En dan is het over...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kermis

Re: En dan is het over...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:31

Bedoelde je die eerste zin op mij?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:32

Zo kan ik ook genoeg voorbeelden bedenken waarbij de juiste behandeling wel degelijk iemand's leven veranderd heeft en zelfs naar aanleiding van de behandeling een normaal leven kan hebben.

Er zijn nou eenmaal patienten die tussen wal en schip vallen. Ook daar zijn instellingen voor, maar die zijn er minder en hebben door de enorme hulpbehoevendheid van patienten meer zorg nodig, welke in de huidige tijd van bezuinigingen erg moeilijk te realiseren is. Daar kan je dan als instelling helaas enorm weinig aan doen, daar moet de overheid geld voor vrijmaken.

Dit heeft overigens helemaal niets te maken met TS. Die moet gewoon passende hulp hebben, en die bestaat genoeg in Nederland.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:33

Kermis: Nee, die was niet voor jou. We zijn het roerend met elkaar eens volgens mij :)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:34

Ja ik zat niet goed te lezen, reageerde weer eens te snel :-) Wij zijn het inderdaad met elkaar eens.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:35

Maar de patienten zelf kunnen niet ruiken waar ze dan wel terecht kunnen, dat is de taak van de instelling en daar gaat het mis omdat niemand zijn vingers wil branden en de mensen dus géén hulp meer krijgen.

En in zeker zin is dat precies waar het bij TS om gaat, zij is ook afhankelijk van de hulp die ze geboden krijgt. Buitenzetten is geen hulp.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:35

Er zijn ook patiënten/cliënten die niet geholpen willen worden, die zich chronisch verzetten tegen hulp. Dat moet je ook niet vergeten, men moet hulp wel accepteren. Het kan pas verbeteren als men het ook echt zelf wil.

Ts is dan wel buiten gezet, maar woont wel weer bij haar ouders en krijgt wel ondersteuning. T is niet zo dat er sprake is van een situatie van 'zoek het maar uit'

(Nu heb ik het wel over de groep die gewoon wilsbekwaam is, want cliënten met moeilijk verstaanbaar gedrag is weer een andere tak en kunnen zichzelf niet goed uiten)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-09-13 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:36

bromfiets schreef:
En dat het geen excuus is maar realiteit maakt het goed? Of zelfs dat het geaccepteerd zou moeten worden?

Ongeveer 60% van de verhalen die ik je kan vertellen eindigen in de dood, is dat realiteit? Aanvaardbaar? Als deze mensen echt waren geholpen, waren ze er nu nog geweest, aan de andere kant kosten ze nu een stuk minder, scheelt weer manschappen en extra inspanning...

Waar zeg ik dat het goed is? Maar door de bezuinigingen in de GGZ worden hele afdelingen gesloten. Moeten cliënten meer/langer thuis blijven wonen en is er geen of minder geld voor activiteiten en/of begeleiding. Dat is niet goed, dat is geen excuus, maar de werkelijkheid.

Wat betreft jouw cijfer van 60%, dat is zeker geen realiteit en natuurlijk niet aanvaardbaar. Misschien binnen jouw wereld, al vraag ik mij dan serieus af, waar jij woont? Maar dat is niet representatief voor de gehele GGZ. Bij duizenden cliënten slaat therapie wel aan, duizenden kunnen weer (redelijk) functioneren.
Het is nu een éénzijdig verhaal.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:38

Die zijn weer van een ander slag en TS hoort daar niet bij, anders had ze dit topic niet geopend.

En wilsbekwaamheid is een begrip waar je ook over kan discussieren, want waar begint dat?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:38

Nee dat klopt, clienten kunnen dat ook niet ruiken en een goede instelling regelt dat, ik weet in ieder geval dat wij het wel regelen voor clienten. Om dat in het geval van TS te weten moeten we het verhaal van de andere kant weten en die zullen we nooit horen.

Verder ben ik het met Electra eens.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:39

LovingTweety schreef:
Nee dat klopt, clienten kunnen dat ook niet ruiken en een goede instelling regelt dat, ik weet in ieder geval dat wij het wel regelen voor clienten. Om dat in het geval van TS te weten moeten we het verhaal van de andere kant weten en die zullen we nooit horen.

Verder ben ik het met Electra eens.

Natuurlijk. Alleen zal het weleens mis gaan, door allerlei omstandigheden. Helaas.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:41

bromfiets schreef:
Die zijn weer van een ander slag en TS hoort daar niet bij, anders had ze dit topic niet geopend.

En wilsbekwaamheid is een begrip waar je ook over kan discussieren, want waar begint dat?

Hoe weet je dat de ts er niet bij hoort? Ik ken haar niet, ken haar dossier niet, ken haar zzp niet dus ik sluit niets uit. Het is complex: het is makkelijk het af te geven op instellingen en de hulpverlening, maar eigen verantwoordelijkheid hoort er ook bij.

Als iemand wilsonbekwaam is, kun je daar een verklaring voor krijgen. Lijkt mij bij de ts niet aan de orde nog, of heeft de behandelaar je wilsonbekwaam verklaard ts?
Daar is ook geen discussie voor nodig, daar zijn richtlijnen voor :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-09-13 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:43

Electra63 schreef:
bromfiets schreef:
En dat het geen excuus is maar realiteit maakt het goed? Of zelfs dat het geaccepteerd zou moeten worden?

Ongeveer 60% van de verhalen die ik je kan vertellen eindigen in de dood, is dat realiteit? Aanvaardbaar? Als deze mensen echt waren geholpen, waren ze er nu nog geweest, aan de andere kant kosten ze nu een stuk minder, scheelt weer manschappen en extra inspanning...

Waar zeg ik dat het goed is? Maar door de bezuinigingen in de GGZ worden hele afdelingen gesloten. Moeten cliënten meer/langer thuis blijven wonen en is er geen of minder geld voor activiteiten en/of begeleiding. Dat is niet goed, dat is geen excuus, maar de werkelijkheid.

Wat betreft jouw cijfer van 60%, dat is zeker geen realiteit en natuurlijk niet aanvaardbaar. Misschien binnen jouw wereld, al vraag ik mij dan serieus af, waar jij woont? Maar dat is niet representatief voor de gehele GGZ. Bij duizenden cliënten slaat therapie wel aan, duizenden kunnen weer (redelijk) functioneren.
Het is nu een éénzijdig verhaal.

De 60% gaat ook niet over alle mensen in therapie, die slaan op de mensen die ik heb gekend en die tussen wal en schip vielen. Het afschilderen als "mijn wereld" vind ik een beetje zwak en waar ik woon is al helemaal niet van belang, ik kan je vertellen dat ik wel genoeg ervaring heb met de hulpverlening. Dat betekent echter niet dat je me moet neerzetten als patient die vast niet weet hoe het werkt, ik vertel dingen die officieel volgens de cijfers niet gebeuren, maar onofficieel wel gebeuren, ook bij de GGZ.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:56

vuurneon schreef:
Er zijn ook patiënten/cliënten die niet geholpen willen worden, die zich chronisch verzetten tegen hulp. Dat moet je ook niet vergeten, men moet hulp wel accepteren. Het kan pas verbeteren als men het ook echt zelf wil.

weet je wat het is vuurneon. veel (probleem )clienten worden van de ene naar de andere instelling geplaatst , zo is het record van mijn vriendin 8 instellingen in 1 jaar tijd!!!
dan wil je nog niet weten hoeveel instellingen het dan zijn geweest in de 5 jaar dat ze begeleid heeft gewoont.
ook zij werdt steeds tegendraadser tegen de hulp van begeleiding , simelweg omdat ze gewoon niemand meer vertrouwde en geen vastigheid meer kon vinden op een groep. (ze kreeg gewoon de instelling ik ben hier toch zo weer weg )

dit is natuurlijk niet om jou de bekritiseren maar ik hoop dat je snapt dat als mensnen heel vaak van huis veranderen en van omgeving , daarbij bijna geen contact hebben met familie ect , (denk aan 1 keer per week bellen ) dat zo iemand op een gegeven moment gewoon geen hulp meer wil , ook al hebben de begeleiders nog zo,n goede bedoelingen , want ik neem aan dat die mensnen voor dat vak hebben gekozen omdat ze graag mensen helpen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:18

bromfiets schreef:
De 60% gaat ook niet over alle mensen in therapie, die slaan op de mensen die ik heb gekend en die tussen wal en schip vielen. Het afschilderen als "mijn wereld" vind ik een beetje zwak en waar ik woon is al helemaal niet van belang, ik kan je vertellen dat ik wel genoeg ervaring heb met de hulpverlening. Dat betekent echter niet dat je me moet neerzetten als patient die vast niet weet hoe het werkt, ik vertel dingen die officieel volgens de cijfers niet gebeuren, maar onofficieel wel gebeuren, ook bij de GGZ.

Als je cijfers gebruikt als 60% gaat dood, dan moet je wel het referentiekader daarbij zetten. Dan pas kan het percentage op waarde geschat worden.
Stel ik werk in een huis voor terminale patiënten, dan zal 100% dood gaan, dat is dan een gegeven waar de verpleegkundigen/artsen niets aan kunnen doen. Ik ken ook mensen die zelfmoord hebben gepleegd, sommigen waren nog nooit met een kliniek in aanraking geweest. Zij hielden hun geestelijke problemen verborgen voor de buitenwereld. Is dit dan de "fout" van de gezondheidszorg? Soms kunnen ziekten ook niet (direct) herkend worden of de therapie slaat niet aan. Dat gebeurt ook bij somatische klachten. Het menselijk lichaam en zeker de hersenen zijn heel erg ingewikkeld. Er is niet altijd een oorzaak aanwijsbaar waarom iets niet aanslaat.

Ik vind jouw insinuaties heel kwalijk. Natuurlijk worder er fouten gemaakt in de (geestelijke) gezondheidszorg, maar ik vind jouw beschuldigingen een belediging voor begeleiders/verpleegkundigen en therapeuten die werkzaam zijn binnen de gezondheidszorg. En ik ben dat niet, dus ik voel me niet persoonlijk aangevallen door jou, maar ik denk dat jij wel een gekleurde mening hebt, waarschijnlijk door jouw eigen ervaringen, maar dat is niet de absolute waarheid over de gezondheidszorg.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:27

Het referentiekader staat er gewoon bij, namelijk 60% van de verhalen die ik je kan vertellen en de strekking van die verhalen kun je afleiden uit het gesprek. En ik heb het ook niet over mensen die nooit met hulpverlening in aanraking zijn gekomen, ik heb het over mensen die hulp hebben gevraagd en niet gehoord werden. Het heeft ook niet te maken met therapieën die niet aanslaan, het gaat om therapieën die niet uitgevoerd werden.

Dat je mijn mening een belediging vindt is prima, het is alleen niet alleen mijn mening. Er zijn genoeg mensen die aan den lijve hebben ondervonden dat de hulpverlening niet altijd werkt zoals het zou moeten werken, maar die het niet uit kunnen of durven spreken. En het gaat hier niet eens om ervaringen van mezelf, het gaat om ervaringen van andere mensen en ik heb met die mensen gepraat en meegeleefd. Lees je hier iets over mijzelf?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:31

Aprils_joke schreef:
vuurneon schreef:

weet je wat het is vuurneon. veel (probleem )clienten worden van de ene naar de andere instelling geplaatst , zo is het record van mijn vriendin 8 instellingen in 1 jaar tijd!!!
dan wil je nog niet weten hoeveel instellingen het dan zijn geweest in de 5 jaar dat ze begeleid heeft gewoont.
ook zij werdt steeds tegendraadser tegen de hulp van begeleiding , simelweg omdat ze gewoon niemand meer vertrouwde en geen vastigheid meer kon vinden op een groep. (ze kreeg gewoon de instelling ik ben hier toch zo weer weg )

dit is natuurlijk niet om jou de bekritiseren maar ik hoop dat je snapt dat als mensnen heel vaak van huis veranderen en van omgeving , daarbij bijna geen contact hebben met familie ect , (denk aan 1 keer per week bellen ) dat zo iemand op een gegeven moment gewoon geen hulp meer wil , ook al hebben de begeleiders nog zo,n goede bedoelingen , want ik neem aan dat die mensnen voor dat vak hebben gekozen omdat ze graag mensen helpen.

Dat snap ik (en dat is ook sneu dat er met mensen gezeuld moeten worden. Maar in geval van de ts, is er wel wat voor te zeggen waarom het gebeurde).
Ik kan het van beide kanten bekijken; van professionele kant, maar ook vanuit persoonlijke kant en vandaar dat ik het balletje opgooide dat niet iedereen geholpen wil worden, ook al zeggen ze van wel. Als voorbeeld; iemand wil perse de dokter langs hebben om van de blaasontsteking af te komen, maar weigert vervolgens medicatie te slikken en zegt dat het de schuld van de dokter is dat hij haar niet wou helpen.
Om even heel simpel aan te geven, dat het een zeer eenzijdig verhaal is en ook hier proef ik dat er ook te snel naar hulpverleners wordt.
T is inderdaad voor de hulpverleners ook niet makkelijk, je wilt graag mensen helpen.

Bromfiets; vervelend dat die ervaringen zijn, maar mijn vraag is ook vaak; wat was het aandeel van de cliënt? (Ik zeg daarmee dus niet dat de hulpverlening nooit faalt (of hulpverleners zelf gewoon klem zitten door wetgeving, dermate gevaarlijke situatie of niet competent zijn), want dat gebeurt absoluut. Ja ik ken ze ook; te goed voor een psychiatrische instelling, maar te gevaarlijk om thuis te blijven wonen. Dan maar een zorginstelling... Daar is toezicht en dat geeft veiligheid. Maar ideaal? Nee :n
Maar er wordt te vaak een eenzijdig verhaal gepresenteerd; vanuit cliënt/patiënt omdat de prof kant simpelweg niet mag reageren. In dit geval zou een (voormalig) begeleider van de ts niet eens mogen reageren).

Ik hoop ook van harte dat de ts er met de prof hulp en haar ouders eruit komt :)
Zie het niet als ' het is over' maar ' dit wordt een nieuw begin'
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-09-13 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:49

Het zijn ook niet zo zeer de hulpverleners zelf die fout zitten, het is ook niet de bedoeling om die aan te vallen (dat heb ik ook nergens geschreven). De grootste valkuilen zitten in het systeem en dat komt inderdaad door bezuinigingen en alles wat afgeschaft wordt. Maar dat afschuiven als realiteit vind ik dingen onder de mat vegen, het is hoe dan ook niet aanvaardbaar, maar dat is niet alleen de schuld van hulpverleners die het ook maar met de regels moeten doen.

Mijn verhalen zijn jammer genoeg niet maar 1 kant, sommige dingen worden gewoon tegen cliënten gezegd waar ook andere mensen bij zitten, zoals het feit van de blinde vrouw die niet kon blijven en niet bij de andere instelling welkom was. Je kan je voorstellen dat ze daarvan in paniek raakte en vroeg waar ze dan naartoe moest, toen werd er aangegeven dat ze aangemeld was bij het opvangcentrum. Nog steeds dus waar iedereen bij zat. Dat is misschien niet de werkwijze die aangehouden had moeten worden, ze hadden haar apart moeten nemen om het te vertellen, maar ook dat gebeurt dus niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:00

Ben net heerlijk naar de dierentuin geweest met mijn moeder , heb even geen puf om te reageren even bijkomen. Was zo druk met schreeuwende kinderen etc -O-

In grote lijnen hier meegelezen , reageer later nog..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:24

Neem je tijd :)
Morgen is er weer een dag!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:26

bromfiets schreef:
Het referentiekader staat er gewoon bij, namelijk 60% van de verhalen die ik je kan vertellen en de strekking van die verhalen kun je afleiden uit het gesprek. En ik heb het ook niet over mensen die nooit met hulpverlening in aanraking zijn gekomen, ik heb het over mensen die hulp hebben gevraagd en niet gehoord werden. Het heeft ook niet te maken met therapieën die niet aanslaan, het gaat om therapieën die niet uitgevoerd werden.

Dat je mijn mening een belediging vindt is prima, het is alleen niet alleen mijn mening. Er zijn genoeg mensen die aan den lijve hebben ondervonden dat de hulpverlening niet altijd werkt zoals het zou moeten werken, maar die het niet uit kunnen of durven spreken. En het gaat hier niet eens om ervaringen van mezelf, het gaat om ervaringen van andere mensen en ik heb met die mensen gepraat en meegeleefd. Lees je hier iets over mijzelf?

Ach het is net als met paarden, de beste stuurlui staan aan wal. Het is zo gemakkelijk om kritiek te hebben, maar oplossingen aandragen, dat is dan weer niet mogelijk.
Maar ik ga deze discussie verlaten. Ik heb (helaas) nog wat andere dingen te doen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:33

Wat je zegt slaat als een tang op een varken. Dat ik jou mijn visie op oplossingen niet vertel wil niet zeggen dat ik die niet heb. En aan de wal staan, tja, ik zal vast in mijn eentje heel het systeem kunnen veranderen :+

Maar veel plezier met je andere dingen, ik hoop dat ze zinvoller zijn dan deze discussie.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:57

We moeten met zijn allen de hulpverlening ook niet heiliger verklaren dan het is. Voor een succesvolle behandeling moet er een competente behandelaar zijn maar óók een meewerkende cliënt. Uiteindelijk is er namelijk maar één iemand die een persoon kan helpen en dat is de persoon zelf (tenminste in het geval van normale begaafdheid).

Want laten we eerlijk zijn; een docent kan een student niet dwingen een boek te lezen, een arts kan een patiënt niet dwingen om zijn pillen in te nemen of te stoppen met roken. Zo kan ook een therapeut een mens iet dwingen om te werken aan zichzelf; hij kan hooguit hulpmiddelen aanreiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:21

Wat ik zo naar vind is dat tegenwoordig alles wat maar 1 mm buiten het kader valt een sticker krijgt opgeplakt, jij bent dit ik ben dat. Geeft ook gelijk excuses om alle rottigheid in de wereld uit te halen en er ook nog zonder straf mee weg te komen.
Vroeger kreeg je een dreun als je een grote mond had en nu is een tik kindermishandeling of nog erger. Als je iemand vermoordde dan ging je de bak in.
Nu krijg je TBS. Werkt dit?? nee. Kost klauwen met geld en levert niets op.
Nu zijn er allemaal stickertjes ADD, ADHD enz enz. Ga me toch echt afvragen of er nog normale mensen
op de wereld zijn en of die normalen wel zo normaal zijn.
Krijg steeds meer het gevoel dat een stel idioten het voor het zeggen hebben en houden en alles en iedereen naar hun pijpen laten dansen. O ja, ze hebben het tegenwoordig ook over een afrekencultuur.
Oef, zucht, dat was een heel epistel. Maar moest het effe kwijt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:55

Morganiefay; deels met je eens dat er snel stickertjes gegeven worden. Maar zonder diagnose.geen hulp! Feit, raar maar waar. Maar het andere deel vind ik onwijs lomp, je moest eens weten hoe graag ik sommige dingen wilde veranderen wat dus niet.wilde lukken. Dus dat men iedereen wil veranderen is bullshit!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:57

Klopt... En eenmaal je rugzakje, kom je er ook niet vanaf. Dat is de andere kant... Kinderen met een rugzak die bv niet makkelijk worden toegelaten op regulier onderwijs.

Feit is dat ts gewoon de diagnose wel heeft en aan de hand daarvan begeleiding kan krijgen. Dat is het positieve eraan.