Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:42

Ik geloof niet in God. Er is in mijn beleving niets tussen hemel en aarde. Behalve sterren en alles in het heelal. Waarom? Ik ben er niet mee opgevoed. Heb wel Godsdienstlessen gehad (op een openbare school!) maar mij ook verdiept in de oerknal en de evolutie.

Voor gelovigen en niet gelovigen heb ik interessante film tips: Earth the making of a planet en Curiosity: Did God create the universe (met Stephen Hawking). Kun je beide zo op Youtube zoeken en kijken.

Verder geloof ik wel dat we iedereen in zijn waarde moeten laten. Ik respecteer jouw geloof, maakt mij niet uit welk geloof dit is. Respecteer jij mijn 'geloof', dus de evolutietheorie/Darwinisme, dan ook?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:42

Mear schreef:
[***] schreef:
Ik denk dat niemand dit kan weten, net zoiets als een meisje in Afrika die nooit het woord van God gehoord heeft, komt ze dan wel of niet in de Hemel ?
Wij hoeven daar gelukkig niet ovver te beslissen.

Want? Daarstraks werd er in het topic gezet dat als je je maar wendt tot God en belooft je leven te beteren zal God je vergeven.

Dus er werd daarstraks wel heel duidelijk gemaakt dat mensen (gelovigen) dit wel weten. Want God vergeeft. Terwijl in de Bijbel dus staat dat dit soort mensen doods waardig zijn.

Zeker wel, want dit meisje kan er niks aan doen dat ze niet onderwezen is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:43

Tieneke schreef:
Is het dan "het beste" voor je als God je eigen wil en verantwoordelijkheid afneemt en gewoon beveelt wat je moet doen? Dat je enkel lichamelijk leeft en verder bevelen uitvoert? Mensen willen enerzijds vrije wil, doen wat ze willen, keuzes kunnen maken en anderzijds geen (menselijke) problemen in de wereld die uit eigen keuzes voortkomen, die uit vrije wil voort kunnen komen.

Maar dit valt niet te rijmen.
Als er een dorp met onschuldige burgers en kinderen plat wordt gebombardeerd omdat anderen zo nodig oorlog moeten voeren dan is dat toch geen vrije keuze van die burgers? Waarom grijpt god dan niet in als hij zo geweldig is en het beste met ons voor heeft? Waarom worden er dan jonge vaders doodgereden door sukkels die dronken achter het stuur kruipen, dat is toch geen vrije wil? Dat wordt ze toch aangedaan door anderen?

Verder krijg ik de kriebels als de duivel erbij wordt gehaald door gelovigen, imo erg makkelijk om daar alles op af te schuiven.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:43

Vjestagirl schreef:
Salsa schreef:
Ik bedoel hierin niet in de bijbel in de vorm zoals hij nu is. Wel geloof ik in de verslag legging die toen is gedaan. Mensen uit die tijd schreven wel de dingen op die er gebeurde zeker als het gaat om iets bijzonders of een persoon die veel indruk maakt. Denk aan oorlogsverslagen, bevolkingsregisters enz. wat zelfs grottekeningen zijn een soort verslag legging. Deze parkament rollen zijn er gewoon waarin een jezusfiguur in wordt genoemd en denk dan niet dat ze elkaar een sprookje aan het vertellen waren. Alleen moet je wel indenken dat mensen van veel zaken geen weet hadden die in de natuur gebeuren. Ik zie jezus dan ook meer als een soort medicijnman die je nu in Afrika ziet. Mensen belazeren groot en deels de boel maar iedereen daar gelooft er heilig in. Gooi daar een goed "marketing" sausje over ala 30 BC en voila je hebt jezus.

99,99% van de mensen uit die tijd konden niet schrijven. Dat er verslaglegging is gedaan in de vorm van grottekeningen: weinig.

En daarnaast, ook uit die tijd (of misschien iets later) zijn verhalen over heksen en zeemeerminnen. Geloof je die dan ook?

Met grottekeningen bedoel ik ook niks vanuit de bijbel. En ja er zijn relatief veel grottekeningen bewaard gebleven,
Waar haal je dat percentage vandaan? Nee er werd niet zoals nu geschreven en ja de over grote meerderheid kon niet schrijven. Maar denk aan de Egyptenaren die al veel langer daarvoor een schrift hadden. Meerdere historici twijfelen niet aan dat de verhalen deels authentiek zijn maar wel door de jaren heen vervormd zijn omdat het door verteld wordt. Verhaal wordt altijd gekleurd door de verteller. Betekend niet dat er in de kern een waarheid zit.

En heksen en zeemeerminnen zijn gecreeërd in de laatste paar eeuwen een haal andere tijd waarin vermaak veel belangrijker was. Niet te vergelijken met 2000 jaar geleden. Ik geloof ook niet in Roodkapje en Assepoester :')

Overigens bestaan heksen gewoon. Niet als magische, op bezemstelen vliegende vrouwen maar wel als natuurlijke genezers. En dan bedoel ik dat men uit de natuurlijk stoffen en kruiden halen die kunnen bijdrage aan de gezondheid.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:44

Tabaluga12 schreef:
Mear schreef:
Want? Daarstraks werd er in het topic gezet dat als je je maar wendt tot God en belooft je leven te beteren zal God je vergeven.

Dus er werd daarstraks wel heel duidelijk gemaakt dat mensen (gelovigen) dit wel weten. Want God vergeeft. Terwijl in de Bijbel dus staat dat dit soort mensen doods waardig zijn.

Zeker wel, want dit meisje kan er niks aan doen dat ze niet onderwezen is.

Wel toch? Ze kan zich toch wenden tot God?

Maar ik doelde meer hier op het moorden. Dat er hier wordt gezegd dat God vergeeft maar in de Bijbel staat dat ze doods waardig zijn.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:45

Mars schreef:
Tieneke schreef:
Is het dan "het beste" voor je als God je eigen wil en verantwoordelijkheid afneemt en gewoon beveelt wat je moet doen? Dat je enkel lichamelijk leeft en verder bevelen uitvoert? Mensen willen enerzijds vrije wil, doen wat ze willen, keuzes kunnen maken en anderzijds geen (menselijke) problemen in de wereld die uit eigen keuzes voortkomen, die uit vrije wil voort kunnen komen.

Als er een dorp met onschuldige burgers en kinderen plat wordt gebombardeerd omdat anderen zo nodig oorlog moeten voeren dan is dat toch geen vrije keuze van die burgers? Waarom grijpt god dan niet in als hij zo geweldig is en het beste met ons voor heeft? Waarom worden er dan jonge vaders doodgereden door sukkels die dronken achter het stuur kruipen, dat is toch geen vrije wil? Dat wordt ze toch aangedaan door anderen?

Verder krijg ik de kriebels als de duivel erbij wordt gehaald door gelovigen, imo erg makkelijk om daar alles op af te schuiven.

Dat is het punt, wij krijgen dus die zondevloed doordat medeburgers fouten gemaakt hebben zeg maar.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:45

Sonja schreef:
_Bitje_ schreef:
Interessant topic dit! Ik discuseerde hier ook altijd over met een klasgenoot van mij die goed gelovig was.
We konden er eigenlijk nooit uitkomen waarom je moet geloven om naar de hemel te gaan, terwijl je moordenaar kunt zijn geweest, maar zodra je je bekeerd toch in de hemel komt. Terwijl een goed persoon dit recht niet heeft, als diegene niet geloofd in dit geloof.

Naar mijn idee heel krom en oneerlijk. Daar staat god niet om bekend toch? Maar waarom is dat dan wel zo volgens gelovigen?

Ik MOET even advocaat van de duivel spelen hoor:

Maar je bekeren is niet iets als een knopje indrukken.
Verdient niet ieder mens een tweede kans?

Maar verdiend ook niet ieder goed mens de hemel?

Tabaluga12

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:46

Er is nogal een verschil in de meningen over wat is een goed mens dat is het punt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:46

Salsa schreef:
En heksen en zeemeerminnen zijn gecreeërd in de laatste paar eeuwen een haal andere tijd waarin vermaak veel belangrijker was. Niet te vergelijken met 2000 jaar geleden. Ik geloof ook niet in Roodkapje en Assepoester :')

Overigens bestaan heksen gewoon. Niet als magische, op bezemstelen vliegende vrouwen maar wel als natuurlijke genezers. En dan bedoel ik dat men uit de natuurlijk stoffen en kruiden halen die kunnen bijdrage aan de gezondheid.

Zee meerminnen zijn gezien. Door zeelui op schepen. Die zagen duidelijk vrouwen met de staart van een vis. Daar zijn tekeningen van gemaakt, daar zijn dingen over opgeschreven. Dat heeft niets te maken met vermaak, ze schreven gewoon wat ze zagen.

Over heksen ook, er zijn verslagen van vrouwen die op bezemstelen vlogen, die putten besmetten door erin te spugen. Ook dat zijn dingen die mensen zagen, mensen ervoeren.

Dat is exact hetzelfde als mensen die ervoeren dat Jezus een redder was die over water liep en vis en brood vermenigvuldigde...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:47

Tabaluga12 schreef:
Er is nogal een verschil in de meningen over wat is een goed mens dat is het punt.

Volgens jouw redenatie: moordenaar die in god geloofd = goed
persoon die een normaal leven lijdt en niet in god geloofd = niet goed.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:47

Tabaluga12 schreef:

Ja dus wie bepaald dat? God?

Maar niemand die dat dus zegt, dus wordt er dan automatisch van uit gegaan dat je pas een goed mens bent als je gelovige bent?

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:48

[/quote]Maar verdiend ook niet ieder goed mens de hemel?[/quote]

Daar denk ik ook wel eens over na, er zijn zoveel mensen die ''perfecte christenen'' zouden zijn...maar niet geloven...
mogen zij dan niet naar de hemel? Ik hoop van wel maar ik weet het niet. Ik wil hier ook niet over oordelen maar idd dit houdt mij ook bezig...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:51

Vjestagirl schreef:
Tabaluga12 schreef:

Dat is wat zwart wit, ik denk dat er meer bedoeld wordt:
een moordenaar bekeert zich tot het geloof (in woorden en daden) en zal door god vergeven worden.
En een niet gelovige krijgt misschien nog een 2e kans om zich te bekeren anders gaat hij niet naar het hiernamaals of zoiets.

Mars

Tabaluga12 schreef:
Mars schreef:

Dat is het punt, wij krijgen dus die zondevloed doordat medeburgers fouten gemaakt hebben zeg maar.

Imo nog steeds niet te rijmen en nog een reden waarom ik god niet zou willen kennen als hij al zou bestaan.

Tabaluga12

Mear schreef:
Tabaluga12 schreef:

Ja dus wie bepaald dat? God?

Maar niemand die dat dus zegt, dus wordt er dan automatisch van uit gegaan dat je pas een goed mens bent als je gelovige bent?

Dat vrees ik wel.

_Bitje_

Vjestagirl schreef:
Tabaluga12 schreef:

Precies, is dat nou eerlijkheid? Goedheid?

Is een mens alleen goed als het in god en jezus gelooft? Wordt daar de wereld nu echt beter van?
In mijn ogen wordt de wereld alleen maar beter van mensen die goed doen, eerlijk zijn en anderen helpen.

Ik dacht dat god een betere wereld wil. Is het dan niet raar dat god toch een moordenaar (die gelovig is) boven een goed
mens kiest dat nooit iemand echt goed kwaad heeft gedaan en niet gelovig is? Verdiend dat niet veel meer een goed plekje in de hemel?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:52

Ik heb ooit een godsdienst docent gehad (onder de gelovigen misschien wel een bekende naam Kees Kraayenoord). En zijn manier van les geven vond ik echt heel goed.
Hij is zelf vol overtuiging gelovig. Geen twijfel over mogelijk.
Maar hij bracht het als volgt: de bijbel moet je nooit letterlijk nemen, maar kan wel een mooie leiddraad zijn in je leven. De verhalen zijn bedoeld om van te leren.

Door zijn enthousiasme ben ik zeker geinteresseerd geraakt in godsdiensten. Maar uiteindelijk besloten dat het niet voor mij is.
Iedereen zou eens in aanraking moeten komen met zo iemand als Kees. Hij is eerlijk en oprecht en heel nuchter over het geloof. Dat soort mensen maken het verschil :)

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:58

Wat ik veel zie is dat opvoeding heel erg meespeelt in wat je later ook gelooft. Als mensen met een christelijke opvoeding nu nogsteeds geloven waren geboren in een islamitisch gezin, waren ze dan moslim geweest? Er zijn zoveel religies, waarom zou je juist in 1 daarvan geloven en waarom? Alleen omdat je zo bent opgevoed?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:05

Vjestagirl schreef:
Salsa schreef:

Zee meerminnen zijn gezien. Door zeelui op schepen. Die zagen duidelijk vrouwen met de staart van een vis. Daar zijn tekeningen van gemaakt, daar zijn dingen over opgeschreven. Dat heeft niets te maken met vermaak, ze schreven gewoon wat ze zagen.

Over heksen ook, er zijn verslagen van vrouwen die op bezemstelen vlogen, die putten besmetten door erin te spugen. Ook dat zijn dingen die mensen zagen, mensen ervoeren.

Dat is exact hetzelfde als mensen die ervoeren dat Jezus een redder was die over water liep en vis en brood vermenigvuldigde...

Dat van die vis en brood geloof ik ook absoluut niet hoor. Denk dat je mijn "geloof" in jezus niet helemaal begrijpt.
Zou wel cool zijn zeemeerminnen :D
En spugen in een put zou ik ook ranzig vinden en besmettelijk haha.

Ik weet niet of jezus heeft bestaan. Misschien ook niet maar dat is het enige in de bijbel waar van ik denk tja dat zou kunnen dat er iemand heeft geleefd met die naam die indruk heeft gemaakt met imo sjarlatan dingen die mensen voor echt hebben aangenomen.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:14

Ik heb God nog niet gevonden. Op vele momenten in mijn leven heb ik mij wel eens afgevraagd waar hij nou blijft? Bidden doe ik wel eens, maar dat is eerder een soort peptalk voor mezelf, dan dat ik daadwerkelijk geloof in iets 'daarboven'.

De enige God die ik deels heb gevonden, is in mijzelf, die ondanks alle tegenslagen en zonder aanwezigheid van een godsdienst mij de weg wijst.
In de afgelopen drie jaar heb ik een achtbaan doorstaan en zoek nu naar de echte God in mijzelf. Ik weet steeds beter wat ik wil gaan doen, waar ik wil zijn, met wie ik wil omgaan en nog het aller belangrijkste... ik zie en luister nu voor het eerst naar wie ik echt ben. Ongeacht mijn gekke sprongen in de afgelopen drie jaar. Alles komt goed, en al helemaal als je op een punt staat in je leven dat je wilt weten wat je nu echt beweegt. Je eigen innerlijke God? Ja, ik denk dat die wel bestaat. De wil om het beste uit je eigen leven te halen, jouw eigen persoonlijke versie! :j Niet jouw zoektocht naar God, maar jouw innerlijke zoektocht naar jouw eigen God.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:19

Dit somt mijn mening wel zo'n beetje op:

Afbeelding

Ik geloof niet in God. Ik denk dat we alles gewoon in eigen handen hebben.

@Bouncebabe, jezelf als god zien is trouwens satanisme. In tegenstelling tot het aanbidden van Satan of de duivel wat veel mensen denken.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:22

Misschien doel ik dan toch meer op mijn innerlijke drijfveer dan dat ik mezelf echt als God zie. :')

Raponsje

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:23

Ik begrijp je wel. :j

Wanneer ik er door heen zit dan denk ik, "Kom, je kunt het gewoon even doorzetten en het komt goed".
In plaats van dat ik denk "God, geef me de kracht om hier doorheen te komen."

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:25

Inderdaad. Wat mij eerder voort helpt in moeilijke situaties is: het wordt altijd weer beter. De zon gaat altijd weer schijnen. Mijn mentale kracht.

God komt me redden, nee, dat heeft me nog nooit geholpen en kan ik voor mijn gevoel lang zitten wachten! :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:26

Ik ken veel gelovige mensen, ook in mijn eigen familie- en vrienden- en kennissenkring. Ik respecteer altijd iedereen maar zie onder de gelovigen veel meer scheinheiligheid/achterbaksheid dan bij mijn ongelovige bekenden. Nooit op zondag op wedstrijd gaan bvb, tot er van alles gewonnen kan worden, wel stiekem gaan. En dan zeg je dat het je toch wel tegenvalt dat ze zoiets doen( weliswaar 100 km voor gereden), krijg je als antwoord, Ja dit was een clinic. Het zal. En zo zie ik heel veel voorbeelden die niet stroken met het beeld wat ik van een christen heb, dan liever een ongelovig maar eerlijk persoon waar je van op aan kunt. Veel mensen zijn op zondag heilig en op maandag vloeken ze je stijf.