave kindjes of van die enorme etterbakken. Maarrr toen meer dan de helft van klas 4 bleef zitten was dat uiteraard niet hun schuld.Nies_ schreef:Ik weet nog heel goed dat ik in klas 1 een jonge docent voor Latijn had. Nou poedersuiker vak eerste klas, maar die man kon vertellen en met een enthousiasme. Geweldig. Mensen luisterden gewoon omdat het prachtig was om die man zijn werk te zien doen. Na een les van hem hoefde je ook werkelijk waar niks meer te leren, hooguit de woordenlijst nog eens overkijken. Ik weet zeker dat áls mensen bij hem gingen spoken hij het niet in de hand had kunnen houden, maar dat deed je simpelweg bij hem niet. Ook dat is orde houden, daar hoef je geen agent voor te spelen. Sterker nog, de docenten met de beste orde in de lessen heb ik nooit ook maar een keer over een straf gehoord. Wat nog niet wil zeggen dat het altijd strak volgens de regels ging en iedereen non-stop hard aan het werk was, maar waarom zou dat moeten?
Op mijn 2e school lieten ze leerlingen zo veel nablijven dat er geen plaats meer was om ze neer te zetten. Echt om elk klein dingetje moest je een week nablijven, dus het gevolg was dat als je je het 1e kwartaal een beetje gedroeg er toch geen plek meer wasIk kwam sowieso nooit opdagen voor de grote afstraffing en heb daar ook nooit wat over gehoord. Ging wel een brief naar mijn ouders die het gelukkig ook een hoop flauwekul vonden. Zo kweek je toch dwarse leerlingen, of niet dan? Op de school had je dan ook ofwel van die brave kindjes of van die enorme etterbakken. Maarrr toen meer dan de helft van klas 4 bleef zitten was dat uiteraard niet hun schuld.
We dwalen inmiddels wel iets af.
Mijn geschiedenisleraar en Nederlands leraar op mijn vorige school waren ook zo. De geschiedenisleraar wist altijd perfect in te schatten hoeveel aandacht de klas had, en stelde zijn les dan daar op in. Iedereen hing altijd aan zijn lippen. Ik heb nooit iets voor geschiedenis hoeven leren toen ik hem had, ik haalde toch wel een 8 of 9 door middel van alleen zijn uitleg, en zo ging het bij wel meer leerlingen. De Nederlands leraar had gewoon zo'n uitstraling, dat je gewoon gelijk respect voor hem had. Bij hem kon je het gewoon niet over je hart verkrijgen om je huiswerk niet te maken.

Urielle schreef:liedje89 schreef:Hoezo is dat dan geen gebrek in zijn omgang met de leerlingen, hij krijgt ze niet stil en raakt in paniek, dat doet hij dan toch. Bizar om zo iemand dan maar jaren wat aan te laten rommelen, misschien willen sommige leerlingen zich ook kwalificeren voor een leuke vervolgopleiding ofzo, maar dat interesseert zo'n docent of de school dan verder niet
![]()
Ik vind dat ook een gebrek in de omgang met leerlingen maar jij stelt dat een docent die een goede interessante les kan geven geen chaos zal krijgen in de les.
Kipje39 schreef:Door deze achterlijke regel heeft mijn zoontje (is 9, maar zelfs op de basisschool zeggen ze nee.) in zijn broek gepoept!
Hij moest zo nodig, hij mocht niet en tja.. Als je het dan niet meer kan houden!
Ik ben hem van school gaan halen. Heb een pittig gesprek gehad met zijn juf en m'n zoon verteld dat hij voortaan mag opstaan als hij naar het toilet moet!
Ik had er vroeger al de pest aan toen ik zelf op school zat, want ja toen bestond deze regel ook. En ik vind het belachelijk!
Als heb ik ook een werkgever gehad die je wc minuten bijhield.. Kwam je boven de 10 minuten per dag kon je komen praten.
Daar was ik dus ook zo weg, bedoel ik zit op kantoor en drink behoorlijk thee en kan gerust op 1 ochtend 4x gaan plassen.
Gelukkig is mijn baas nu zo, dat hij zelf al meld dat ie even een half uurtje gaat zitten