Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Magrathea schreef:Geryon, dat zie je verkeerd. Voor een vrouw is het gunstig als een man monogaam is, voor de man juist niet. Dát is evolutionair te verklaren.
Magrathea schreef:Geryon, dat zie je verkeerd. Voor een vrouw is het gunstig als een man monogaam is, voor de man juist niet. Dát is evolutionair te verklaren.

Ayasha schreef:Of we vroeger monogaam waren of niet kan me dus echt niet boeien. Ik leef nu, niet vroeger. Tenzij hij ook in een grot gaat wonen en dieren met huid en haar ongebakken op vreet die ie zelf gevangen heeft is dat geen excuus.
Als je het ene "instinct" kan onderdrukken of er van weg kan evolueren dan ook het andere.

Anna_Dani schreef:Niet zoals vogeltjes dat bijvoorbeeld wel zijn. Als die eenmaal samen zijn, tot de dood hun scheidt, kijken ze nooit meer naar andere vogeltjes.
oomens schreef:Ayasha schreef:Of we vroeger monogaam waren of niet kan me dus echt niet boeien. Ik leef nu, niet vroeger. Tenzij hij ook in een grot gaat wonen en dieren met huid en haar ongebakken op vreet die ie zelf gevangen heeft is dat geen excuus.
Als je het ene "instinct" kan onderdrukken of er van weg kan evolueren dan ook het andere.
Maar ook nú nog is hij fysiek in staat om meer nakomelingen te produceren dan alleen die paar die hij (eventueel) bij jou kan maken.
Dat heeft niets te maken met grotten en mammoetjagen, maar is simpelweg te verklaren door het feit dat zijn fysieke investering in een kind in eerste instantie vele malen kleiner is dan die van de vrouwelijke partner. Zaadcellen kosten nagenoeg niets en 9 maanden een kind uitbroeden wel.
Voor mannen gaan de 'kosten' veeleer zitten in de concurrentie met andere mannen. 'Hoe zorg ik dat ze voor mij kiest en niet voor die jongen daar aan de bar?'
Een heel ander soort jagen dan het jagen op groot wild dus.
Uiteraard is er veel meer dan alleen dit fysieke aspect, en hebben we tegenwoordig allerlei maatschappelijke en sociale structuren en afspraken die het een en ander reguleren, maar de biologie speelt nog steeds een grote rol.
Ook binnen een monogame relatie kunnen mannen het heel bedreigend vinden als een andere man te dicht bij 'zijn' partner komt.
Ook binnen een monogame relatie kunnen mannen én vrouwen zich (seksueel) aangetrokken voelen tot een ander dan de vaste partner. Je kunt vervolgens rationeel besluiten daar wel of niet iets mee te doen, maar het 'je aangetrokken voelen tot' is in eerste instantie geen rationeel besluit.
Dat wordt nog steeds grotendeels door onze biologie bepaald, ook als je geen vacht op je rug hebt.
Knoffer schreef:Ook gedragingen die uit biologie voortkomen kunnen veranderen. We hebben anticonceptie, dat is de grootste zegen geweest voor de seksuele vrijheid van vrouwen.
Raponsje schreef:Uit onderzoek is gebleken dat alleen vrouwen problemen hebben met de "vleeskeuringen" omdat we elkaar als concurrentie zien.
Als alle bokt dames er namelijk uit zouden zien als Doutzen Kroes dan zou het ons niet uit maken of bokker1 naakt op tv verschijnt. We zijn namelijk net zo mooi en aantrekkelijk en zij is geen concurrentie.
Doordat we geen concurrentie hebben staan de mannen in de rij voor ons en hebben wij de touwtjes in handen. Seks zal dan gebruikt worden om te chanteren en om dingen gedaan te krijgen bij de mannen.
Want als man1 niet wilt, dan willen de andere 99 mannen in de rij wel.
Als er wel concurrentie is dan worden vrouwen pissig. Want elke vrouw wil ruime keuze hebben uit DNA materiaal zonder daar moeite voor te doen.
, geeft me toch een goed gevoel. Er is volgens mij een verschil tussen vrouwelijk en ordinair maar die scheidingslijn zal voor iedereen anders zijn. Schelden met nare woorden of ongevraagd aanraken zijn altijd een
. oomens schreef:Knoffer schreef:Ook gedragingen die uit biologie voortkomen kunnen veranderen. We hebben anticonceptie, dat is de grootste zegen geweest voor de seksuele vrijheid van vrouwen.
Die gedragingen kunnen zeker veranderen en dat is maar goed ook, maar dat wil niet zeggen dat de 'aandrang' daarmee ook weg is.
Ik zeg zeker niet dat iedereen altijd maar aan zijn/haar 'oerdriften' moet toegeven, maar ontkennen dat die driften er zijn omdat ze niet geaccepteerd of gewenst zijn is het andere uiterste.
Ja, mannen zien vrouwen als lustobject en vrouwen zien mannen als lustobject en mannen zien mannen als lustobject en vrouwen zien vrouwen als lustobject.
Maar als het goed is ziet niet iedereen iedereen altijd alleen maar als lustobject.
) eens ophouden met vrouwen en mannen in hokjes te plaatsen met het argument dat dit nou eenmaal is hoe ze zijn, omdat dit biologisch zo bepaald zou zijn. Tuurlijk moet je bijv. in de wetenschap generaliseren, maar het zijn géén absolute waarheden. Juist die generalisatie dat mannen en vrouwen nu eenmaal geneigd zijn tot specifieke gedragingen en interesses, leidt niet tot het elkaar accepteren voor wie we zijn als individu, maar tot het in de eerste plaats geaccepteerd te worden als 'vrouw' of als 'man'. Laten we deze karikaturen nou juist niet reduceren tot poedersuiker of piemel. Zowel mannen als vrouwen hebben masculine en feminiene eigenschappen. Knoffer schreef:Juist die generalisatie dat mannen en vrouwen nu eenmaal geneigd zijn tot specifieke gedragingen en interesses, leidt niet tot het elkaar accepteren voor wie we zijn als individu, maar tot het in de eerste plaats geaccepteerd te worden als 'vrouw' of als 'man'. Laten we deze karikaturen nou juist niet reduceren tot poedersuiker of piemel. Zowel mannen als vrouwen hebben masculine en feminiene eigenschappen.