Waarom wil je eigenlijk wel kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:50

Ik heb een relatie gehad van bijna 3 jaar. Mijn ex zei nooit kinderen te willen en daarom heb ik een jaar geleden toch ECHT voor mezelf gekozen omdat ik wel dolgraag kinderen wil. Ik ben nu 34. Ik heb nog geen nieuwe relatie maar ik ben wel erg bezig met kinderen. Ik ben aan het nadenken over hoe het zou zijn om alleenstaande ouder te zijn en eventueel een kindje via een donor mocht ik de ware niet tegen komen. Ik zal hier zeker nog goed over nadenken en geen overhaaste beslissingen gaan nemen want het is wel een enorme stap!

Mioux

Re: Waarom wil je eigenlijk wel kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:51

@Mallow inderdaad! Vroeger noemde ze een baby al snel huilbaby, maar als je verder kijkt zit er altijd een reden achter.. of honger of moe of iets anders.

@Skvetta alleenstaand is niet makkelijk,maar het is te doen je zult alleen moeten aanpassen,en heel veel... omdat je niet een partner hebt die even kan opletten dat jij naar de winkel kan, of jij even kan bijslapen etc

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:55

Ik heb om meerdere redenen besloten geen kinderen te nemen.
Ik heb een hormoonprobleem, dit weet ik al een hele tijd. Dit betekent eigenlijk kort gezegd dat ik al bijna ben gestopt met eitjes aanmaken, ik ben nu 27. Tevens, een gesterriliseerde man, maakt het niet makkelijker, die al 2 kinderen heeft. Hij wil geen kids meer, maar ik vind niet dat hij mijn beperking moet zijn, ongeacht dat ik wel zie dat ik mijn leven (zolang het duurt) echt wil delen met hem.
De oerdrang is er overigens wel. Maar om door de hele 'molen' te moeten, dat wil ik gewoon niet.
Ik neem wel een berg jack russels, een paar paarden, en wordt daarnaast wel de favoriete tante van mijn nichtjes. Wel de lusten, niet de lasten, so to say.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:11

Whahaha, moet wel lachen om de anti-kinderopmerkingen. Diezelfde opmerkingen heb ik ook gemaakt tot een jaar of 5-6 geleden. Gelukkig (in mijn geval)ben ik van gedachten veranderd, maar kan me heel goed voorstellen dat iemand bewust kinderloos blijft. Als je toch tevreden bent met je leven is het prima. Met of zonder kinderen.

En nog even terug komen over het nut en de toevoeging van kinderen op deze aarde zetten. Ik ben heel nuchter en positief en zie heel veel mooie dingen in het leven en op deze aarde, ik ben blij dat ik die mijn kinderen mee kan geven. Is dat egoistisch, misschien wel. Maar ik ben blij dat mijn ouders mij op de wereld hebben gezet en ik hoop dat mijn kinderen dat later ook zullen zeggen.

Nee kinderen is echt niet alleen maar leuk. Maar het is, zoals met alles, wat je er zelf van maakt.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:22

Misschien maken de nieuwe generatie kinderen de wereld straks stukje bij beetje een stuk mooier :) Snap niet zo goed waarom er direct slecht gedacht moet worden.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:34

Mallow schreef:
Misschien maken de nieuwe generatie kinderen de wereld straks stukje bij beetje een stuk mooier :) Snap niet zo goed waarom er direct slecht gedacht moet worden.

Dat lijkt me geen kwestie van slecht denken maar van realisme. Zo enorm veel bijzondere mensen zijn er nou eenmaal niet (en dan bedoel ik de categorie Nelson Mandela of Albert Einstein), terwijl er wereldwijd 3 baby's per seconde (!!!) bij komen. De kans om de loterij te winnen is dan ook vele malen groter dan de kans dat jij (of ik) de volgende Gaudi voortbrengt. Tel daarbij de mogelijkheid dat het wel een uitblinkertje wordt, maar dan in negatieve zin ( Dutroux, Holleeder) en dan houd ik het toch mooi op automatisch meespelen met de loterij. Als dat ooit iets oplevert garandeer ik je dat ik daar de wereld een beetje mooier mee zal maken. Sterker nog, ik ga niet zitten afwachten of de volgende generatie de wereld mooier of lelijker maakt of dat ik de loterij win, ik doe gewoon nu al mijn best om het allemaal een beetje leuk voor mijzelf en de mensen om mij heen te houden.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:43

Ik heb altijd kinderen gewild.
maar waarom? Geen idee.

Maar nu weet ik wat het is.
En het is onbeschrijvelijk. Alleen al de geboorte, oke oke het doet enorm zeer, maar dan leggen ze dat hulpeloze wonder op je buik en maak je voor het eerst kennis met jou kindje. Dat moment heb ik 2x mee gemaakt en het zijn echt de mooiste momenten van mijn leven.
Daarna mag je genieten van het opgroeien van 2 prachtige kindjes. Elke mijlpaal elke dag vond ik geweldig. En nog steeds.
Er is een liefde in mij gegroeid die ik niet kende mama liefde <3 En je krijgt zoveel moois terug.

En ja natuurlijk soms kan ik mijn peuter achter het behang plakken of ben ik blij als iemand hem een paar uurtjes komt halen. En als mijn kleine baby niet zonder me kan ben ik er soms stiekem wel zat van.
Maar ik zou echt echt echt niet meer zonder die twee mannekes kunnen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:43

Ik heb voorheen altijd geroepen nooit geen kinderen te willen, maar ik ben nu wel helemaal om hoor!

Ik zou heel graag een kindje willen, het liefst 2. Met de juiste persoon denk ik dat het wel gaat lukken.
Zo'n mooi wezentje dat 'helemaal van jezelf' is, zien opgroeien, elkaar liefde geven.

Ik neem het huilen, de poepluiers, het geschreeuw, het geld wat het me kost wel voor lief denk ik :+
Niks is mooier dan straks zo'n eigen hummeltje te krijgen/hebben. <3

Alleen aangezien ik chronisch hartpatient ben, zitten er bij mij wel extra controles/complicaties aan vast.. Maar ik hoop niet dat dat mij in de weg zal gaan staan..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:47

maura schreef:
Mallow schreef:

Dat lijkt me geen kwestie van slecht denken maar van realisme. Zo enorm veel bijzondere mensen zijn er nou eenmaal niet (en dan bedoel ik de categorie Nelson Mandela of Albert Einstein), terwijl er wereldwijd 3 baby's per seconde (!!!) bij komen. De kans om de loterij te winnen is dan ook vele malen groter dan de kans dat jij (of ik) de volgende Gaudi voortbrengt. Tel daarbij de mogelijkheid dat het wel een uitblinkertje wordt, maar dan in negatieve zin ( Dutroux, Holleeder) en dan houd ik het toch mooi op automatisch meespelen met de loterij. Als dat ooit iets oplevert garandeer ik je dat ik daar de wereld een beetje mooier mee zal maken. Sterker nog, ik ga niet zitten afwachten of de volgende generatie de wereld mooier of lelijker maakt of dat ik de loterij win, ik doe gewoon nu al mijn best om het allemaal een beetje leuk voor mijzelf en de mensen om mij heen te houden.

Kom op zeg, alsof je kind alleen maar iets aan de wereld heeft toe te voegen als hij Einstein, Mandela of Gaudi is :roll:
Er zijn zat mensen die goede dingen bijdragen aan deze aardbol. Neem bijvoorbeeld mijn broer, helemaal geen bijzonder persoon, maar doet wel belangrijk onderzoek in de farmaceutische wereld.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:48

Mioux schreef:
@Mallow inderdaad! Vroeger noemde ze een baby al snel huilbaby, maar als je verder kijkt zit er altijd een reden achter.. of honger of moe of iets anders.
Ik geloof dat je twee mensen door elkaar haalt. Ik was degene die zei dat huilbaby’s om een reden huilen. Een baby die huilt omdat die moe is, is ook niet gelijk te bestempelen als een ‘huilbaby’. Want elke baby huilt om *iets* aan te geven. Huilbaby’s waren vroeger baby’s die non-stop achter elkaar lange tijd huilden. Dat soort baby’s heb je nu nog, alleen erkent men nu wel dat zij vaak pijn of iets anders hebben. (niet zijnde moe of honger).

Kinderen onder de 4 jaar zijn handenbindertjes. Geef ze maar kant en klaar als ze 21 jaar zijn :)) Lekker redelijk zelfstandig :=

Citaat:
Ik heb voorheen altijd geroepen nooit geen kinderen te willen, maar ik ben nu wel helemaal om hoor!
Dus dan heb je ze altijd al gewild? ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:48

_Nancy schreef:
Alleen aangezien ik chronisch hartpatient ben, zitten er bij mij wel extra controles/complicaties aan vast.. Maar ik hoop niet dat dat mij in de weg zal gaan staan..

Ben je dan niet bang dat je kindje altijd in angst zal leven voor het moment dat zn moeder overlijdt (vanwege een hartprobleem?)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:51

Cer schreef:
_Nancy schreef:

Ben je dan niet bang dat je kindje altijd in angst zal leven voor het moment dat zn moeder overlijdt (vanwege een hartprobleem?)

Nee, mijn kans op overlijden is net zo groot als die van jouw ;) :)
Alleen slik ik medicatie en ben ik onder controle van en cardioloog.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:52

Omdat het gek zijn als ik geen kinderen zou willen met mijn opleiding. :Y)

Nee. Alle gekheid op een stokje..
Het lijkt me echt geweldig om iets wat je samen hebt (relatie) te kunnen bevestigen met zoiets moois als een kindje. :)

Daarnaast rammelen mijn eierstokken bij vlagen mijn onderbuik uit bij de geur van Zwitsal, een tandloos glimlachje van zo'n monstertje en van de uitspraken van kleuters en (zelfs!) pubers. :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:52

Sammie, haha dat zeg ik altijd he! :')

Ik zeg ook altijd nooit niks _O-
'Die zegt nooit niks' Haha

Maar je snapt m wel he!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:54

De 'oerdrang' om mij voort te planten heeft mij overgeslagen denk ik. Ik kan werkelijk geen reden bedenken waarom ik kinderen zou willen. Ik vind ze best schattig bij een ander, maar moet er zelf niet aan denken. Ik ben er misschien gewoon te egoistisch voor. Ik hou van mijn vrijheid, mijn leven zoals het nu is.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:00

Liselot schreef:
maura schreef:

Kom op zeg, alsof je kind alleen maar iets aan de wereld heeft toe te voegen als hij Einstein, Mandela of Gaudi is :roll:
Er zijn zat mensen die goede dingen bijdragen aan deze aardbol. Neem bijvoorbeeld mijn broer, helemaal geen bijzonder persoon, maar doet wel belangrijk onderzoek in de farmaceutische wereld.

Hm. Misschien even naar de context kijken? Of gewoon even vragen of er daadwerkelijk beweerd wordt dat alleen de Einsteins, Mandela's en Gaudi's van deze wereld de boel werkelijk mooier maken in plaats van die onjuiste conclusie zomaar te trekken?
Ik vind 'de farmaceutische wereld' trouwens niet per sé een gelukkig voorbeeld van activiteiten die de wereld mooier maken :o , maar goed, er bestaan ook farmaceuten die zich niet uitsluitend door commercie laten leiden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:09

Als je op zo'n manier naar een 'kinderwens' kijkt zou ik er niet aan beginnen. :Y)

Je kind moet geen wereldwonder of mislukkeling zijn maar gelukkig. ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:15

Mallow schreef:

Want... de nieuwe generatie kinderen is vast heul anders dan die 7 miljard die al geboren zijn?

Voor de nieuwe generatie geldt vast hetzelfde als voor alle generaties: een paar hele goede, een paar hele slechte en alles daar tussen in.

Ik heb geen kinderwens, ik vind dat er al voldoende mensen op de aarde zijn en ik vind de aarde niet echt een prettige plek om nog meer mensen bij te zetten.

Die ontbrekende kinderwens is ook wel een deel omstandigheid moet ik erbij zeggen. Had ik met Vriendje een normale relatie gehad dan was er een paar jaar geleden vast wel iets geboren.
Omdat dat niet zo is, heb ik de tijd gehad er echt over na te denken, heb ik die periode "paar jaar samenwonen, nu kind" overgeslagen en heb ik achteraf bedacht (kunnen bedenken): nope. toch maar niet.

Was er wel iemand geboren was ik daar vast heel blij mee nu. Dat dan ook wel weer.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:18

Het probleem van het aanpassen van de klimaatverandering ligt niet bij de kinderen maar bij de opvoeders.

Ik snap niet dat mensen nature en nurture zo slecht uit elkaar kunnen houden.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:22

Iets wat zo van jezelf en je partner is, zoveel liefde te geven en te ontvangen, zoveel gezelligheid.

Daarnaast zullen er kinderen moeten blijven komen om de economie in stand te houden, laten we eerlijk zijn wij kinderen betalen nu voor al die ouderen die AOW krijgen, zo zit momenteel onze maatschappij in elkaar.

Mijn ouders zijn al in de 80 en, wonen in een Serviceflat, maar rijden geen auto meer, moeten geregeld naar het ziekenhuis, hebben geld nodig etc.
Ik ga altijd met hen mee, haal geld voor hen, regel andere zaken en ga sowieso iedere week even bij hen op bezoek, ze waarderen dit heel erg en zeggen vaak "wat zijn we blij dat je dat wilt doen, anders waren we afhankelijk van vreemden" en dan denk ja dat is zo.
Er zijn in die Serviceflat zoveel mensen die geen kinderen hebben, waar eigenlijk nooit iemand op bezoek komt, want hun eigen broers en zussen en vrienden zijn ook oud en niet meer instaat ergens naartoe te gaan.

Ik hoop echt dat mijn kinderen dit later ook voor mij (ons) zullen doen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:23

Dat kun je wel hopen, maar je kunt er nooit vanuit gaan.

Kinderen krijgen 'om later niet alleen te zijn' vind ik persoonlijk een erg slechte reden.

Hoeveel bejaarden mét kinderen zijn er niet ook eenzaam?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:25

Toch gek. Stel je wil een paard/hond dan kun je zo heel veel dingen opnoemen waarom ze er graag een wilt (wandelen, wedstrijden, sporten enz). Echter bij een kind kan ik het niet opnoemen. Idd wat de meesten zeggen meer waarom niet is wel zo op te noemen. Dat kan echter ook weer bij paard en hond ook.

Ik zou in elk geval niet denken van als ik kinderen heb dan komen ze later als ik oud ben op bezoek (hopen kan natuurlijk wel). Je hoeft niet eens met ruzie uit elkaar te zijn maar kinderen te hebben die het druk hebben, naar een ander land verhuizen, die vroeg overlijden door het een of ander. Met kinderen heb je ook geen zekerheid voor dat stuk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:25

upendo schreef:

Tot welke leeftijd ben je als ouder verantwoordelijk voor het ‘geluk’ van je kind?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:29

Sammie schreef:
upendo schreef:

Tot welke leeftijd ben je als ouder verantwoordelijk voor het ‘geluk’ van je kind?

Ik vind persoonlijk als ik er iets aan kan doen of veranderen mijn hele leven. :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:30

Ulfeino schreef:
Daarnaast zullen er kinderen moeten blijven komen om de economie in stand te houden, laten we eerlijk zijn wij kinderen betalen nu voor al die ouderen die AOW krijgen, zo zit momenteel onze maatschappij in elkaar.

Dat is geen argument om kinderen te krijgen maar om het systeem aan te passen. Je zegt het goed, zo zit momenteel onze maatschappij in elkaar. Gelukkig kan het huidige model best vervangen worden door iets nieuws. We doen er ook alweer 60 jaar mee (consumptie-economie is uitgevonden na WOII om de boel snel weer op stoom te brengen) dus tijd voor een frisse wind. Voor WOII hadden we bijvoorbeeld best een gezonde economie op basis van degelijke producten die lekker lang mee gingen. Daar kunnen we niet zomaar naar terug omdat ook dat systeem wat ongezonde bijverschijnselen kende (exploitatie en uitbuiting van de koloniën), maar er is geen enkele reden om te denken dat het huidige economische systeem het enige mogelijke is en er is dus ook geen enkele reden om aan te nemen dat alleen een op groei gebaseerde economie welvaart brengt of in stand kan houden.