Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mear schreef:[***] schreef:Ik denk dat niemand dit kan weten, net zoiets als een meisje in Afrika die nooit het woord van God gehoord heeft, komt ze dan wel of niet in de Hemel ?
Wij hoeven daar gelukkig niet ovver te beslissen.
Want? Daarstraks werd er in het topic gezet dat als je je maar wendt tot God en belooft je leven te beteren zal God je vergeven.
Dus er werd daarstraks wel heel duidelijk gemaakt dat mensen (gelovigen) dit wel weten. Want God vergeeft. Terwijl in de Bijbel dus staat dat dit soort mensen doods waardig zijn.
Tieneke schreef:Is het dan "het beste" voor je als God je eigen wil en verantwoordelijkheid afneemt en gewoon beveelt wat je moet doen? Dat je enkel lichamelijk leeft en verder bevelen uitvoert? Mensen willen enerzijds vrije wil, doen wat ze willen, keuzes kunnen maken en anderzijds geen (menselijke) problemen in de wereld die uit eigen keuzes voortkomen, die uit vrije wil voort kunnen komen.
Vjestagirl schreef:Salsa schreef:Ik bedoel hierin niet in de bijbel in de vorm zoals hij nu is. Wel geloof ik in de verslag legging die toen is gedaan. Mensen uit die tijd schreven wel de dingen op die er gebeurde zeker als het gaat om iets bijzonders of een persoon die veel indruk maakt. Denk aan oorlogsverslagen, bevolkingsregisters enz. wat zelfs grottekeningen zijn een soort verslag legging. Deze parkament rollen zijn er gewoon waarin een jezusfiguur in wordt genoemd en denk dan niet dat ze elkaar een sprookje aan het vertellen waren. Alleen moet je wel indenken dat mensen van veel zaken geen weet hadden die in de natuur gebeuren. Ik zie jezus dan ook meer als een soort medicijnman die je nu in Afrika ziet. Mensen belazeren groot en deels de boel maar iedereen daar gelooft er heilig in. Gooi daar een goed "marketing" sausje over ala 30 BC en voila je hebt jezus.
99,99% van de mensen uit die tijd konden niet schrijven. Dat er verslaglegging is gedaan in de vorm van grottekeningen: weinig.
En daarnaast, ook uit die tijd (of misschien iets later) zijn verhalen over heksen en zeemeerminnen. Geloof je die dan ook?
Tabaluga12 schreef:Mear schreef:Want? Daarstraks werd er in het topic gezet dat als je je maar wendt tot God en belooft je leven te beteren zal God je vergeven.
Dus er werd daarstraks wel heel duidelijk gemaakt dat mensen (gelovigen) dit wel weten. Want God vergeeft. Terwijl in de Bijbel dus staat dat dit soort mensen doods waardig zijn.
Zeker wel, want dit meisje kan er niks aan doen dat ze niet onderwezen is.
Mars schreef:Tieneke schreef:Is het dan "het beste" voor je als God je eigen wil en verantwoordelijkheid afneemt en gewoon beveelt wat je moet doen? Dat je enkel lichamelijk leeft en verder bevelen uitvoert? Mensen willen enerzijds vrije wil, doen wat ze willen, keuzes kunnen maken en anderzijds geen (menselijke) problemen in de wereld die uit eigen keuzes voortkomen, die uit vrije wil voort kunnen komen.
Maar dit valt niet te rijmen.
Als er een dorp met onschuldige burgers en kinderen plat wordt gebombardeerd omdat anderen zo nodig oorlog moeten voeren dan is dat toch geen vrije keuze van die burgers? Waarom grijpt god dan niet in als hij zo geweldig is en het beste met ons voor heeft? Waarom worden er dan jonge vaders doodgereden door sukkels die dronken achter het stuur kruipen, dat is toch geen vrije wil? Dat wordt ze toch aangedaan door anderen?
Verder krijg ik de kriebels als de duivel erbij wordt gehaald door gelovigen, imo erg makkelijk om daar alles op af te schuiven.
Sonja schreef:_Bitje_ schreef:Interessant topic dit! Ik discuseerde hier ook altijd over met een klasgenoot van mij die goed gelovig was.
We konden er eigenlijk nooit uitkomen waarom je moet geloven om naar de hemel te gaan, terwijl je moordenaar kunt zijn geweest, maar zodra je je bekeerd toch in de hemel komt. Terwijl een goed persoon dit recht niet heeft, als diegene niet geloofd in dit geloof.
Naar mijn idee heel krom en oneerlijk. Daar staat god niet om bekend toch? Maar waarom is dat dan wel zo volgens gelovigen?
Ik MOET even advocaat van de duivel spelen hoor:
Maar je bekeren is niet iets als een knopje indrukken.
Verdient niet ieder mens een tweede kans?
Salsa schreef:En heksen en zeemeerminnen zijn gecreeërd in de laatste paar eeuwen een haal andere tijd waarin vermaak veel belangrijker was. Niet te vergelijken met 2000 jaar geleden. Ik geloof ook niet in Roodkapje en Assepoester![]()
Overigens bestaan heksen gewoon. Niet als magische, op bezemstelen vliegende vrouwen maar wel als natuurlijke genezers. En dan bedoel ik dat men uit de natuurlijk stoffen en kruiden halen die kunnen bijdrage aan de gezondheid.
Vjestagirl schreef:Tabaluga12 schreef:Er is nogal een verschil in de meningen over wat is een goed mens dat is het punt.
Volgens jouw redenatie: moordenaar die in god geloofd = goed
persoon die een normaal leven lijdt en niet in god geloofd = niet goed.
Tabaluga12 schreef:Mars schreef:
Maar dit valt niet te rijmen.
Als er een dorp met onschuldige burgers en kinderen plat wordt gebombardeerd omdat anderen zo nodig oorlog moeten voeren dan is dat toch geen vrije keuze van die burgers? Waarom grijpt god dan niet in als hij zo geweldig is en het beste met ons voor heeft? Waarom worden er dan jonge vaders doodgereden door sukkels die dronken achter het stuur kruipen, dat is toch geen vrije wil? Dat wordt ze toch aangedaan door anderen?
Verder krijg ik de kriebels als de duivel erbij wordt gehaald door gelovigen, imo erg makkelijk om daar alles op af te schuiven.
Dat is het punt, wij krijgen dus die zondevloed doordat medeburgers fouten gemaakt hebben zeg maar.
Vjestagirl schreef:Tabaluga12 schreef:Er is nogal een verschil in de meningen over wat is een goed mens dat is het punt.
Volgens jouw redenatie: moordenaar die in god geloofd = goed
persoon die een normaal leven lijdt en niet in god geloofd = niet goed.
Vjestagirl schreef:Salsa schreef:En heksen en zeemeerminnen zijn gecreeërd in de laatste paar eeuwen een haal andere tijd waarin vermaak veel belangrijker was. Niet te vergelijken met 2000 jaar geleden. Ik geloof ook niet in Roodkapje en Assepoester![]()
Overigens bestaan heksen gewoon. Niet als magische, op bezemstelen vliegende vrouwen maar wel als natuurlijke genezers. En dan bedoel ik dat men uit de natuurlijk stoffen en kruiden halen die kunnen bijdrage aan de gezondheid.
Zee meerminnen zijn gezien. Door zeelui op schepen. Die zagen duidelijk vrouwen met de staart van een vis. Daar zijn tekeningen van gemaakt, daar zijn dingen over opgeschreven. Dat heeft niets te maken met vermaak, ze schreven gewoon wat ze zagen.
Over heksen ook, er zijn verslagen van vrouwen die op bezemstelen vlogen, die putten besmetten door erin te spugen. Ook dat zijn dingen die mensen zagen, mensen ervoeren.
Dat is exact hetzelfde als mensen die ervoeren dat Jezus een redder was die over water liep en vis en brood vermenigvuldigde...