Op jezelf wonen als single jong volwassense... Hoe dan?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:00

AmoorM schreef:
Knudd schreef:
Uitgaven
Huur: 561
Boodschappen: 120
Zorg: 94
Mobiel: 40
Reiskosten: 20
Abonnement: 10
Huisdier: 10
Sparen: 164
Totaal uitgaven: 1018

'Inkomen'
Huurtoeslag: 217
Zorgtoeslag: 83
Bijstand: 729 (fictief, kan max. 164 minder zijn)
Totaal inkomsten: 1029

Ik leef rond de armoedegrens (weet niet exact hoe laag deze is) en ik leef dus ook op bijstandsniveau. Leuk is het alles behalve, ik moet er héél veel voor laten op dit moment, maar ik kan wel op mijzelf wonen. Ik heb het geluk dat ik mijn huidige studio tegen ben gekomen, want ik woon hier heel fijn. Mijn situatie is dan ook niet geheel standaard :)

Ik vind die telefoon kosten wel erg hoog. Ik heb nu door een domme actie 26 euro aan telefoon kosten, maar dat gaat volgend jaar zeker omlaag, ik had vorig jaar 16 euro aan telefoon kosten. Geen problemen mee.

Dit is een 2-jarig abonnement waar telefoon bij in zat... 10 voor het 'stel-samen' abbo, 13 voor internet 1GB en 10 euro voor 150 belminuten. Gezien ik nogal wat buiten mijn bundel heb moeten bellen afgelopen maanden loopt het dus op naar 40€. Helaas kan ik niet mijn internetbundel aanpassen, anders was ik inderdaad goedkoper uit geweest. Voor toentertijd was het voor mij een prima betaalbare abbo (november 2013).

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:05

Wat mijn zus een tijd heeft gedaan, wat misschien niet voor iedereen weggelegd/mogelijk is maar samen met een goede vriendin of bekende een huis huren?

Zelf heb ik 4 jaar een studenten kamer gehuurd, maar heb er spijt van gehad dat ik nooit een zelfstandig appartement van een leuke prijs gehuurd heb. Uiteindelijk ben je bijna net zoveel kwijt omdat ik geen huurtoeslag kreeg en ik ook nog eens minder ruimte had.
Helaas kende ik niemand die ook op zich zelf kon of wou wonen anders had ik dat zeker gedaan.

Je doet dan 50/50 met de huur en vaste lasten.
Waardoor het voor beide betaalbaar is.
Wat mijn zus deed is om de week boodschappen halen. Afwisselen dus.

Andere kant van dat verhaal, mocht je ooit de man van je leven tegen komen kan ik begrijpen dat je uiteindelijk gaat samen wonen. Eén van de 2 krijgt dus alle lasten op zich waardoor er vaak gezeik ontstaat. Dat kan dus andersom ook gebeuren.

Wat ik wel altijd gedaan heb, is verschillende dagen mee eten bij mijn ouders.
Dit scheelt toch flink in de kosten, en kan ook nog eens gezellig zijn!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:14

zuinig zijn en op je uitgaven letten zo heb ik dat ook gedaan.... met paard en auto!
het betekend keuzes maken en niet altijd meekunnen doen, maar die vrijheid en een eigen leven was mij dat waard! :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:18

@cynthia: dat is aan de ene kant wel handig maar voor toeslagen niet. Zelfde met uitkeringen. Zal de een z'n baan verliezen krijg je toch minder want er staan meerdere inkomsten op dat adres ingeschreven

Annettu_

Re: Op jezelf wonen als single jong volwassense... Hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:20

Ik zit in de bijstand en begin in september met school.. wil ook graag uit huis

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:01

Annettu_ schreef:
Ik zit in de bijstand en begin in september met school.. wil ook graag uit huis

Dan zou ik nog maar een poosje wachten..... ;)