Donorweek! Geef je keuze door!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Re: Donorweek! Geef je keuze door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:59

Was ik vergeten te melden:
Ik wil niets ontvangen, geef die organen maar aan iemand waarbij de kans niet 90% is dat die (weer) kanker krijgt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:38

Kentaro schreef:
Maar waar leg je dan de grens?? Iemand die 'een eetprobleem' heeft, mag niet ontvangen?! Iemand die gevaarlijke sport beoefend, mag niet ontvangen?! Iemand die gevaarlijk werk doet, mag niet ontvangen?!

Het gaat in het geval van de lever en een drankprobleem om het feit dat de lever gegarandeerd wordt kapot gemaakt. Dat kun je niet zeggen van gevaarlijke sporten of werk bv of een eetprobleem.
Overigens denk ik zomaar dat als iemand met een eetprobleem op de wachtlijst staat, in de tussentijd of dood gaat of gecontroleerd te eten krijgt en psychologische begeleiding, dus dat die feitelijk geen eetprobleem meer heeft als er een orgaan komt....

De drinker moet eigenlijk alleen maar kunnen aantonen dat hij de lever niet kapot gaat maken, maar hij heeft er wel recht op, verder.

Ik ben trouwens automatisch donor hier in Portugal en dat vind ik een prima systeem.
Er is hier geen tekort als zodanig, maar alleen omdat niet elk orgaan zomaar bij elke ontvanger kan worden ingebracht.
Dus wel wachtlijsten omdat ze wachten op het juiste orgaan.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:33

Ik twijfel heel erg of ik het wil worden. Ik vind het ergens een heel naar idee, maar het is natuurlijk ook fijn als je mensen kunt helpen. Het is dan ook geen beslissing die je zo maakt.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:42

Ik denk dat ik iets verkeerd doe?
Via het pdf bestand kun je kiezen uit 4 opties..maar bij het online invullen, kun je alleen maar voor ja of nee kiezen en bij ja, de organen die je wilt doneren?
Klopt dat je online alleen maar ja of nee kunt invullen? Als de andere opties zichtbaar zouden zijn, zou dat veel makkelijker zijn voor veel mensen denk ik, om bewuster een keuze te maken..
Ik had altijd nee, sinds mn 18e..gewoonweg omdat ik t toen een eng idee vond..altijd bang dat de artsen 'sneller' met je zouden stoppen, zodat iemand anders 'nog wat aan je heeft'..:P
toch zou ik dit graag willen veranderen, zijn 18 jaar verder nu, haha

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:40

Artsen stoppen niet eerder als je donor bent. De arts weet immers helemaal niet of er een donorcodicil is en al zou hij het weten dan weet hij ook niet of er vraag is naar jouw organen op dat moment, en ze kunnen ze niet bewaren. Er is een overkoepelend orgaan dat zorgt voor alles, het gaat niet van de artsen uit!
Als je al gereanimeerd moet worden, ben je al hard op weg om dood te gaan en als je terug wordt gehaald is dat meestal niet naar " normaal" maar naar een diepe coma, waarin je nog jaren in kunt volharden of alsnog doodgaat aan de complicaties van de oorzaak van je hartstilstand in de eerste plaats....
Vind je dat redden dan echt de moeite waard?

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:35

Ik ben vanaf het moment dat ik 18 werd al donor. mocht ik te komen overlijden lijkt het me geweldig als ik met mijn organen of weefsels iemand anders leven wel kan redden.. Ik wil later gecremeerd worden.. wat heb ik aan die organen als de fik er in gaat? helemaal niks toch

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:37

Ik heb de keuze 'ik laat het aan mijn nabestaande over' gemaakt.
Al heb ik de keuze toch een beetje al voor mijzelf gemaakt, namelijk geen donor.

Waarom? Ik vind het een beetje enge gedachtes dat als je in het hiernamaals doorgaat zonder bepaalde organen.. Wie weet is er wel leven na de dood? Je bent niet meer compleet, en dat idee vind ik niet fijn..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:39

In het hiernamaals ben je niet stoffelijk aanwezig. Je ziel heeft geen organen nodig.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:54

Dat zijn jouw 'gedachtes'.
Niemand weet wat je na dit leven staat te wachten. Ik geloof best in reïncarnatie.
Wat nou als dit ook waar is, en je je organen meeneemt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:58

Ik geloof ook in incarnatie. Ik sta open voor alles. Maar een feit is dat je lichaam hier blijft. Of in as op gaat.

Bij incarnatie gaat je ziel gewoon weer in een baby die aangemaakt wordt door cellen en dus gewoon organen meekrijgt.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:14

Mijn gedachtes zijn dus niet zo :P
Ik denk dat je bepaalde dingen meeneemt naar het volgende leven, zo ook misschien wel je organen :)
Voor mij is het gewoon geen prettig idee dat ze dingen uit mijn lichaam wegnemen.

Al vind ik het echt top van de mensen die wel donor zijn! Ik kan dat gewoon niet

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:37

Je kunt van alles meenemen dat opgeslagen ligt in je wezen. Maar niet in je lijf, want daar heb je niks aan...Je organen sterven gewoon af, he.
Maar dan wil je zeker ook niet gecremeerd?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:44

Ik ben al jaren donor.
Ik merk er toch niets meer van als ik de pijp uit ben.

Ze mogen me helemaal leeg plukken als ik andere mensen daarmee kan helpen
alleen mijn ogen en huid krijgen ze niet, dat heb ik laten uitsluiten.

Mijn ogen hebben alles gezien en mijn huid is altijd mijn jasje geweest.

Als ik dood ben gooien ze me of maar in de kliko of in het vuur, wat zij willen.
Daarna gaan ze maar een borrel drinken op mijn kosten dan sluiten we het goed af.

Ik zou het niet prettig vinden als mijn organen aan een "niet" donor gegeven zouden worden.
Waarom... omdat die mensen dan wel willen ontvangen maar niet willen geven. Dat vind ik
dan egoistisch.
Dan als je ziek bent en je zou als niet donor een orgaan nodig hebben moet je ook zo stoer zijn
om een orgaan te weigeren.

Of denk ik daar dan weer raar over.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:50

Lusitana schreef:
Je kunt van alles meenemen dat opgeslagen ligt in je wezen. Maar niet in je lijf, want daar heb je niks aan...Je organen sterven gewoon af, he.
Maar dan wil je zeker ook niet gecremeerd?

Daar ben ik zelf nog niet uit.. Wel vaak over nagedacht, maar dat is nog best moeilijk.
Ik denk zelf aan cremeren en uitstrooien, het liefst in het buitenland, vanaf een berg, zodat ik zelf kan bepalen waar ik een ga (goh, wat klinkt dit spiritueel zo :+ )
Maar dan wel met de voorwaarde dat niemand een beetje as van mij in een ketting stopt of laat tatoeëren oid. Ook dan heb ik het gevoel dat ik niet compleet ben.

Begraven vind ik maar niets.. Dan lig je daar maar onder de grond.. Heb het gevoel dat je dan opgesloten bent en nergens heen kan..
Hetzelfde in een Urn als je gecremeerd bent.
Ik ben altijd al een 'reiziger' geweest en hou niet van vastzitten op één plek.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:54

Ik heb na overleg met mijn ouders ja gezegd, vooral mijn moeder vind het op de een of andere manier lastig. Ze mogen alleen mijn huid, hoornvliezen en ik dacht ook pezen/botten niet hebben.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:49

ik heb trouwens vaak het idee dat mensen bepaalde organen/weefsels ( zoals huid en ogen) niet ter donatie willen geven omdat ze denken dat de nabestaanden dit zien.. je ogen zijn sowieso dicht en na donatie zie je er niks van. net zoals huid, dat wordt alleen weggehaald op de niet zichtbare plaatsen voor de nabestaanden.. ik vraag me echt af waarom sommige mensen dit soort dingen niet af willen staan maar zich bij wijze van spreken van binnen wel helemaal leeg laten halen...

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:51

Ik ben ook donor, al een klein jaartje geloof ik.
Ik heb alles uitgezonderd hoornvliezen en huid ter donatie zegmaar :P

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:52

Omdat ik graag gewassen wil worden door mijn nabestaanden en ze dan niet wil confronteren met weggehaalde stukken huid. En aangezien je altijd helemaal gewassen wordt ;) Ook mijn ogen wil ik liever niet afstaan, dat is gewoon persoonlijk, een keuze die niet goed te onderbouwen is. De ogen vind ik het mooiste aan iemand en ik wil graag dat mijn ogen intact blijven, ook al is er vanaf de buitenkant niets van de zien als ik het hoornvlies doneer.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:56

wonderworst_ schreef:
ik heb trouwens vaak het idee dat mensen bepaalde organen/weefsels ( zoals huid en ogen) niet ter donatie willen geven omdat ze denken dat de nabestaanden dit zien.. je ogen zijn sowieso dicht en na donatie zie je er niks van. net zoals huid, dat wordt alleen weggehaald op de niet zichtbare plaatsen voor de nabestaanden.. ik vraag me echt af waarom sommige mensen dit soort dingen niet af willen staan maar zich bij wijze van spreken van binnen wel helemaal leeg laten halen...

Ik weet niet waarom, maar het is een soort van gevoel... Mijn ogen en huid zijn altijd zichtbaar en van mij geweest, ze... Ik weet niet hoe je het uit moet leggen, maar ik sta ze liever niet af.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:56

okee.. ja dat met dat wassen is te snappen.. ik heb trouwens geen idee wanneer dat gebeurt, maar kan dat niet voordat de huid wordt weggehaald? dus dat je komt te overlijden, je nabestaanden gaan je wassen en dat je dan doorgestuurd wordt voor de huid. Ik weet niet hoelang er normaal gesproken tussen tijdstip van overlijden en het wassen zit, en binnen wat voor periode tussen tijdstip van overlijden en het weghalen van een donorhuid zit... als de huid direct verwijderd moet worden dan is het logisch dat je dan niet gewassen kan worden. Maar misschien kan dat ook een half uur wachten, zodat je eerst gewassen kan worden en dan donorhuid afstaan... Ik heb werkelijk geen idee hoor

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:00

Van mij mogen ze alles hebben als ik dood ben. Zelfs nu bij leveb en welzijn doneer ik volbloed, maar dat heb ik nu een paar jaar al niet mogen doen, ivm mijn zwangerschap, en niet welzijn :-)

Je kan inderdaad ook gewassen worden voordat je huid wordt weggehaald. Volgens mij kon de huid ook pas na een paar uur nog worden afgenomen, maar niet veel langer als dat. Je kan zelfs aangeven dat je bij alleen de huid op je rug wil laten weghalen..

En ja, bij een orgaandonatie heb je ook een flinke wond, de organen moeten ergens langs uit.. Ogen heb ik persoonlijk ook niks mee, dat wordt mooi gerestaureerd. En hun glans zijn ze direct na overlijden ook wel kwijt..
Laatst bijgewerkt door DianneM op 30-10-13 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

wonderworst_

EskeGirl schreef:
wonderworst_ schreef:

Ik weet niet waarom, maar het is een soort van gevoel... Mijn ogen en huid zijn altijd zichtbaar en van mij geweest, ze... Ik weet niet hoe je het uit moet leggen, maar ik sta ze liever niet af.

Ik snap die gedachtengang ook wel.. Ik denk daar dan weer heel anders over. Ik geef namelijk alles weg. In mijn leven had ik "tot op zekere hoogte" dezelfde persoon geweest als ik bijvoorbeeld blind had geweest. Zonder mijn hart of longen had ik niet geleefd. Wanneer je leeft zou je wel zonder bepaalde organen (bijv. ogen ) kunnen leven, maar als je dood bent wil je ineens niet zonder die organen.. ( lasrtig te verwoorden, maar hoop dat je snapt wat ik bedoel :)) )

Ohana_91

wonderworst_ schreef:
okee.. ja dat met dat wassen is te snappen.. ik heb trouwens geen idee wanneer dat gebeurt, maar kan dat niet voordat de huid wordt weggehaald? dus dat je komt te overlijden, je nabestaanden gaan je wassen en dat je dan doorgestuurd wordt voor de huid. Ik weet niet hoelang er normaal gesproken tussen tijdstip van overlijden en het wassen zit, en binnen wat voor periode tussen tijdstip van overlijden en het weghalen van een donorhuid zit... als de huid direct verwijderd moet worden dan is het logisch dat je dan niet gewassen kan worden. Maar misschien kan dat ook een half uur wachten, zodat je eerst gewassen kan worden en dan donorhuid afstaan... Ik heb werkelijk geen idee hoor

Ik ga er vanuit dat zodra je overleden bent, ze gelijk alles in orde maken om je organen eruit te halen, zodat de kans groter is dat ze geplaatst kunnen worden bij een ontvanger. Hieronder zal dan ook 'huid' vallen en ik neem aan dat ze dat in 1x doen, want hart, longen, nieren enzovoort moeten snel veilig gesteld worden omdat ze anders niet meer te gebruiken zijn. Ik denk niet dat ze eerst de helft eruit halen, je dan dichtnaaien, zodat anderen je kunnen wassen en daarna de huid eraf halen die ze nodig hebben. Plus je wordt eerst aan de machines gelegd zodat je organen blijven werken en niet afsterven en anders moeten mijn nabestaanden mij aan de machine gaan wassen... Dat vind ik behoorlijk confronterend, zou ik zelf ook niet fijn vinden. Maar hoe het precies gaat weet ik ook niet hoor :+ Misschien verdiep ik me daar ooit nog weleens helemaal in en verander ik dan mijn keuze, maar het belangrijkste vind ik dat ik donor ben en andere mensen kan helpen met in ieder geval mijn organen mocht ik nu overlijden.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:02

DianneM schreef:
Je kan inderdaad ook gewassen worden voordat je huid wordt weggehaald. Volgens mij kon de huid ook pas na een paar uur nog worden afgenomen, maar niet veel langer als dat.

En als je meer doneert dan je huid? Je hart, longen enzovoort? Moet je dan aan de machines gewassen worden? Of halen ze eerst die organen eruit, dan mogen je nabestaanden je wassen en dan wordt je huid weggehaald?

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:03

@sammylover.. ja nu je het zo zegt met de organen wordt het inderdaad een lastig verhaal om eerst te wassen en dan de rest.. :o
Het donor zijn is inderdaad al heel goed, deden meer mensen dit maar :)