Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:00

Eigenlijk begint na Zwolle al de middle of nowhere :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:04

Ja soort van :') , de rust daar is al heerlijk

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:10

Maeike79 schreef:
Hier een 'echte' Fries maar woonachtig in Overrijssel.. Ik zou heel erg graag terug willen naar Fryslân maar helaas is er bijna geen werk te vinden in mijn vakgebied. Daarnaast is mijn vriend geboren en getogen hier en wil hij niet verhuizen maar daar werk ik nog aan :D

Iedere keer dat ik Friesland binnenkom is het thuiskomen. De taal, het landschap, de rust en de vriendelijke mensen (mijn oma is inmiddels 12 jaar geleden overleden maar nog steeds herkennen ze me als ik in dat dorp kom 'een van Klaske' en vragen ze hoe het gaat), het is gewoon thuis.

Niet voor niets wordt Fryslân it moaiste lân fan de ierde genoemd!

Hier ook een Fries die in Overrijssel woont, maar dan in Enschede. En ik wil juist nooit meer terug :))
Niet genoeg werk te vinden, niet genoeg te doen, geen leuke steden om te kunnen winkelen... iedere keer een stuk reizen om ergens te komen waar dan eventueel wel wat meer te doen is. En dat ons kent ons, vind ik ook niet zo!

Doe mij maar een leuke stad met veel mensen en leuke restaurants, kroegjes, winkels etc in de buurt.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:12

Ik woon al mijn hele leven in Friesland en zou ook niet anders willen.

Zelf heb ik het idee dat de meeste Friezen juist 'vriendelijker' zijn dan de meeste Hollanders.
Je kan natuurlijk niet alles over een kam scheren, maar ook qua taal beginnen Friezen juist vaak Nederlands te spreken tegen mensen die geen Fries kunnen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:19

Ik heb ook nog nooit gemerkt dat ze geen Nederlands zouden willen spreken, zodra men hoort dat ik uit Holland kom (bijv bij een winkel) gaan ze over op Nederlands.

Maar dat ons kent ons idd... ik heb zo'n medelijden met mijn neefje, weet nog goed dat hij toen hij 16 was echt niks kon uitspoken want dan wisten zijn ouders er meteen alles van :') en buiten dat is er ook gewoon niks te doen in zo'n dorp.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:20

Als noorderling (drent) zou ik er zeker wel kunnen wonen, maar ik hou niet van die kale vlaktes. Een groot deel van de provincie Groningen valt daarom ook af :) Ik geef de voorkeur aan een omgeving met veel bos. Ik woon nu in Overijssel (in de buurt van Deventer), daar is het ook mooi maar als ik het coulissen landschap van Drenthe zie dan maakt m'n hart nog steeds een sprongetje.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:54

Mij lijkt het best leuk om daar te wonen, maar ben hier zo gehecht en alles, dat ik toch liever in Gelderland blijf :D

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:01

diesel_ schreef:
Na een paar top dagen op training in Friesland vraag ik me dat echt af,
je kunt t saai noemen, maar Friesland is eigenlijk heel mooi.
Veel ruimte, goedkope woningen, geen gezeur met buren.. alleen een baan zoeken is misschien minder gemakkelijk, maar waarschijnlijk ligt dat ook aan hoe kieskeurig je bent.

Toch vraag ik me het meeste af of je daar als Noord Hollander kan aarden?
Het is er toch behoorlijk stil en heel anders dan in een druk dorp/stad

Zijn er mensen die in Friesland zijn gaan wonen? Waar werk je en hoe bevalt het?

Ja, ik woon in Friesland. Ik woon in een klein gehuchtje met zo'n 20 huizen, kan vanaf ons erf de zeedijk van de waddenzee zien. Woon op een oude boerderij, de dichtstbijzijnde buren wonen 50-100 meter verderop. Groot erf, stukje weiland er bij en een pony die aan huis staat. Mooi huis met grote tuin.
Het bevalt qua wonen mij prima in Friesland. Wel is het zo dat alles ver weg is. Middelbare school was 10kilometer fietsen. Bioscoop is hier niet, zwembad is op 10 km afstand, kleine buurtsupermarkt op 2 kilometer afstand, basisschool op 2 km afstand en winkels om te shoppen ook op ongeveer 9/10 km afstand.
Qua werk heb ik niet echt ervaring, ik ben 17 jaar dus daar kan ik niets over zeggen. Mijn moeder is ongeveer 3kwartier onderweg naar haar werk, met de auto. En mijn vader ongeveer een halfuurtje, ook met de auto.
Laatst bijgewerkt door xxLady op 12-08-13 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:03

Dieuwkee schreef:
Ik woon al mijn hele leven in Friesland en zou ook niet anders willen.

Zelf heb ik het idee dat de meeste Friezen juist 'vriendelijker' zijn dan de meeste Hollanders.
Je kan natuurlijk niet alles over een kam scheren, maar ook qua taal beginnen Friezen juist vaak Nederlands te spreken tegen mensen die geen Fries kunnen.

Helemaal mee eens Dieuwke! Sowieso spontaner voor mijn gevoel. Bij ons in t dorp zegt iedereen 'hoi' tegen elkaar als je elkaar voorbij komt op straat, ongeacht of je diegene kent of niet. Ik heb wel eens bij een vriendin in Zuidholland geslapen en daar zei niemand hoi tegen elkaar.
Ik werk in een supermarkt en ik spreek ook supervaak Nederlands aan de kassa!

lisannehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:05

Ik zou het geen enkel probleem vinden! Denk ik nu dan :+
Wil later ook verhuizen richting de veluwe/twente. Dat is al heel lang een droom ! :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:06

Woon er nu 3 jaar en vind het hier heerlijk wonen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:09

maar eeh, wat maakt friesland friesland en niet brabant, drente overijsel, flevoland of wat dan ook? het is toch gewoon land? ik zie niet echt verschil tussen friesland en de rest van de provincies, ja, dat ze verder grappige accenten hebben :D Kôleah ipv cola

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:16

Hahahaha ik zeg altijd gewoon cola. Alleen spreek ik wat een langere o uit voor mijn gevoel?

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:17

Wat een leuk topic!
Zelf woon ik nu 8 jaar in Friesland, daarvoor 12 jaar in Overijssel gewoond maar geboren in Hoorn Noord Holland. Woon in een klein dorpje 900 inwoners en de rust is heerlijk. Qua paardensport kun je hier ook alle kanten op. Het enige wat ik mis is een leuke stad in de buurt, want laten we eerlijk zijn Leeuwarden is geen stad :') Wat een aparte mentaliteit hangt daar.
Wij wonen precies tussen Groningen en Leeuwarden in dus ben veel in Groningen te vinden, lekker shoppen stappen e.d.

Friesland is echt iets op zichzelf. Friezen herkennen elkaar overal ter wereld! Een eigen taal, eigen sporten en meer van dat helpt daar natuurlijk wel aan mee.

Vind Friezen trouwens wel een aangenaam volk, ze heten je welkom en passen zich aan. Zelfs 15 km van de waddenzee af :D

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:18

Skippy jij woont vlak bij mij in de buurt hahaha! Ben het wel met je eens dat het een aangenaam volk is! (:

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:19

xxLady schreef:
Hahahaha ik zeg altijd gewoon cola. Alleen spreek ik wat een langere o uit voor mijn gevoel?

ik heb het over de twente mensen :P
ik herkende wel friezen in frankrijk... kon niet missen, 3 paar klompen liepen voorbij :')

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:51

unihorses schreef:
xxLady schreef:

ik herkende wel friezen in frankrijk... kon niet missen, 3 paar klompen liepen voorbij :')

:')

Ik ben een Fries zonder klompen.. :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:57

Dieuwkee schreef:
unihorses schreef:

:')

Ik ben een Fries zonder klompen.. :D

ik ook hoor :D 8-)
heb me stuk gelachen om ze :') maar ze hadden ons ook zo door :') onder de douche praatte ik nogal luid want niemand snapt me.... uhu

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:08

Over dat "stugge" van Friezen: ze zijn echt wel aardig, maar soms verloopt de communicatie wat stroefjes.
Voorbeeld van mijn vroegere buren:

Ik: "hoi, hoe gaat het er mee?"
Buur (Fries): "Goed. "
Ik: "Mooi weer vandaag hè?"
Buur: "Ja."
Ik: "Dat nieuwe hek is best mooi hè?"
Buur: "Ja".

Het is wel goed gekomen tussen ons hoor. Je moet alleen leren ze aan de praat te krijgen. :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:34

Zoolgangster schreef:
Over dat "stugge" van Friezen: ze zijn echt wel aardig, maar soms verloopt de communicatie wat stroefjes.
Voorbeeld van mijn vroegere buren:

Ik: "hoi, hoe gaat het er mee?"
Buur (Fries): "Goed. "
Ik: "Mooi weer vandaag hè?"
Buur: "Ja."
Ik: "Dat nieuwe hek is best mooi hè?"
Buur: "Ja".

Het is wel goed gekomen tussen ons hoor. Je moet alleen leren ze aan de praat te krijgen. :D

:') nee, in amsterdam zal je gezellig buurtjes hebben ... hier is het super gezellig

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:36

Nou, mij krijg je er niet meer weg hoor! Ben in friesland geboren en even weg geweest, een jaar of 4 in omgeving Utrecht gewoond. En ben nu weer terug naar het hoge noorden. En ik vind het heeeeerlijk. De rust, de ruimte en gewono de mentaliteit van de mensen, zo heerlijk nuchter en gewoon; hoeft niet beter dan een ander maar gewoon hoe je bent is al prima. En dan de Friese taal. :+: Heerlijk. Echt, kan het iedereen aanraden!

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:42

Ja precies het is hier heerlijk!

Enne allemaal boeren in mijn vrienden en kennissen kring en niet 1 die op klompen loopt, maar hé idioten komen overal vandaan :')

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:51

Ik denk dat het er ook aan ligt hoe je jezelf opstel.

Ik dacht vroeger ook... Friesland.. is het einde van de wereld..
Nee hoor echt niet

Vwb vrienden.. reken er maar op dat de weg naar het Noorden langer is dan van het Noorden naar het westen.
Wij hebben wel kennissen in het westen en 1 lieve vriendin die ook de moeite neemt om de lange weg naar het Noorden te rijden net als dat wij naar het westen rijden.
De rest.. nee hoor.. in het begin leuk lief en aardig maar het verwatert

Dat komt ook omdat je je in het begin best wel vast houd aan het oude vertrouwde maar op een gegeven moment je draai hier wel gaat vinden en de behoefte naar het oude er ook niet meer is.
Bij mij in ieder geval niet

Ik heb echt hele lieve vrienden om me heen waar ik voor door het vuur zou gaan en wederzijds...
Daar heb je plezier van en niet van al het vage dat beloftes maakt...

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:23

Toen ik op vakantie was en in een volle bus zat, kwamen er een paar friese meisjes de bus in die luid schreeuwend in het fries tegen elkaar aan het praten waren. En dan ook echt met hie, sie en mie. Op dat soort momenten, wanneer ik iedereen zie denken van wtf?, schaam ik me wel een beetje voor mijn 'eigen' volk. :+

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:30

Yup absoluut! Maar dat heb ik ook al in in een islamitisch land Hollanders in hun bikini over de markt zie lopen..