Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ladybird schreef:En mocht het wel aan jou ADHD liggen (wat ik niet geloof) ben jij de gene met problemen.
JIJ hebt ADHD, niet de mensen om je heen
JIJ verzint het om tegen mensen te gaan praten, andere mensen niet.
JIJ vind het gezellig, andere mensen absoluut niet
JIJ word uit de kroeg gezet, andere mensen niet..
En omdat jij je niet aan wilt passen, moeten de mensen om jou heen dat maar doen? en accepteren dat jij 'gezellig' tegen hun praat?? Kom op zeg!
ADHD mag geen smoes zijn, en het mag al helemaal niet zo zijn dat jij dat jij dingen mag en anderen dat maar accepteren moeten. Nee, jij hebt ADHD en moet proberen te leren leven zoals ieder mens zonder ADHD.
Ik weet dat het soms verdraaid lastig is! en soms is het handig als mensen zich iets wat aan passen, maar de wereld draait absoluut niet om de mensen met ADHD
Ladybird schreef:geerke schreef:ik vind wel dat mensen snel hun 'etiket' ADHD,PDDNOS en weet ik wat allemaal ...als een excuus gebruiken voor hun gedrag.
audit doet pijn.
mij zul je nooit horen zegen ik heb Autisme dus...... never, ik heb autisme, en ik moet er mee leven jammer dat je alle mensen met een etiket over 1 kam scheert..
F_Orumster schreef:geerke schreef:ik vind wel dat mensen snel hun 'etiket' ADHD,PDDNOS en weet ik wat allemaal ...als een excuus gebruiken voor hun gedrag.
Sommigen wel ja, maar dit is meer een mentaliteitskwestie dan adhd/whatever gerelateerd. Net als dat je verschil hebt tussen zieke mensen, de een probeert het beste van het leven te maken waar de ander alles afzegt onder het mom van: ja maar ik heb...
Een collega van me misbruikt het ook. Soms heeft ze het wel erg rustig "Ja maar ik heb adhd en kan dus niet plannen, dat is vermoeiend hoor"
Evelijn schreef:@Franka, ben je niet ontzettend eenzaam dat je zo enorme behoefte hebt om gesprekken met vreemde aan te gaan?
Misschien opzoek naar meer vrijwilligers werk zodat je meer een rol hebt en daarin kan praten en collega's hebt die jou ook beetje leren kennen.
Ladybird schreef:geerke schreef:ik vind wel dat mensen snel hun 'etiket' ADHD,PDDNOS en weet ik wat allemaal ...als een excuus gebruiken voor hun gedrag.
audit doet pijn.
mij zul je nooit horen zegen ik heb Autisme dus...... never, ik heb autisme, en ik moet er mee leven jammer dat je alle mensen met een etiket over 1 kam scheert..
franka75 schreef:Evelijn schreef:@Franka, ben je niet ontzettend eenzaam dat je zo enorme behoefte hebt om gesprekken met vreemde aan te gaan?
Misschien opzoek naar meer vrijwilligers werk zodat je meer een rol hebt en daarin kan praten en collega's hebt die jou ook beetje leren kennen.
Hoi ja dat is wel zo, maar ik doe vrijwilligerswerk ik praat de bingo aan elkaar en dat gaat goed en doe ook de wandelclub. Het is eigenlijk niet een een enorme behoefte. ik ga naar buiten voor gezellgheid al zeg ik iemand alleen gedag lacht er iemand dat is al contact bv.
Zwerte schreef:Ik ben ook een adhd'er met overmatige praatlust maar zoals velen hier al zeggen, DAT is het probleem niet!
Ik heb soms ook moeite met signalen lezen en wil daardoor nogal eens te lang doorbabbelen, terwijl de tegenpartij zich kapot gaat ergeren. In een perfecte wereld zou ik verwachten dat die mensen daar wat van zeggen maar hey, de wereld is niet perfect! Ik heb er genoeg ervaring mee dat ik achteraf van anderen te horen kreeg dat mensen mij gingen ontwijken omdat ik niet stop met praten over mn eigen onderwerpen. Erg pijnlijk en voor mij een signaal dat ik beter op mn eigen gedrag moet letten! Soms zeg ik van tevoren tegen mensen dat ik door kan blijven gaan en vraag of ze mij daarop willen aanspreken, maar dit vraag ik eigenlijk alleen aan vrienden en kennissen. Soms merk ik het zelf als ik in de 'flow' zit en vraag op dat moment direct aan de gesprekspartner of ik te veel praat. Kortom: mijn eigen probleem en IK moet het dus ook oplossen! (btw, het zou niet in mij opkomen vreemden aan te spreken. Ik zou namelijk ook moeite hebben met signalen oppikken en daarom zet ik mezelf niet in die situaties....)
Je lijkt erg vast te zitten in een slachtofferrol en daarmee ga je nooit verder komen. 'maar ik wil gewoon praten', ' niemand begrijpt mij' , 'zij zeggen niks!' Allemaal voorbeelden van uitspraken die je doet als je je eigen aandeel niet wil zien. Ja, je weet dat je teveel praat, maar bent niet bereid daar wat aan te doen en vind dat de rest van de wereld zich moet aanpassen. Gaat niet gebeuren! Dus je hebt de keus: je gedrag aanpassen (en daar zal je hulp bij nodig hebben) of op deze manier doorgaan, je laten uitkotsen door de maatschappij en eenzaam achter blijven. Geen lastige keus als je het zo stelt lijkt me?
Want echt, de wereld gaat niet veranderen! Afwijkend gedrag wordt niet goed op gereageerd en met dat feit moet je zelf leren leven. En daar tegenaan blijven schoppen ipv het accepteren, daarmee maak je het jezelf onnodig moeilijk!
Kan je je mond echt niet houden? Ga dan niet in je eentje naar een terras..... Hou je mond tegen vreemden, afgezien van een vriendelijke groet en mensen gaan je al heel anders behandelen hoor.
En je inhouden kan echt, geloof me, ik weet er alles van..... Leuk is anders, maar het alternatief is nog vervelender! Maar het kan alleen als je gaat inzien dat JIJ het probleem hebt en dat de oplossing dus ook puur en volledig bij jezelf ligt.
chevax schreef:Ik vind ook wel dat er iets te ver wordt doorgegaan. TS hoeft inderdaad geen sociale vaardigheidstraining te volgen. TS, ik denk ook dat je het beter "snapt" dan je zegt. Als je het echt niet zou snappen, zou je het hier ook niet zo kunnen omschrijven en om tips etc vragen. Sociale beperkingen zijn erg, maar op een terras tegen iedereen beginnen praten en zeggen dat je niet snapt waarom je er dan niet meer mag komen, dat valt niet zozeer onder een beperking alswel onder misschien beetje plaat voor je hoofd (sorry, klinkt niet zo aardig)
TS, laat je van je goede kant zien aan de café-eigenaren: ga zitten, drink je kop koffie en als je voelt dat je je echt met anderen wilt gaan bemoeien, sta dan op en ga weg. Dan kom je zelf niet meer in de vervelende situatie dat je de toegang wordt geweigerd en in de lop van de tijd ben je ook weer welkom op alle terrassen. Succes!
AdnerB schreef:zo ik heb het hele topic bij gelezen..
jij ook TS?
hoe is het nou?
heb je voor jezelf een plan gemaakt hoe je hier nu in het vervolg mee om zal gaan?
begrijp je wat andere bokkers je proberen uit te leggen?
annepaardoes schreef:Koetjes/kalfjes gesprekken met vreemde mensen kunnen meestal nog wel lopen, maar uitgebreide gesprekken met vreemde mensen zijn vaak gedoemd te mislukken. (Tenzij de setting daarvoor is. Een speeddating, meeting, bijeenkomst, feest/uitje die speciaal georganiseerd is om mensen te ontmoeten bijvoorbeeld.)
Mensen praten het liefst over zichzelf, maar met een vreemde ga je niet over jezelf praten. #blokkade 1. Voor de verhalen van een bekende die over zichzelf praat kan je nog wel interesse opbrengen, omdat het je daadwerkelijk interesseert en omdat je de persoon kent. Wanneer een vreemde verhalen over zichzelf gaat vertellen interesseert mensen dat geen ene ruk (om het maar even kort en bondig te zeggen). # blokkade 2.
Mensen zitten gewoon niet te wachten op uitgebreide gesprekken met vreemde mensen. Ook als je mensen een paar keer hebt aangesproken, maakt je dat nog geen "bekende" voor deze persoon in de zin dat mensen dan wel zin hebben om uitgebreid in gesprek met je te gaan.
Dimmen dus met je spraakwaterval tenzij mensen oprecht in je geïnteresseerd zijn en let dan nog op dat je niet uitgebreid je hele levensverhaal op tafel gooit.
Op het moment dat mensen kortaf op je verhaal reageren en niet verder uitweiden of geen vragen aan jou stellen betekend dit vaak dat ze niet geïnteresseerd zijn. Dat betekend dus dat je je gesprek moet afkappen.
Wil je gezellig kletsen met mensen en nieuwe mensen leren kennen kijk dan eens hier: http://www.nieuwemensenlerenkennen.nl/ Dat is de setting er al meer voor om lekker te kletsen. Dan nog wil ik je de tip mee geven om het gesprek in te gaan met de gedachte om geïnteresseerd te zijn in de ander en er niet op uit te zijn om veel over jezelf te vertellen. Als mensen geïnteresseerd zijn mag je best over jezelf vertellen. Maar let op de mate ervan. Mensen willen best wat over je weten, maar het interesseert ze niets dat het hondje van de buuf fikkie heet, je 20 paar schoenen hebt en je alle winkels kan opnoemen waar je ze gekocht hebt, een relatie met een vriend niet lekker loopt en wat jullie elkaar verwenst hebben enz. enz. (om zo even wat voorbeelden uit de lucht te grijpen)
franka75 schreef:Aan de moderators , van mij mag het topic op slot
Ladybird schreef:Is dit topic niet goed genoeg voor je Franka? Krijg je andere dingen te horen als dat je wou?? Hadden we moeten zeggen goh raar zeg! Dat jij uit een kroeg word gezet omdat je mensen lastig valt??
Ik vind het een beetje jammer dat he nu zo reageerd. Mensen geven je goede tips maar jij denkt schijnbaar dat het aan iedereen ligt behalve aan jezelf. Ik moet je teleurstellen maar het ligt aan je zelf...

Ladybird schreef:Is dit topic niet goed genoeg voor je Franka? Krijg je andere dingen te horen als dat je wou?? Hadden we moeten zeggen goh raar zeg! Dat jij uit een kroeg word gezet omdat je mensen lastig valt??
Ik vind het een beetje jammer dat he nu zo reageerd. Mensen geven je goede tips maar jij denkt schijnbaar dat het aan iedereen ligt behalve aan jezelf. Ik moet je teleurstellen maar het ligt aan je zelf...