Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:26

Geryon schreef:
Met een pin zijn ze ook nog niet dood. Ze zijn pas dood als ze open worden gesneden en dood bloeden. Daarom vind ik het raar dat ze en een schok krijgen en een pin..

De pin is juist de bedoeling om dood te bloeden.

Geryon

Re: Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:28

Maar niet als die in de hersenen wordt geschoten :P

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:29

Geryon schreef:

Nee maar datw eet ik niet hoe dat met de hersenen gaat. Ik heb alleen gezien dat ze in de slagader krijgen bij de keel.
Wat een gezellig onderwerp zo op zondag middag! :7

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:31

Slag ader in de hals wordt pas doorgesneden als er helemaal geen hartslag meer te voelen is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:31

Suzan_v_h schreef:
Geryon schreef:

Nee maar datw eet ik niet hoe dat met de hersenen gaat. Ik heb alleen gezien dat ze in de slagader krijgen bij de keel.

Een pin in de slagader? Bedoel je niet dat die wordt door gesneden?

Maar mijn eigenlijke vraag is dus of je zeker weet dat ze én een schok kregen én een pin door de hersenen?

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:34

Suzan_v_h schreef:
Geryon schreef:

Een pin in de slagader? Bedoel je niet dat die wordt door gesneden?

Maar mijn eigenlijke vraag is dus of je zeker weet dat ze én een schok kregen én een pin door de hersenen?[/quote]

Ooooo ik ben in de war. Ze kregen degelijk een elektrische schok en daarna werd de slagader doorgesneden. Zo gaat het tenminste bij de slachterij waar ik ben geweest (VION)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:36

Ah oke. Bedankt voor je antwoord!

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:37

Geryon schreef:
Ah oke. Bedankt voor je antwoord!

Geen probleem, ik werk nu 6 dagen in de varkens en ik ben ook bezig met de opleiding dus voor vragen kan je altijd een PB'tje sturen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:33

Een pin in het hoofd werkt hetzelfde als iemand een kogel door het hoofd schieten. Je bent weg, zodra je weg bent, wordt er verbloedt.
Juist humaner omdat een dier er dan geen stress van heeft, als je gelijk de slagader zou doorsnijden zoals op de halalmanier, ervaart het dier wel stress.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:35

Mindim schreef:
Een pin in het hoofd werkt hetzelfde als iemand een kogel door het hoofd schieten. Je bent weg, zodra je weg bent, wordt er verbloedt.
Juist humaner omdat een dier er dan geen stress van heeft, als je gelijk de slagader zou doorsnijden zoals op de halalmanier, ervaart het dier wel stress.

En dat zou rein moeten zijn, halalamanier...
Ieder zn ding....nee dankje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:36

Miracle_ schreef:
Ik ben wel benieuwd waarom jij slachten humaan vind? Puur interesse!
Ik vind slachten juist alles behalve humaan.. Het woord alleen al krijg ik kriebels van.

Zolang de weg naar het slachthuis stressvrij verloopt, vind ik het humaan.
Van schieten krijgt een dier niet zoveel mee. Het is vaak het wachten wat stress oplevert. Bij biologisch vlees, zijn de wachttijden er niet of veel en veel korter, dus minder stress.
Dat jij het niet humaan vind, wil niet zeggen dat het voor het dier niet humaan zou zijn. Hoe zou jij het willen dat het gebeurt dan? Nu niet zeggen helemaal niet, want hoe dan ook, het eten van dieren stopt niet, wat zou jij dan de beste oplossing vinden?

Varkensvlees eet ik niet meer, omdat ik ook de biomanier niet fijn genoeg vind, rundvlees koop ik met deze reden ook niet in de winkel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-07-13 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:36

maralyn schreef:
Mindim schreef:

En dat zou rein moeten zijn, halalamanier...
Ieder zn ding....nee dankje.

Dat hoef je toch ook niet te eten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:39

Absoluut niet!!

Moet er niet aan denken....
Nee gewoon de manier waarop ze geslacht worden...Breekt mn hart.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:06

maralyn schreef:
Absoluut niet!!

Moet er niet aan denken....
Nee gewoon de manier waarop ze geslacht worden...Breekt mn hart.

Mee eens. Arme diertjes :(:)

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:23

Voor wie de bomen door het bos niet meer ziet wat betreft keurmerken: milieucentraal heeft een overzicht van een heel groot aantal keurmerken, met een toetsing aan een aantal criteria en aandachtspunten voor de geïnteresseerde consument. Bij sommige keurmerken is dierenwelzijn één van de criteria, bij anderen gaat het meer over milieu of eerlijke handel. Ik vond het in elk geval wel nuttig: http://www.milieucentraal.nl/themas/keu ... s-en-logos

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 18:31

Halal eet ik ook absoluut niet idd. Walgelijke manier vind ik het.

@Mindim, Natuurlijk liever helemaal niet, maar ik snap ook wel dat dat niet kan.
Ik bedoel meer dat ik slachten, of het doden van dieren niet humaan vind, vind dat niet het juiste woord.. Hoe snel en gevoelloos/stressloos het ook gebeurd, ik vind slachten, dieren doodmaken dus, gewoon niet humaan.
Ik geloof ook best dat het snel en pijnloos gaat, dus hoe ik het anders zou willen zien, geen idee. Er is vast geen betere manier dan dit, anders hadden ze die wel gevonden.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:41

Zie dit topic nu pas!

Maar ik meld me, ik ben steeds bewuster gaan eten. Zowel voor de dieren en het milieu, als ook voor mezelf, want wat een troep krijgen we binnen als we niet een beetje opletten.
Wij eten alleen nog biologisch vlees, biologische kaas, zoveel mogelijk biologische zuivel enz... Áls ik kan kiezen tussen biologisch en niet-biologisch, dan kies ik altijd voor het eerste.

Mag ik nu bij jullie club? :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:49

Miracle_ schreef:
Ik ben wel benieuwd waarom jij slachten humaan vind? Puur interesse!
Ik vind slachten juist alles behalve humaan.. Het woord alleen al krijg ik kriebels van.

slachten , het woord klinkt idd aardig gruwelijk.
maar ik kan uit eerste hand zeggen dat varkens bijvoorbeeld , heel rustig heen gaan.
tegenwoordig worden die verdoofd middels een CO2 lift, de dieren worden in alle rust de lift in gedreven(ik liep op mijn dooie akkertje achter de varkens aan met een schot om ze de goede kant op te leiden) dan gaan ze in een lift een CO2 wolk in en komen ze daar comateus uit. de rest krijgen ze dus echt niet meer mee.
als het goed is zal er in het slachthuis op de stallen en het verdovingspunt absolute rust heersen vanuit de medewerkers, dit om aan de ene kant de dieren rustig te houden , paniek te voorkomen etc.
ik deed dit vanuit het oogpunt van dierwelzijn, maar daarnaast is er nog een hele simpele reden waarom je stress etc wil vermijden, het trekt de kwaliteit van het vlees omlaag...stressvlees is geen goed vlees :n

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:55

Suzan_v_h schreef:
maralyn schreef:

+1

inderdaad, dieren worden inderdaad in 1 klap gedood. Het dier voelt geen pijn.

+ varkens krijgen eerst een elektrische schok (hersendood) en dan een pin in hun hersenen. Heb het met mijn eigen ogen gezien in een slachterij. Niks geen stress. Stress zit hem in het transport en daar zit al flink veel verbetering in de afgelopen tijd. Denk aan geklimatiseerde vrachtwagens.

Tangverdoving waar jij het over hebt is een uitstervende wijze van slachten.
ik heb het ook heel even met de tang gedaan(CO2 systeem was nog in afbouw) , is loodzwaar en veel te arbeidsintensief om nog winstgevend te zijn tegenwoordig.
Tangverdoving (elektrische schok) kun je per medewerker, 1 dier per keer doen, met CO2 verdoving , leid je 6 varkens de lift in , twee liften naast elkaar, dat zijn dus 6 dieren per medewerker, per keer. in een vrij hoog tempo.
bij varkens was het wel altijd, tangverdoving, daarna idd ondersteboven en de slagaders open om ze leeg te bloeden, maar dan is er geen bewustzijn meer.
maar nogmaals, Tang is een manier die steeds minder gebruikt word.

groter vee zoals een rund of paard krijgt een schot met een luchtdrukwapen met pin, dan zijn ze dus in 1 klap weg en daarna idd de slagaders open ivm bloed.
maar het leeg laten bloeden gebeurt niet bij bewustzijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:06

Bij kalkoenen die particulier verkocht worden, gebruiken ze nog wel de tang. Heel akelig om te zien ook.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:13

De tang? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:15

ff heel gruwel. Maar de lieve kipjes van iemand die ik kende (leeft niet meer) maakte ze van kuiken hand tam.
En als ze oud genoeg waren, in 1 hak de kop er af.

Heel gruwel om te zien, maar dier voelt niets en is in 1 keer dood.
En geen stress, want ze waren allemaal goed handtam...

(kan t zelf niet over mn hart krijgen...maagoe)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:51

Miracle_ schreef:
De tang? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Bij kalkoenen doen ze het met een soort vleestang onder stroom op de keel.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:09

Miracle_ schreef:
Halal eet ik ook absoluut niet idd. Walgelijke manier vind ik het.

Even een linkje naar een ander topic:
[NM] halal voedsel zonder dat je t weet wat vind je daar van??

misschien eet je dus wel Halal, zonder ervan op de hoogte te zijn. Ik vind het echt schandalig.

Het liefst zou ik alleen maar biologisch vlees eten, bij voorkeur van een boer waar ik in de stallen kan kijken. Helaas is het allemaal best duur, en eet ik dus eigenlijk bijna geen vlees meer. Ik mis het ook niet moet ik zeggen. Melkproducten en eieren allemaal biologisch.
Verder zorg ik er uiteraard voor dat mijn eigen beestje niks tekort komt. Die staat zomer en winter lekker veel buiten met onbeperkt ruwvoer en paardengezelschap.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:23

Ik vind slachten ook niet ´humaan´ op welke manier dan ook.
Gek dat het normaal wordt gevonden dieren van hun leven te beroven maar als er eens in de krant staat dat een vrouw haar eigen kind vermoord vind niemand dit kunnen.