Gelovigen: homoseksualiteit een zonde?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:37

annetjee19 schreef:
maar waarom zou dat vooral bij de gelovigen zo zijn. Ik denk vooral dat het bepaalde strenge groepen zijn waardoor deze uitingen worden gedaan, met als gevolg dat mensen die geloven over 1 kam worden geschoren. Ik geloof ook en ik heb helemaal niets tegen homo's , en zo ken ik er zo veeeeel meer die zo denken. Ze zijn niet anders dan hetero's inderdaad.

Er zijn anders ook genoeg anti gelovigen die iets tegen homo's hebben.
Die het leuk vinden om in de stad homo's in elkaar te slaan (poten rammen) en dat zijn juist niet de gelovigen.

Kuggur

Re: Gelovigen: homoseksualiteit een zonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 01:12

"Juist niet de gelovigen"...?
Nee, inderdaad de gelovigen hebben in de loop van de tijd een erg goede reputatie opgebouwd wat betreft geweldloosheid, oh nee , wacht even....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:09

Zoals ik al zei sommige mensen slaan gewoon gigantisch door in het "geloven"
Verder mag iedereen van mij zelf weten wat ie wel of niet geloofd.
Dring je mening alleen niet op en val andere er niet mee lastig en blijf een beetje normaal doen.
Ik denk dat hier gewoon een stukje "respect" naar de medemens bij komt kijken.
En dat dat maakt niets uit of je dan wel of niet gelovig bent.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:17

Kuggur schreef:
Nee, inderdaad de gelovigen hebben in de loop van de tijd een erg goede reputatie opgebouwd wat betreft geweldloosheid, oh nee , wacht even....

De enige die hier tamelijk agressief uit de hoek komt ben jij, en het is nogal duidelijk dat jij niet gelooft. Dus...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:35

Moderatoropmerking:
De discussie over het wel of niet bestaan van een God etc. kan gevoerd worden in het volgende topic: [LZP] Waarom bestaat God wel/niet voor jou?
Dit topic gaat over, zoals de titel al zegt: is homoseksualiteit een zonde?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:48

Blue_Eyes schreef:
Kuggur schreef:

De enige die hier tamelijk agressief uit de hoek komt ben jij, en het is nogal duidelijk dat jij niet gelooft. Dus...?

Vind je dat echt, ik wijs er slechts (ironisch) op dat de volkomene ongegronde opmerking dat "juist niet gelovigen" gewelddadig zijn tegenoverover homofielen nogal onzinnig is, en dat vind jij "agressief uit de hoek komen"?
Grappig.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:58

Ik denk dat geweld niets te maken heeft met wel of niet geloven... maar meer wie ben jij als mens...Hoe zit je karakter in elkaar ...wat heb je meegemaakt...wie/wat maakte "jou eigen ik"
ben je beinvloed door iets?

meer dat soort dingen... :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:00

Inderdaad Annemieke, dat denk ik ook.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 12:09

Nooit verwacht dat dit tot deze discussie zou leiden, haha. Maar vind het wel interessant om te lezen allemaal. Zou het alleen jammer vinden als het uit de hand loopt dus zullen we het gezellig houden dames?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:47

Ik snap Kuggur wel hoor! Veel oorlogen gaan om geloof, dus ik snap in die zin de ironie wel.

Wat ik wel bijzonder vind is het hele niet oordelen over anderen gedeelte in de bijbel, maar dat toch meerdere gelovigen het niet schuwen om homoseksuelen te veroordelen. Puur interesse hoor, geen aanval! Maar ik ben wel benieuwd hoe jullie daar dan over denken!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:53

Urielle schreef:
Ik heb jouw vraag destijds gesteld in de katholieke kerk. Het antwoord was: 'Als twee mensen van elkaar houden, hoe kan dat slecht zijn? God is liefde, God schenkt liefde, en ook dus aan mensen van hetzelfde geslacht.'
Overigens kreeg ik in de moskee een soortgelijk antwoord hoor.

_/-\o_

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:59

Femek2902 schreef:
Kedevr schreef:
De vraag is homoseksualiteit een zonde? Ik wordt daar zo moe van dat daar anno 2013 nog zo moeilijk over gedaan wordt. Als iedereen elkaar gewoon accepteerd zoals hij of zij is (pedofilie uitgesloten) dan wordt het leven een stuk makkelijker.

Eigenlijk vind ik je uitspraak pedofilie uitgesloten heel naar klinken. Ik heb een keer een aflevering van Jong gezien van de eo over een pedofiel en dat was echt aangrijpend. Een pedofiel kan er ook niets aan doen dat hij/zij op kinderen valt, echter hoeft hij/zij daar niets mee te doen. Net zoals dat een homo niet persee seks hoeft te hebben met iemand van hetzelfde geslacht of een hetero met iemand van het andere geslacht.

Hele, héle vreemde uitspraak.

2 mannen/vrouwen houden toch van elkaar, dus is seks net zo normaal als tussen man-vrouw. Meestal (hoop ik dan maar voor anderen ;) ) hoort seks gewoon bij je relatie.
Dus nee, ze hoeven er niks mee te doen, maar dan mogen ze dus ook niet een relatie ed hebben?

Pedofiel staat daar volledig buiten, een kind weet nog helemaal niet hoe of wat met houden van en dus ook seks, en al helemaal niets van relaties. Dus nee, beter doet hij daar idd niks mee.

Heel apart deze uitspraak..

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:07

Sja de officiële richtlijn van de RKK is eigenlijk dat een huwelijk idealiter tussen een man en en vrouw plaats vind omdat het biologisch zo bedoeld is en hieruit kinderen kunnen voortkomen. De kinderen die eventueel voortkomen uit dit huwelijk hoor je dan ook met liefde te ontvangen omdat ze een geschenk van God zijn. Binnen dat kader vindt de kerk dan ook dat anticonceptie niet wenselijk is.

Tegelijk wordt er op theologisch gebied echt niet per se veroordeeld of met het vingertje gewezen. Er wordt inderdaad wel erkend door theologen ook dat mensen allemaal kinderen van God zijn en in die zin ook zijn zoals ze zijn. Als het zo is dat je op hetzelfde geslacht valt, dan is dat zo. Je doet dan nog steeds je best om goed als christen te leven. In dat geval is een trouwe en duurzame relatie met iemand van hetzelfde geslacht misschien 'le meilleur humain possible' (Ricoeur) ( het best menselijk haalbare) en dat is tenslotte wat iedere christen probeert na te streven. (dixit prof Roger Burggraeve tijdens de cursus huwelijks-,gezins- en seksethiek)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:12

MelanieB schreef:
2 mannen/vrouwen houden toch van elkaar, dus is seks net zo normaal als tussen man-vrouw. Meestal (hoop ik dan maar voor anderen ;) ) hoort seks gewoon bij je relatie.
Dus nee, ze hoeven er niks mee te doen, maar dan mogen ze dus ook niet een relatie ed hebben?

Pedofiel staat daar volledig buiten, een kind weet nog helemaal niet hoe of wat met houden van en dus ook seks, en al helemaal niets van relaties. Dus nee, beter doet hij daar idd niks mee.

bij pedofilie zit het grote gevaar hem inderdaad in het feit dat het kind niet volledig 'wilsbekwaam' is om toe te zeggen. Een gezonde relatie is gebaseerd op een volmondige goedkeuring van beide partijen. om dat de kunnen doen moeten beiden volledige kennis hebben over hetgeen waartoe men toestemming geeft. Bovendien geschiedt een relatie ook in volledig respect (lichamelijk en geestelijk) voor de andere en diens autonomie. Bij verkrachting of pedofilie bv. denk ik dat je moeilijk kunt stellen (hoewel sommige pedofielen dit wel degelijk als argument proberen te gebruiken) dat er een gelijkwaardige verhouding en volmondige instemming met voorkennis van de situatie is?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:20

Ik heb niet alles gelezen, maar voor zover, sluit ik me aan als moslima bij Verootje, Tieneke en Blue Eyes.

Het is nooit aan ons als mens om over anderen te oordelen. Wel weet ik dat het niet is toegestaan. Ik heb wel homoseksuele vrienden, en zie hen als volwaardige mensen. Iedereen zondigt en iedereen zal zich persoonlijk tegenover Allah moeten verantwoorden. Ik zal buitenhuwelijkse seks en homoseksuele seks nooit aanmoedigen en gay prides en dergelijke zal ik dus zeker vermijden.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:24

Daphna schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar voor zover, sluit ik me aan als moslima bij Verootje, Tieneke en Blue Eyes.

Het is nooit aan ons als mens om over anderen te oordelen. Wel weet ik dat het niet is toegestaan. Ik heb wel homoseksuele vrienden, en zie hen als volwaardige mensen. Iedereen zondigt en iedereen zal zich persoonlijk tegenover Allah moeten verantwoorden. Ik zal buitenhuwelijkse seks en homoseksuele seks nooit aanmoedigen en gay prides en dergelijke zal ik dus zeker vermijden.

Niet om l*llig te doen, maar dit is niet toegestaan volgens een interpretatie van een boek :+
Wettelijk is het gewoon toegestaan gelukkig! :)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:17

Ik begrijp je niet? De vraag is toch wat het geloof erover zegt?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:27

Daphna schreef:

Vanuit het geloof is het niet verboden toch ;) Het is ieders interpretatie van wat er staat.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:34

Marjoow schreef:
Daphna schreef:

Vanuit het geloof is het niet verboden toch ;) Het is ieders interpretatie van wat er staat.

Dat bedoel ik ja!
De vraag is misschien over wat geloof erover zegt.
Ik denk dat de vraag ook niet te beantwoorden is, gezien ieders interpretatie van de bijbel weer anders is. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:37

Ik heb geen idee wat de Koran hierover letterlijk zegt. Dus kan erin staat, maar ook niet :+

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:15

MelanieB schreef:
Femek2902 schreef:

Eigenlijk vind ik je uitspraak pedofilie uitgesloten heel naar klinken. Ik heb een keer een aflevering van Jong gezien van de eo over een pedofiel en dat was echt aangrijpend. Een pedofiel kan er ook niets aan doen dat hij/zij op kinderen valt, echter hoeft hij/zij daar niets mee te doen. Net zoals dat een homo niet persee seks hoeft te hebben met iemand van hetzelfde geslacht of een hetero met iemand van het andere geslacht.

Hele, héle vreemde uitspraak.

Wat ik bedoel, is dat een pedofiel er ook niets aan kan doen dat hij pedofiel is, net als dat een homo er niets aan kan doen dat hij homo is, en netzoals dat een hetero er niets aan kan doen dat hij hetero is. En dat een pedofiel pas slecht is als hij daadwerkelijk seks (oid) gaat hebben met kinderen. Hier houdt de vergelijking dus op. Want een pedofiel kan inderdaad nooit een normale relatie aangaan met iemand op wie hij valt. Homos en heteros kunnen dat wel. Ik hoop dat je nu beter snapt wat ik bedoel.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:20

Sok schreef:
Ik snap Kuggur wel hoor! Veel oorlogen gaan om geloof, dus ik snap in die zin de ironie wel.

Wat ik wel bijzonder vind is het hele niet oordelen over anderen gedeelte in de bijbel, maar dat toch meerdere gelovigen het niet schuwen om homoseksuelen te veroordelen. Puur interesse hoor, geen aanval! Maar ik ben wel benieuwd hoe jullie daar dan over denken!

Niet alle gelovigen onderzoeken de bijbel goed, en passen ook daadwerkelijk toe wat er staat. Veel van deze mensen vinden homos gewoon vies en gebruiken de bijbel om dat goed te praten, terwijl dat niet kan omdat er nergens letterlijk in de bijbel staat dat je homos moet schuwen.
Net als niet gelovigen zijn gelovigen ook niet perfect en er zijn er veel die gewoon maar wat praten en nergens over nadenken. En dit vind ik heel erg, ze zorgen ervoor dat niet gelovigen, gelovigen als uitschot gaan zien en missen een groot deel van de boodschap van de bijbel.

Maar inderdaad heel veel daden van christenen zijn absoluut niet goed te praten!!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:46

Femek2902 schreef:
Sok schreef:

Niet alle gelovigen onderzoeken de bijbel goed, en passen ook daadwerkelijk toe wat er staat. Veel van deze mensen vinden homos gewoon vies en gebruiken de bijbel om dat goed te praten, terwijl dat niet kan omdat er nergens letterlijk in de bijbel staat dat je homos moet schuwen.
Net als niet gelovigen zijn gelovigen ook niet perfect en er zijn er veel die gewoon maar wat praten en nergens over nadenken. En dit vind ik heel erg, ze zorgen ervoor dat niet gelovigen, gelovigen als uitschot gaan zien en missen een groot deel van de boodschap van de bijbel.

Maar inderdaad heel veel daden van christenen zijn absoluut niet goed te praten!!

En al onderzoek je de bijbel van boven tot onder, van achter naar voor, dan nog is de bijbel op ZO veel verschillende manieren te interpreteren dat het bijna eng is.. Iedereen kan er z'n eigen draai aan geven, daar zijn verschillende oorlogen om geweest.. := Boven alles, gelovig of niet, blijven we toch met z'n allen mensen en waar mensen zijn, worden fouten gemaakt. Natuurlijk zijn er rotte appels bij, maar over het algemeen vind ik het geloof (in wat dan ook), maar een eng iets. Het is op zoveel manieren te interpreteren en iedereen vindt van zijn manier dat dat de juiste is..

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:58

Ben het helemaal met je eens, alleen vind ik geloof niet een eng iets. Want even voor mijzelf: Of God nu wel of niet bestaat, mijn geloof dat Hij wel bestaat zorgt ervoor dat ik sterker in mijn leven sta en meer wil betekenen voor anderen en dat ik niet bang hoef te zijn voor dingen die mij overkomen want God is bij mij. Maar dit betekend niet dat ik nu altijd sterk in mijn schoenen sta of dat ik veel beteken voor anderen of dat ik nooit bang ben, maar dat ik hierop kan terugvallen geeft mij rust in mijn leven.

Dit klinkt heel overdreven, zeker als je bedenkt dat ik nog maar 17 ben, maar ik denk veel na over het leven en over God en ik ben gelovig opgegroeid, maar ik wil er nu ook zelf voor kiezen, door wat ik denk, voel en mee heb gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 17:51

Lepeltje schreef:
Dan ben ik blij dat er weinig echte christenen zijn. Mijn buurman had me dan allang mijn hoofd afgehakt omdat ik op zondag naar de supermarkt ga.

Of hij had geen christen geweest omdat ie niet zijn eigen regels kon maken.