Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:46

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:24

Lielle schreef:
Lielle schreef:
dat recept van die tomaat wil ik graag hebben!

Gemaakt en niet onverdeeld enthousiast. Chocolademousse was super, vulling door de honey syrup mierzoet en veel te kruidig, en tomaten pellen + uithollen een drama. Welke gebruik jij?
Ik denk dat het ook erg lekker zou passen bij gepocheerde peren.

ik gebruik meestal gewoon tros tomaten. Ik heb niet echt moeite met die tomaten. Is wel even moeite, dat klopt, maar heb meestal 4 stuks in paar minuten klaar.
Ik heb gewone honing gebruikt bij het recept en doe er iets minder door, is het iets minder plakkerig.
Maar ik heb het nu ook al 4x gemaakt en elke keer andere methode. Net zolang tot de smaak goed is ;)

Ik denk met peer ook wel lekker, maar vermoed dat de peer zelf ook zoet dan is en heb je meer zoet gecombineerd. Moet je van houden vermoed ik.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:31

Ik wil gewoon de peren stoven in port met kruiden, dus zonder vulling. Dat wordt dan niet al te zoet.
Zoiets
http://taylor.pt/en/enjoy-port-wine/rec ... hed-pears/
Probleem met de tomaten was niet dat het veel werk was, ze waren allemaal uit elkaar gevallen en dus niet te vullen. Voor de siroop gebruik ik de volgende keer veel minder honing en meer azijn, dat zal zeker schelen. Ik miste nu ook de kruidige smaak. Steranijs was er trouwens niet bij de appie, heb kardemom gebruikt.

Ik denk ook dat het idd een kwestie van proberen is, ga het zeker ng een keer doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 18:53

Lielle schreef:
die tulip tomatoes wil ik ook proberen, en dan met cherry tomaatjes, groene olijven en kleine gele paprika's.

En deze ook
http://www.theguardian.com/lifeandstyle ... che-recipe

Die is idd geweldig lielle! Staat hier ook op het lijstje om een keer te proberen

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:00

hoelang had je de tomaten in het hete water lagen liggen dan? Want dat kan ineens heel snel gaan. Ik doe vaak maar 25sec en dan meteen in ijskoud water. en daar even in laten liggen en dan gaat het goed. en je handen moeten wat koud blijven. Leegscheppen doe ik vaak door eerst de boven kant eraf te snijden en dan met mesje voorzichtig spul al wat los maken.

Afbeelding

Lielle

Re: Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:09

Die is mooi.

In eerste instantie zo'n 10 seconden (recept), maar dan waren ze niet te pellen. Daarna langer en toen waren ze dus te gaar. Ik ga nog enens oefenen, want dieven jou zien er prachtig uit.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:29

Dank je :)
Dit was de 4e poging :) mijn eerste keer vielen ze ook uit elkaar haha :)
maar ik doe ze meestal in het water en hou ik ook het 'kruisje' in de gaten, als de velletjes los beginnen te laten dan haal ik ze er meestal uit. Is ergens rond 25/30 seconden

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:46

Ik denk dat ik er voor het hoofdgerecht al uit ben bij ons. Ik ga een gevulde kalkoen maken, sinds onze verhuizing heb ik een ontzettend grote oven die er om schreeuwt eens een kalkoen te braden.

Voor het dessert heb ik ook een leuk recept gevonden, maar ik weet niet of dat voor mijn moeder ook haalbaar is omdat zij lactose intolerant is. Weet een van jullie of het slagroomijs uit dit recept ook vervangen kan worden door sorbetijs?

http://www.kerstrecepten.net/gefrituurd ... ppelchips/

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:50

EvaC ik zag onlangs, in België dan, soja-ijs, misschien is dat wat?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:49

Ik heb even snel op google gekeken, maar van Alpro is het niet meer verkrijgbaar helaas. Maar ik zie net wel dat er een speciale ijswinkel is die startpakketten aanbied zodat je het zelf kan maken. Ik denk dat ik dat maar eens ga uitproberen.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:52

Ik dacht dat het in België op de markt is van Ijsboerke, maar weet niet of zij verdelen in Nederland.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:26

Sorbetijs is niet geschikt. De structuur is anders waardoor het sneller smelt... Soja ijs zou ik niet weten of dat werk?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:32

Ik lees even mee voor wat ideetjes en inspiratie op te doen :)

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:36

ik lees ook even mee...ik maak meestal allerlijk hapjes ;) vind het altijd vreselijk dat mensen Alleen met kerst konijnen en herten etc moeten vreten.... arme beesten worden met zin alleen voor die mensen weer afgemaakt...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:36

Ik neem aan dat je dan vegetarier bent?

(ik eet met kerst niets dat ik ook niet door het jaar heen zou eten)

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:40

nee ik ben geen vegetarier... vind het gewoon onzin dat je anders als anders moet eten met kerst ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:53

waarom is dat onzin? Jij eet met Kerst tyoch ook anders? Of eet je door het jaar heen ook altijd hapjes?

het maakt mij niet uit wat je eet met kerst, maar zo'n lompe veroordelende opmerking vind ik uitermate vreemd.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:03

Lielle schreef:
waarom is dat onzin? Jij eet met Kerst tyoch ook anders? Of eet je door het jaar heen ook altijd hapjes?

het maakt mij niet uit wat je eet met kerst, maar zo'n lompe veroordelende opmerking vind ik uitermate vreemd.

ik mag toch zeggen dat ik het belachenlijk vind dat ze alleen met kerst hert en konijn moeten eten...

ook al zouden wij aardappels eten met kerst.. het maakt mij helemaal niks uit ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:05

dat mag jij zeggen, maar ik mag zeggen dat ik dat vreemd vind, zeker omdat er nul argumentatie aan verbonden is. Als jij het zielig vind dat er konijnen worden gedood om het kerst te eten vind ik het een logische consequentie dat je dus geen vlees eet. Want die koeien worden ook gedood zodat jij vlees kunt eten. En als je dat door het jaar heen wel gewoon vindt, snap ik niet waarom dat met Kerst ineens raar zou zijn.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:16

Sloffie: en als het dan andersom is?? W eten bijna het hele jaar door hert, konijn en ander wild, juist met kerst ga ik voor iets anders zoals varkenshaas of iets dergelijks...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:36

Dit leek me ook wel wat als toetje:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/rece ... raktaties/

In eerste instantie waren we met 4 voor de kerst maar inmiddels is dat naar 10 gegaan.
Voor mij dus niet het meest moeilijke wil ik niet de eerste kerstdag ook al uren in de keuken staan.
Het zal een 3 gangen menu gaan worden, heel misschien 4.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:06

Elk jaar een terugkomend probleem, wat gaat er op het menu staan.
Och in feite moet je eten waar je zin in hebt, Kerstmis of niet. Het is toch de huiselijkheid en gezelligheid die het hem doen.
Ik begrijp heel goed dat er met de feestdagen wild oid op het menu komt. Het moet niet altijd de dagelijkse kost zijn nietwaar?
@spottedponie een jager in de familie?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:30

Jazeker, en tegelijkertijd een opzichter voor de jacht van iemand anders... Met kerst dus eens wat anders want de hertenbiefstuk komt me inmiddels mijn neus uit haha

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:36

Daar kan ik inkomen :) Ik begrijp heel goed dat je dan een varkenshaasje wil eten. Lekker met een mosterdsausje :9

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:55

Ik ben ook weer aan het denken geslagen. Wij zitten in december midden in een verhuizing, maar ik vind het toch wel leuk om uitgebreid iets te maken ter afscheid van het huis (Mijn moeder vindt dat idee iets minder grappig :o ). Maar ik vind het lastig dit jaar met; iemand die geen vis lust, iemand die geen kaas lust en iemand die zwanger is en dus ook niet alles mag.

In het topic al hele leuke dingen voorbij zien komen, dus ik ben alles aan het opslaan :))