Moeder worden en carrière maken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:27

cam schreef:
Maar hoeveel tijd heb je dan nog voor je kinderen als je 5 dagen in de week minimaal 8 uur werkt.
Als je daarnaast ook nog tijd nodig hebt voor,vrienden,familie,sporten,hobby,huishouden en tijd om te blijven werken aan je relatie met je partner.
Ik weet niet hoor,ik heb maar 24 uur in een dag zitten.

prioriteiten stellen, is altijd al zo geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:29

Ik zat als kind eerst elke dag bij mijn grootouders voor mijn ouders uit elkaar zijn gegaan tot ik 5 was. Opa bracht mij en m'n nichtje te voet naar school. Daarna moest ik naar een onthaalouder en ging ik naar een andere kleuterschool, omdat die dichter bij huis was voor mama.

Zat dus erg vaak tussen andere mensen, maar tot mijn 17 ben ik toch echt een seutje en erg verlegen ding geweest hoor. Kon prima mijn plan trekken, dat wel, maar sociaal gezien was ik een regelrechte ramp :+

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:31

Ariebombarie schreef:
cam schreef:
Maar hoeveel tijd heb je dan nog voor je kinderen als je 5 dagen in de week minimaal 8 uur werkt.
Als je daarnaast ook nog tijd nodig hebt voor,vrienden,familie,sporten,hobby,huishouden en tijd om te blijven werken aan je relatie met je partner.
Ik weet niet hoor,ik heb maar 24 uur in een dag zitten.

prioriteiten stellen, is altijd al zo geweest

Misschien is dat ook wel de rede dat relaties niet zo lang meer duren. :(
Want iemand levert aandacht in.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:31

Varekaj schreef:
Ik zat als kind eerst elke dag bij mijn grootouders voor mijn ouders uit elkaar zijn gegaan tot ik 5 was. Opa bracht mij en m'n nichtje te voet naar school. Daarna moest ik naar een onthaalouder en ging ik naar een andere kleuterschool, omdat die dichter bij huis was voor mama.

Zat dus erg vaak tussen andere mensen, maar tot mijn 17 ben ik toch echt een seutje en erg verlegen ding geweest hoor. Kon prima mijn plan trekken, dat wel, maar sociaal gezien was ik een regelrechte ramp :+

check :')

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:33

Sizzle schreef:
Ik zie ook wel voordelen van KDV kinderen. Ze zijn vaak veel makkelijker tijdens een visite of iets dergelijks. En doen doorgaans minder spastisch als iemand anders eventjes op moet letten en mama even uit zicht is. Als ik zie hoe verlegen ik en vele van mijn vriendinnetjes waren, dat was ook niet al te best :n

.

Ik denk dat je dat op opvoeding moet gooien en ook op karakter. Mijn oudste gaat heel makkelijk met anderen mee, is heel makkelijk op verjaardagen. Hij is 2,5 en wij waren laatst dag gast op een bruiloft ik had werkelijk geen kind aan hem. Zo zoet en zo makkelijk. En onze baby van 5 maand ja die gaat idd niet zonder mama ergens heen maar die is ook nog van mij afhankelijk qua voedingen etc.
Ik ken KDV kinderen die echt niet zo makkelijk lief en leuk zijn... Of van die onopgevoede kinderen die doen en laten wat ze willen.

Ik ben getrouwd, wij hebben een verzekering afgesloten dat als hubs te overlijden komt ik niet direct hoef te werken. En dat er een deel van het huis wordt vrijgescholden ofzo? Weet niet precies hoe het zit.
Daarnaast zal mijn en hubs familie (als hubs of ik kom te overlijden) ons 100% helpen. Die staan ook achter onze keuzes.
Ik sta dus niet zomaar op straat of zit niet zomaar zonder huis.
Daarnaast denk ik niet eens dat ik hier blijf wonen als hubs komt te overlijden en scheiden doen we gewoon niet aan :+

Verlegen is mijn oudste wel een beetje maar ligt ook aan de situatie.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:43

Vjestagirl schreef:
lieveli schreef:
Ja maar waar baseer je het op? Ik vind het nogal wat om zoiets uit te dragen als ik eerlijk ben.

Ik baseer het op de gedachtengang dat ik vind dat een kind in z'n eerste levensjaren bij z'n ouders hoort. En dan is 1 of 2 ochtendjes PSZ een prima iets zodat ze leren functioneren in een grotere groep, maar voor de rest vind ik dat n kind bij de ouders hoort. En dat een kind wat naar de basisschool gaat 's morgens door mama of papa aangekleed horen te worden, dat die er ook zijn zodra het kind weer uit school komt om alle verhalen te horen en de tekeningen te zien. Dat er verse maaltijden op tafel komen en dat er 's middags tijd is om ergens heen te gaan of om samen te knutselen, spelen of wat dan ook. Dat als een kind eerder thuiskomt van school omdat het ziek is, dat papa of mama daar dan moet zijn.

En dat een kind niet thuishoort bij een oppas of KDV 3, 4 of 5 dagen in de week. Ik snap ook echt niet waarom je dan kinderen neemt, als dat het plan is.

Ik heb nog niet alles gelezen, maar ik wil hier toch wel even op reageren. Mijn moeder is huisvrouw geworden toen ze ons kreeg, mijn vader bleef werken. Toen wij 5 waren zijn mijn ouders gescheiden, mijn moeder is met ons terug gegaan naar NL (we woonden op Curacao) en had niets. Geen huis, geen werk. Mijn vader weigerde alimentatie te betalen, dus is mijn moeder fulltime gaan werken om inkomen te hebben. Wij waren zogenaamde sleutelkinderen (alleen thuis, maar buurvrouw hield altijd een oogje in het zeil). Wat moest ze dan? Bijstand gaan trekken ofzo?
N.B. ik heb altijd enorm respect gehad voor mijn moeder dat zij dit zo heeft gedaan, ze werkte 40 uur per week, deed het huishouden en in het weekend was het tijd voor ons met op zondag altijd een uitgebreid gezamenlijk ontbijt en iets leuks doen.
Ze heeft mij geleerd om onafhankelijk te zijn, nooit op te geven en hard te werken.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:44

blondies schreef:
Haha kindermeisje... Ideaal! Drillen die kinderen!

Ik weet niet of het al ter sprake is gekomen maar is er niet ook een verschil tussen welke vooropleiding je gehad hebt?
Ik zelf heb bv een bachelor +master van vijf jaar en een twee-jarige master-na-master achter de rug en op mijn 26e dus eindelijk echt afgestudeerd. Ik zou het niet kunnen verkroppen als ik over een jaar een kleine krijg en daardoor 7 jaar studeren (met bijkomende kostprijs, bijna geen inkomsten, veeeeel moeite) de deur uit gooi om bij de kleine te zijn. En dat staat dan eigenlijk los van of ik het goed of slecht voor de kleine vind, het is puur om mijn ego. Ik denk dat ik daar makkelijker mee om zou kunnen gaan als ik bvb een korte praktische opleiding had gedaan... Voelen meer mensen dit zo?

( om discussie te voorkomen: ik heb het dan echt niet over verschil intelligentie ofzo)

Ja dat denk ik wel. Helaas maar MBO kunnen doen.
Ik denk nu eerst kids voordat ik ooit weer aan een hbo opleiding wil beginnen. Waarschijnlijk als het hbo wel had kunnen doen had ik en geen stabiele (financiele) omgeving gehad en het zonde gevonden van mijn opleiding op deze leeftijd :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:51

sorry verkeerd gepost.
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 16-01-14 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:53

Quellian:
maar de grootste hoeveel denk dat er geld moet zijn voor leuke en dure dingen, en niet aan levensbehoefte.
men wil luxe luxe en nog eens luxe, mooi meegenomen maar niet de behoefte van een kind
en dat is denk wat rinske voornamelijk bedoeld, als ik het mis heb rinske vul me gerust aan of verbeter me.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:54

blokje schreef:
lieveli schreef:
Mijn grootouders hadden vroeger kindermeisjes := Het was in die kringen een trend om je kinderen een paar keer per dag te zien en verder niet te veel met de opvoeding te bemoeien. Afschuwelijk lijkt me.

pff nee dat lijkt me ook niets. laatst nog een boek gelezen waar dan ook normaal was.
Kinderen kwamen pas uit bed als het kindermeisje er was en gingen ook op bed als het kindermeisje weg ging.
Ouders waren nooit alleen met de kinderen. Sommige ouders gingen snachts ook echt niet naar hun baby, dreumes, peuter of oudere kind toe.

Haha toen ik au pair was kwamen de kinderen ook s'nachts naar me toe. Maar dat heb ik toen zelf aangeboden, de moeder trok die gebroken nachten niet zo goed als ik en kon ook niet slapen als de jongste (3) naast haar lag. Ik vond het heerlijk, zo peuterlijfje tegen je aan gekropen.

blondies schreef:
Haha kindermeisje... Ideaal! Drillen die kinderen!

Ik weet niet of het al ter sprake is gekomen maar is er niet ook een verschil tussen welke vooropleiding je gehad hebt?
Ik zelf heb bv een bachelor +master van vijf jaar en een twee-jarige master-na-master achter de rug en op mijn 26e dus eindelijk echt afgestudeerd. Ik zou het niet kunnen verkroppen als ik over een jaar een kleine krijg en daardoor 7 jaar studeren (met bijkomende kostprijs, bijna geen inkomsten, veeeeel moeite) de deur uit gooi om bij de kleine te zijn. En dat staat dan eigenlijk los van of ik het goed of slecht voor de kleine vind, het is puur om mijn ego. Ik denk dat ik daar makkelijker mee om zou kunnen gaan als ik bvb een korte praktische opleiding had gedaan... Voelen meer mensen dit zo?

( om discussie te voorkomen: ik heb het dan echt niet over verschil intelligentie ofzo)

Ja ik denk het wel, ik denk dat laagopgeleiden veel sneller kinderen krijgen. Mijn oude klasgenoten die MBO hebben gedaan zitten allemaal al een aantal jaar in de kinderen. Mijn vriendinnen die HBO of WO doen, hebben allemaal een beetje hetzelfde plan als ik. Een paar jaar werken en op mijn 30e, 31e nestelen.

Toevallig was ik laatst bij de huisarts vanwege mijn cyclus, ik had wat vragen. En ze drukte me op het hart vooral niet te jong aan kinderen beginnen omdat ik nog zo'n leven voor me heb. En toen ik de wachtkamer uitkwam zat daar een oud schoolgenootje van me, begin 20 met een kleuter. Dat was een heel raar verloop ineens.

Ik lag overigens vannacht nog in bed te denken, als Boy (mijn vriend) en ik kinderen krijgen, kunnen ze prima met hem naar de winkel. Hij is heel zorgzaam, op veel vlakken heeft hij die zorg-trekken meer dan ik. Ik ging vroeger ook wel eens met mijn moeder naar haar werk trouwens, ze werkte in een tehuis met pubers. Ik vond het heerlijk, ik kreeg allemaal knikkers en dingetjes en aandacht :=

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:56

Ik denk dat veel mensen echt wel op 1 salaris kunnen leven.
Wij leven dat ook en mijn man verdient echt niet veel. Denk eerder weinig.
En we redden het prima. Het is maar wat jij belangrijk vind voor een kind.
Wij zijn namelijk niet vaak te vinden in dure parken maar wel geregeld in het bos, op de kinderboerderij.
Duurdere dingen zoals dierentuin of (pret) parken doen we in de zomervakantie. En dan 3 verschillende dingen ofzo. En we gaan lekker naar een meertje om te zwemmen etc.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:04

blokje schreef:
Ik denk dat veel mensen echt wel op 1 salaris kunnen leven.
Wij leven dat ook en mijn man verdient echt niet veel. Denk eerder weinig.
En we redden het prima. Het is maar wat jij belangrijk vind voor een kind.
Wij zijn namelijk niet vaak te vinden in dure parken maar wel geregeld in het bos, op de kinderboerderij.
Duurdere dingen zoals dierentuin of (pret) parken doen we in de zomervakantie. En dan 3 verschillende dingen ofzo. En we gaan lekker naar een meertje om te zwemmen etc.

Ja maar zo zou ik dus niet willen leven. Sowieso wil ik niet op het geld van een ander leven, daar voel ik me niet fijn bij. Maar ik wil financieel de ruimte hebben om zo onbeperkt mogelijk iets te kunnen doen. Ik heb als kind altijd pony's gehad, mijn broers idem dito. En ik vond het als kind al heerlijk om te winkelen met mijn moeder en dan ergens chique te lunchen, ik voelde me dan zo groot! We zijn ook vaak naar het bos gegaan, de duinen, mensen die uit Heiloo of omgeving komen weten misschien wel de karpers bij Castricum vroeger, dat vond ik machtig! Dus niet al onze uitjes kostten veel geld, maar onze sport wel en we hebben er nooit iets om hoeven laten. Ik benijd kinderen op maneges echt niet.

Geld maakt niet gelukkig maar geld opent veel deuren. En wij gingen alledrie ook studeren, dat betalen mijn ouders ook. En toen mijn wasmachine plotseling stuk ging, kreeg ik een nieuwe van mijn ouders. Ik leef redelijk zuinig en het is heerlijk als je ouders dan kunnen bijspringen als je ineens heel veel geld nodig hebt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:07

@Lieveli
Alsof je leven stopt als je kinderen krijgt?!
Iedereen vult zijn leven anders in en sommige zien kinderen krijgen als de zin van hun leven.

Lichamelijk gezien is het zelfs beter om kinderen voor je 25ste te krijgen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:10

Brainless schreef:
@Lieveli
Alsof je leven stopt als je kinderen krijgt?!
Iedereen vult zijn leven anders in en sommige zien kinderen krijgen als de zin van hun leven.

Lichamelijk gezien is het zelfs beter om kinderen voor je 25ste te krijgen.

Dat zeg ik toch niet? En als jij dat leest, dan lees je het niet zoals ik het bedoel. Je leven verandert wel als je kinderen krijgt, Boy en ik willen nog reizen naar Azië, dat doe je niet met een baby. Wij gaan nog 2 keer in de week uit, zien graag de zon opkomen na een feestje, dat gaat toch wat lastig met een baby. Dus ja, ik heb nog een heel leven voor me, met dingen die ik wil doen voordat ik mezelf heb voortgeplant.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:13

Ik heb ook een super mooie jeugd gehad maar mijn ouders hadden het ook niet breed.
Inmiddels is dat anders en verwennen hun onze kids met cadeau's etc. We sparen voor onze kids en gaan vaak zat (vind ik) leuke dingen doen. Dure sporten kan misschien in de toekomst want zodra de kinderen op school zitten blijf ik niet meer thuis en is alles wat ik verdien luxe ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:14

Toevallig hebben wij in onze vakantie eens gekeken hebben hoe wij dat voor ons zien.

Ik heb vanuit mijn werk, waar ik nu bijna 2 jaar werk de kans gekregen om veel meer klantgericht bezig te gaan (lees: richting klanten en soms de hele wereld over) manlief is uni geschoold en inmiddels 3 jaar aan het werk.

Ons idee voor in ieder geval het eerste jaar is beide 4 dagen werken. Dan blijven er 3 dagen gastouder/kdv over. Dat lijkt me haalbaar en wij kunnen zelf ook nog "carrière" maken/ werken.

Voor een ieder zal de opvoeding van een kind anders zijn, daar is wmb nooit iets mis mee zolang beide ouders maar volledig achter elkaar staan voor hun keuze.
Laatst bijgewerkt door __PSM__ op 16-01-14 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:15

@Lieveli
Ik bedoel ook dat dat juist voor ieder verschilt.
Er zijn genoeg vrouwen die liever een kind hebben dan 2x per week de hele avond stappen, 3x per jaar op vakantie naar Verweggistan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:17

Brainless schreef:
@Lieveli
Er zijn genoeg vrouwen die liever een kind hebben dan 2x per week de hele avond stappen, 3x per jaar op vakantie naar Verweggistan.

Ja vast, maar zo eentje ben ik niet. En mijn huisarts ook niet :=

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:18

Het leven wordt absoluut anders als er kinderen zijn, dingen zijn niet meer zo vanzelfsprekend.

Geld opent inderdaad deuren. En chapeau voor de mensen die rond komen van 1 salaris en daar veel voor opzij zetten, maar dat is bij ons ook niet de manier van (willen) leven.
Sowieso had er bij ons geen kind gekomen als ik mijn paarden daarvoor in had moeten leveren, dat als eerste. En het park, kinderboerderij, een meertje etc. is allemaal prachtig, maar mijn zoontje geniet ook volop van een weekendje Duinrell, een vakantie in een stacaravan in de zon of een dagje Efteling. Wij vinden het belangrijk om die luxe aan ons kind te geven.
Wij hoeven niet moeilijk te doen over dingen als zwemles, schoolmelk, etc., want daar is straks gewoon geld voor (mits de situatie blijft zoals hij is, als een van ons beide de baan verliest zal het er ook anders uit gaan zien, maar daar gaan we niet vanuit).

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:19

Brainless schreef:
@Lieveli

ik dus :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:19

Het is lichamelijk misschien wel beter, maar dan moet je ook nog wel net de partner en stabiele omgeving hebben om aan kinderen te beginnen.

Op dat punt heb ik de pech dat ik mijn huidige vriend pas op mijn 27e heb leren kennen, en net was ingeschreven voor de toelatingsproeven van de opleiding die ik nu doe. Het heeft me 3 jaar veel energie en geduld gekost eer ik me überhaupt kon inschrijven en uiteindelijk mocht deelnemen, dus toen ik toegelaten werd ben ik er ook vol voor gegaan. Helemaal omdat ik toen niet kon zeggen "joh, pak maar een ander dit jaar, ik ga nu eerst even een kind op de wereld zetten". Het was toen starten of helemaal niet. Mama worden tijdens de opleiding kan, dan krijg je ook een aangepast traject maar da's al niet zo eenvoudig (zie ik bij klasgenote van me, vorig najaar bevallen van haar 2e) en dan is haar man nog gewoon thuis. Die van mij zit om de 6 weken voor even lange tijd aan aan de andere kant van de wereld.
Krijg al de kriebels als ik hoor hoe het voor haar is om én de lessen te volgen én te studeren met dat ukje erbij, en dan heeft ze nog hulp...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:20

blokje schreef:
Brainless schreef:
@Lieveli

ik dus :')

Dat is prima toch? We zijn allemaal anders. Maar ik zou echt niet met je willen ruilen, ik wil het heel anders doen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:22

Pffff ik ben blij dat ik de keuze niet meer hoeft te maken.
Ben al jaren zeer gelukkig zonder baan(25 jaar)
Heelijk thuis met de kinderen geweest en nu tijd voor mijn paard.
Manlief werk 34 uur per week en aardig wat vrije dagen.
En nu de kinderen groot zijn tijd genoeg om lekker te reizen.
En toen de kinderen klein waren was mijn man vaak genoeg overdag thuis om de kinderen ook naar school te brengen en eens wat te helpen op school.
En mijn kinderen konden prima voor zich zelf zorgen,vanaf jong maakte ze zelf hun boterham klaar.
En in de tijd dat mijn kinderen klein waren had je geen kinderopvang nodig om je kinderen sociaal te maken,dat leerde ze gewoon op straat met het spelen :D .samen met de andere kinderen in de straat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:24

Wij willen wel een kind, maar tegelijk ook gewoon genieten. Omdat het kan, zeker als ik ook nog parttime blijf werken (helemaal als ik stop met de paarden, maar da's geen optie). Moeder worden is mooi, maar om daarvoor nou dingen te laten die echt bij je horen als persoon, dat vind ik wat ver gaan. Papa mag op vrijdagavond gezellig biertje gaan drinken na het werk? Dan mag mama ook 1x/week uit met vriendinnen, papa kan ook babysitten :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:26

Ik ben nu 41 en heel blij dat ik al een tijdje uit de kleine kinderen ben.
Vooral met een huilbaby merk je toch dat dit makkelijker is als je jonger bent (veel minder slapen, stress) dan als je een dagje ouder wordt.