Wat zouden jullie doen? Toe-eigenen gemeentegrond.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Re: Wat zouden jullie doen? Toe-eigenen gemeentegrond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:42

Hier in het dorp is wel een opruimplicht, wij hebben het geluk dat we een gemeentetuintje hebben en dat er eerst nog een stoepje tussen zit, maar zeg ook eerlijk, je kan gewoon rekening met elkaar houden toch? Ik zou het ook niet fijn vinden om telkens in de hondenpoep te staan...

Gemeentetuin of niet, je houdt gewoon rekening met elkaar..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:42

Ik sta er juist van versteld dat zoveel mensen 't kennelijk opruimen. Maar dat zal ook heel afhankelijk zijn van waar je woont.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:46

Ik geef buurvrouw groot gelijk. Hondenpoep is smerig. Kan het zelf ook vaak genoeg opruimen, onze honden, óndanks dat ze op de boerderij loslopen, doen het nog wel eens op 'onhandige' plekken. Stel het ook op prijs wanneer mensen die hun hond langs ons erf uitlaten (bermen zijn van de gemeente) dat ook doen.
En gelukkig zijn de meeste mensen hier in de buurt goed bewust van het feit dat honden NIET in weilanden moeten komen ivm mogelijke besmetting met Neospora. Mochten we dat wél merken, dan komen er ook wel bordjes of goede gesprekken wanneer we zien wie het zijn

En al die redenen die erbij worden gehaald om maar niet te hoeven op te ruimen of waarom dat stukje gras écht als hondenuitlaatplaats moet worden gebruikt, vind ik laffe smoesjes. Hebben van een hond brengt bepaalde verantwoordelijkheden met zich mee. Wil je dat niet? Dan moet je maar eens hard gaan nadenken of het hebben van een hond wel zo'n goede keuze is...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:51

briitje schreef:
russel schreef:
Je hebt van die zakjes, of neem een boterhammen zakje, knoopje erin en in je eigen kliko...is dat nu echt zo moeilijk? In de steden is dit normaal, neemt niet weg dat dat ook door velen gewoon niet wordt gedaan omdat ze er gewoon geen zin in hebben....

Ik snap dat je niet heel de weg dat je met je hond loopt, met een drol in je hand gaat lopen, als er nergens de mogelijkheid is om het op te ruimen.

Alsof heel bokt, die beweert dat ze het opruimen wel doen. En dat zij het niet opruimt, is toch haar goed recht? Of jullie dat nou asociaal vinden of niet. Dat is denk ik ook helemaal niet aan de orde.

Ze vraagt of het geoorloofd is dat de buurvrouw zomaar zulke bordjes op hangt.

Geoorloofd of niet, het is een reactie op alle schijtende honden. Ligt er geen honden stront dan hoeft de betreffende dame ook geen bordjes op te hangen......Kwestie van gevolg

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:11

Ze kan ook zoals eerder gezegd, even naar de desbetreffende mensen toe gaan en de situatie uitleggen. Denk dat er dan meer begrip is, dan zomaar zulke bordjes op te hangen. Zoals verboden voor honden. Dit recht heb ze namelijk niet. Zij bepaald niet of dat verboden is of niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:16

briitje schreef:
Ze kan ook zoals eerder gezegd, even naar de desbetreffende mensen toe gaan en de situatie uitleggen. Denk dat er dan meer begrip is, dan zomaar zulke bordjes op te hangen. Zoals verboden voor honden. Dit recht heb ze namelijk niet. Zij bepaald niet of dat verboden is of niet.

Dus dan moet ze iedere keer het huis uit rennen of net maar weten waar die mensen wonen of waar de honden bij horen? :?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:18

Moeilijk ...

Vind toch ook dat iemand niet zomaar zich een stuk gemeentegrond kan toe-eigenen voor eigen gebruik, losstaand van het feit of het smerig is of daar honden op schijten of een auto op staat die mogelijk olie lekt, mensen die afval laten slingeren of wat dan ook ...

Wil je je kinderen of huisdieren vrijwaren van gevaren van buitenaf, laat ze dan lekker in je eigen veilige tuin spelen, dat is ook nog een optie :j

Hier lopen de honden op eigen terrein, maar buiten in de bermen van ons doodlopende weggetje is het ook vergeven van de hondenstront :(
Mensen komen hier uit nabij gelegen dorpen gewoon met de auto heen om hier hun honden uit te laten en opruimen is er niet bij :(

Kan hier ook niet met goed fatsoen in de berm lopen, maar ja, 't is openbare weg, dus je kunt er niets van zeggen :n
Bordjes ophangen of neerzetten zou ik ook niet doen.
Wel bij de buurman in de koeienwei, daar hangen ze aan de hekken en ondanks dat, gooien de mensen nog balletjes de sloot over voor de honden _-:(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:22

Wat mijn verbaasd is dat "iedereen'' roept dat Nederland vol (overbodige) regels is.
Dat veel dingen logisch is en dat niet overal borden hoeven te staan.

Hier blijkt (helaas) ook weer dat regels/borden en duidelijke (wettelijke) verplichtingen gewoon nodig zijn.
Want als het niet (wettelijk) verplicht is... dan doe je het toch gewoon niet.
Of het nu netjes/fatsoenlijk is of niet. Nee hoor, ik hoef het niet... kan er geen bekeuring voor krijgen.. dus doe ik het ook niet.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:24

Cayenne schreef:
briitje schreef:

Dus dan moet ze iedere keer het huis uit rennen of net maar weten waar die mensen wonen of waar de honden bij horen? :?

Zou al een stuk netter over komen. En als je er een paar hebt gehad, zal het heus wel door verteld worden. Op die manier is er toch ook meer begrip? Dan klakloos bordjes in de bomen (of waar dan ook) slaan en mensen dingen verbieden waar je het recht niet van hebt. Zo zou ik er juist maling aan hebben, terwijl als iemand mij de situatie uitlegt, ik denk 'okey.. het kan vervelend zijn'.. En daarnaast als je in een dorp woont, weet je vaak wel wie er honden heeft of niet hoor ;). Meestal kent iedereen elkaar (correct me if i'm wrong).

Ik zou lekker naar de gemeente gaan en kijken wat er mogelijk is voor een oplossing.

bv poep-vuilnisbakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:32

briitje schreef:
russel schreef:
Je hebt van die zakjes, of neem een boterhammen zakje, knoopje erin en in je eigen kliko...is dat nu echt zo moeilijk? In de steden is dit normaal, neemt niet weg dat dat ook door velen gewoon niet wordt gedaan omdat ze er gewoon geen zin in hebben....

Ik snap dat je niet heel de weg dat je met je hond loopt, met een drol in je hand gaat lopen, als er nergens de mogelijkheid is om het op te ruimen.

Alsof heel bokt, die beweert dat ze het opruimen wel doen. En dat zij het niet opruimt, is toch haar goed recht? Of jullie dat nou asociaal vinden of niet. Dat is denk ik ook helemaal niet aan de orde.

Ze vraagt of het geoorloofd is dat de buurvrouw zomaar zulke bordjes op hangt.

Vind je het haar goed recht dat ze niet op ruimt? Met welk goed recht dan? Dus niet op ruimen is niet asociaal, een goed recht als jouw hond bevuilt en anderen daar last van hebben. Het wel aso om bordjes op te hangen om hond dar stukje niet te laten scheiten en niet haar goed recht om te verzoeken dat zij niet in de stank en derrie zitten van een ander.

het is al triest dat ze bordjes op moet hangen en dat men te beroerd is om met een zakje met drol van eigen hond te lopen....

Fatsoensnormen zijn dus erg vaag geworden...

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:36

Waar zie jij staan dat ik het asociaal vind? Geen woorden in me mond leggen. Het mag ook wel op een andere toon.

Het is geen opruimplicht. Dus ze is NIKS verplicht. Dat het wel zo netjes is, is weer wat anders ;) En idd de buurvrouw heb niet zomaar het recht om te zeggen verboden voor honden.. Zij maakt de regels toch niet? Denk dat dit aan de gemeente is.. Nogmaals als ze de mensen die ze vast en zeker vaker ziet met honden even aanspreekt, bereikt ze denk ik een stuk meer.

Daarnaast zijn er als ik goed begreep 5 stukjes waar de honden op uitgelaten kunnen worden.
1 van deze groenstroken is vlak voor een huis. Hebben de andere 4 stukken geen aanliggende woningen dan? Zoja dan hebben deze mensen er toch ook last van (of zouden moeten hebben)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:49

Sociaal is gewenst en geaccepteerd gedrag naar medemens toe om in een sociale eenheid te kunnen samen leven.

Aangezien er veel mensen zijn die daar geen boodschap aan hebben zijn er sancties ingesteld, waardoor dingen verplicht worden gesteld en er met boetes op kan worden gehandhaafd. Een gevolg van Asociaal handelen, want men weet het wel, maar doet het niet, want wie zegt mij dat ik dat moet doen? Wie ben jij- gedachte......

Dus een kwestie van fatsoensnormen overtreden...maw wachten tot een wetsdienaar hun snapt en zo niet dan toch lekker gewoon doen.....daardoor zijn sommige boetes ook zo hoog, alleen door diep in de buidel tasten dwing je mensen zich fatsoenlijk, sociaal te gedragen, dus feitelijk fatsoenlijk gedrag af te dwingen.

Ga je stellen dat ze niet Verplicht is, dus haar goed recht, welk recht?? Om niet sociaal geaccepteerd zich te gaan gedragen, dus Asociaal?

Dat is wat ik schrijf en dat is goed lezen..

Maar men is tegenwoordig zo op zich zelf gericht dat ze zich niet eens bewust zijn welk gedrag ze ten toon spreiden....en alles zien in ik mag en doe dus, want waar staat dat het niet mag?? Nergens toch? Dus ik mag!!

Kennelijk moeten er regels zijn in zo een klein dorp waar iedereen elkaar kent, vader Staat moet er regels gaan maken om er voor te zorgen dat men zich gedraagt?

Bijzonder....

Groenstroken zijn niet aangelegd om de honden hun behoefte er te laten doen...

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:56

Maar als er nergens anders de ruimte is om honden uit te laten, waar moet je het dan doen? Dan is het toch aan de gemeente hier wat aan te doen? Dus is het niet raar, dat er op de groenstroken de honden worden uitgelaten. Ik verneem dat er niks anders is als circa 15 honden worden uitgelaten op deze groenstroken.

Maar blijkbaar is het niet asociaal als jij beweert, want de hele buurt doet het, waarbij maar 1 bewoner van klaagt. Als het daadwerkelijk zo asociaal is en er meer mensen last van hebben, zal dit toch wel naar voren komen, lijkt mij? En tussen moeten en fatsoensnormen zit nog steeds een verschil, waar blijkbaar in dat dorp de meningen over verschillen..

Ze kunnen tenslotte allebei water bij de wijn doen.
Maar TS blijft net zo hard op dr strepen staan, dus er zal weinig verandering in komen op korte termijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:04

Overal uitlaten, zoals ik al zei, maar gewoon di drol oppakken en als een banketstaaf met je plastic zakje doorlopen tot je een kliko tegen komt of tot huis...

En omdat de hel buurt het duurt is het normaal, gaan we lekker allemaal de plomp in springen...mensen mensen....ik snap het niet meer hoor...

Blij dat ik niet aan zo een groenstrook woon...

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:09

briitje schreef:
Maar als er nergens anders de ruimte is om honden uit te laten, waar moet je het dan doen? Dan is het toch aan de gemeente hier wat aan te doen? Dus is het niet raar, dat er op de groenstroken de honden worden uitgelaten. Ik verneem dat er niks anders is als circa 15 honden worden uitgelaten op deze groenstroken.

Maar blijkbaar is het niet asociaal als jij beweert, want de hele buurt doet het, waarbij maar 1 bewoner van klaagt. Als het daadwerkelijk zo asociaal is en er meer mensen last van hebben, zal dit toch wel naar voren komen, lijkt mij? En tussen moeten en fatsoensnormen zit nog steeds een verschil, waar blijkbaar in dat dorp de meningen over verschillen..

Ze kunnen tenslotte allebei water bij de wijn doen.
Maar TS blijft net zo hard op dr strepen staan, dus er zal weinig verandering in komen op korte termijn.

Er is wel ruimte om de honden uit te laten.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:10

Ok dat was me niet duidelijk. Dan zouden de bewoners ook daar heen kunnen gaan. Hoeft de eigenaar de drollen niet op te ruimen en de buren geen last van drollen.. Iedereen blij toch?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:11

Vertel TS dat ook even.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:12

TS heeft het topic allang verlaten geloof ik -_-

Ben ik blij dat ik vlakbij t bos woon :)
Laatst bijgewerkt door briitje op 07-08-13 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:14

Ik vind het niet meer dan normaal dat hondeneigenaren de poep van hun hond opruimen! Net zoals eerder gezegd is zouden die ook niet blij zijn als de hond binnennhun hek zou gaan zitten poepen, neem aan dat ze het dan wel opruimen! Ik woon in de stad en hier lopen de meesten met een zakje voor de poep van hun hond, er is wel een uitlaatveldje maar daar loop je voor je verdriet nog niet. Het heeft te maken met normen en waarden, je mag dus gewoon een ander tot overlast zijn! Dat zij bordjes ophangen is denk ik een soort wanhoopsdaad want ik zou ook zeker niet blij zijn met een poepveld voor kijn stoep!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:20

Ik heb ALTIJD een zakje mee met wandelen voor het geval dat..
Mijn hond kakt gelukkig altijd op plekken waar niemand er last van heeft maar MOCHT het een keer per ongeluk gebeuren dat ze bij iemand voor de deur kakt, dan ruim ik het op. Ik zou me zelfs doodschamen om het te laten liggen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:20

Kitty1985 schreef:
vuurneon schreef:
O nee? Er is op bepaalde plekken wel degelijk opruimplicht ;)

Mocht de gemeente dit zien als daadwerkelijk kleine speelweide, dan moet ook daar worden opgeruimd.

Dan hoor ik graag op welke gemeentegrond in dit dorp ik verplicht ben om het op te ruimen.

Dat is een kwestie van FATSOEN.
En dat geldt voor ALLE hondeneigenaren.

Misschien zou het helpen als die mevrouw via de gemeente een hondenprullenbak aanvraagt of er zelf 1 ophangt met een schepje er bij. Dan kun je elkaar helpen...

Wij hadden ook een veldje voor huis en gingen er als kinderen graag voetballen, of met mooi weer in het gras liggen of spelen. Tegenwoordig is dat veldje ook vies en het gras stuk en dat is echt niet leuk. Mijn dochter van 3 zou ik er nu niet meer willen hebben rondlopen of spelen. En kleine kinderen moet je in het zicht houden, die kunnen niet even ergens anders op een speelveldje spelen zonder toezicht. En als moeder doe je ook graag iets terwijl je kinderen aan het spelen zijn.

Als dat veldje van iedereen is moeten die inderen er ook kunnen spelen. Opruimen is het minste wat je als hondeneigenaar kunt doen.

Hier in het buitengebied schoppen we de mest ook aan de kant (dan wel de berm in) als de paarden voor iemand anders zijn huis poepen. Ons eigen terrein houden we ook schoon van mest. Mijn dochter kan over het algemeen prima in de wei spelen zonder over poep te struikelen en een vriendin traint haar hond hier wel eens en die heeft ook geen last van paardenpoep en mocht haar hond iets laten vallen ruimt ze het ook op.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:25

Echt gewoon te goor voor woorden! Zelfs als je geen opruimplicht hebt is het toch gewoon common sense om de stront van je hond op te ruimen?! Ik kan het gezin helemaal begrijpen. Hier last van een buurman die zijn hond in onze tuin laat poepen; 'maar hij is het niet'; nu stinkt dat gewoon verschrikkelijk. Wat asociaal van jullie allemaal....

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:36

Wat een gedoe zeg.

Je kan toch rekening houden met elkaar?

Wij hebben zelf 3 honden en laten de honden alleen uit waar het toegestaan is.
Dit betekent dat onze reuen hun plasjes maar moeten inhouden tot we bij het uitlaatgebied zijn.
(gelukkig is dit voor ons een paar meter)

Het uitlaat en loslaatgebied is tevens een wandelroute. Aangewezen door de gemeente en wij hoeven daar geen poep te ruimen.

Een stuk gras is er afgezet door een buurtbewoner omdat daar kinderen in de zomer volleyballen.
met het verzoek de honden daar niet te laten poepen..

Geen probleem toch? ruimte genoeg verder en iedereen houdt er rekening mee.

Waar ik meer moeite mee heb zijn de mensen die met hun honden door de straat lopen en hun hond overal
tegen aan laten plassen. bah

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:39

russel schreef:
Ga je stellen dat ze niet Verplicht is, dus haar goed recht, welk recht?? Om niet sociaal geaccepteerd zich te gaan gedragen, dus Asociaal? .

Het is inderdaad je goed recht om je (binnen de wet) sociaal onaangepast gedrag te tonen :Y) . Als andere mensen het daar niet mee eens zijn mogen ze dat ook gewoon zeggen maar asociaal zijn mag gewoon hoor :Y) gelukkig ook maar, omdat niet iedereen dezelfde mening heeft over wat sociaal gedrag is....

Ik vind het trouwens wel apart dat zoveel mensen beweren hondenpoep op te ruimen terwijl ik in praktijk bijna nooit mensen met een poepzakje over straat zie gaan :Y)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:40

In hoeverre is Bokt representatief voor jouw straat?