Geweerd van het terras vanwege adhd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 01:16

[quote="geerke"]ik vind wel dat mensen snel hun 'etiket' ADHD,PDDNOS en weet ik wat allemaal ...als een excuus gebruiken voor hun gedrag.[/quote
ik heb een diagnose gehad officieel en ik vind niet dat je daar over kan oordelen als je iemand zn situatie verder niet kent.

Urbanus

Re: Geweerd van het terras vanwege adhd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:18

Je manier van reageren roept weerstand op. Al je redenen of excuses helpen je niet. En als je in het echt net zo bent zoals je op internet overkomt, snap ik wel dat mensen last van je hebben.

Het is vrij simpel, als je op een terras gaat zitten moet je andere mensen eigenlijk met rust laten, zeker als je van jezelf weet dat je subtiele hints niet snapt.

Want die mensen zitten daar voor zichzelf en elkaar, niet voor jou.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 01:20

Ladybird schreef:
En mocht het wel aan jou ADHD liggen (wat ik niet geloof) ben jij de gene met problemen.

JIJ hebt ADHD, niet de mensen om je heen
JIJ verzint het om tegen mensen te gaan praten, andere mensen niet.
JIJ vind het gezellig, andere mensen absoluut niet
JIJ word uit de kroeg gezet, andere mensen niet..

En omdat jij je niet aan wilt passen, moeten de mensen om jou heen dat maar doen? en accepteren dat jij 'gezellig' tegen hun praat?? Kom op zeg!

ADHD mag geen smoes zijn, en het mag al helemaal niet zo zijn dat jij dat jij dingen mag en anderen dat maar accepteren moeten. Nee, jij hebt ADHD en moet proberen te leren leven zoals ieder mens zonder ADHD.

Ik weet dat het soms verdraaid lastig is! en soms is het handig als mensen zich iets wat aan passen, maar de wereld draait absoluut niet om de mensen met ADHD

Dat laatste ben ik achter mede door sommige onwijs aardige reacties. sommige lijken echt te zeggen zoek het maar uit jij past je niet aan. Iemand die "normaal"is hoeft er lang niet zo ontzettend veel over na te denken als wij met welke stoornis dan ook

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 01:21

Ladybird schreef:
geerke schreef:
ik vind wel dat mensen snel hun 'etiket' ADHD,PDDNOS en weet ik wat allemaal ...als een excuus gebruiken voor hun gedrag.

au #) dit doet pijn.

mij zul je nooit horen zegen ik heb Autisme dus...... never, ik heb autisme, en ik moet er mee leven jammer dat je alle mensen met een etiket over 1 kam scheert..

Dit doet inderdaad erg pijn

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 01:24

F_Orumster schreef:
geerke schreef:
ik vind wel dat mensen snel hun 'etiket' ADHD,PDDNOS en weet ik wat allemaal ...als een excuus gebruiken voor hun gedrag.

Sommigen wel ja, maar dit is meer een mentaliteitskwestie dan adhd/whatever gerelateerd. Net als dat je verschil hebt tussen zieke mensen, de een probeert het beste van het leven te maken waar de ander alles afzegt onder het mom van: ja maar ik heb...
Een collega van me misbruikt het ook. Soms heeft ze het wel erg rustig "Ja maar ik heb adhd en kan dus niet plannen, dat is vermoeiend hoor" :Y)

Misbruikt het ook??????? oh dus ik misbruik het wat ik heb. die collega heeft daar helemaal gelijk in want zo is het helaas en dat is voor haar nog veel vermoeiender

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 01:26

Evelijn schreef:
@Franka, ben je niet ontzettend eenzaam dat je zo enorme behoefte hebt om gesprekken met vreemde aan te gaan?
Misschien opzoek naar meer vrijwilligers werk zodat je meer een rol hebt en daarin kan praten en collega's hebt die jou ook beetje leren kennen.

Hoi ja dat is wel zo, maar ik doe vrijwilligerswerk ik praat de bingo aan elkaar en dat gaat goed en doe ook de wandelclub. Het is eigenlijk niet een een enorme behoefte. ik ga naar buiten voor gezellgheid al zeg ik iemand alleen gedag lacht er iemand dat is al contact bv.
Laatst bijgewerkt door franka75 op 03-07-13 01:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:29

Ladybird schreef:
geerke schreef:

au #) dit doet pijn.

mij zul je nooit horen zegen ik heb Autisme dus...... never, ik heb autisme, en ik moet er mee leven jammer dat je alle mensen met een etiket over 1 kam scheert..

Ik denk dat je je dan ook niet aangesproken hoeft te voelen. Ook in mijn regio wordt de diagnose "dyslexie" vaak als excuus voor dit en dat gebruikt maar ook is er één meisje in mijn klas die bewijs levert dat je wél iets kan met een erge vorm van dyslexie. Mensen die dit soort dingen niet als excuus gebruiken en er alles aan doen om "normaal" te zijn verdienen een schouderklopje!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:31

Koetjes/kalfjes gesprekken met vreemde mensen kunnen meestal nog wel lopen, maar uitgebreide gesprekken met vreemde mensen zijn vaak gedoemd te mislukken. (Tenzij de setting daarvoor is. Een speeddating, meeting, bijeenkomst, feest/uitje die speciaal georganiseerd is om mensen te ontmoeten bijvoorbeeld.)
Mensen praten het liefst (over zich)zelf, maar met een vreemde ga je niet over jezelf praten. #blokkade 1. Voor de verhalen van een bekende die (over zich)zelf praat kan je nog wel interesse opbrengen, omdat het je daadwerkelijk interesseert en omdat je de persoon kent. Wanneer een vreemde verhalen over zichzelf gaat vertellen interesseert mensen dat geen ene ruk (om het maar even kort en bondig te zeggen). # blokkade 2.
Mensen zitten gewoon niet te wachten op uitgebreide gesprekken met vreemde mensen. Ook als je mensen een paar keer hebt aangesproken, maakt je dat nog geen "bekende" voor deze persoon in de zin dat mensen dan wel zin hebben om uitgebreid in gesprek met je te gaan.

Dimmen dus met je spraakwaterval tenzij mensen oprecht in je geïnteresseerd zijn en let dan nog op dat je niet uitgebreid je hele levensverhaal op tafel gooit.
Op het moment dat mensen kortaf op je verhaal reageren en niet verder uitweiden of geen vragen aan jou stellen betekend dit vaak dat ze niet geïnteresseerd zijn. Dat betekend dus dat je je gesprek moet afkappen.

Wil je gezellig kletsen met mensen en nieuwe mensen leren kennen kijk dan eens hier: http://www.nieuwemensenlerenkennen.nl/ Dat is de setting er al meer voor om lekker te kletsen. Dan nog wil ik je de tip mee geven om het gesprek in te gaan met de gedachte om geïnteresseerd te zijn in de ander en er niet op uit te zijn om veel over jezelf te vertellen. Als mensen geïnteresseerd zijn mag je best over jezelf vertellen. Maar let op de mate ervan. Mensen willen best wat over je weten, maar het interesseert ze niets dat het hondje van de buuf fikkie heet, je 20 paar schoenen hebt en je alle winkels kan opnoemen waar je ze gekocht hebt, een relatie met een vriend niet lekker loopt en wat jullie elkaar verwenst hebben enz. enz. (om zo even wat voorbeelden uit de lucht te grijpen) ;)
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 03-07-13 02:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:32

Margreet, er staat 'snel' en niet altijd. Ik ken ook jongens die pronken met hun wahjong en er prat op gaan dat ze nooit hoeven te werken want ze hebben autisme. Nu zal de waarheid wel in het midden liggen want ik geloof nog steeds dat je je wahjong niet cadeau krijgt, maar het is even een voorbeeld. Ik vind dat stom.

Nu ben jij 1 van de meest sociale mensen op bokt die ik ken, altijd lief en open. Dus je hoeft je niet aangesproken te voelen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:33

franka75 schreef:
Evelijn schreef:
@Franka, ben je niet ontzettend eenzaam dat je zo enorme behoefte hebt om gesprekken met vreemde aan te gaan?
Misschien opzoek naar meer vrijwilligers werk zodat je meer een rol hebt en daarin kan praten en collega's hebt die jou ook beetje leren kennen.

Hoi ja dat is wel zo, maar ik doe vrijwilligerswerk ik praat de bingo aan elkaar en dat gaat goed en doe ook de wandelclub. Het is eigenlijk niet een een enorme behoefte. ik ga naar buiten voor gezellgheid al zeg ik iemand alleen gedag lacht er iemand dat is al contact bv.

Dat is ook contact inderdaad en daar zul je het 19 van de 20 keer (en misschien nog wel vaker) bij moeten laten.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 01:41

Zwerte schreef:
Ik ben ook een adhd'er met overmatige praatlust maar zoals velen hier al zeggen, DAT is het probleem niet!
Ik heb soms ook moeite met signalen lezen en wil daardoor nogal eens te lang doorbabbelen, terwijl de tegenpartij zich kapot gaat ergeren. In een perfecte wereld zou ik verwachten dat die mensen daar wat van zeggen maar hey, de wereld is niet perfect! Ik heb er genoeg ervaring mee dat ik achteraf van anderen te horen kreeg dat mensen mij gingen ontwijken omdat ik niet stop met praten over mn eigen onderwerpen. Erg pijnlijk en voor mij een signaal dat ik beter op mn eigen gedrag moet letten! Soms zeg ik van tevoren tegen mensen dat ik door kan blijven gaan en vraag of ze mij daarop willen aanspreken, maar dit vraag ik eigenlijk alleen aan vrienden en kennissen. Soms merk ik het zelf als ik in de 'flow' zit en vraag op dat moment direct aan de gesprekspartner of ik te veel praat. Kortom: mijn eigen probleem en IK moet het dus ook oplossen! (btw, het zou niet in mij opkomen vreemden aan te spreken. Ik zou namelijk ook moeite hebben met signalen oppikken en daarom zet ik mezelf niet in die situaties....)

Je lijkt erg vast te zitten in een slachtofferrol en daarmee ga je nooit verder komen. 'maar ik wil gewoon praten', ' niemand begrijpt mij' , 'zij zeggen niks!' Allemaal voorbeelden van uitspraken die je doet als je je eigen aandeel niet wil zien. Ja, je weet dat je teveel praat, maar bent niet bereid daar wat aan te doen en vind dat de rest van de wereld zich moet aanpassen. Gaat niet gebeuren! Dus je hebt de keus: je gedrag aanpassen (en daar zal je hulp bij nodig hebben) of op deze manier doorgaan, je laten uitkotsen door de maatschappij en eenzaam achter blijven. Geen lastige keus als je het zo stelt lijkt me?
Want echt, de wereld gaat niet veranderen! Afwijkend gedrag wordt niet goed op gereageerd en met dat feit moet je zelf leren leven. En daar tegenaan blijven schoppen ipv het accepteren, daarmee maak je het jezelf onnodig moeilijk!
Kan je je mond echt niet houden? Ga dan niet in je eentje naar een terras..... Hou je mond tegen vreemden, afgezien van een vriendelijke groet en mensen gaan je al heel anders behandelen hoor.
En je inhouden kan echt, geloof me, ik weet er alles van..... Leuk is anders, maar het alternatief is nog vervelender! Maar het kan alleen als je gaat inzien dat JIJ het probleem hebt en dat de oplossing dus ook puur en volledig bij jezelf ligt.

Hoi ik herken veel in je verhaal en dat doe ik dus ook als ik merk dat ik te druk word , ik ga het de komende tijd allemaal eens verwerken en proberen uit te voeren door niks meer te zeggen. -O-

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 02:00

chevax schreef:
Ik vind ook wel dat er iets te ver wordt doorgegaan. TS hoeft inderdaad geen sociale vaardigheidstraining te volgen. TS, ik denk ook dat je het beter "snapt" dan je zegt. Als je het echt niet zou snappen, zou je het hier ook niet zo kunnen omschrijven en om tips etc vragen. Sociale beperkingen zijn erg, maar op een terras tegen iedereen beginnen praten en zeggen dat je niet snapt waarom je er dan niet meer mag komen, dat valt niet zozeer onder een beperking alswel onder misschien beetje plaat voor je hoofd (sorry, klinkt niet zo aardig ;-) )

TS, laat je van je goede kant zien aan de café-eigenaren: ga zitten, drink je kop koffie en als je voelt dat je je echt met anderen wilt gaan bemoeien, sta dan op en ga weg. Dan kom je zelf niet meer in de vervelende situatie dat je de toegang wordt geweigerd en in de lop van de tijd ben je ook weer welkom op alle terrassen. Succes!

Hoi dank je voor je reactie, ik snap het nu wel dat het zo is dat mensen er niet van gediend zijn maar omdat ik het zelf dus nog minder goed doorgehad heb dan ik dacht is het zo ongrijpbaar voor mezelf. Anders gezegd het kwam weer als een verassing zeg maar

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 02:02

AdnerB schreef:
zo ik heb het hele topic bij gelezen..
jij ook TS? :)

hoe is het nou?
heb je voor jezelf een plan gemaakt hoe je hier nu in het vervolg mee om zal gaan?
begrijp je wat andere bokkers je proberen uit te leggen?

Hoi ja ik ben nog bezig met lezen, ik moet dus gewoon mn kop houden tegen iedereen. En ik zie nu wel aan dit topic hoe het tegenwoordig in de maatschappij gaat, keihard in veel gevallen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 02:04

Misschien handig om de editknop te gebruiken? Het is niet de bedoeling om iedere quote in een nieuwe post te zetten en dit leest wat vervelend.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 02:08

annepaardoes schreef:
Koetjes/kalfjes gesprekken met vreemde mensen kunnen meestal nog wel lopen, maar uitgebreide gesprekken met vreemde mensen zijn vaak gedoemd te mislukken. (Tenzij de setting daarvoor is. Een speeddating, meeting, bijeenkomst, feest/uitje die speciaal georganiseerd is om mensen te ontmoeten bijvoorbeeld.)
Mensen praten het liefst over zichzelf, maar met een vreemde ga je niet over jezelf praten. #blokkade 1. Voor de verhalen van een bekende die over zichzelf praat kan je nog wel interesse opbrengen, omdat het je daadwerkelijk interesseert en omdat je de persoon kent. Wanneer een vreemde verhalen over zichzelf gaat vertellen interesseert mensen dat geen ene ruk (om het maar even kort en bondig te zeggen). # blokkade 2.
Mensen zitten gewoon niet te wachten op uitgebreide gesprekken met vreemde mensen. Ook als je mensen een paar keer hebt aangesproken, maakt je dat nog geen "bekende" voor deze persoon in de zin dat mensen dan wel zin hebben om uitgebreid in gesprek met je te gaan.

Dimmen dus met je spraakwaterval tenzij mensen oprecht in je geïnteresseerd zijn en let dan nog op dat je niet uitgebreid je hele levensverhaal op tafel gooit.
Op het moment dat mensen kortaf op je verhaal reageren en niet verder uitweiden of geen vragen aan jou stellen betekend dit vaak dat ze niet geïnteresseerd zijn. Dat betekend dus dat je je gesprek moet afkappen.

Wil je gezellig kletsen met mensen en nieuwe mensen leren kennen kijk dan eens hier: http://www.nieuwemensenlerenkennen.nl/ Dat is de setting er al meer voor om lekker te kletsen. Dan nog wil ik je de tip mee geven om het gesprek in te gaan met de gedachte om geïnteresseerd te zijn in de ander en er niet op uit te zijn om veel over jezelf te vertellen. Als mensen geïnteresseerd zijn mag je best over jezelf vertellen. Maar let op de mate ervan. Mensen willen best wat over je weten, maar het interesseert ze niets dat het hondje van de buuf fikkie heet, je 20 paar schoenen hebt en je alle winkels kan opnoemen waar je ze gekocht hebt, een relatie met een vriend niet lekker loopt en wat jullie elkaar verwenst hebben enz. enz. (om zo even wat voorbeelden uit de lucht te grijpen) ;)

Kijk aan deze post heb ik echt wat, vooral hoe het in een gesprek werkt is hier duidelijk beschreven , dank je wel.
Dat begrijp ik dat ik het daarbij moet laten. nu nog ten uitvoer brengen , of eigenlijk niet. Annepaardoes

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 02:13

Aan de moderators , van mij mag het topic op slot

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 02:21

Dat is lekker makkelijk zeg!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 02:21

franka75 schreef:
Aan de moderators , van mij mag het topic op slot

Waarom?

Ik denk dat je hier nuttige tips en adviezen krijgt. Krijg je momenteel therapie? Zo ja, overleg daar eens over dit probleem. Neem misschien het feit dat je op een forum ook vaak, in jouw ogen, vreemde reacties krijgt mee. Want ik heb al vaker topics van je gezien. Steeds een beetje hetzelfde stramien. Je stelt je niet echt open, verzandt al snel in kan-ni-wil-ni en vraagt dan om een slotje.

Krijg je geen therapie? Overleg dan eens met je HA. Hij kan je wellicht helpen als je het gevoel hebt dat je diagnose niet correct is/je medicatie onvoldoende helpt of je therapie niet geschikt is.

Verder : probeer je niet te laten leven dóór je stoornis, maar leef erméé. Probeer je er niet achter te verschuilen, zie het als een opportuniteit eerder dan als een stoornis. Morgen is de eerste dag van de rest van je leven namelijk. Succes!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 06:32

Koele reacties zeggen al voldoende, ook.al blijven ze praten/reageren. Dat is nou eenmaal.een.stukje beleefdheid die erin geramd is. Ook het achter je rug om melden van overlast is een stukje niet willen kwetsen.

Les: tenzij iemand heel vrolijk met je mee gaat babbelen, dan is het goed, alle.overige reacties zijn negatief, stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:55

Ik vind dat ts heel netjes reageert! Voor al als je kijkt hoeveel self-made psychologen hier zitten die alles van adhd af weten (en alle gevallen over een kam scheren. ..... Hallo de ene heeft het op een andere manier dan een ander. )
Ik denk dat ts echt wel wat met de adviezen gaat doen, dat heeft ze ook al gezegd.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:37

Is dit topic niet goed genoeg voor je Franka? Krijg je andere dingen te horen als dat je wou?? Hadden we moeten zeggen goh raar zeg! Dat jij uit een kroeg word gezet omdat je mensen lastig valt??

Ik vind het een beetje jammer dat he nu zo reageerd. Mensen geven je goede tips maar jij denkt schijnbaar dat het aan iedereen ligt behalve aan jezelf. Ik moet je teleurstellen maar het ligt aan je zelf...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:43

Ladybird schreef:
Is dit topic niet goed genoeg voor je Franka? Krijg je andere dingen te horen als dat je wou?? Hadden we moeten zeggen goh raar zeg! Dat jij uit een kroeg word gezet omdat je mensen lastig valt??

Ik vind het een beetje jammer dat he nu zo reageerd. Mensen geven je goede tips maar jij denkt schijnbaar dat het aan iedereen ligt behalve aan jezelf. Ik moet je teleurstellen maar het ligt aan je zelf...

Komt ze vanzelf wel achter als ze dadelijk uit elk cafe/kroeg/whatever word geweerd.

Hoe moeilijk het ook voor je is TS, kennelijk zitten mensen helemaal niet te wachten op jou gesprekken. Ze blijven zeer beleeft in plaats van dat ze zeggen "ga eens wieberen". Je weet vanjezelf dat je veel praat. Het feit dat je weet waar het probleem zit maakt jou al een heel stap veder. Het is nu aan jou om daar wat mee te doen. Je kan niet simpel blijven zeggen "ja maar....". Je mag van jou probleem niet het probleem van de omstanders maken. Dat is niet fair. Gedraag je volwassen en ga er mee aan de slag. Misschien werpt het wel zijn vruchten af en ben je als je heb laten zien dat je "je kan gedragen" gewoon weer welkom in de cafe's die je nou niet in mag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:45

Ladybird schreef:

Zo, ken jij haar persoonlijk?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:06

Ladybird schreef:

Maar ze geeft nu toch toe dat ze fout zit en bezig gaat met dr mond houden? De laatste posts vind ik juist een stuk positiever, iig minder slachtofferrol.

Ik wil ook nog even reageren op iemand die vroeg of ze de edit knop kon gebruiken ipv elke quote apart.... Dat kan nog best wel een adhd-dingetje zijn! Ik weet dat het niet hoort op een forum, maar voor mij is het zo juist beter te volgen, overzichtelijker. Ik krijg het persoonlijk ook niet voor elkaar om op verschillende quotes te reageren, dan word het een zooitje in mn hoofd en in het bericht. Ik vind het zo juist helder, heel duidelijk op welke reactie ze reageert. In een eigen topic vind ik dit dus ook wel kunnen eigenlijk, je moet er alleen geen gewoonte van maken in andere topics.

TS, heb je eigenlijk al aan de cafe-eigenaar gevraagd waar het precies aan ligt? En daarbij aangegeven dat je aan jezelf wil werken maar daarvoor wel moet weten WAT je precies moet veranderen? (dus niet de discussie over het verbod aangaan! Maar het puur bij jezelf houden) Want het word erg lastig veranderen als niemand je erop wijst en je een cafe uitknikkeren is een duidelijk signaal, maar nog geen wijze les in welk gedrag precies het probleem is.... Voor 'normale' mensen is het misschien heel logisch, maar ik begrijp goed dat het voor jezelf lang niet altijd zo duidelijk is. En de meeste mensen zullen dit niet uit zichzelf uitleggen en je liever eruit gooien of de rug toe keren, maar mijn ervaring is dat mensne het soms best willen uitleggen als je daar netjes om vraagt. Vooral als je er de reden bij vertelt, namelijk dat je het wil veranderen. Daarmee krijg je al veel meer reacties en daar kan je dan verder mee!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:13

Huh ladybird?? Vanwaar je explosieve reactie?
Ik lees juist een mini verandering bij ts, buiten het feit om of ts dat nou in dr hart snapt, geeft ze wel aan dat haar gedrag mogelijk irritant is en daarmee aan de slag gaat.. Ook al vind ze t keihard..