Pesten zelf in de hand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:27

Ibbel, je verwoord je heel mooi in deze discussie en ik ben het ook zeker eens met de laatste post. :j

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:29

xTweetyx schreef:
ik heb geen andere reacties gelezen

maar ik vind dat je pesten NIET zelf in de hand hebt,
ik ben 3 jaar lang gepest op het vmbo waarna ik van het vmbo af ben gegaan en geen diploma heb gehad,

eerst dacht ik dat t wel overging maar ze gingen 3 jaar lang door elke keer om een andere reden,
dat ik een vriend had(en dan natuurlijk proberen te verpesten) dat ik een pony kreeg (s nachts bellen dat ze mijn pony zijn keel door zouden snijden bla bla bla)

zat bijna elke week bij de mentor, in de eerste zeiden ze al : nog een keer en dan worden ze geschorst. nou nooit zijn die mensen geschorst, en die mensen hebben erge dingen gedaan hoor.

ik vind dat je het NIET zelf in de hand hebt.

en ouders hebben ook niet alles in de gaten, ja mijn ouders wisten dat ik gepest werd maar tot nu toe(ben 4 jaar geleden van vmbo af gegaan) weten mijn ouders niet alles. niemand weet het gehele verhaal.
weet wel dat omdat ik toen niemand had om mee te praten dat t deels daardoor komt dat ik nu wel bij een maatschappelijk werkster zit, om mijn problemen te vertellen etc.

hoe komen ze aan je nummer ?
en hoe weten ze waar je pony staat ?

ik had en heb ook niemand om tegen te praten.. ik kropte het op, en dan bij nog een pesterij brak er iets in me.
ik ben op de basisschool enkele jaren gepest en op de middelbare dik 1.5 jaar. en als ik die gozers op de dag van vandaag nog tegen kom
menen ze me nog te kunnen kleineren en me een pak slaag te geven. helaas voor hun, maar ik loop nog steeds niet weg
en dat kan iemand van mijn eigen leeftijd zijn of iemand die dik 20 jaar ouder is als mij. ik duik niet meer weg, met of zonder wapen

maar het maakt niet uit hoelang je word gepest, als je je mannetje kan staan is dat zo afgelopen.

mijn moeder weet dat ik geen lieverdje ben, en nogmaals zonder dat ik ook maar 1 woord sprak zag ze aan me hoe ik me voelde
maar ze wist ook verdomdes goed dat ik me niet liet doen
en had ook geen reden om zich direct zorgen te maken

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:31

Sjee.. wat een opmerking om te zeggen dat je een slechte ouder bent wanneer je kind zelfmoord pleegt en dat niet hebt zien aankomen. Die schiet mij in het verkeerde keelgat. Heb het in mijn directe omgeving meegemaakt EN we hebben het beide keren NIET zien aankomen. Maakt ons dat slechte mensen? Nee, als degenen zélf een onwijs masker opzetten en mooi weer spelen, geen hulp vragen...
En als je, teruggaat naar de tijd dat jezelf puber was, weet je als geen ander hoe je dingen verborgen houdt voor je ouders. Dus om nou meteen ouders voor slechte ouders uit te maken...

RoosG

Re: Pesten zelf in de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:33

Ik vind het een interessante discussie, ik had net een hoop getypt, maar wacht even af of ik echt wat nuttigs heb toe te voegen.

Bello, mag ik je misschien vragen hoe oud je bent?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:35

Ibbel schreef:
Dus, hoe raar is het dat je als kind je gevoelens voor je ouders verbergt? Je wilt ze geen pijn doen, je wilt niet dat ze zich zorgen maken. Dus zeg je dat er niets aan de hand is.

Exact wat ik doen dacht :j . Ik had een oudere zus die wél gezegend was met een grote bek, maar die door die grote bek mijn ouders ook vaak een hele hoop miserie op de hals hielp. En ik vond vaak dat ze al problemen genoeg hadden met mijn zus, ik wilde het hun "niet aandoen" om zich ook nog eens zorgen te moeten maken over hun andere dochter, dus ik was thuis gewoon een vrolijk kind. En meestal speelde ik dat ook niet, want van die school weg, was ik van die slechte plek weg en dan voelde ik me ook echt veel beter. Ik ging bijvoorbeeld paardrijden op een manege, en daar kon ik echt helemaal mezelf zijn omdat niemand daar pestte. Ik was vrolijk, een flapuit, was ieders vriend,...en gek genoeg, eens de schoolpoort weer binnen kreeg ik het niet voor mekaar om mezelf te verdedigen. Omdat ik me in die omgeving zoveel meer alleen en zoveel onveiliger voelde dan op de manege.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:36

De redenen waarom er zoveel agressie is, wordt hierboven duidelijk genoemd.

Ik ben trots op mezelf dat ik altijd mijn plaaggeesten terug heb gepakt met woorden of niks van hun opmerkingen aantrekken (uiteraard, deed me dat wel als onzeker meisje).
Maar het beste? 'Hoi' zeggen wanneer je ze tegen komt, praatje maken en laten zien dat het goed met je gaat terwijl het met hun nou niet zo allerbastends gaat.
En inderdaad... Pesten heb je zelf in de hand, het ligt zéker aan jezelf. Zelfvertrouwen en het accepteren van jezelf zijn de beste wapens tegen pesten. En absoluut niet het terugpakken met geweld, geen wonder dat de samenleving zo verziekt.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:37

RoosG schreef:
Ik vind het een interessante discussie, ik had net een hoop getypt, maar wacht even af of ik echt wat nuttigs heb toe te voegen.

wat heeft mijn leeftijd met mijn uitspraken te maken ? en niet te vergeten ervaringen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:40

Dora88 schreef:
Pesten heb je zelf in de hand, het ligt zéker aan jezelf. Zelfvertrouwen en het accepteren van jezelf zijn de beste wapens tegen pesten. En absoluut niet het terugpakken met geweld, geen wonder dat de samenleving zo verziekt.

In theorie dus wel, maar in de praktijk trek je niet even "een blik zelfvertrouwen" open. En juist omdat je dat blik zelfvertrouwen niet in de kast hebt staan, ben je een potentieel slachtoffer. Dus ja, het komt door hoe jij in elkaar zit en overkomt, maar nee, dat los je niet zelf op.

Het feit dát je slachtoffer bent komt nou eenmaal omdat je niet assertief in elkaar zit.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:41

kent iemand het programma, over de streep ?

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:42

Was jij niet 26 bello?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:43

nee, ben geen 26;)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:43

bello2005 schreef:
xTweetyx schreef:

ik had en heb ook niemand om tegen te praten.. ik kropte het op, en dan bij nog een pesterij brak er iets in me.
ik ben op de basisschool enkele jaren gepest en op de middelbare dik 1.5 jaar. en als ik die gozers op de dag van vandaag nog tegen kom
menen ze me nog te kunnen kleineren en me een pak slaag te geven. helaas voor hun, maar ik loop nog steeds niet weg
en dat kan iemand van mijn eigen leeftijd zijn of iemand die dik 20 jaar ouder is als mij. ik duik niet meer weg, met of zonder wapen

maar het maakt niet uit hoelang je word gepest, als je je mannetje kan staan is dat zo afgelopen.

mijn moeder weet dat ik geen lieverdje ben, en nogmaals zonder dat ik ook maar 1 woord sprak zag ze aan me hoe ik me voelde

ze hadden mijn nummer omdat via via omdat we bij elkaar in de klas zaten in de eerste. en heel die groep had dus mijn nummer,
en ze wisten dat omdat "vriendinnen"waar ik toen mee omging, dat vertelde

ik heb 2 keer in de eerste met de grootste pester gevochten.... werd alleen maar erger, ik negeerde het maar alsnog word je bang als je in een volle aula door een groep van 5 meiden word gedreigd, uitgescholden etc. congerges, leraren, hoofd van school durfde niets.

en ja ik durf zekker wel voor me eigen op te komen, maar toen durfde ik dat echt niet hoor. na 2 jaar gingen mijn "vrienden" mij ook laten vallen, omdat ze bang waren ook gepest te worden....

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:44

Maar bello, heb jij ooit zo diep gezeten dat je zelfmoordgedachten had en hebben je ouders dat opgepikt en daarover gepraat? Hoe kan je dan weten dat je ouders zouden kunnen doorprikken dat dat "niet goed voelen" zo ver gaat dat je aan zelfmoord denkt? Dat kinderen zich niet goed voelen, dat kunnen veel ouders wel eens zien, maar dat het zo ver gaat dat ze aan zelfmoord denken en dat het de schuld van de ouders is, omdat ze maar aan de bel hadden moeten trekken?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:46

bello2005 schreef:
xTweetyx schreef:

xTweetyx schreef:
ze hadden mijn nummer omdat via via omdat we bij elkaar in de klas zaten in de eerste. en heel die groep had dus mijn nummer,
en ze wisten dat omdat "vriendinnen"waar ik toen mee omging, dat vertelde

ik heb 2 keer in de eerste met de grootste pester gevochten.... werd alleen maar erger, ik negeerde het maar alsnog word je bang als je in een volle aula door een groep van 5 meiden word gedreigd, uitgescholden etc. congerges, leraren, hoofd van school durfde niets.

en ja ik durf zekker wel voor me eigen op te komen, maar toen durfde ik dat echt niet hoor. na 2 jaar gingen mijn "vrienden" mij ook laten vallen, omdat ze bang waren ook gepest te worden....

nou, wat een leuke vriendinne heb je.
maar je kon toch ook je telefoon uit zetten?

ik snap je punt,, en snap best dat het niet meteen op hield toen je ze een dreun trg gaf
meen je dat het bij mij na de eerste dreun over was. je wilt niet weten hoe vaak ik met blauwe plekken thuis kwam

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:47

Ibbel schreef:
Dora88 schreef:
Pesten heb je zelf in de hand, het ligt zéker aan jezelf. Zelfvertrouwen en het accepteren van jezelf zijn de beste wapens tegen pesten. En absoluut niet het terugpakken met geweld, geen wonder dat de samenleving zo verziekt.

In theorie dus wel, maar in de praktijk trek je niet even "een blik zelfvertrouwen" open. En juist omdat je dat blik zelfvertrouwen niet in de kast hebt staan, ben je een potentieel slachtoffer. Dus ja, het komt door hoe jij in elkaar zit en overkomt, maar nee, dat los je niet zelf op.

Het feit dát je slachtoffer bent komt nou eenmaal omdat je niet assertief in elkaar zit.

Nee, dat oplossen neemt aardig wat tijd in beslag en dat gebeurt absoluut niet alleen, heeft ook te maken met je omgeving en de situatie...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:50

Kwanyin schreef:
Maar bello, heb jij ooit zo diep gezeten dat je zelfmoordgedachten had en hebben je ouders dat opgepikt en daarover gepraat? Hoe kan je dan weten dat je ouders zouden kunnen doorprikken dat dat "niet goed voelen" zo ver gaat dat je aan zelfmoord denkt? Dat kinderen zich niet goed voelen, dat kunnen veel ouders wel eens zien, maar dat het zo ver gaat dat ze aan zelfmoord denken en dat het de schuld van de ouders is, omdat ze maar aan de bel hadden moeten trekken?

ik zeg nergens dat het de schuld van de ouders is. ik zeg alleen dat er dan geen goede band is tussen ouder en kind

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:52

bello2005 schreef:
je staat er nog versteld van hoeveel kinderen zelfmoord plegen omdat ze zo diep zitten in het gepest worden. maar ik vind als ouder zijnde dat je dat moet zien. zo niet ben je in mijn ogen een slechte ouder

Hier zeg je wel degelijk dat je een slechte ouder bent als je de signalen van je kind niet hebt gezien.

edit: waarop jij zegt dat jouw moeder je zo goed kende dat ze heus wel zag als er iets mis was. Waarop ik jou gewoon vraag of het bij jou ooit zo mis zat, dat je aan zelfmoord dacht, en dat ze zelfs dat van je gezicht kon aflezen. En zo nee, hoe jij dan kan weten dat andere ouders dat wel moeten kunnen zien aan hun kinderen, dat het niet goed in hun vel voelen zelfs tot zelfmoordgedachten aan toe is :) .
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 10-08-13 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:53

bello2005 schreef:
Kwanyin schreef:

ik zeg nergens dat het de schuld van de ouders is. ik zeg alleen dat er dan geen goede band is tussen ouder en kind

Boude uitspraak...

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:53

Ik ben jaren lang worden gepest en ik heb werkelijk alles met mijn ouders eraan gedaan om het te stoppen. Mijn ouders stonden maar vaak genoeg tijdens de pauzes de pesters op te wachten in de grote aula terwijl ik huilend naar huis gefietst was. Mijn mentor toen der tijd kwam zelfs met het antwoord dat ik het me misschien wel niet deed verbeelden en dat het misschien niet over mij ging. :\ Bij mij zijn er een hele hoop spullen gestolen zoals 2 fietsen, jassen, vesten, portomonee, geld etc. Het pesten heb je niet zelf in de hand. De pesters vinden het alleen maar leuk als je tegen hun in gaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:55

Ik zou eerder willen beweren dat er een hele liefdevolle band is (in ieder geval van het kind uit) als het kind zijn of haar ouders wil sparen voor zijn of haar wanhoop... Juist uit liefde wil je jouw ellende niet delen met degenen die naast je staan.

_Tirzaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:56

Ibbel schreef:
Ik zou eerder willen beweren dat er een hele liefdevolle band is (in ieder geval van het kind uit) als het kind zijn of haar ouders wil sparen voor zijn of haar wanhoop... Juist uit liefde wil je jouw ellende niet delen met degenen die naast je staan.

Precies dit! Ibbel jou uitspraken vertalen af en toe exact mijn situatie :)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:57

Ibbel schreef:

ik vind dit kloppen,
ik weet dat toen ik gepest werd, dat mijn ouders het echt erg vonden, vooral als ik huilend thuis kwam of mijn moeder opbelde. natuurlijk op den duur beginnen ze het irritant te vinden..... en daardoor heb ik niet alles verteld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:57

Ik denk dat je gepest moet zijn om de beweegredenen van een gepeste goed te kunnen begrijpen :). Ik snap het soms niet helemaal, namelijk.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:59

bello2005 schreef:
RoosG schreef:

wat heeft mijn leeftijd met mijn uitspraken te maken ? en niet te vergeten ervaringen

Nou, omdat ik bij sommige van jouw posts het idee heb dat je bij wijze van spreken 45 bent, maar bij sommigen een jaar of 25. Dus ik ben benieuwd wat het dan ongeveer is... Gewoon omdat ik dan je woorden anders kan interpreteren zeg maar.

Met ervaring heeft het niets te maken, ik vind het onzin om te zeggen dat als iemand jong is , die ook geen levenservaring heeft.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:00

Ik ben het ook absoluut niet eens met die uitspraak.
Ik ben ook gepest op de basisschool en ik was veel te onzeker en timide om daar mee om te kunnen gaan. Maar daarnaast wilde ik mijn ouders ook absoluut niet kwetsen of ongerust maken dus heb ik altijd mooi weer gespeeld.