Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
, de rust daar is al heerlijk Maeike79 schreef:Hier een 'echte' Fries maar woonachtig in Overrijssel.. Ik zou heel erg graag terug willen naar Fryslân maar helaas is er bijna geen werk te vinden in mijn vakgebied. Daarnaast is mijn vriend geboren en getogen hier en wil hij niet verhuizen maar daar werk ik nog aan![]()
Iedere keer dat ik Friesland binnenkom is het thuiskomen. De taal, het landschap, de rust en de vriendelijke mensen (mijn oma is inmiddels 12 jaar geleden overleden maar nog steeds herkennen ze me als ik in dat dorp kom 'een van Klaske' en vragen ze hoe het gaat), het is gewoon thuis.
Niet voor niets wordt Fryslân it moaiste lân fan de ierde genoemd!

en buiten dat is er ook gewoon niks te doen in zo'n dorp.
Ik geef de voorkeur aan een omgeving met veel bos. Ik woon nu in Overijssel (in de buurt van Deventer), daar is het ook mooi maar als ik het coulissen landschap van Drenthe zie dan maakt m'n hart nog steeds een sprongetje. 
diesel_ schreef:Na een paar top dagen op training in Friesland vraag ik me dat echt af,
je kunt t saai noemen, maar Friesland is eigenlijk heel mooi.
Veel ruimte, goedkope woningen, geen gezeur met buren.. alleen een baan zoeken is misschien minder gemakkelijk, maar waarschijnlijk ligt dat ook aan hoe kieskeurig je bent.
Toch vraag ik me het meeste af of je daar als Noord Hollander kan aarden?
Het is er toch behoorlijk stil en heel anders dan in een druk dorp/stad
Zijn er mensen die in Friesland zijn gaan wonen? Waar werk je en hoe bevalt het?
Dieuwkee schreef:Ik woon al mijn hele leven in Friesland en zou ook niet anders willen.
Zelf heb ik het idee dat de meeste Friezen juist 'vriendelijker' zijn dan de meeste Hollanders.
Je kan natuurlijk niet alles over een kam scheren, maar ook qua taal beginnen Friezen juist vaak Nederlands te spreken tegen mensen die geen Fries kunnen.
Wat een aparte mentaliteit hangt daar.
Dieuwkee schreef:unihorses schreef:
ik heb het over de twente mensen
ik herkende wel friezen in frankrijk... kon niet missen, 3 paar klompen liepen voorbij
Ik ben een Fries zonder klompen..
maar ze hadden ons ook zo door
onder de douche praatte ik nogal luid want niemand snapt me.... uhu
Zoolgangster schreef:Over dat "stugge" van Friezen: ze zijn echt wel aardig, maar soms verloopt de communicatie wat stroefjes.
Voorbeeld van mijn vroegere buren:
Ik: "hoi, hoe gaat het er mee?"
Buur (Fries): "Goed. "
Ik: "Mooi weer vandaag hè?"
Buur: "Ja."
Ik: "Dat nieuwe hek is best mooi hè?"
Buur: "Ja".
Het is wel goed gekomen tussen ons hoor. Je moet alleen leren ze aan de praat te krijgen.
nee, in amsterdam zal je gezellig buurtjes hebben ... hier is het super gezellig
Heerlijk. Echt, kan het iedereen aanraden!