Hoeveel fooi geven in restaurant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:08

toen ik nog op een passaschierschip werkte hadden we 2 weken lang Amerikanen en toenz e weggingen kreeg ieder staflid 200 euro fooi we waren met 4 personen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:08

wat ik me dan afvraag geryon hoe kun je in hemelsnaam gierig zijn over je eigen verdiende centen

Geryon

Re: Hoeveel fooi geven in restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:10

Waar ben je dan gierig over, andermans verdiende centen? _O-

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:28

ik heb nog nooit een fooi gegeven :o
eerlijk gezegd.... zie ik niet wat ze in de horeca minder af zijn.
ik verdiende niks, de buurtgelegen supermarkt verdienden ze jonger als mij meer....
en na een jaar hard werken werd iedereen zonder pardon op straat gezegd... gewoon een nummer was je. uitjes? betaal maar zelf... dat hebben wij niet voor jullie over ( ja, letterlijk gezegd... zelfde "bedrijf" maar supermarkt versie kreeg het wel allemaal.. ) toen ze ons allemaal binnen een maand op straat zetten ( ze stopten want het noorden werkte niet ) kon er nog net een bedankje af...
ik kreeg geen fooi. mensen zeiden wel eens hou het wisselgeld maar, maar dan bedankte ik. als mensen wegliepen ging ik ze toch nog even achterna, en daarna stopte ik het in de kassa, met een briefje voor het kasverschil.
iedereen krijgt het minimum loon en maar weinig werknemers hebben het geld voor je over. en mijn werkdag was dus van 8-9... staand, alleen bij klanten zitten achter de kassa en direct weer rond rennen.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:36

Tigra_ schreef:
_lisaah schreef:
ik werk in een restaurant,
maar het betaald niet heel erg goed dankzij de fooi betaald het wel heel goed :)
dus ik ben altijd heel erg blij met fooi. de meeste mensen ronden het gewoon af.

En als mensen geen fooi geven? Denk je daar dan nog iets over? Ik snap dat je er blij mee bent dat zou iedereen zijn als die zomaar wat extra's krijgt maar is het echt iets wat je verwacht?

als mensen geen fooi geven dan is het alsnog goed, als ze maar niet weglopen zonder te betalen :+
ik zeg toch ook nergens dat ik het verwacht?! ik zeg alleen dat ik er altijd heel blij mee ben.

zowat iedereen bij ons op het terras geeft altijd fooi dus we zullen wel iets goeds doen :P haha
ik verwacht het niet, maar ik ben wel altijd heel dankbaar als mensen het geven.
ze geven het ook altijd met plezier, (nou ja plezier) ze lachen altijd als ze fooi geven en zeggen er altijd iets leuks bij,
zoals hier dit is voor de pot dat verdienen jullie wel! dus het is ook niet zo dat ze zich verplicht voelen om fooi te geven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:01

Dat zeg ik er ook bij maar dan nog voel ik me een beetje verplicht :P

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:02

tja haha daar kan ik ook niks aan doen :+
maar ik zie wel het verschil tussen de mensen die zich daar verplicht in voelen,
en de mensen die zich niet verplicht voelen en met plezier wat fooi geven :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:04

_lisaah schreef:
Tigra_ schreef:
En als mensen geen fooi geven? Denk je daar dan nog iets over? Ik snap dat je er blij mee bent dat zou iedereen zijn als die zomaar wat extra's krijgt maar is het echt iets wat je verwacht?

als mensen geen fooi geven dan is het alsnog goed, als ze maar niet weglopen zonder te betalen :+
ik zeg toch ook nergens dat ik het verwacht?! ik zeg alleen dat ik er altijd heel blij mee ben.

zowat iedereen bij ons op het terras geeft altijd fooi dus we zullen wel iets goeds doen :P haha
ik verwacht het niet, maar ik ben wel altijd heel dankbaar als mensen het geven.
ze geven het ook altijd met plezier, (nou ja plezier) ze lachen altijd als ze fooi geven en zeggen er altijd iets leuks bij,
zoals hier dit is voor de pot dat verdienen jullie wel! dus het is ook niet zo dat ze zich verplicht voelen om fooi te geven.

Daarom vraag ik het. Van sommige die in de horeca werken krijg ik namelijk wel het idee dat ze het verwachten en vandaar dat ik de vraag even aan jouw stelde(andere reageren er nog niet op dus ja).

Verder is het ook jammer dat mensen zich verplicht voelen over de fooi. Het is toch vrijblijvend je betaald al genoeg voor het eten of drinken. Ik heb volgens mij nog nooit fooi gegeven en zal ik ook niet doen. Het is allemaal duur genoeg als je uit eten gaat of op een terrasje gaat zitten.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 12-09-13 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:05

Ik vind het gewoon jammer dat de indruk een beetje gewekt wordt door het fooien-gebeuren, dat iemand pas echt zijn tevredenheid laat blijken als die een (flinke) fooi geeft.

Complimenteer je iemand gewoon heel duidelijk en bedank je diegene hartelijk, dan lijkt dat minder waard wanneer je er niet ook nog een dikke fooi bij geeft :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:07

Nu moet ik wel zeggen dat ik nooit gemerkt hebt dat mensen er om geraakt zijn als ze geen fooi krijgen. Maar dat komt omdat ik het ook echt niet zie als iets wat normaal is of zo hoort. Maar dit topic maakt me wel nieuwsgierig wat je in jezelf denkt als je geen fooi krijgt.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:10

Of ik fooi geef, en hoe veel, hangt af van de bediening en de kwaliteit van het eten. Ik ga geen fooi geven als ik niet tevreden ben met de service of als het eten niet goed is. Heb ik genoten, doe ik er een paar euro fooi bij. :)

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:32

nou als ik geen fooi krijg dan geef ik als nog een bigsmile een hartelijk bedankje en een prettige dag af!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:37

Hier in IJsland is het helemaal "not done". Zelfs taxichauffeurs geven je fooi terug.
En zo hoort het ook imo. Werkgevers moeten hun personeel gewoon normaal betalen, niet hun loon bij elkaar laten bedelen van de de klanten.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:02

In Nederland rond ik bij een kleine bestelling (drankje halen aan de bar) naar boven af. Op een terrasje iets meer (2 euro ofzo). In een restaurant rond ik naar boven af met ong 5 euro fooi, afhankelijk van het restaurant en het totaal bedrag.

Toen ik in Amerika woonde (NYC) was dat wel anders, je geeft eingelijk standaard 18-20% fooi (rekenmachine bij de hand is handig) in een restaurant. Drankje halen aan de bar is altijd een extra dollar neerleggen. Zelfs bij de kapper geven ze fooi (en wat vond ik dat ongemakkelijk!). Maar daar leven ze (in de horeca) dan ook echt van de fooi, want het salaris is vrijwel niets. Cultuurverschil I suppose. Vrienden daar hebben ook meegemaakt dat als je te weinig fooi geeft ze komen vragen wat er mis was? (en niet altijd op een erg vriendelijke toon).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:42

Raponsje schreef:
Ik vind het ook vreemd om te klappen voor een piloot.
Gefeliciteerd, je hebt ons niet te pletter laten storten.

Ik klap ook niet als ik van de operatie tafel af kom.
Het ziekenhuis personeel die ellendig lange nachtdiensten draaien worden na hun dienst ook niet opgewacht met ballonnen en applaus.

nee maar je bedankt ze wel hoop ik?

Pascal schreef:
Ayasha schreef:
Een buschauffeur vergelijken met een piloot... Ik hoop dat je zelf ziet dat dat niet echt logisch is?

Vliegen is veiliger dan je vervoeren met de auto.. :+

Natuurlijk weet ik dat het appels met peren vergelijken is.

Maar ik kan me 10.000 situatie indenken waarin ik mijn eigen leven in de handen van een ander leg waarvoor niet geklapt wordt.
Dus ja ik vind dat hele klappen bij een landing een grote onzinzooi.

Ik hoop dat je begrijpt dat dat statistisch gezien zo is.... Er is een reden waarom de gemiddelde piloot-opleiding ietsje langer en zwaarder is dan die van een buschauffeur. :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:48

Laten we voortaan gewoon iedereen bedanken voor het doen zijn of haar werk *\o/*

Daar wordt de wereld ook een stukje beter en vrolijker van!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:49

Sammie schreef:
Laten we voortaan gewoon iedereen bedanken voor het doen zijn of haar werk *\o/*

Daar wordt de wereld ook een stukje beter en vrolijker van!

Toch vrij normaal dat je mensen bedankt of ben ik nu zo apart. Als ik ergens zit om te drinken of eten of ik ga naar de supermarkt of zelfs de tandarts waar ik een hekel aan heb zeg ik altijd bedankt of dankjewel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:52

En toch zijn er beroepen/mensen waar je niet snel bedankt tegen zeg, hoor. :)

Het ging mij er meer om dat er, buiten het bedankt en tot ziens – want dat gebeurt al vrij snel, dus beroepen/mensen zijn die daarnaast ook nog eens uitgebreid bedankt moeten worden met taart, applaus of fooi.

Laten wie iedereen dan maar taart, applaus of fooi gaan geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:55

Je wil ze de kost niet geven die niet eens "bedankt en tot ziens" zeggen. :)
Ik heb mijn dokters en verplegers (heb er ook wel iets langer gelegen dan gemiddeld) toch een doosje mercie'tjes gegeven. Ze hebben inmens veel voor me gedaan, een bedankje kost me niks. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:58

Ayasha schreef:
Je wil ze de kost niet geven die niet eens "bedankt en tot ziens" zeggen. :)
Ik heb mijn dokters en verplegers (heb er ook wel iets langer gelegen dan gemiddeld) toch een doosje mercie'tjes gegeven. Ze hebben inmens veel voor me gedaan, een bedankje kost me niks. :)

Ik denk dat de supermarkt waar je die merci hebt gehaald daar toch anders over denkt :D

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:59

Tja fooien. Ik vind het inderdaad ook wel wat achterhaald en helemaal omdat nadrukkelijk verwacht word dat je fooi geeft.
Wij ronden het zoiezo altijd af naar boven omdat we meestal met meerdere gaan eten en dat splitst makkelijker.
Als we dan de fooi nog te weinig vinden leggen we er nog een paar euro bij. Dit zal gemiddeld tussen de 2 en 5 euro liggen.

Laatst werden we ergens bediend wel lekkere koffie alleen verder hadden we ook niets bij besteld en de serveerster stond echt
te wachten op der fooitje. Hebben uit eindelijk niets gegeven en dat werd ons niet in dank af genomen...

Ik vind een verpleegkundige bv verdiend ook niet veel en die geef je ook geen fooitje als ze medicijnen brengt.
Verder bedank ik werkelijk iedereen die iets voor me moet doen haha word me vriend soms helemaal gek van.
En als iemand iets goed voor me heeft gedaan haal ik liever iets lekkers of leuks voor diegene.

Wij gaan meestal ook in den bosch uit eten ( picasso is ook 1 van onze favorieten ) en zelden mee gemaakt dat ergens in den bosch
het eten niet goed was. Maar als t eten echt niet goed zou vinden zou ik geen fooi geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:00

Hoeveel kost een doosje mercie tegenwoordig? Kdenk niet dat het de 10 euro haalt. Zelfs nu mijn ziektskosten bijna even hoog zijn als een gemiddeld maandloon weet ik dat er nog wel uit te persen voor personeel dat letterlijk dag en nacht voor me klaar gestaan heeft en niet enkel in zorgen maar ook regelmatig gewoon met me kwam praten en oprecht bezorgd was over hoe het mentaal met me ging. :)

Sowieso had ik altijd lekkers op mijn kamer staan, daar mochten ze ook altijd van nemen. :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:01

Nou van mij hoeft het allemaal niet zo overdreven gewoon een dankjewel is al fijn om te horen dat iemand tevreden is. Kan me wel voorstellen dat je in een ziekenhuis toch een stuk dankbaarder bent dan in de supermarkt. In het ziekenhuis gaat het toch om je gezondheid en dat is heel kostbaar. En dat zullen ze zeker waarderen. Dus ik kan me beter indenken dat je iemand in het ziekenhuis iets geeft dan in een restaurant of op een terrasje. Persoonlijk vind ik het maar raar om fooi te geven. Bedankt is voor mij voldoende.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:10

Ayasha schreef:
Hoeveel kost een doosje mercie tegenwoordig? Kdenk niet dat het de 10 euro haalt. Zelfs nu mijn ziektskosten bijna even hoog zijn als een gemiddeld maandloon weet ik dat er nog wel uit te persen voor personeel dat letterlijk dag en nacht voor me klaar gestaan heeft en niet enkel in zorgen maar ook regelmatig gewoon met me kwam praten en oprecht bezorgd was over hoe het mentaal met me ging. :)

Sowieso had ik altijd lekkers op mijn kamer staan, daar mochten ze ook altijd van nemen. :j

dit vind ik toch logischer ( al gaf ik niks :+ moest steeds bellen voor de buur omdat die niet kon bewegen en geen pijnstillers had voor geschreven gekregen omdat arts direct naar huis was en dus niks kreeg :(:) )
heb toen ik wat gaf zelfs nog een kaartje terug gekregen met een bedankje <3 en een schilderij gemaakt voor op een kamer van een ziek meisje ( heeeel klein) welke daarna op de kinderafdeling bleef hangen. kleine moeite, en daar doe ik ook niet moeilijk om. maar ziekenhuis lig je niet eventjes een uurtje....
maar in de horeca.. tja, dan kan ik iedereen wel een fooi geven :')

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:12

Ik heb de verpleegkundigen van de kinderafdeling ook soesjes gegeven toen ik mijn zoontje mee naar huis mocht nemen. Die werken zich helemaal in de rondte en doen er ook nog een stukje maatschappelijk werk bij, want een kind in het ziekenhuis is ook meeleven en zorgen voor de ouders.

Ik geef mijn geld dan ook liever uit aan de actie om nieuwe couveuses aan te schaffen dan dat ik een serveerster geld zodat die er dan uiteindelijk een keer extra van kan gaan stappen (bij wijze van).