acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:36

Citaat:
28-11-2013
Na H&M stopt ook modeketen WE met de verkoop van producten waar angorawol in is verwerkt, in reactie op internationaal protest over de wijze waarop angorakonijnen in China worden behandeld. De Partij voor de Dieren heeft winkels opgeroepen om angorawol uit de schappen halen. Daarnaast maakt fractievoorzitter Marianne Thieme zich sterk voor een importverbod op angorawol en een etiketteringsplicht zodat consumenten weten waar de producten vandaan komen.

H&M doet het dus ook niet meer :) is afkomstig uit linkje enkele posts hierboven

delerium

Re: acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:37

*\o/*
Dat is een goede ontwikkeling!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:46

Zeker! :j

Da's ook een manier: de ketens zien die filmpjes ook, en willen daar natuurlijk niet mee geassocieerd worden.
Voor hen is het misschien een geldkwestie, maar dat maakt niet uit: het eindresultaat is in elk geval positief :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:06

Delerium, ik schrijf wel mailtjes ja... gewoon persoonlijke mails.

Vreemd, van H&M. Hier gaf de woordvoerder aan dat ze wel de huidige producten terugnemen, maar doorgaan met de verkoop van angora uit china, maar dan wel de boerderijen controleren. Dat deden ze in het verleden volgens hun zeggen ook, maar dat heeft dus niets uitgehaald. Het valt dan ook te betwijfelen of dat in de toekomst iets uithaalt. Maar wellicht zijn ze bijgedraaid nu ze in de gaten hebben dat veel andere ketens gewoon definitief stoppen met angora uit china.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:08

Margrathea, het zal best een geldkwestie zijn, maar dat maakt idd niet uit. Het is altijd de consument die bepaald wat er op de schappen ligt en het is duidelijk dat consumenten dit soort ellende niet meer pikken. Dat dwingt bedrijven tot aanpassing, willen ze geen klanten verliezen.

Daarom vind ik argumenten van liefhebbers van plofkippen, kiloknallers, bont, uggs etc zoals_ het gebeurt toch, of ik het wel of niet koop regelrechte nonargumenten om hun eigen aandeel in dierenleed te bagataliseren.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:27

Een tijdje geleden stond ook mijn facebook helemaal vol met dit soort foto's en filmpjes, in een woord wagelijk. Ik vind bont zelf erg mooi, en heb ook een echt bond vestje. Na het zien van dat soort filmpjes vond ik het vreselijk om hem te dragen. Maar later vertelde mensen mij ook dat dit de extreme manieren zijn, en dat gewoon andere, ''vriendelijkere'' manieren zijn. En dat het niet veel anders is al een koe of varken slachten, die worden geslacht voor het vlees, en deze dieren voor hun vacht...

Ik vond dat die persoon wel een punt had. Later zag ik ook bij RTL een stuk over de bontindustrie, en daar was een echtpaar in te zien die, die dieren fokte. Deze mensen, kwamen geloof ik uit Mongolië, leefde er echt van, als zij niks verkochte hadden zij geen eten. Nadat ben ik weer anders gaan bekijken. Het is na mijn beleving gewoon iemands eigen keuze of die bont draagt ja of nee, het zelfde of die persoon wel of geen leer draagt, of wel of geen vlees eet. Alleen vind ik wel dat ze een 'normale' manier moeten gaan zoeken om deze dieren te doden, en te fokken. Maar met dit soort fimpjes schiet je na mijn idee niks op.

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:30

Ik blijf erbij dat je dit soort gruwelijke filmpjes zonder controle niet zo zou moeten mogen verspreiden. Slechte zaak voor al die arme kinderen die dit ook te zien krijgen :n.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:36

Josiee: Helaas is het zo dat die "oké" stukjes bont het tigvoudige van de martelstukjes kosten. De kans dat je die in een gewone winkel tegenkomt is dus ook vele malen kleiner.
De verhalen "het kan ook beter" zijn imo allemaal gewetenssussers, proberen recht te praten wat krom is.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:39

Citaat:
Josiee: Helaas is het zo dat die "oké" stukjes bont het tigvoudige van de martelstukjes kosten. De kans dat je die in een gewone winkel tegenkomt is dus ook vele malen kleiner.
De verhalen "het kan ook beter" zijn imo allemaal gewetenssussers, proberen recht te praten wat krom is.

Ja daar sluit ik me wel bij aan... Sowieso zijn de aantal ''martelstukje bont'' denk de laatste jaren erg toegenomen omdat jassen met een bontkraag weer mode zijn, en nu ook die hestjes.
Ik heb net toevallig dat filmpje van die Angorrakonijnen voorbij zien komen (natuurlijk op fb), dat vind ik echt té ver gaan, dan kun je ze beter gelijk afmaken. :n Sowieso vraag ik me wel eens af of ze daar in China wel hersens hebben, wat gaan die daar idioot met dieren om... :r

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:43

Ik denk dat je de vraag beter kan omdraaien.

Gaat het het mishandelen van dieren voor bont niet te ver? Moeten hier acties tegen komen?

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:44

Sees schreef:
Ik blijf erbij dat je dit soort gruwelijke filmpjes zonder controle niet zo zou moeten mogen verspreiden. Slechte zaak voor al die arme kinderen die dit ook te zien krijgen :n.

Kinderen zijn de toekomst!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:48

Op zich ben ik niet tegen bont, net zoals ik ook gewoon vlees eet. Ik ben echter wel tegen de manier hoe mensen de dieren houden en hoe zijn aan het einde komen.

Doordat er in NL geen bont meer geproduceert mag worden per (ben jaar vergeten), komt nu bijna al het bont uit china en daar villen ze inderdaad de beestjes levend...(in NL eerst helemaal vergassen). En in landen als china...tja het woord dierenwelzijn kennen de daar niet.

Kortom als het dierenwelzijn goed is maakt het mij niet uit als er bont word gedragen.
Wel zou ik het prettig vinden als we bv ook nog nertsen vlees zouden kunnen eten, maw het hele dier gebruiken en niet alleen zijn vachtje.

Dingen als met de angora wol vind ik ook not done!, dan moeten ze de dieren maar scheren net een een schaap, zo eruit trekken kan echt, echt niet!

Dus kortom bont prima! maar met stricte welzijn eisen!

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:49

Citaat:
Op zich ben ik niet tegen bont, net zoals ik ook gewoon vlees eet. Ik ben echter wel tegen de manier hoe mensen de dieren houden en hoe zijn aan het einde komen.

Doordat er in NL geen bont meer geproduceert mag worden per (ben jaar vergeten), komt nu bijna al het bont uit china en daar villen ze inderdaad de beestjes levend...(in NL eerst helemaal vergassen). En in landen als china...tja het woord dierenwelzijn kennen de daar niet.

Kortom als het dierenwelzijn goed is maakt het mij niet uit als er bont word gedragen.
Wel zou ik het prettig vinden als we bv ook nog nertsen vlees zouden kunnen eten, maw het hele dier gebruiken en niet alleen zijn vachtje.

Dingen als met de angora wol vind ik ook not done!, dan moeten ze de dieren maar scheren net een een schaap, zo eruit trekken kan echt, echt niet!

Dus kortom bont prima! maar met stricte welzijn eisen!

Amen! :j

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:17

Carrotcake, dus jij vindt dat een onschuldige twaalfjarige dit ook maar gewoon zou moeten zien omdat ze de toekomst zijn?? We zouden ze moeten beschermen niet traumatiseren!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:23

Carrotcake schreef:
Sees schreef:

Kinderen zijn de toekomst!

En jij als ouder hebt de verantwoording je kunt dit bij te dragen...
Maar niet op zo'n schokkende manier...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:26

gezien hier zoveel woorden over dierenmishandeling voorbij komen..

Heb ik een nieuw topic geopend, maar dan de andere kant.

In veel kleding is ook kindermishandeling verwerkt!
[LZP] Kinderarbeid o.a kleding van de Primark en Coolcat

Wat vinden jullie daarvan??
Ik vind dit net zo erg als een Angorakonijntje bruut kaalplukken!

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:27

Precies Jolligirl, het kost weinig moeite om filmpjes in links te zetten hoor.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:03

Pfft, ik wist op mijn zesde ook al dat zeehondjes voor bont werden doodgeknuppeld. Vond ik vreselijk. Nu ben ik vegetariër en geen haar op mijn hoofd ( padam tss ) die eraan denkt om bont te kopen/dragen.

Dus ja... Overdrijven we niet een beetje wat kinderen betreft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:16

Carrotcake schreef:
Ik denk dat je de vraag beter kan omdraaien.

Gaat het het mishandelen van dieren voor bont niet te ver? Moeten hier acties tegen komen?

Waarom zou je die vraag nog moeten stellen? Beetje nutteloos (vind ik) Niemand hier vind dat dat zou moeten kunnen, dieren mishandelen, maar de acties zouden beter wat anders aangepakt kunnen worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:31

Sees schreef:
Carrotcake, dus jij vindt dat een onschuldige twaalfjarige dit ook maar gewoon zou moeten zien omdat ze de toekomst zijn?? We zouden ze moeten beschermen niet traumatiseren!

Ik keek vroeger als onschuldige naar Dierenmanieren en Martin Gaus was er ook zeker niet vies van om dit soort filmpjes te laten zien.
Doodknuppelen van zeehondjes
Nersten fokkerij
Cosmetica testen op dieren.

Ja alles kwam voorbij.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:32

Poeh nou, daar heb ik nog steeds nachtmerries van...

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:44

Magrathea schreef:
Pfft, ik wist op mijn zesde ook al dat zeehondjes voor bont werden doodgeknuppeld. Vond ik vreselijk. Nu ben ik vegetariër en geen haar op mijn hoofd ( padam tss ) die eraan denkt om bont te kopen/dragen.

Dus ja... Overdrijven we niet een beetje wat kinderen betreft?

Heb je toen ook de bloederige filmpjes vol in beeld gezien van een zeehondje wat dood werd geknuppeld ;). Denk het niet en tóch weet jij dat het not done is. :)* voorlichting is nodig, gruwelijke filmpjes niet ;).

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:45

Sees schreef:

Die twaalfjarige kinderen mogen nog niet eens op Facebook zitten... ;)

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:45

Floor_x, waarom niet? Hyves bestaat straks niet meer...

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:46

Oh wacht of is FB pas vanaf 16 ofzo :P ? Dat wist ik niet...maar dan nog, ze duiken overal op die filmpjes en 16-jarigen zouden ook niet blootgesteld moeten worden aan dit geweld. Niemand eigenlijk.