Angst voor collega

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Angst voor collega

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:17

En ook aan je ouders vertellen :j
Als je mijn dochter was wilde ik dit zeker weten en als jij het zo moeilijk vindt zou ik als ouder ingrijpen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:28

de ouders zijn ook ingelicht , en moeders haalt haar van het werk zonodig.
als ouder kun je niet alles oplossen. ts zal ook weerbaarder moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 23:49

Nou vandaag ging ik weer werken en mijn zus ook.
Toen we op het werk zaten vroeg zei ze dat ze me wou spreken, toen vertelde ze me dat ze had verteld tegen de chef dat ik dus last van 'hem' had en dat hij aan me zat enz.
Ik was best wel geschrokken, ik wist er dus niks van , maar mijn zus wil gewoon dat het niet verder gaat,en eigenlijk ben ik ook wel dankbaar daar voor.
Later sprak hij me aan, hij begon een hele speech waarvan ik dacht :
1. Waar heb je het over, hij zei allemaal dingen die niks met de situatie te maken hadden. Hij bood ook niet zijn excuses aan en zei ook niet waarom hij zou deed.
2. Hij besprak het met mij terwijl iedereen gewoon kon meeluisteren
Hij eindigde met : dus vanaf nu af aan zeg ik alleen hallo en doei tegen je.
Toen ging hij met de andere jongens in zijn taal praten.
Nou dat gaat natuurlijk over mij, alleen hij verteld het natuurlijk zo dat ik weer het zwarte schaap ben, maar ik kan niks zeggen want ik versta natuurlijk niet wat hij allemaal zegt.
Toen knapte er iets tegen mij, en eerlijk gezegd is het een opluchting.
Ik heb hem de hele tijd al een idioot gevonden, en ik hoef nu geen toneelspelletje meer te spelen, ik kan nu gewoon werken, ik hoef niks tegen hem te zeggen en hij ook niet tegen mij.
Hij vind mij nu een stomme bitch maar dat maakt me niet uit wat hij vind.
Als hij nu een keer aan mij zit is het echt oorlog, dat moge duidelijk zijn.
Alleen zit ik er wel mee dat hij dus alles over mij kan zitten banketstaaf zonder dat ik er iets van versta.
Iedereen weet het nu dus omdat hij alles heeft zitten vertellen, en wel zo dat ik weer de bad one ben.
Als iemand er een keer over begint ga ik dat ook echt wel zeggen, het is gewoon achterbaks om alles te zeggen in een taal die ik niet versta , hun weten nu niet mijn kant van het verhaal.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 23:53

Dat hij zijn verhaal vertelt, wilt niet zeggen dat iedereen hem daar ook in gelooft of dat het anderen ook maar enigzins kan schelen. De situatie is nu helder voor iedereen en hij weet wat hem (niet) te doen staat. Verder is het misschien niet zo erg dat je hem niet kan verstaan, want dan zou je je er misschien nog meer mee bezighouden dan nodig is door te antwoorden en zo. Laten gaan nu, die hallo en doei is meer dan genoeg van hem.

Fijn dat je zus het voor je heeft opgenomen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 00:09

Fijn dat je zus de knoop heeft doorgehakt voor je het is nu tenminste wel duidelijk.

Trouwens een beetje vreemd dat op jouw werk geaccepteerd wordt dat mensen in hun eigen taal onderling communiceren terwijl er anderen bij zijn die de taal niet verstaan. Dat vind ik zo "not done" en zou ik als manager ook nooit accepteren binnen mijn team.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:44

Mooi inderdaad dat je zus het opgelost heeft, alleen jammer dat je het zelf niet kon doen. Nu blijf je een beetje met een rotgevoel zitten. Wat heb je eigenlijk terug gezegd?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:09

Lief dat je zus dit gedaan heeft.
Ik snap dat jij er van geschrokken ben.

Ik hoop dat je collega zich gaat gedragen nu en dat jij flink van je af leert bijten.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:45

Hopelijk kan je het nu laten rusten.
Je zou de baas eens kunnen voorstellen om de regel in te stellen om op de werkvloer alleen Nederlands te spreken met elkaar. Dat is niet ongewoon. Het lijkt mij voor iedereen prettiger.
Succes verder...enne anders gewoon een ander bijbaantje zoeken.
Je hebt een goede werkhouding, want je bent telkens gewoon gaan werken, terwijl het een lastige situaties is. Dat soort mensen zijn overal welkom :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:05

Maak je niet druk, iedereen heeft zijn eigen idee en de meesten zien wel wat een eikel hij is en dat jij er te machtig mee was.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:46

Hey heb je nog last gehad?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:53

TS, heeft je chef met die sukkel gesproken?
En wat vond je chef ervan.
Ik interpreteer het gedrag van je collega alleen als frustratie.
En ik denk dat (een deel van de) anderen dat ook zullen doen. Het is namelijk niet stoer om jonge meisjes lastig te vallen. Ook niet in zijn cultuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:05

Op het werk wordt er in een taal gecommuniceerd die iedereen verstaat. Er zijn werkgevers die dit bij aanstelling zelfs eisen. Jouw collega ziet meisjes en vrouwen anders dan wij. Een advies. Zoek een andere baan. Een chef/werkgever die dit soort gedrag tolereert deugt niet.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:58

Ik vind het dus ook heel raar dat er gewoon een taal gesproken mag worden die niet voor iedereen verstaanbaar is.
Dat zou ik persoonlijk ook nog een punt vinden om bespreekbaar te maken. Daarnaast vind ik dat je chef zijn verantwoordelijkheid niet neemt. Hij had na het verhaal van je zus jou en je collega meteen bij zich moeten roepen en om opheldering moeten vragen. Dan had hij het gesprek in goede banen kunnen leiden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:06

Dan zou ik gewoon naar je leidinggevende stappen en daar een melding van maken. Ik zou het ook niet leuk vinden als dat mij zou overkomen. Je bent werkzaam in een Nederlands bedrijf en daar word je geacht Nederlands te spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:52

Ik heb gelukkig geen last meer van hem gehad.
Gister zat ik aan het eten en vroeg hij zelfs of hij er bij mocht zitten want hij had ook pauze, het is nu heel anders geworden gelukkig, veel fijner om te werken.
Maar de baas zelf is ook buitenlands en praat ook gewoon in de taal tegen hun, dus denk ik niet dat het zin heeft om daar iets over te zeggen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:57

Dan zou ik er helemaal weggaan, zelfs een baas die in eigen taal spreekt met hen vind ik not done! Meid zo snel mogelijk je biezen pakken zou ik zeggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:58

Joh, zo'n drama is dat nou ook weer niet hoor. Het meeste wat mensen te bespreken hebben is toch niet zo belangrijk. Als de rest verder goed gaat (en blijkbaar gaat het goed, gezien de ommezwaai :j ) zou ik me daar echt niet teveel aan storen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:59

purny schreef:
Dan zou ik er helemaal weggaan, zelfs een baas die in eigen taal spreekt met hen vind ik not done! Meid zo snel mogelijk je biezen pakken zou ik zeggen.

Maar de situatie is nou toch goed? Hij is gewoon aardig tegen haar op dit moment, niks meer aan de hand toch?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 12:02

Ik vind dat als een werkgever in zijn eigen taal spreekt met collega's totaal niet kunnen. Wie weet zitten ze wel over je te roddelen en heb je het niet door. We wonen nog steeds in Nederland en daar behoor je gewoon en zeker op de werkvloer Nederlandse taal te spreken en geen oeroeboeroe taal ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 12:06

Ik zou het ook fijn vinden als ze Nederland praten, maar weetje, ik kan niet zomaar ontslag gaan nemen omdat hun niet Nederlands praten.
Het werk ligt vooral nu niet voor het oprapen, en ik ben blij dat ik nu gewoon wat kan bijverdienen en dat de sfeer nu meestal wel oke is.
Ik zou niet weten waar ik anders moet gaan werken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 12:07

purny schreef:
Ik vind dat als een werkgever in zijn eigen taal spreekt met collega's totaal niet kunnen. Wie weet zitten ze wel over je te roddelen en heb je het niet door.

Och, ik ga er altijd vanuit dat ze het niet over mij hebben. Maar als ze dat graag willen kunnen ze toch wel roddelen, bv als ik er niet bij ben. Als er een vervelende sfeer door ontstaat, dan is dat een reden om weg te wezen. Maar als die sfeer niet vervelend is, lijkt het me nogal zonde om daarvoor je werk op te geven.

Citaat:
We wonen nog steeds in Nederland en daar behoor je gewoon en zeker op de werkvloer Nederlandse taal te spreken en geen oeroeboeroe taal ofzo.

De term 'oeroeboeroe taal' komt nogal neerbuigend over. En verder is het natuurlijk niet waar: op veel werkvloeren wordt Engels gesproken, of dialect, of Fries (vooral niet te verwarren met dialect!)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:35

Maar er moet wel een taal gesproken worden die iedereen verstaat zodat er geen (gevoel van) verdeeldheid ontstaat.
Binnen de internationale bedrijven in Nederlands waar Engels de voertaal is dien je Engels te kunnen spreken als je wordt aangenomen en wordt het absoluut niet gewaardeerd als je Nederlands spreekt op de werkvloer.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:19

top gedaan van je zus.
en dat hij zelfs vraagt of hij bij het eten aan de tafel mag bijschuiven , klinkt best wel positief.

ik hoop voor je dat alles nu zo blijft voor je , en je er van af bent nu :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:31

[***] schreef:
Ik zou het ook fijn vinden als ze Nederland praten, maar weetje, ik kan niet zomaar ontslag gaan nemen omdat hun niet Nederlands praten.
Het werk ligt vooral nu niet voor het oprapen, en ik ben blij dat ik nu gewoon wat kan bijverdienen en dat de sfeer nu meestal wel oke is.
Ik zou niet weten waar ik anders moet gaan werken.

Ze hebben hoe je het ook wend of keert geen respect voor je. Zoek een andere baan of je vindt het normaal om onbeschoft behandeld te worden.
(Ik zou opgestapt zijn).