Winterbanden/ zomerbanden/ 4 seizoenbanden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:43

Sizzle schreef:
Als je de zomerbandjes eronder wilt laten: prima
Maar blijf dan ook thuis als het wel sneeuwt (ja ook natte sneeuw en dat is veeeeeeel vaker dan men in gedachten heeft).

Blijf jij met je winterbanden dan thuis als het hard regent ? :D

Mungbean

Re: Winterbanden/ zomerbanden/ 4 seizoenbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:51

Ik pas mijn rijgedrag sowieso aan en met winterbanden ga je echt niet schuiven met regen zoals dat met sneeuw kan.
Is geen vergelijk.
De laatste keer dat ik met sneeuw in Nederland was reed ik door Almere en stond toen vast omdat er 3(!) auto's gedraaid op de rotonde stonden (onafhankelijk van elkaar).
Dat gebeurd niet met een beetje regen hoor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:58

BigBen schreef:
Citaat:
Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden.

Hier het complete artikel : http://www.autorij-instructie.nl/2009/12/winterbanden-zin-of-onzin/

Nou, wat ik dus zeg.....

Citaat:
Opmerkelijk is dat de rol van ESP, de elektronische stabiliteitsbewaker die in steeds meer auto’s voorkomt, aanzienlijk is. Bij uitwijkmanoeuvres op sneeuw lijkt ESP van grotere invloed dan het verschil tussen zomer- en winterbanden. Ook winterbanden presteren bij uitgeschakelde ESP aanzienlijk slechter op sneeuw dan met deze antislipregeling in werking

Doet me denken aan een voorval, enkele jaren geleden.
Een nageltjenieuwe, peperdure Defender stond voor een ijshelling met een hoek van zo'n 30-40° Waar niemand nog maar een autolengte die helling op gekomen was, reed deze Defender (een full-option van over 100.000 euro!) zonder mankeren omhoog. Hoe hard de elektronica moest werken, daar hebben we het niet over, het was een kabaal van jewelste maar de auto kwam gewoon boven.....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:01

Ik vind het ook ongelofelijk knap wat ze allemaal uitvinden :j
Mijn ouders zijn nog van de generatie: pompend remmen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:08

Sizzle schreef:
Ik vind het ook ongelofelijk knap wat ze allemaal uitvinden :j
Mijn ouders zijn nog van de generatie: pompend remmen.

Als je eenmaal zo'n Defender omhoog hebt zien rijden, is de rest voor sukkels.
Er hebben zich mensen stukgebeten op die helling die ECHT weten wat hun auto kan en hoe het moet. ALLES hebben ze geprobeerd; zonder resultaat.

Die kerel komt aanrijden, meldt dat ie alle opties aan boord heeft en of ie een schijn van kans heeft. Dus ik heel droog: je zou de eerste zijn......
Hij zette alles aan, schakelde 2-laag en deed vervolgens alleen maar wat stuurwerk; de auto regelde de rest en die bak (leeg 2200kg vijf personen en wat zooi aan boord!) reed gewoon omhoog. Dat wil zeggen, de elektronica zorgde ervoor dat het vooruit ging.

Ik kan je vertellen dat we er met open mond naar stonden te kijken.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:10

BigBen schreef:

Interessant artikel ,
Zo ben ik ook erg benieuwd hoe een A label winterband zich verhoud tot een E label winterband. En ook vraag ik mij af hoe komt dat er zo groot aanbod is in banden met slechte label terwijl ik dat soort banden altijd links zal laten leggen. Vaak scheelt ook niet in prijs of die banden met eens slechtere label zijn zelfs duurder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:36

Fjorj schreef:
BigBen schreef:

Interessant artikel ,
Zo ben ik ook erg benieuwd hoe een A label winterband zich verhoud tot een E label winterband. En ook vraag ik mij af hoe komt dat er zo groot aanbod is in banden met slechte label terwijl ik dat soort banden altijd links zal laten leggen. Vaak scheelt ook niet in prijs of die banden met eens slechtere label zijn zelfs duurder.

Waarop worden die labels uitgegeven?
Ik heb nogal sterk het vermoeden dat je niet al te veel waarde aan die labels moet hechten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:05

Ik kan beamen dat een zomerband (Goodyear 8 mm) hier en hier eigenlijk met een beetje geduld en kunde wel naar boven komt. (beide foto's onder 0, stijgend) Ja ik was ontiegelijk laat en heb de weersverwachtingen alles behalve in de gate gehouden. Dit was met mijn toenmalige StreetKa, voorwielaandrijving. Ook kan ik vertellen dat het met winterbanden (Vredestein 6 mm) dus als een tierelier ging, veel makkelijker dan met zomerbanden.

Echter (dit was het jaar erna) was dit een gigantische glibberpartij op zomerbanden (Goodyear 6 mm), wederom werd ik bij mijn ouders verrast door een wit kleedje 's ochtends. Ik moest met 50 km/u naar huis glibberen, dat was het glij-limiet. Natte sneeuw, hogere temperatuur maar erg verraderlijk door de laag half bevroren natte sneeuw met verse sneeuw erover.

Om maar even wat nuance en beeld bij mijn posts aan te brengen. Dus ja met zomerband kun je je tot een geweten hoogte best uit de brand (of uit de sneeuw) helpen, echter is het met winterband gewoon veel aangenamer. Veiliger ook omdat een zomerband je op een gegeven moment echt wel in de steek laat bij dit soort weer, veel sneller dan mensen denken (zie mijn eerste post over de heuvel), maar de rest van de veiligheid hangt toch echt af van de bestuurder. En helaas zijn fouten in de winter net even wat minder vergefelijk, zeker als men denkt dat men op winterbanden even snel kan gaan als in de zomer.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:09

hier zitten er al season banden onder dus wissel ook niet met de winter.

wat betreft labels aan banden daar zit wel degelijk enorm veel verschil in.
mijn man werkt in de banden de labels zijn er voor de compound die er gebruikt word qua merk en type band.
de ene compound is slijtvaster enz dan de andere.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:02

Lara_Silver schreef:
Ik kan beamen dat een zomerband (Goodyear 8 mm) hier en hier eigenlijk met een beetje geduld en kunde wel naar boven komt. (beide foto's onder 0, stijgend) Ja ik was ontiegelijk laat en heb de weersverwachtingen alles behalve in de gate gehouden. Dit was met mijn toenmalige StreetKa, voorwielaandrijving. Ook kan ik vertellen dat het met winterbanden (Vredestein 6 mm) dus als een tierelier ging, veel makkelijker dan met zomerbanden.

Echter (dit was het jaar erna) was dit een gigantische glibberpartij op zomerbanden (Goodyear 6 mm), wederom werd ik bij mijn ouders verrast door een wit kleedje 's ochtends. Ik moest met 50 km/u naar huis glibberen, dat was het glij-limiet. Natte sneeuw, hogere temperatuur maar erg verraderlijk door de laag half bevroren natte sneeuw met verse sneeuw erover.

Om maar even wat nuance en beeld bij mijn posts aan te brengen. Dus ja met zomerband kun je je tot een geweten hoogte best uit de brand (of uit de sneeuw) helpen, echter is het met winterband gewoon veel aangenamer. Veiliger ook omdat een zomerband je op een gegeven moment echt wel in de steek laat bij dit soort weer, veel sneller dan mensen denken (zie mijn eerste post over de heuvel), maar de rest van de veiligheid hangt toch echt af van de bestuurder. En helaas zijn fouten in de winter net even wat minder vergefelijk, zeker als men denkt dat men op winterbanden even snel kan gaan als in de zomer.

Blijft over dat het laagste punt in Zwitserland nog altijd flink hoger ligt dan het hoogste punt in NL.
Daarmee zijn beide landen niet bijster vergelijkbaar.
Daarbij kun je je afvragen in hoeverre jouw situaties zelfs voorbij de capaciteiten van een winterband gaan en dus wellicht zelfs voorbij het punt verantwoordt autorijden.......
Waarom anders denk je dat in delen van Scandinavië het gebruik van spikes verplicht is?

Die Defender was mede gekocht met het oog op winterreizen richting Lapland en aanverwante oorden waar rijden zonder 4x4 ongeveer gelijk staat aan (zelf)moord.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:33

Dit kun je niet vergelijken met Scandinavië en de vrij zachte winters nu zijn de winters van 30 jaar niet meer toen de weg bijv. in de Freibergen (onderste foto) 4 maanden lang wit was en bleef, bij temperaturen gaande tot -40. Nee dit is echt met gemak te doen met winterbanden. (altijd op het profiel letten, dat wel) Maar niet meer met zomerbanden zoals ik aangaf.

Spikes leggen we hier op de VW Caddy's van de post, omdat die overal naartoe moeten kunnen om de post te bezorgen. Ik pak iedere dag de autobaan dus spikes zijn dan uit den boze, verboden zelfs. Daarbij maakt het gigantisch veel lawaai. Er zijn ook hier punten die ik zelfs niet met 4x4 aan zou durven, maar dat zijn niet onderhouden buitenwegen, verder worden de wegen erg goed onderhouden. Situaties zoals de onderste foto zijn geen alledaagse koek, voor hetzelfde geld ziet de weg er zo uit.

Bovenstaand is trouwens slechts een illustratie bij mijn posts. Zoals ik al eerder zei is het aan iedereen zelf te beslissen hoe ze hun auto uitrusten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:58

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:12

Inderdaad goede tips, klopt allemaal! :) O ja en sommige verzekeringen (zoals die van mij) geven korting op je premie als je kunt bewijzen dat je bijv. een slipcursus of wintercursus hebt gevolgd. Het is geen hoog bedrag maar alle kleine beetjes helpen!

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:40

Sizzle schreef:
Ik pas mijn rijgedrag sowieso aan en met winterbanden ga je echt niet schuiven met regen zoals dat met sneeuw kan.
Is geen vergelijk.
De laatste keer dat ik met sneeuw in Nederland was reed ik door Almere en stond toen vast omdat er 3(!) auto's gedraaid op de rotonde stonden (onafhankelijk van elkaar).
Dat gebeurd niet met een beetje regen hoor.

Geen vergelijk ? En waarom niet ?
Okee, met zomerbanden in de sneeuw loop je het risico dat je dwars over de weg schuift op een rond punt,
maar met winterbanden in de regen loop je het risico dat je in de staart van de file knalt,
omdat je remweg een kleine twintig meter langer wordt.
Geen van beiden echt prettig.

Ik ga er van uit dat je met winterbanden in de regen veilig kunt thuiskomen,
zolang je maar weet wat je doet en je verstand gebruikt.
En precies hetzelfde geldt voor zomerbanden in de sneeuw.
Alleen hebben we in Vlaanderen tijdens een gemiddelde winter vijf,
maximaal tien echte sneeuwdagen, tegenover minstens vijftig echte regendagen.
Dat zal in het grootste deel van Nederland niet anders zijn, en dan is mijn keuze snel gemaakt.

Maar zoals ik al zei, het hangt af van de omstandigheden.
Was de verhouding omgekeerd, reed ik ook met winterbanden.

Het verhaal dat zomerbanden (wat dus eigenlijk regenbanden zijn) minder presteren
bij temperaturen onder zeven graden heb ik nooit geloofd.
Eerst en vooral omdat ik dat persoonlijk nooit zo ervaren heb, en daarnaast klinkt het ook niet logisch.
Zo'n band krijgt namelijk veel warmer dan de buitentemperatuur door de constante wrijving op de weg.

En tenslotte, waar maken we ons druk over ?
Hoe een auto op de weg ligt wordt (volgens mij) voor 75% bepaald door de vraag
of het voorwielaandrijving (goed), 4x4 (nog beter), of achterwielaandrijving (slecht) is.
De resterende 25% heeft dan te maken met gewicht, gewichtsverdeling, vering,
en uiteindelijk ook de banden.

Dat verklaart waarom Lara een besneeuwde forse helling opreed op zomerbanden met een StreetKa,
terwijl ik denk dat je daar met een Mercedes nooit bovenkomt, zelfs al liggen er sneeuwbanden op.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:57

Zo, laat de winter maar komen, wij hebben de wielen met winterbanden er weer onder liggen {:) {:) Volgend jaar misschien naar andere banden kijken, deze hebben nog net voldoende profiel om op mp te knallen maar zijn al weer van 2006 zag ik net.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:39

Rex_Rolfo schreef:
Zo, laat de winter maar komen, wij hebben de wielen met winterbanden er weer onder liggen {:) {:) Volgend jaar misschien naar andere banden kijken, deze hebben nog net voldoende profiel om op mp te knallen maar zijn al weer van 2006 zag ik net.

alleen kijken gaat niet helpen.
ik ben ff nieuwsgierig wat jij onder voldoende profiel verstaat, winterbanden hebben alleen zin als er meer dan 4 mm profiel aanwezig is.

banden van 2006 zijn ook redelijk aan de leeftijd, maar het belangrijkste is dat er geen beschadigingen en of droogte scheurtjes aanwezig zijn.
Hier hebben we al een week met sneeuw achter de rug, ik hoop op niet te koud weer maar vooral een droge winter, de lente kan mij er niet snel genoeg zijn :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:08

BMHP schreef:
ik ben ff nieuwsgierig wat jij onder voldoende profiel verstaat,

Als ze verkoopbaar zijn is het genoeg }>

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:10

Ik ga vanavond 4 winterbanden op halen, de velgen koop ik los via iemand anders.
Maar tja het is een uitgaven maar mn zomerbanden gaan langer mee, het is veiliger op de weg want je hebt sowieso veel meer grip. Bekijk maar eens wat filmpjes wat het doet.

Ik voel me gewoon zekerder op de weg met meer grip, gisteren was het zo enorm glad. Ik reed nog geen 10 km pu en mn auto gleed gewoon weg in de bocht. Dat wil ik niet nog eens.

Je hoeft geen velgen te kopen, maar het omleggen per velg kost geld + gaat ten kosten van je band.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:21

Saaams schreef:
Ik ga vanavond 4 winterbanden op halen, de velgen koop ik los via iemand anders.
Maar tja het is een uitgaven maar mn zomerbanden gaan langer mee, het is veiliger op de weg want je hebt sowieso veel meer grip. Bekijk maar eens wat filmpjes wat het doet.

Ik voel me gewoon zekerder op de weg met meer grip, gisteren was het zo enorm glad. Ik reed nog geen 10 km pu en mn auto gleed gewoon weg in de bocht. Dat wil ik niet nog eens.

Je hoeft geen velgen te kopen, maar het omleggen per velg kost geld + gaat ten kosten van je band.

En dat is dan weer omzet voor de bandenboer......

Als jij gaat glijden op een ijsbaan, maak je geen zorgen, dat gaat ie ook doen op winterbanden. Glad is glad en daar doet rubber bar weinig mee. Bovendien, je voelt je zekerder, dus ga je wat harder rijden en daarmee gaat je volledige winst van de winterband weer verloren omdat harder rijden nu eenmaal een langere remweg betekend......

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:24

Saaams schreef:
Ik voel me gewoon zekerder op de weg met meer grip, ...

Meer grip op sneeuw, jawel, maar minder grip op een droog, en minder grip op een nat wegdek.
En zoals Ikke al zei, op ijzel glijdt alles.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:55

Dat begrijp ik.
Ikke, hoezo omzet voor de bandenboer? Half nederland rijd op winterbanden. Ik rijd dagelijks vanwege een stage/baan in de thuiszorg. Maar 's winters dagelijks 60/70 km's. Ik wil gewoon banden waar ik met hevige sneeuw wat aan heb. Ik kan dan niet zeggen hé leuk dat jij zorg nodig hebt maar ik kom niet.

Ja op sneeuw ja, ik verwacht ook wel dat dat er komt. Ik zal absoluut met sneeuw/vorst/gladheid niet harder gaan rijden. Ik ben wel zo verstandig om gewoon aangepast te rijden zodat het geen gevaar is voor mezelf of voor een ander. Heb geen geld voor een nieuwe auto.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:27

sorry niet heel het topic doorgeworsteld maar ik heb (4x4) 60% offroad banden er om liggen (goodyears dacht ik) en dat is sowieso hemelsbreed verschil met de banden die er om lagen (ik geloof 20% offroad of zelfs niets) als je thuis af en toe door de modder moet ploegen met een aanhanger palen....dan kun je toch BIJNA vast komen te zitten heb ik gemerkt (ook al springt ie in z'n 2 als een hert omhoog :D had toen toch bijna zweetjes op mijn voorhoofd :+ )

Ik heb ze ook uitgeprobeerd op een leeg parkeerterrein met 20cm sneeuw, en het is niet gelukt om de auto in de slip te krijgen :') (en ik weet hoe dat moet want ik heb een antislip cursus gedaan....gaaf met die kleine autotjes met banden zonder profiel !!!)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:27

Saaams schreef:
Dat begrijp ik.
Ikke, hoezo omzet voor de bandenboer? Half nederland rijd op winterbanden. Ik rijd dagelijks vanwege een stage/baan in de thuiszorg. Maar 's winters dagelijks 60/70 km's. Ik wil gewoon banden waar ik met hevige sneeuw wat aan heb. Ik kan dan niet zeggen hé leuk dat jij zorg nodig hebt maar ik kom niet.

Ja op sneeuw ja, ik verwacht ook wel dat dat er komt. Ik zal absoluut met sneeuw/vorst/gladheid niet harder gaan rijden. Ik ben wel zo verstandig om gewoon aangepast te rijden zodat het geen gevaar is voor mezelf of voor een ander. Heb geen geld voor een nieuwe auto.

Neuh, er zal niet de wereld aan sneeuw vallen dit jaar.
Daarnaast, winterbanden hebben wel nut maar de toegevoegde waarde wordt veelal teniet gedaan doordat de chauffeur net iets pittiger doorrijdt, omdat het kan (denkt men onbewust). Het verschil is namelijk niet zo groot. Pak weg 10km/h harder rijden haalt het effect al bijna volledig onderuit!

Zoals al eerder aangehaald, techniek voegt vele malen meer toe dan alleen een setje banden. Als je een keer gezien hebt hoe een auto vol elektronica reageert op gladheid en potentiële slip, dan is de hele winterbandendiscussie geneuzel in de marge!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:29

Ja maar die electronica kost wel wat meer centjes :$

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:53

Sizzle schreef:
Ja maar die electronica kost wel wat meer centjes :$

Ach, een full-option L322 Range Rover heb je hier voor 10k. Heb je al die electronica aan boord, inkl 4x4.