Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anonymous86

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:02

leuk dat mensen dat doen, maar ik krijg niet eens een bijstandsuitkering, ik ben 19 en intussen al een half jaar werkeloos. school zit er niet in omdat ik geen idee heb wat ik zou willen en zomaar een opleiding doen omdat het kan is niks voor mij dan stop ik er zo weer mee. ik moet dus met zon 60 euro PER MAAND leven. en ik woon ook nog is op mezelf. volgens de regering krijg ik geen bijstand omdat ik te jong ben-.-

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:22

Rianne1994 schreef:
leuk dat mensen dat doen, maar ik krijg niet eens een bijstandsuitkering, ik ben 19 en intussen al een half jaar werkeloos. school zit er niet in omdat ik geen idee heb wat ik zou willen en zomaar een opleiding doen omdat het kan is niks voor mij dan stop ik er zo weer mee. ik moet dus met zon 60 euro PER MAAND leven. en ik woon ook nog is op mezelf. volgens de regering krijg ik geen bijstand omdat ik te jong ben-.-

Raar verhaal, in principe zou een jongere onder de 21 het minimum krijgen, iets van 220,- (thuiswonend)
En zou er bijzondere bijstand mogelijk zijn als aanvulling in de woonkosten tot de 21e

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:25

Rianne1994 schreef:

Dat niet weten wat je wil doen is echt een luxeprobleem, maar zelfs luxeproblemen zijn nog steeds echte problemen. Je zult dit toch echt bij jezelf moeten uitzoeken wat je nou echt wil. Wat mij heel erg geholpen heeft is het boek "het dertigersdilemma" te lezen en mijn gedachten voor mezelf te verwoorden. Meestal weet je het al wel onbewust, maar wil je het niet bewust toegeven.

En ga studeren, je hebt nog steeds 3 weken voor het nieuwe jaar begint. :P De meeste bedrijven kan het niet zo zeer schelen welk diploma je haalt, als je er maar 1 hebt gehaald.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:28

Bedankt voor het boektip! Ik zit nu middenin die dilemma's :')
Knoop doorgehakt om een huis te kopen ipv huren, maar dat is slechts 1 opgelost vraagstuk! Zit met zoveel nog in mijn hoofd... :)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:38

Bezinegeld vind ik echt zo zonde van me centen!! Brommer niet dat kost niet zoveel 4 euro volle tank rijd ik bijna een week mee want fiets ook veel. Maar als ik keertje de auto pak pfffff niet leuk om dan te tanken!!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:40

Benzinegeld is zeker zonde, maarja als ik ergens verder heen moet, wat niet te fietsen is en je kijkt of het met ov goedkoper is.. Zelfs met 40% korting is het duurder dan benzine, echt belachelijk :=

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:47

heidiLOVER schreef:
Benzinegeld is zeker zonde, maarja als ik ergens verder heen moet, wat niet te fietsen is en je kijkt of het met ov goedkoper is.. Zelfs met 40% korting is het duurder dan benzine, echt belachelijk :=

Inderdaad, zelfs met de huidige benzineprijzen is het goedkoper om met de auto te gaan dan met het ov. Echt belachelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:51

Ik doe met mijn treinabo zoveel mogelijk, dat wordt betaald door mijn werkgever. Jammer dat ik er meestal sneller ben met de auto... (woonwerk scheelt nu in de vakantie maar even 45min in reistijd!)

Dinsdag mag ik mijn nieuwe auto ophalen, de vorige eigenaar heeft de tank nog halfvol gelaten. Alleen zit die van mijn wagen ook nog aardig gevuld en heb geen zin om dat cadeau te doen aan de opkoper. Beide auto's rijden op diesel. Wat zouden jullie doen? De boel proberen overtappen of gewoon laten voor wat het is en die halfvolle tank bekijken als betaald wanneer ze er om komen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:53

Overtappen is niet zo moeilijk :) even aanzuigen met een slang en dan kun je het opvangen in een jerrycan. Maar ik zou er wel genoeg inlaten zodat de auto het erf af kan haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:14

Daar heeft hij geen benzine voor nodig, de parking waar hij op staat helt af naar de straat :)) Alleen raakt hij erna geen 5m verder meer, dus toch maar beetje in laten inderdaad.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:34

Hmm, benzine zou ik er sowieso niet in doen...

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:35

Het scheelt dat mijn vader een lease auto van de zaak heeft en de bezine buiten het werk om niet hoeft te betalen dus als ik ergens verder heen moet vraag ik mijn vader.
Ik kan zoiezo geen lange afstanden rijden, geen concentratie vermogen...

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:10

Ik lees ook even mee, wil ook besparen maar weet even niet meer waarop.

Knap dat mensen van 35 per week kunnen leven. Komen wij aan met 80
per week. Schoonzusje vertelde laatst dat zij zelfs 135 per week uit geven!!!
Daar moet dan ook alles merk en biologisch zijn, haha...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:24

dejong_wever schreef:

Vanwaar de haha...

Ik vind het hartstikke normaal om alles biologisch te willen hebben, maar goed.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:55

Interessant! Wij hebben het ruim qua financiën, desondanks ga ik ook proberen met 50 p.w. rond te komen. Ik snap de verontwaardiging van sommigen die daadwerkelijk momenteel erg krap zitten. Anderzijds wat is er mis mee om vanuit principiële overtuigingen bepaalde keuzes te maken? Bewustwording, minder materialistisch, minder bijna gehersenspoeld consumeren? Gewoon meer tevreden (met jezelf) wellicht? Nu ja, we gaan het proberen en tips lezen is altijd prettig, toch?

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:06

Ik ga dit ook even lezen.
Ben studente, wel met een bijbaantje maar toch heb ik niet veel geld.
En ik wil graag meer sparen.
Dus ik hoop dat ik hier besparende tips tegen kom:)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:16

Ik leef al een hele tijd van ongeveer dertig euro per week aan boodschappen. Op zich kan ik wel meer uitgeven, maar heel erg ruim zit ik niet in mijn geld en ik spaar liever voor onvoorziene omstandigheden. Door een heel aantal van die omstandigheden is de spaarpot nu aardig leeg en de komende weken krijg ik ook maar 20 euro van mezelf (alleen eten/toiletspullen etc, geen benzine of voer voor mijn paard, die reken ik onder vaste lasten). Op zich gaat dat best! Vandaag groente, fruit, kaas en eieren op de markt gehaald voor ruim een week, en ik was vijftien euro kwijt. Dat lukt me uiteraard niet elke week, maar wel vaak. Lukt het een keer niet, eet k wat vaker bij mijn moeder :D. Ik heb drie rekeningen, een waar mijn salaris op binnenkomt en waar de vaste lasten af gaan, een waar ik mijn boodschappen van pin en een spaarrekening. Aan het begin van de maand gaat al het geld dat ik niet aan vaste lasten uitgeef op de spaarrekening. Aan het begin van de week gaat mijn boodschappengeld naar de boodschappenrekening. Als ik iets wil kopen, moet ik eerst geld van mijn spaarrekening halen en daardoor ha ik veel bewuster met mijn geld om. In theorie in ieder geval, de praktijk wil niet altijd :D.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:19

Geryon schreef:
dejong_wever schreef:

Vanwaar de haha...

Ik vind het hartstikke normaal om alles biologisch te willen hebben, maar goed.

Omdat je er het geld blijkbaar voor hebt. Als je het geld niet hebt is het absoluut niet logisch. Uberhaupt is het rot dat een beter dierenleven zoveel duurder moet zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:01

Dat is niet rot, dat is volkomen logisch als je ziet wat voor inspanningen je dan extra moet doen ervoor.

Het is eerder rot dat we met zijn allen goedkoop vlees willen en er dan maar niet aan denken dat daar voor afgezien wordt, in principe heeft niemand dagelijks 1 a 2 porties vlees nodig...

Niettemin, ik ben ook niet heilig hoor, het ligt in de schappen en het is betaalbaar dus koop ik het...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:41

Wat is eigenlijk het nut van op bijstandsniveau leven als je meer hebt?
Heb je een gigantisch spaardoel?

Vind het eerlijk gezegd nogal vreemd.

Als je het geld hebt zou ik als ik jou was je meer richten op ecologisch en biologisch.
Goed voor het milieu, recycling, goed voor dieren (proefvrij en beter leven) en beter voor je gezondheid.
Geen/minder plastic (!!) enzovoort..
Zet wat mij betreft meer zoden aan de dijk... dan plofkippen financieren, gifstoffen verzamelen en het millieu zwaar belasten.

Ik heb ook zeer weinig.
Maar mijn streven is bovenstaande voor zo min mogelijk..
Hoop dat dat gaat lukken! (want mijn budget is niet toereikend voor alles ongegeneerd bio bunkeren)
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 11-08-13 01:45, in het totaal 4 keer bewerkt

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:43

Naamloos1 schreef:
Olympia schreef:
Mootje schreef:
Die tip van boodschappengeld 1x permaand pinnen is een goeie (en dan je pinpassen thuis laten).
Dat zou voor mij een hoop schelen denk ik :')
Leven op bijstandsnorm kan en wil ik niet proberen. Mijn vaste lasten zijn al een stuk hoger dan dat!

En ik doe het maand geld in 4x verdelen, zodat ik ook 4 aparte envelopjes heb met geld.. Het is anders erg aantrekkelijk om de ene week meer uit te geven dan de andere week :)

Hier zat ik ook over te denken om te doen, maar niet elke maand heeft 4 weken.. Dus ergens kom je dan toch in de knoop?
Ik denk dat ik gewoon 175 p.m. pin, en dit gewoon proberen eerlijk te verdelen over de maand. Als het op is is het op..

Ik krijg om de 4 weken salaris. Dus vandaar dat ik de 4 weken aanhoud :)

Pinnen doe ik dus 1x per maand en de rest blijft op de rekening staan...anders geef je veelakkelijker en sneller geld uot is mijn ervaring

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 07:07

heidiLOVER schreef:

Nou, de trein met 40% korting is het probleem niet. Voor mij is zelfs korte afstanden (15 minuten met de trein) nét iets voordeliger dan benzine. Maar naast de trein komt er vaak nog een ander vervoermiddel (bus, tram of metro), waardoor je opnieuw een opstarttarief moet betalen. De OV-chipkaart had daar juist verandering in moeten brengen, maar dat werkt alleen als je binnen zo'n 30 minuten overstapt op eenzelfde vervoermiddel. Als ik bus-trein-bus moet hebben ben ik dus veel duurder uit dan de auto. Zonde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 07:50

x_spekkie_x schreef:
heidiLOVER schreef:

Nou, de trein met 40% korting is het probleem niet. Voor mij is zelfs korte afstanden (15 minuten met de trein) nét iets voordeliger dan benzine. Maar naast de trein komt er vaak nog een ander vervoermiddel (bus, tram of metro), waardoor je opnieuw een opstarttarief moet betalen. De OV-chipkaart had daar juist verandering in moeten brengen, maar dat werkt alleen als je binnen zo'n 30 minuten overstapt op eenzelfde vervoermiddel. Als ik bus-trein-bus moet hebben ben ik dus veel duurder uit dan de auto. Zonde!

Zelfs de strippenkaart was er beter geschikt voor dan de ov chipkaart. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 08:35

Wanneer ik met de trein en de metro naar het werk zou moeten en dat zelf zou moeten betalen, dan kost me dat enkele rit €7. Dus €14/dag x 20 werkdagen (5 dagen/week) = €280/maand aan OV. Dat is dan zonder kortingen voor abo gerekend, maar die ken ik niet vanbuiten. Goed dat mijn werkgever dat betaald want met de auto heb ik lang zoveel kosten niet aan benzine per maand om te gaan werken. Is gewoon jammer dat ik met OV zoveel langer onderweg ben in de vakantie dan met de auto... Tijdens de rest van het jaar gaat het even snel/traag, dus dan is OV wel zo handig. Goed boek lezen ipv ergernis ophopen in de file.

Ik koop geen bio, omdat ik voor de prijs van product vaak van het huismerk het dubbel kan aankopen, en dus ook meer kan eten voor minder geld. Jammer voor die dieren natuurlijk maar het zal meer helpen dat ik sowieso weinig vlees eet.
Aankopen per week doe ik ook niet meer. Ik werk onregelmatig en dan heb ik niet steeds de tijd om dingen te gaan invriezen en ontdooien voor ik kan koken. En in de koelkast trekken de meeste dingen het geen week en kleine hoeveelheden zijn vaak ook gewoon duurder. Hier staat vaak pasta op het menu, rijst, puree of iets soortgelijks met saus of brood met beleg. Of een salade die ik de dag erna kan meenemen naar het werk of school.

Ik heb 2 spaarrekeningen: de ene is al geruime tijd leeg (geplunderd in mei en juni door paard in kliniek, medicatie voor opname, DA en dan chemische castratie achteraf) en de andere staat iets op, maar geen groot bedrag. Van die laatste blijf ik ook gewoon af. De eerste wil ik weer terug gaan aanvullen voor mezelf en voor de paarden.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 08:43

Leest mee. Ik woon in het buiten gebied waardoor ik bijna net zoveel moet tanken in de week als ik aan boodschappen uitgeef. Op de fiets is hier geen doen.