Jonge huisvrouwen of thuisblijfmoeders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:31

Suusenmalvin: PSZ bij ons echt om de hoek (zoonlief zit nu dus op PSZ 1 dorp verder) heeft dat ook, maar die bij ons om de hoek klikte in mijn ogen vooral niet en dan meer om dingen van wat ik gezien heb hoe de juffen met de kinderen om gingen.
Dan fiets ik maar een dorp verder (bij slecht weer de auto).

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:32

Rowdine schreef:
MamaMiesje schreef:
Rowdine, als ik toch mn enige voldoening uit een spik en span huis moest halen en mijn man alleen dáár om tevreden over me zou zijn... Nou... Dan kon 'ie zn koffers pakken en ging ik heel rap wat anders doen, want ik ben zn huishoudster niet. Ik ben zn VROUW, met wie hij zijn leven deelt en dat van onze kinderen.

Ik vind dus pertinent niet dat een thuisblijfouder ten alle tijden alles rimpelloos glad gestreken, opgeruimd en schoon moet hebben. Er wordt namelijk geleefd in een huis, het is geen toonzaal.

Wat doe je dan in hemelsnaam de hele dag thuis?

Ik werk 3 dagen per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:32

Suusenmalvin schreef:
Als je mijn reactie eerste reactie had gelezen, een paar pagina's terug, dan had je kunnen lezen dat ik niet de hele dag met de kinderen speel en kook..

Oke, prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:33

MamaMiesje schreef:
Rowdine schreef:

Wat doe je dan in hemelsnaam de hele dag thuis?

Ik werk 3 dagen per week.

Maar dan ben je wat mij betreft geen thuisblijf moeder :)

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:35

Gelijk heb je XFiemoX. Het moet wel goed voelen. Wij hebben in de buurt 1 psz die vaste tarieven hanteert , maar die hebben een nogal euh.. zweverig gehalte :') Middelste zat ook op de PSZ waar jongste nu zit, dus lekker bekend. Tarief ging per januari (ik geloof landelijk) omhoog en het inkomen van m'n man ook. Geloof dat we nu over de 100 euro per maand betalen voor twee ochtendjes per week

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:36

Nee, dat ben ik ook niet en dat beweerde ik ook niet te zijn.
Maar ik vind je blik op thuisblijfouders wel erg kort door de bocht en ik denk dat dat voornamelijk komt door jouw eigen -in jouw ogen, inefficiënte (maar vast héle lieve ;) ) moeder.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:38

wie wil er een weekje komen ruilen :D :D :D
Ga ik weekje werken..dochtertje is wel al heel de winter ziek vanwege astma dus met vlagen niet te genieten en Incl de kinderen die regelmatig op visite komen omdat er hier heerlijk gerommelt mag worden en er niet gekeken word op een kindje meer of minder..
Al die gestreste werkende moeders op school die niet willen dat er gespeelt word want ze hebben zoooo hard gewerkt en hebben geen zin in rommel. Ze kunne computerspelletjes spelen of tv spelen -O-

Urbanus

Re: Jonge huisvrouwen of thuisblijfmoeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:39

Oh man, echt zonde van alle vooroordelen hier, echt jammer. Ik zou persoonlijk ook geen thuismoeder willen zijn maar kom op, alsof werkende moeders gestrest zijn e.e. Lol!

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:42

czarina schreef:
Ga ik weekje werken..dochtertje is wel al heel de winter ziek vanwege astma dus met vlagen niet te genieten en Incl de kinderen die regelmatig op visite komen omdat er hier heerlijk gerommelt mag worden en er niet gekeken word op een kindje meer of minder..
Al die gestreste werkende moeders op school die niet willen dat er gespeelt word want ze hebben zoooo hard gewerkt en hebben geen zin in rommel. Ze kunne computerspelletjes spelen of tv spelen -O-

Nou, ik vind dit ook een aardige aanname tov werkende moeders hoor. Hier kan en mag alles op de 2 dagen dat ik thuis ben en op de dag dat mijn man thuis is. Drie dagen per week zijn alle vriendjes en vriendinnetjes welkom. En het huishouden doe ik sowieso 's avonds op mijn werkdagen dus de troep maakt me al helemaal niet uit. En zijn werkende moeders per definitie gestresst?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:44

Je hebt gelijk lieveli:
Emancipatie is dat je mag KIEZEN wat je wil.
Veel werken, minder werken, weinig werken, niet werken.
24/7 voor de kids of ook regelmatig lekker even geen mama/papa zijn.
Ieder zijn meug :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:46

MamaMiesje schreef:
Nee, dat ben ik ook niet en dat beweerde ik ook niet te zijn.
Maar ik vind je blik op thuisblijfouders wel erg kort door de bocht en ik denk dat dat voornamelijk komt door jouw eigen -in jouw ogen, inefficiënte (maar vast héle lieve ;) ) moeder.

Daarom zeg ik ook: naar mijn ervaring :)
Maar de ervaring wordt hier door sommigen denk ik prima bevestigd aangezien sommige thuisblijf moeders menen dat ze het ontzettend druk hebben. En dat is vaak een kwestie van druk in het hoofd zijn door inefficientie. (nogmaals, ik wil niemand over een kam scheren, en dit is ook absoluut geen vooroordeel).

Als je 5 of 6 kinderen hebt, a la. Maar verder moet (part time) werken, en een huishouden toch prima te doen zijn? :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:47

Rowdine schreef:
Overigens niet aanvallend bedoeld, maar hoe ziet een dag van een huismoeder eruit? Die van mijn moeder was vreselijk inefficient, gewoon vervelend om naar de kijken hoe langzaam alles gaat. En dan had ze het nog druk ook ;)

Het IS ook inefficiënt met kinderen over de vloer. En ongemakkelijk. Je kunt je kind niet de hele dag in de box wegstoppen, je kunt hem ook niet los rond laten lopen terwijl je schoonmaakt. Of strijkt.
Kind aan de haal met je aftrekker, kind gooit emmer om, glasreiniger afpakken voor hij zich in zijn ogen spuit, kind pakt de stoffer en blik uit de kast en veegt stof over je net gedweilde keuken, kind trekt aan het snoer van het strijkijzer en trekt het bijna naar beneden, kind kruimelt zijn koekje over je net gepoetste glazen tafel, kind brult alles bij elkaar terwijl jij de trap probeert te poetsen, kind spuit drinken over de vloer, kind trekt handdoeken uit het badkamerkastje terwijl jij de wc poetst en terwijl je de handdoeken vouwt en terugdoet verdwijnt je mandje met tubes creme de wc in,.. dus je doet alles onderbroken en vierdubbel.
Alternatief:
kind de hele tijd in de box, brult alles bij elkaar, mist stimulatie en jij voelt jezelf de beroerdste moeder op aarde.

En eerlijk? Ik heb gisteren 8 uur staan poetsen, met een half uurtje pauze tussen de middag. Voor mijn werk dus, niet thuis want dan pauzeer ik en wissel ik werkzaamheden af (inefficiënt maar dat houdt me fris), bij cliënten kan ik dat natuurlijk niet. Stijf en krom van de spierpijn thuis, zere rug, voeten die aanvoelen alsof je de hele nacht hebt staan dansen. Om 16 uur werkte ik echt zo snel niet meer als om 11 uur. Als je echt de hele dag thuis poetst, leer je wel om dat langzaam te doen voor het behoud van je eigen lijf.

Ook een leuke dag: woensdag. Huis doen in de ochtenduren, om 12 uur de meiden ophalen, komen er vriendinnetjes eten en spelen. Die gaan rond 18 uur naar huis en ziet alles eruit of er een bom ontploft is. Heb je 30 minuten om te koken en alles weer in nette staat te brengen voor je man thuiskomt.
En eigenlijk moet ik ook gaan rijden want ik heb donderdag les, maar zie echt nog niet wanneer, voor geen goud laat ik de kinderen met vriendjes alleen binnen zonder toezicht. De laatste keer hadden ze suiker over de (net gepoetste) slaapkamervloer gestrooid 'om lieveheersbeestjes te lokken' :?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:49

lieveli schreef:
Oh man, echt zonde van alle vooroordelen hier, echt jammer. Ik zou persoonlijk ook geen thuismoeder willen zijn maar kom op, alsof werkende moeders gestrest zijn e.e. Lol!

Ik ken ze wel, ze werken beiden fulltime en dan wil je een speelafspraak maken voor het weekend en dan willen ze dat niet, want dat is dan 'gezinsdag'. Heel leuk verder voor hun, maar wanneer heeft hun kind dan sociale contacten buiten school om?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:50

MamaMiesje schreef:
Je hebt gelijk lieveli:
Emancipatie is dat je mag KIEZEN wat je wil.
Veel werken, minder werken, weinig werken, niet werken.
24/7 voor de kids of ook regelmatig lekker even geen mama/papa zijn.
Ieder zijn meug :)

Nou ja, je kan helaas ook niet altijd kiezen. Toos werkloos, ziek zijn, moeten werken wegens gebrek aan geld is niet voor iedereen een keuze.
Maar als het wél een keuze is, is het mooi dat het kan!

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:50

czarina schreef:

Lekker rustig weekje dus. Ik ben kostwinnaar want mijn man is afgekeurd geweest en werk wisselende tijden. Kind heeft pseudokroep en zit 15 km verder op school. Die moeten we zelf halen en brengen. Afspreken gebeurt met vriendjes in dit dorp en dorp waar kind op school zit dus ook halen en brengen. En dan nog hobby's, sportwedstrijden, beetje tijd voor mezelf, vrijwilligerswerk, mantelzorg.

Enne...een slimme meid is op de scheiding voorbereid. Ik vind het een erg prettig gevoel dat ik financieel onafhankelijk ben.

vuurneon

Re: Jonge huisvrouwen of thuisblijfmoeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:52

Ik vind het fijn dat ik zelf ook pensioen opbouw :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:53

Urielle schreef:
lieveli schreef:

Ik ken ze wel, ze werken beiden fulltime en dan wil je een speelafspraak maken voor het weekend en dan willen ze dat niet, want dat is dan 'gezinsdag'. Heel leuk verder voor hun, maar wanneer heeft hun kind dan sociale contacten buiten school om?

Wat is er mis met in het weekend gezinsdag? Dat was bij ons ook, het weekend was voor leuke dingen doen. Ik had vriendinnetjes van buiten school, van de hockey en het paardrijden en die kwamen soms wel eens logeren, maar schoolvriendinnetjes zag ik na school, als ik bij iemand ging spelen of ze gingen mee naar mijn pony's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:53

Haha Urielle ik moet zo lachen om je verhaal, maar ik herken het heel erg, al heb ik het hier met een baby maar ik zie het al helemaal voor me!

Ik denk dat het 2 hele verschillende werelden zijn, TBM of werkende moeder, ik denk dat we het er allemaal wel mee eens kunnen zijn dat als je kinderen hebt je ALTIJD wel druk bent, werk of geen werk.
Je bent of fulltime achter je kind aan het aanrennen met alle bijkomende taken of je bent parttime/fulltime aan het werk en alle overige tijd achter je kind aan het aanrennen met alle bijkomende taken.

Ik denk dat je in beide gevallen wel een hele dag vol kan maken. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:54

Urielle schreef:
Rowdine schreef:
Overigens niet aanvallend bedoeld, maar hoe ziet een dag van een huismoeder eruit? Die van mijn moeder was vreselijk inefficient, gewoon vervelend om naar de kijken hoe langzaam alles gaat. En dan had ze het nog druk ook ;)

Het IS ook inefficiënt met kinderen over de vloer. En ongemakkelijk. Je kunt je kind niet de hele dag in de box wegstoppen, je kunt hem ook niet los rond laten lopen terwijl je schoonmaakt. Of strijkt.
Kind aan de haal met je aftrekker, kind gooit emmer om, glasreiniger afpakken voor hij zich in zijn ogen spuit, kind pakt de stoffer en blik uit de kast en veegt stof over je net gedweilde keuken, kind trekt aan het snoer van het strijkijzer en trekt het bijna naar beneden, kind kruimelt zijn koekje over je net gepoetste glazen tafel, kind brult alles bij elkaar terwijl jij de trap probeert te poetsen, kind spuit drinken over de vloer, kind trekt handdoeken uit het badkamerkastje terwijl jij de wc poetst en terwijl je de handdoeken vouwt en terugdoet verdwijnt je mandje met tubes creme de wc in,.. dus je doet alles onderbroken en vierdubbel.
Alternatief:
kind de hele tijd in de box, brult alles bij elkaar, mist stimulatie en jij voelt jezelf de beroerdste moeder op aarde.

En eerlijk? Ik heb gisteren 8 uur staan poetsen, met een half uurtje pauze tussen de middag. Voor mijn werk dus, niet thuis want dan pauzeer ik en wissel ik werkzaamheden af (inefficiënt maar dat houdt me fris), bij cliënten kan ik dat natuurlijk niet. Stijf en krom van de spierpijn thuis, zere rug, voeten die aanvoelen alsof je de hele nacht hebt staan dansen. Om 16 uur werkte ik echt zo snel niet meer als om 11 uur. Als je echt de hele dag thuis poetst, leer je wel om dat langzaam te doen voor het behoud van je eigen lijf.

Ook een leuke dag: woensdag. Huis doen in de ochtenduren, om 12 uur de meiden ophalen, komen er vriendinnetjes eten en spelen. Die gaan rond 18 uur naar huis en ziet alles eruit of er een bom ontploft is. Heb je 30 minuten om te koken en alles weer in nette staat te brengen voor je man thuiskomt.
En eigenlijk moet ik ook gaan rijden want ik heb donderdag les, maar zie echt nog niet wanneer, voor geen goud laat ik de kinderen met vriendjes alleen binnen zonder toezicht. De laatste keer hadden ze suiker over de (net gepoetste) slaapkamervloer gestrooid 'om lieveheersbeestjes te lokken' :?

Fijn om een dag bij je 'binnen te mogen kijken'.

Overigens snap ik best dat poetsen zwaar lichamelijk werk is. Zeker als je voor anderen poetst (maar dan werk je, toch?!). Maar ik had het idee dat sommigen hier bij zichzelf thuis de gehele dag poetsen. Op een gegeven moment lijkt me toch dat alles schoon is :)

Enfin, ik vraag me eigenlijk in het bijzonder af hoe thuisblijf moeders het doen als hun kinderen naar school gaan? Wat doe je dan al die uren? Slaat de verveling niet ontzettend toe?

Verder ieder zn meug hoor :) Maar ik vind het ontzettend zonde om 7 jaar gestudeerd te hebben en vervolgens thuis te gaan zitten. Ik weet dat mijn moeder er aardig wat spijt van heeft. Want nu wij allemaal volwassen zijn, kan zij, omdat ze zolang uit het arbeidsproces is geweest, niet meer het werk doen wat ze echt graag zou willen doen. Thuis zitten de hele dag is ook niks, aangezien mn vader gewoon 5 dagen werkt.
Tja, wat mij betreft hoeft het niet kiezen of delen te zijn; part-time als de werkgever dat toelaat is toch ook prima? (En voor mij echt een minimum!)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-02-14 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:58

lieveli schreef:
Urielle schreef:

Wat is er mis met in het weekend gezinsdag? Dat was bij ons ook, het weekend was voor leuke dingen doen. Ik had vriendinnetjes van buiten school, van de hockey en het paardrijden en die kwamen soms wel eens logeren, maar schoolvriendinnetjes zag ik na school, als ik bij iemand ging spelen of ze gingen mee naar mijn pony's.

Eens; en bovendien een keer overblijven op school zorgt toch ook voor sociale contacten? Daar wordt een kind echt niet slechter van :)
Ik sprak vroeger vaak met vriendinnetjes na school of tussen de middag af. In het weekend was ik te druk met sporten!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:00

lieveli schreef:

Die kinderen worden om 7 uur in de voorbewaking gedaan, gaan om half 7 naar huis, eten en huiswerk maken, naar bed. Dat is doordeweeks.
En dan is het weekend, met wat geluk mogen ze op zaterdagochtend op een clubje maar heb ook al moeders gehoord dat dat ten koste ging van de tijd samen, en de enige vriendjes die ze dus zien zijn die van school op school. Ik vind dat dus eigenlijk heel asociaal, dat je je kinderen een eigen sociaal leven ontneemt omdat je zelf graag fulltime wilt werken :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:01

Mijn ouders hadden het ook efficiënt bedacht; tussen de middag ging ik 1 middag mee met vriendinnen, andere middag zij met mij. Mij kregen ze niet naar de overblijf :n echt met geen mogelijkheid. Ik weigerde en ging echt niet (neeeuuuh was niet eigenwijs :+)
Of voor een kleine vergoeding verbleef ik gezellig bij de buurvrouw voor een bammetje.

Probleem was wel als ik ziek werd natuurlijk. Dan moest mijn moeder uit het werk komen, want mijn vader kon vanwege zijn functie niet zomaar weg omdat hij rustig 200 km verderop zat.

Luie moeders ken ik ook; waren die moeders die hun kind een uur te vroeg afleverde bij de club (terwijl er dus geen kind was) omdat ze dan lekker konden shoppen. Dus werden wij ongevraagd opgezadeld met hun kind, terwijl dat niet de afspraak was. Maar ja, de vogeltjes waren allang gevlogen... Elke keer weer. Arm kind wist ook heel goed te vertellen waarom hij zo vroeg gebracht werd :+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-02-14 23:03, in het totaal 2 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:02

Maar wie zegt dat die dat willen? Het is misschien van financieel niet anders kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:03

Urielle schreef:
lieveli schreef:

Die kinderen worden om 7 uur in de voorbewaking gedaan, gaan om half 7 naar huis, eten en huiswerk maken, naar bed. Dat is doordeweeks.
En dan is het weekend, met wat geluk mogen ze op zaterdagochtend op een clubje maar heb ook al moeders gehoord dat dat ten koste ging van de tijd samen, en de enige vriendjes die ze dus zien zijn die van school op school. Ik vind dat dus eigenlijk heel asociaal, dat je je kinderen een eigen sociaal leven ontneemt omdat je zelf graag fulltime wilt werken :o

Kinderen zijn op school toch ook sociaal? Jeetje, net of kindjes 7 dagen per week met anderen moeten spelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:04

Rowdine schreef:
Fijn om een dag bij je 'binnen te mogen kijken'.

Overigens snap ik best dat poetsen zwaar lichamelijk werk is. Zeker als je voor anderen poetst (maar dan werk je, toch?!). Maar ik had het idee dat sommigen hier bij zichzelf thuis de gehele dag poetsen. Op een gegeven moment lijkt me toch dat alles schoon is :)

Enfin, ik vraag me eigenlijk in het bijzonder af hoe thuisblijf moeders het doen als hun kinderen naar school gaan? Wat doe je dan al die uren? Slaat de verveling niet ontzettend toe?

Ik werk nu sinds kort twee dagen in de week :j , daarvoor was ik wel fulltime thuisblijfmoeder.
Ik moet zeggen dat ik, hoewel ik hem vreselijk ga missen, ook wel uitkijk dat mijn jongste over een jaar naar school gaat, dan kan ik echt zorgen dat ik alles klaar heb als zij naar school zijn en hoop ik de middagen echt aan hun te kunnen besteden (en het transport naar de clubjes hihihi)