Sizzle schreef:Als je de zomerbandjes eronder wilt laten: prima
Maar blijf dan ook thuis als het wel sneeuwt (ja ook natte sneeuw en dat is veeeeeeel vaker dan men in gedachten heeft).
Blijf jij met je winterbanden dan thuis als het hard regent ?
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
BigBen schreef:Citaat:Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden.
Hier het complete artikel : http://www.autorij-instructie.nl/2009/12/winterbanden-zin-of-onzin/
Citaat:Opmerkelijk is dat de rol van ESP, de elektronische stabiliteitsbewaker die in steeds meer auto’s voorkomt, aanzienlijk is. Bij uitwijkmanoeuvres op sneeuw lijkt ESP van grotere invloed dan het verschil tussen zomer- en winterbanden. Ook winterbanden presteren bij uitgeschakelde ESP aanzienlijk slechter op sneeuw dan met deze antislipregeling in werking

Sizzle schreef:Ik vind het ook ongelofelijk knap wat ze allemaal uitvinden
Mijn ouders zijn nog van de generatie: pompend remmen.
BigBen schreef:Hier het complete artikel : http://www.autorij-instructie.nl/2009/12/winterbanden-zin-of-onzin/
Fjorj schreef:BigBen schreef:Hier het complete artikel : http://www.autorij-instructie.nl/2009/12/winterbanden-zin-of-onzin/
Interessant artikel ,
Zo ben ik ook erg benieuwd hoe een A label winterband zich verhoud tot een E label winterband. En ook vraag ik mij af hoe komt dat er zo groot aanbod is in banden met slechte label terwijl ik dat soort banden altijd links zal laten leggen. Vaak scheelt ook niet in prijs of die banden met eens slechtere label zijn zelfs duurder.
Lara_Silver schreef:Ik kan beamen dat een zomerband (Goodyear 8 mm) hier en hier eigenlijk met een beetje geduld en kunde wel naar boven komt. (beide foto's onder 0, stijgend) Ja ik was ontiegelijk laat en heb de weersverwachtingen alles behalve in de gate gehouden. Dit was met mijn toenmalige StreetKa, voorwielaandrijving. Ook kan ik vertellen dat het met winterbanden (Vredestein 6 mm) dus als een tierelier ging, veel makkelijker dan met zomerbanden.
Echter (dit was het jaar erna) was dit een gigantische glibberpartij op zomerbanden (Goodyear 6 mm), wederom werd ik bij mijn ouders verrast door een wit kleedje 's ochtends. Ik moest met 50 km/u naar huis glibberen, dat was het glij-limiet. Natte sneeuw, hogere temperatuur maar erg verraderlijk door de laag half bevroren natte sneeuw met verse sneeuw erover.
Om maar even wat nuance en beeld bij mijn posts aan te brengen. Dus ja met zomerband kun je je tot een geweten hoogte best uit de brand (of uit de sneeuw) helpen, echter is het met winterband gewoon veel aangenamer. Veiliger ook omdat een zomerband je op een gegeven moment echt wel in de steek laat bij dit soort weer, veel sneller dan mensen denken (zie mijn eerste post over de heuvel), maar de rest van de veiligheid hangt toch echt af van de bestuurder. En helaas zijn fouten in de winter net even wat minder vergefelijk, zeker als men denkt dat men op winterbanden even snel kan gaan als in de zomer.
Sizzle schreef:Ik pas mijn rijgedrag sowieso aan en met winterbanden ga je echt niet schuiven met regen zoals dat met sneeuw kan.
Is geen vergelijk.
De laatste keer dat ik met sneeuw in Nederland was reed ik door Almere en stond toen vast omdat er 3(!) auto's gedraaid op de rotonde stonden (onafhankelijk van elkaar).
Dat gebeurd niet met een beetje regen hoor.
Volgend jaar misschien naar andere banden kijken, deze hebben nog net voldoende profiel om op mp te knallen maar zijn al weer van 2006 zag ik net. Rex_Rolfo schreef:Zo, laat de winter maar komen, wij hebben de wielen met winterbanden er weer onder liggen![]()
Volgend jaar misschien naar andere banden kijken, deze hebben nog net voldoende profiel om op mp te knallen maar zijn al weer van 2006 zag ik net.
Saaams schreef:Ik ga vanavond 4 winterbanden op halen, de velgen koop ik los via iemand anders.
Maar tja het is een uitgaven maar mn zomerbanden gaan langer mee, het is veiliger op de weg want je hebt sowieso veel meer grip. Bekijk maar eens wat filmpjes wat het doet.
Ik voel me gewoon zekerder op de weg met meer grip, gisteren was het zo enorm glad. Ik reed nog geen 10 km pu en mn auto gleed gewoon weg in de bocht. Dat wil ik niet nog eens.
Je hoeft geen velgen te kopen, maar het omleggen per velg kost geld + gaat ten kosten van je band.
had toen toch bijna zweetjes op mijn voorhoofd
)
(en ik weet hoe dat moet want ik heb een antislip cursus gedaan....gaaf met die kleine autotjes met banden zonder profiel !!!) Saaams schreef:Dat begrijp ik.
Ikke, hoezo omzet voor de bandenboer? Half nederland rijd op winterbanden. Ik rijd dagelijks vanwege een stage/baan in de thuiszorg. Maar 's winters dagelijks 60/70 km's. Ik wil gewoon banden waar ik met hevige sneeuw wat aan heb. Ik kan dan niet zeggen hé leuk dat jij zorg nodig hebt maar ik kom niet.
Ja op sneeuw ja, ik verwacht ook wel dat dat er komt. Ik zal absoluut met sneeuw/vorst/gladheid niet harder gaan rijden. Ik ben wel zo verstandig om gewoon aangepast te rijden zodat het geen gevaar is voor mezelf of voor een ander. Heb geen geld voor een nieuwe auto.