...Maar echt gezellig werd 't pas toen we elkaar een beetje kende na een jaartje.
Vriend woonde al op zichzelf dus ik zag zijn ouders niet zo vaak.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
...

leeneliefje schreef:nou bij mij ging dat ook niet in een keer hoor
mijn schoonouders wonen in limburg, en dan ook nog heel hardcore in maastricht, NIKS van te verstaan dus. althans voor mij.
Was wel duidelijk dat ze het vervelend vonden dat ik heel vaak, (wel heel beleefd) vroeg, sorry wat zeg je?
En ik ging in het begin ook niet zo graag, ik kan wel leukere dingen bedenken dan aan tafel zitten met mensen die het in een (voor jou) andere taal hebben over dorpsroddels en het nichtje van die en die
maar nu uiteindelijk gaat het stukken beter, ik versta ze nog steeds niet, maar het zijn hele lieve mensen. Is gewoon een totaal andere wereld, daaro. We moesten gewoon even aan elkaar wennen denk ik
Maar 4.5 jaar, pfoeh, wat zegt jou vriend daar van?
. Uiteindelijk heeft die griet haar verhaal opgebiecht en toen ineens konden ze wel met me praten. Toen hadden we al 2 jaar wat en de voorgaande 2 jaren deden ze ook niet normaal, dus toen kwam mijn Zuid Hollandse stugheid goed naar boven. Walgelijk
! Inderdaad in dat taaltje over je praten zonder dat je er iets van verstaat, wat je toch een beetje meekrijgt, omdat je naam natuurlijk gewoon je naam blijft.
.
Yv_ schreef:leeneliefje schreef:nou bij mij ging dat ook niet in een keer hoor
mijn schoonouders wonen in limburg, en dan ook nog heel hardcore in maastricht, NIKS van te verstaan dus. althans voor mij.
Was wel duidelijk dat ze het vervelend vonden dat ik heel vaak, (wel heel beleefd) vroeg, sorry wat zeg je?
En ik ging in het begin ook niet zo graag, ik kan wel leukere dingen bedenken dan aan tafel zitten met mensen die het in een (voor jou) andere taal hebben over dorpsroddels en het nichtje van die en die
maar nu uiteindelijk gaat het stukken beter, ik versta ze nog steeds niet, maar het zijn hele lieve mensen. Is gewoon een totaal andere wereld, daaro. We moesten gewoon even aan elkaar wennen denk ik
Maar 4.5 jaar, pfoeh, wat zegt jou vriend daar van?
Heel stom, maar de familie van mijn ex kwam ook allemaal uit Limburg en ik heb me daar in die dik 2,5 jaar nóóit op mn gemak gevoeld.
Nu speelde het ook wel dat de vriendin van zijn neef achter mijn ex aanzat en ik door heel Limburg die hun kenden aangekeken werd als "the bitch" terwijl ik echt serieus niks had gedaan. Uiteindelijk heeft die griet haar verhaal opgebiecht en toen ineens konden ze wel met me praten. Toen hadden we al 2 jaar wat en de voorgaande 2 jaren deden ze ook niet normaal, dus toen kwam mijn Zuid Hollandse stugheid goed naar boven. Walgelijk
! Inderdaad in dat taaltje over je praten zonder dat je er iets van verstaat, wat je toch een beetje meekrijgt, omdat je naam natuurlijk gewoon je naam blijft.
Ik vond het zowiezo ook belachelijk dat ze Limburgs bleven praten terwijl er een "Hollander" in hun midden zat. Nieteens proberen om ABN te praten, nee, ik moest me maar aanpassen.
maar heb daar volgens mij niks van laten merken. Ik ga ook eerlijk gezegd niet zo vaak hoor, alleen met kerst, dat soort dingen.
Limburgs is toch gewoon te verstaan..? Is een heel simpel dialect hoor
Sammie schreef:ErmLimburgs is toch gewoon te verstaan..? Is een heel simpel dialect hoor

.
.. En dan was het een gesprek tussen 2 mensen wat ik aanhoorde, dat ging alsnog stukken makkelijker dan een Limburgs groepsgesprek.

Denk dat veel mensen dat gewoon niet beseffen dat je niet verstaanbaar bent. Zij weten zelf niet beter
Sammie schreef:Nee ik heb er niet echt moeite mee, maar goed eerlijk is eerlijk ik heb familie door heel Nederland wonen en heb met de meeste dialecten weinig moeite (behalve achterhoeks en snel Drents- maar dat wordt zo lekker ingeslikt). Oh en Fries, maar daar heb je ook geen aanknopingspunten in ook.
Als je geen AN kan wordt het lastig om dat te sprekenDenk dat veel mensen dat gewoon niet beseffen dat je niet verstaanbaar bent. Zij weten zelf niet beter
_JTM schreef:Sammie schreef:ErmLimburgs is toch gewoon te verstaan..? Is een heel simpel dialect hoor
Nah echt niet! Als mensen echt plat dialect spreken versta ik er geen zak van! Ik vind trouwens wel dat als je zoon/dochter thuis komt met zijn/haar partner en die komt uit een ander dorp/stad als waar jij vandaan komt dat je dan best even op je accent kan letten. Probeer in ieder geval je best te doen om AN te praten.
Mijn vriend en ik zijn kort gezegd raar bij elkaar gekomen, en ik kwam opeens onverwachts over de vloer. De eerste jaren vond ik hun erg bemoeizuchtig (wouden alles van mij weten, en gaven maar spullen die ik eigenlijk niet wou), maar na verloop van tijd leerde ik dat ze het alleen maar onwijs lief bedoelde. Super(schoon)ouders zijn het! Ze stellen me al zelfs voor als hun dochter aan vreemden
Zo voel ik me ook wel, en ben er erg blij mee!