Hoe bewust ben jij je van de wereld om je heen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:25

little_king schreef:
Die test rekent me af omdat ik reis voor op het werk te komen met de auto.
Maar houd er geen rekening mee dat niet in heel Nederland fatsoenlijk ov is.
Denk dat ik maar stop met werken voor een betere aarde :+

Ja, hier ook. Ik ben wijkverpleegkundige in naburige dorpen, rij de hele dag met de auto van de ene naar de andere cliënt. Ik zou veel liever met de fiets willen maar dat is echt niet haalbaar.
(We kunnen al die oudjes natuurlijk ook veel beter allemaal uit hun eigen veilige omgeving plukken en samen in één instelling proppen O:) )
Even serieus: ik zou op zoek kunnen gaan naar hetzelfde werk in mijn eigen omgeving, maar ik ben veel te blij met mijn leuke collega's, prettige werksfeer enz. Dat ga ik niet op het spel zetten vanwege milieuoverwegingen. Dus eh ja, ik kies voor mijzelf in dit geval.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:32

liedje89 schreef:
merrylegs schreef:
ik weet het hoor ;) maar ooit al eens geprobeerd 4 of meer bomvolle zakken op je fiets te vervoeren? We doen toch maar één keer per week boodschappen, maar dat doen we toch echt met de auto hoor! En tja, je moet compromissen sluiten soms; gaan we naar de biowinkel die tien kilometer ver is, of naar de aldi op 5 minuten rijden!

Ik snap de uitdaging van met 4 tassen boodschappen op de fiets, meer mensen zijn er tegenaan gelopen. Daardoor zijn verschillende handige uitvindingen gedaan extra grote fietstassen, kratten, fietskarren, bakfietsen etc. Maar ik snap wel dat die toch bepaalde nadelen hebben tov een auto in een auto is het altijd goed weer bijv en de trappers draaien kost meer energie dan het gaspedaal in trappen :j

Dat is denk ook een beetje het punt van het liedje, we zetten ons graag in voor onze idealen zolang dat lekker makkelijk is, zolang het blijft bij geld doneren of de boodschappen wat duurder doen is het prima maar als je je er gemak of plezier voor moet opgeven loopt het vaak al spaak :roll: .

Ik ben trouwens ook niet milieu bewust hoor, ik heb gewoon een hond en als ik het koud vind roept de auto soms ook wel heel hard. Maar ik ga ook niet beweren dat ik het wel ben :Y)

Maar een tweede keer naar de supermarkt fietsen omdat in de overvolle fietstassen eieren groente en fruit kapot zijn gegaan is ook milieubelastend ;)

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:35

TamaradB schreef:
Frederieke_ schreef:
Ik zou ook nooit doneren aan doelen voor arme mensen in 3e wereld landen hoor... ik denk zelfs dat het heel goed voor de wereld zou zijn als er weer een een of andere epidemie/ramp gebeurd waardoor de helft van de mensheid dood gaat (en als ik daar bij hoor heb ik daar vrede mee hoor ;) ) word het evenwicht weer een beetje hersteld!

Zo ongelooflijk me eens, gewoon een waanzinnige epidemie waar de helft (minimaal) van de bevolking aan sterft. Ik kan de aardbol al hóren zuchten van verlichting. En inderdaad; als ik daar bij zit, dan is dat hoe het is, als ik de mensen om me heen verlies, zou dat verschrikkelijk zijn, maar voor de wereld de enige oplossing, denk ik.

Nou, dit is precies wat ik zelf ook vaak denk. Voor de aarde en alle andere diersoorten die er leven zou het een hele verlichting zijn als de helft van de mensen wordt weggevaagd door een of andere ramp of epidemie. Ik heb er dan ook vrede mee als het mij treft, simpelweg om het evenwicht te herstellen. Misschien ben ik een doemdenker maar ergens geloof ik dat dit vanzelf een keer gaat gebeuren. :o Dat moeder natuur het evenwicht herstelt omdat het niet langer kan.

Tot die tijd probeer ik wel degelijk goede doelen te steunen en voor de aarde te zorgen. Ik heb niet zoveel budget over om alle goede doelen die op straat en aan de deur om geld vragen wat te geven. Ik selecteer dus wel zelf een aantal doelen, gewoon waar ik het meeste voor voel. In mijn geval het WNF, Greenpeace en Brooke hospital. Kleding en schoenen gaat naar het Leger des Heils, ik scheid afval en ik ben zuinig met gas, elektriciteit en water.
Daar moet de wereld het wat mij betreft mee doen tot de enorme ramp zich aandient :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:41

little_king schreef:

Je snapt dat dat niet het idee van de test is... :+ Kritisch naar je voetafdruk kijken is niks mis mee.
Als mijn werk bijv in centrum Rotterdam zou zitten, tja, daar WIL je niet eens met de auto heen := maar stel ik woon afgelegen dan zet ik mijn auto neer bij een OV-station en reis je vanaf daar verder, in plaats van het hele stuk met de auto te doen.
Kan je zaken verbeteren, doe dat dan ook, kan dat niet, ja dan doe je het niet ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:43

F_Orumster schreef:
Maar een tweede keer naar de supermarkt fietsen omdat in de overvolle fietstassen eieren groente en fruit kapot zijn gegaan is ook milieubelastend ;)

Als je zo ver fietst met al die boodschappen ga je ook wel heel hard ademen en dan stoot je natuurlijk ook veel CO2 uit :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:27

Dan ben ik al halverwege.
De trein rijdt dan naar centrum en een zelfde stuk weer terug met de bus.

Laat ik dan niet in besparing geloven.
Magrathea schreef:
little_king schreef:

Je snapt dat dat niet het idee van de test is... :+ Kritisch naar je voetafdruk kijken is niks mis mee.
Als mijn werk bijv in centrum Rotterdam zou zitten, tja, daar WIL je niet eens met de auto heen := maar stel ik woon afgelegen dan zet ik mijn auto neer bij een OV-station en reis je vanaf daar verder, in plaats van het hele stuk met de auto te doen.
Kan je zaken verbeteren, doe dat dan ook, kan dat niet, ja dan doe je het niet ;)

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:45

lieveli schreef:
Ik geef geen geld aan de derdewereldlanden omdat ik gewoon niet overtuigd ben van het feit dat het aankomt. Maar wat ik leuke projecten vind zijn schoenendozen vullen met schoolspullen en ik gooi ongedragen kleding nooit weg maar doe het in kledingcontainers of geef het aan projecten.

Je hoeft niet per definitie geld te geven, je kunt ook op andere manieren helpen. Zeker in landen waar de regering heel anders is dan hier.

precies, en dan zijn er in de derdewereldlanden ook heel veel mensen die niet willen werken. Neem nou bijvoorbeeld mijn oom die in Tanzania projecten op zet en de mensen daar leert werken om hun eten te maken etc. Zodra de mensen genoeg hebben voor een paar weken stoppen ze weer met werken. Er ligt ook weinig initiatief bij die mensen.

een andere reden dat ik niet doneer is als je de salarissen van mensen die bij non profit organisaties werken eens bekijkt. Dan denk ik; wat kan er voor goeds van terecht komen.

ik geef liever wat centjes aan een zwerver of iemand die het hard nodig heeft, dan zie ik ren minste waar het terecht komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:39

TamaradB schreef:
Resistance schreef:
Verkeer draagt geeneens zo'n groot deel bij aan het broeikaseffect. De echte "boosdoeners" zijn wij zelf, koeien, en andere dieren.

Precies, maar alle beetjes helpen, dus vega eten en minder in de auto stappen!

Haha, rijden kan ik nog niet omdat ik nog maar 16 ben en dus geen rijbewijs heb. :+ Ik fiets vooral, en verder ga ik veel met de metro en de trein. Wij hebben wel een huis in Zweden waar we ongeveer 6 keer per jaar met de auto heen en terug rijden.

Vegetarisch zijn is voor mij echt geen optie, we hebben het een keer een weekje geprobeerd, maar ik ben dan niets. Ik heb het hard nodig, ik leek meer op een slappe dweil dan een mens.

Verder zal ik nooit doneren of wat dan ook. De wereld is overbevolkt, en moeder natuur probeert dat probleem zelf op te lossen, door middel van bijvoorbeeld ziekte of natuurrampen. In de dierenwereld gaat het net zo: De zwakken sterven, de sterken overleven. De natuur maakt heus geen verschil tussen mens en dier. Het lijkt heel hard, maar het is nou eenmaal zo.

Als wij geld blijven doneren voor bijvoorbeeld medicijnen, werken we de natuur tegen in dit proces. Er is maar één manier om de problemen op te lossen, en dat is dat de aarde minder bevolkt is. Er is dan minder vlees nodig van bijvoorbeeld koeien, en er wordt minder auto gereden. Zoals we nu bezig zijn, wordt het echt niet beter. Er gebeurt uiteindelijk toch wel iets waardoor we allemaal dood gaan, en daar kunnen we niets aan doen. Zo is de natuur. We kunnen beter gelijk stoppen met doneren, want het lost niets op. Ja, we redden een paar levens, maar uiteindelijk gaan er nog veel meer dood.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:48

liedje89 schreef:
merrylegs schreef:
ik weet het hoor ;) maar ooit al eens geprobeerd 4 of meer bomvolle zakken op je fiets te vervoeren? We doen toch maar één keer per week boodschappen, maar dat doen we toch echt met de auto hoor! En tja, je moet compromissen sluiten soms; gaan we naar de biowinkel die tien kilometer ver is, of naar de aldi op 5 minuten rijden!

Ik snap de uitdaging van met 4 tassen boodschappen op de fiets, meer mensen zijn er tegenaan gelopen. Daardoor zijn verschillende handige uitvindingen gedaan extra grote fietstassen, kratten, fietskarren, bakfietsen etc. Maar ik snap wel dat die toch bepaalde nadelen hebben tov een auto in een auto is het altijd goed weer bijv en de trappers draaien kost meer energie dan het gaspedaal in trappen :j

Dat is denk ook een beetje het punt van het liedje, we zetten ons graag in voor onze idealen zolang dat lekker makkelijk is, zolang het blijft bij geld doneren of de boodschappen wat duurder doen is het prima maar als je je er gemak of plezier voor moet opgeven loopt het vaak al spaak :roll: .

Ik ben trouwens ook niet milieu bewust hoor, ik heb gewoon een hond en als ik het koud vind roept de auto soms ook wel heel hard. Maar ik ga ook niet beweren dat ik het wel ben :Y)

ik probeer toch zoveel mogelijk inspanningen te doen hoor, ook al is dat soms moeilijk :Y) , ik ga nooit met het vliegtuig op reis, ik ben 'al' zes jaar vegetariër, douche niet meer dan 10 minuten, enz.
En die auto? jaah, die is niet van mij maar van m'n ouders. Dus niets aan te doen O:)

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:50

Dirndl schreef:
merrylegs schreef:
Maar algemeen geldt: CO² uitstoot(de afstand) en pesticiden zijn voor mij een beslissende factor, belangrijker nog dan de vraag, of we daarmee mensen in afrika verlies doen lijden. :)

Dat is juist het probleem! Als jij in de lente een appel koopt die in Nederland is geproduceerd, heeft het behouden van die appel in een koelhuis meer CO2 uitstoot geproduceerd door het energieverbruik voor het koelen dan die appel die in Nieuw Zeeland is geproduceerd en meteen is overgevlogen. Dus als je die twee appels vergelijkt is het dus meer CO2 per capita(appel dus) ook al is het intuïtief veel logischer om een 'lokale' appel te kopen, ook al is het lente.

Gelukkig lust ik geen appels :P maar dat is inderdaad ook iets om over na te denken. Tja, dan alleen appels eten in de herfst of de winter. Het probleem is, dat dit niet (altijd) vermeld staat op de verpakking.

F_Orumster

Re: Hoe bewust ben jij je van de wereld om je heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:05

Wij flexitariën, maar rijden beiden veel auto (de ene 80km naar noord, de ander 110km naar zuid) en hebben helaas een fikse footprint. Ov wordt wel wat heftig voor onze routes.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:21

Tja, ik geef aan de diernbescherming en ik doneer eten aan de voedselbank.
Ik vind Zuid Afrika idd ver van mijn bed en er is steeds meer armoede in Nederland.
Te weinig zorg voor onze ouderen die dit land hebben opgebouwd.
Ik doe braaf het afval scheiden, maar ik rij auto,eet appels etc.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:27

Iinge_ schreef:
lieveli schreef:
Ik geef geen geld aan de derdewereldlanden omdat ik gewoon niet overtuigd ben van het feit dat het aankomt. Maar wat ik leuke projecten vind zijn schoenendozen vullen met schoolspullen en ik gooi ongedragen kleding nooit weg maar doe het in kledingcontainers of geef het aan projecten.

Je hoeft niet per definitie geld te geven, je kunt ook op andere manieren helpen. Zeker in landen waar de regering heel anders is dan hier.

precies, en dan zijn er in de derdewereldlanden ook heel veel mensen die niet willen werken. Neem nou bijvoorbeeld mijn oom die in Tanzania projecten op zet en de mensen daar leert werken om hun eten te maken etc. Zodra de mensen genoeg hebben voor een paar weken stoppen ze weer met werken. Er ligt ook weinig initiatief bij die mensen.

een andere reden dat ik niet doneer is als je de salarissen van mensen die bij non profit organisaties werken eens bekijkt. Dan denk ik; wat kan er voor goeds van terecht komen.

ik geef liever wat centjes aan een zwerver of iemand die het hard nodig heeft, dan zie ik ren minste waar het terecht komt.

Je kunt je afvragen of die mensen niet gewoon gelijk hebben....werken doe je om eten te kopen.Heb je dat eten gekocht dan kun je weer even wachten met werken.En daar komt ook nog bij dat het daar snikheet is.Wij moeten vooral onze westerse normen niet projecteren op mensen in bijvoorbeeld Afrika.
Wij werken ons de pestpokke voor vooral luxe.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:29

Maar als hun dat prima vinden, waarom dan geld sturen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:35

vickers schreef:
Tja, ik geef aan de diernbescherming en ik doneer eten aan de voedselbank.
Ik vind Zuid Afrika idd ver van mijn bed en er is steeds meer armoede in Nederland.
Te weinig zorg voor onze ouderen die dit land hebben opgebouwd.
Ik doe braaf het afval scheiden, maar ik rij auto,eet appels etc.

Dat blijkt wel want laat Zuid Afrika nou een relatief modern en rijk land zijn in vergelijking met andere landen in donker Afrika :Y) :')

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:50

Resistance schreef:
Haha, rijden kan ik nog niet omdat ik nog maar 16 ben en dus geen rijbewijs heb. :+ Ik fiets vooral, en verder ga ik veel met de metro en de trein. Wij hebben wel een huis in Zweden waar we ongeveer 6 keer per jaar met de auto heen en terug rijden.

Vegetarisch zijn is voor mij echt geen optie, we hebben het een keer een weekje geprobeerd, maar ik ben dan niets. Ik heb het hard nodig, ik leek meer op een slappe dweil dan een mens.

Verder zal ik nooit doneren of wat dan ook. De wereld is overbevolkt, en moeder natuur probeert dat probleem zelf op te lossen, door middel van bijvoorbeeld ziekte of natuurrampen. In de dierenwereld gaat het net zo: De zwakken sterven, de sterken overleven. De natuur maakt heus geen verschil tussen mens en dier. Het lijkt heel hard, maar het is nou eenmaal zo.

Als wij geld blijven doneren voor bijvoorbeeld medicijnen, werken we de natuur tegen in dit proces. Er is maar één manier om de problemen op te lossen, en dat is dat de aarde minder bevolkt is. Er is dan minder vlees nodig van bijvoorbeeld koeien, en er wordt minder auto gereden. Zoals we nu bezig zijn, wordt het echt niet beter. Er gebeurt uiteindelijk toch wel iets waardoor we allemaal dood gaan, en daar kunnen we niets aan doen. Zo is de natuur. We kunnen beter gelijk stoppen met doneren, want het lost niets op. Ja, we redden een paar levens, maar uiteindelijk gaan er nog veel meer dood.

Dus ik neem ook aan dat jij geen zorg aanneemt? Niet naar de huisarts, niet naar de spoed met een gebroken arm, geen medicijnen?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:02

Onze zogenaamde moderne westerse idealen projecteren doen we zelfs veel dichterbij.

Als gelovige ouders niet willen dat hun zwaargewonde kind een bloedtransfusie krijgt of geopereerd wordt, dan zetten we ze uit de ouderlijke macht om het kind maar op te kunnen lappen.

Als die mensen er vrede mee hebben dat God het zo wil, wie zijn wij dan om het daar niet mee eens te zijn? Misschien zou de rest van de westerse wereld er goed aan doen dit voorbeeld te volgen en te stoppen met het wanhopige vastklampen aan mensen die zo ziek zijn dat er niets menswaardigs meer aan is en aan vruchtbaarheidsbehandelingen tot in den treure.
Genoeg is genoeg en hoewel ik niet gelovig ben, geloof ik wel dat er een reden is dat mensen ziek worden, of onvruchtbaar zijn.

Als ik doodziek word (echt doodziek, een gebroken arm is wat mij betreft een totaal andere zaak) hoop ik dat mijn familie mijn wens ge-euthanaseerd (spelling?) te worden inwilligt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 23:11

Wauw, ik vind het jammer dat mensen zo makkelijk denken over 'moeder natuur lost het wel op'. Wat er schijnbaar vergeten wordt is dat wij als mens zijnde moeder natuur wel heel erg kunnen manipuleren in vergelijking met vroeger.

Wat ik oneerlijk vind is dat mensen 'daar' niet zo ver zijn in hun ontwikkeling dat zij hetzelfde kunnen bereiken als wat wij hier hebben.

Er ontbreekt daar heel veel kennis. En natuurlijk is het een ver van je bed show, maar die gasten daar doen het echt niet allemaal zelf.
Pak 'm beet 50 jaar geleden was je hier ook een rare vogel als je "maar" 2 kinderen had.. Het is puur kennis geweest dat we nu leven in de wereld waarin wij nu leven zoals we leven. De mensen in derdewereld landen hebben die kennis niet, meerendeels naar mijn mening vanwege het onderworpen karakter van die landen. De meeste van die landen werden leeggeplunderd door ons, welvarende landen, we haalden er specerijen vandaan, slaven, andere mogelijkheden om geld mee te verdienen. Die landen zijn daardoor leeg getrokken en er is nooit daadwerkelijk geld in geïnvesteerd.

Ik denk dat als er geholpen wordt, niet zozeer met geld, maar wel met kennis en verbeteringsmogelijkheden, dat die derdewereldlanden wel een vlucht zullen doormaken. Maar waarom zouden wij dat willen als welvaartslanden? Ik denk dat dat onmogelijk wordt, want dan wordt 'leven' voor ons te duur.

Zeggen dat mensen tevreden zijn met wat ze hebben... Might be. Klopt misschien ook wel, maar anders had heel Afrika al collectief zelfmoord gepleegd schat ik zo in, hoewel, iets met godsdienst en in de hel terecht komen.

Daarnaast speelt geloof daar nog een grote rol. Het geeft hen hoop, maar daardoor zijn er inderdaad ook mensen die door geloof menen dat grote gezinnen goed zijn, dat God het zo bedoeld heeft en daardoor minder snel hulp zoeken en uiteraard geen condoom gebruiken. Mensen hun geloof afnemen kan niet, maar mensen bewuster maken is wel een mooi begin van verbetering. En daarmee is de huidige paus al goed mee begonnen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 01:18

Yucca schreef:
Resistance schreef:

Dus ik neem ook aan dat jij geen zorg aanneemt? Niet naar de huisarts, niet naar de spoed met een gebroken arm, geen medicijnen?

Ik neem zeker wel zorg aan :) Net zoals alle anderen hier zijn wij "sterkeren" in de maatschappij, en dus ook op de wereld. Wij hebben het geld, de kennis, etc. Dat hebben ze in derde wereld landen niet, zijn zijn dus de "zwakkeren" in de maatschappij. Wij kunnen even snel naar de huisarts of het ziekenhuis, omdat we daar de middelen voor hebben. Dat hebben ze daar niet. De zwakkeren overleven dus niet. Het is inderdaad heel oneerlijk, maar het is nou eenmaal zo. De hele wereld is oneerlijk.

Natuurlijk kunnen wij onze "goede" eigenschappen met hen delen, maar dan heb je in een plaats van één sterk "ras" dat overleeft en één zwak "ras" dat niet overleeft, één middelmatig ras wat uiteindelijk helemaal niet overleeft. Dat wil de natuur (of wat er nu dan ook achter zit) niet, de natuur wil alleen maar dat "sterke" ras.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 01:21

ik zit voor mijn studie vooral gericht op de Arabische wereld, en ik moet eerlijk zijn, ik kan het gewoon vaak niet aanzien en zap vaak weg of klik weg, omdat ik heel slecht tegen onrecht kan en het graag allemaal goed heb. Dus ik ben bezig met de 'omgeving' maar moet oppassen dat het mijzelf niet depri maakt omdat dat natuurlijk helemaal niet nuttig is.
Voor de rest, vrienden etc, steeds minder, omdat ik merk dat zij totaal geen energie in mij steken. Niet iedereen gelukkig, maar wel zij van wie ik het toch verwachtte. Het wisselt, die aandacht, maar ik heb er te weinig energie voor op dit moment.

btw, als je biologisch denkt Resistance, dan zijn wij zwak want wij onderhouden onze 'zwakken', die jij zwakkeren noemt niet, dus zij worden op den duur 'sterker'. Maar goed, ik kan er nog veel over discussiëren, maar mensen zijn niet zwakker en sterker. We zijn mensen en daarom anders.
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 30-01-14 01:37, in het totaal 2 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 01:33

Brrr.. Resistance... ras????

We zijn allemaal mensen hoor...
Wij hebben puur geluk gehad met onze nurture....

Een zwak ras bestaat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 01:36

upendo schreef:
Brrr.. Resistance... ras????

We zijn allemaal mensen hoor...
Wij hebben puur geluk gehad met onze nurture....

Een zwak ras bestaat niet.

Ik zette "ras" niet voor niets tussen aanhalingstekens. Ik wist even geen geschikt woord te vinden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 01:38

Als jij in Afrika geboren was en in een pechsituatie had gezeten had jij dus dood mogen gaan van jezelf omdat je zwakker was? :)

En die "goede" eigenschap is in mijn ogen dan dus puur en alleen een betere financiele omgeving om in geboren te worden.
Laatst bijgewerkt door upendo op 30-01-14 01:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 01:38

Ik ben er vrij zeker van dat zij fysiek sterker zijn, mensen van Afrikaanse afkomst (hoe zeg je dat zonder dat het racistisch klinkt?) winnen niet voor niets zo vaak goud in de atletiek en vele andere krachtsporten. Dat is niet alleen een kwestie van training, ook gewoon van aanleg.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 01:40

Deels niet hoor Mel, is evolutionair verklaarbaar. :)