Hoelang voordat jij werd geaccepteerd door schoonouders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lein_

Re: Hoelang voordat jij werd geaccepteerd door schoonouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 23:03

Dag 1 :)...

Maar echt gezellig werd 't pas toen we elkaar een beetje kende na een jaartje.
Vriend woonde al op zichzelf dus ik zag zijn ouders niet zo vaak.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 23:09

"van wie bende gei dur enne"?
"eh van de dieje van de dieje van de dieje en van de dieje van de dieje'
'oh leuk, die kenne we ok. en is da ook familie? en die? en die?

:')

ze vonden me in het begin wel stil, maar liep langzaamaan los. volgens schoonmoeder de perfecte schoondochter (misschien omdat ik z'n zoon afentoe terug fluit, ben z'n eerste vriendin en ben er niet van gediend dat alles volgens zijn manier ging. en daar was ze heel blij mee)

Heb nooit commentaar gekregen, alles mocht niets was te gek. doen en laten wat je zelf wilt.
verder ben ik niets bijzonder, pas me aan als het nodig is.

vorige schoonouders was ook niets mis mee, maar waren nogal katholiek, zoals bidden. ik was netjes stil, redelijke etiquette en doordeweeks absoluut niet slapen. en douchen mocht wel, maar liever niet.

heb het nu echt getroffen. verder ga ik graag naar zijn oma's. iets wat hij te weinig doet vind ik, maar nu gaat hij toch vaker mee. nja mijn opa en oma wonen langs ons en andere 1km verderop. zag ze ieder weekend. en overal is het weer anders :)

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:43

Jolandaa_ schreef:
"van wie bende gei dur enne"?
"eh van de dieje van de dieje van de dieje en van de dieje van de dieje'
'oh leuk, die kenne we ok. en is da ook familie? en die? en die?

Ik hoor het jullie gewoon helemaal zeggen. Briljant dit _O-

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:07

Gelijk wel eigenlijk :) alleen zie ik ze niet zo vaak, ik woon op mezelf en ik de weekenden thuis en vaak ben ik dan liever ff thuis dus dan zijn we vaak bij mij. Mijn ouders accepteerden hem denk ik na een paar keer, eerst ff beetje loskomen enz maar ze vonden het gelijk een leuke jongen

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:15

nou bij mij ging dat ook niet in een keer hoor :')
mijn schoonouders wonen in limburg, en dan ook nog heel hardcore in maastricht, NIKS van te verstaan dus. althans voor mij.
Was wel duidelijk dat ze het vervelend vonden dat ik heel vaak, (wel heel beleefd) vroeg, sorry wat zeg je?

En ik ging in het begin ook niet zo graag, ik kan wel leukere dingen bedenken dan aan tafel zitten met mensen die het in een (voor jou) andere taal hebben over dorpsroddels en het nichtje van die en die :+

maar nu uiteindelijk gaat het stukken beter, ik versta ze nog steeds niet, maar het zijn hele lieve mensen. Is gewoon een totaal andere wereld, daaro. We moesten gewoon even aan elkaar wennen denk ik :j

Maar 4.5 jaar, pfoeh, wat zegt jou vriend daar van?

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:52

5 minuten. Ik stelde me netjes voor, waarop direct gezegd werd: 'Oh deze mag ik, zij stelt zich tenminste netjes voor!' (doelend op de ex van mijn vriend)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:01

leeneliefje schreef:
mijn schoonouders wonen in limburg, en dan ook nog heel hardcore in maastricht, NIKS van te verstaan dus. althans voor mij.
Was wel duidelijk dat ze het vervelend vonden dat ik heel vaak, (wel heel beleefd) vroeg, sorry wat zeg je?

En ik ging in het begin ook niet zo graag, ik kan wel leukere dingen bedenken dan aan tafel zitten met mensen die het in een (voor jou) andere taal hebben over dorpsroddels en het nichtje van die en die :+

maar nu uiteindelijk gaat het stukken beter, ik versta ze nog steeds niet, maar het zijn hele lieve mensen. Is gewoon een totaal andere wereld, daaro. We moesten gewoon even aan elkaar wennen denk ik :j

Heel stom, maar de familie van mijn ex kwam ook allemaal uit Limburg en ik heb me daar in die dik 2,5 jaar nóóit op mn gemak gevoeld.
Nu speelde het ook wel dat de vriendin van zijn neef achter mijn ex aanzat en ik door heel Limburg die hun kenden aangekeken werd als "the bitch" terwijl ik echt serieus niks had gedaan :'). Uiteindelijk heeft die griet haar verhaal opgebiecht en toen ineens konden ze wel met me praten. Toen hadden we al 2 jaar wat en de voorgaande 2 jaren deden ze ook niet normaal, dus toen kwam mijn Zuid Hollandse stugheid goed naar boven. Walgelijk :r ! Inderdaad in dat taaltje over je praten zonder dat je er iets van verstaat, wat je toch een beetje meekrijgt, omdat je naam natuurlijk gewoon je naam blijft.

Ik vond het zowiezo ook belachelijk dat ze Limburgs bleven praten terwijl er een "Hollander" in hun midden zat. Nieteens proberen om ABN te praten, nee, ik moest me maar aanpassen :').

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:00

Met mijn ex zijn ouders kon ik het.. redelijk vinden. Zijn vader was een beetje een agressief type en praatte alleen over zichzelf en zijn hobby's. Hij vroeg nooit echt naar mij en ik was bang van hem, dus ik vond het moeilijk om met die man te praten. Hij bracht mijn ex regelmatig aan het huilen. Zijn moeder was wel aardig, we kookten vaak samen want dat vonden/vinden we beiden leuk om te doen. Ze had zelfs kookboeken voor me gekocht waar we samen gerechten uit haalden.

Met mijn huidige vriend is het eigenlijk andersom, zijn vader is echt een schat. Accepteert me vanaf dag 1 en vind het geweldig dat zijn jongste zoon ook een vriendin heeft, hij kletst de oren van mijn hoofd als hij de kans heeft en wil alles weten over paarden. Zijn moeder... tja ik weet niet wat ik van haar moet denken. Vaak begroet ze me niet eens en ze praat niet met me, ook kan ze erg kortaf tegen me doen. Mijn vriend zegt dat dat komt omdat ik haar jongste heb ''afgepakt'' en dat ze daar aan moet wennen, zelf ben ik ook nog eens autistisch dus contact leggen is voor mij gewoon heel erg moeilijk.Ik vind het moeilijk om een gesprek met haar te starten. En na de best erge ruzie met mijn vriend die ik heb gehad, heb ik het gevoel dat ik niet welkom ben voor zijn moeder. Ik hoop dat het bijtrekt, ik heb zelf een hele hechte familie en ik vind ook schoon familie erg belangrijk.
Met zijn broers heb ik trouwens amper contact, mijn vriend heeft een enorme hekel aan zijn oudste broer, en ik vind hem ook 3x niks. Zijn andere broer, die heeft een eigen huis en vriendin dus die zien we amper, maar die staat altijd klaar om ons ergens mee te helpen.

Overigens word mijn vriend met open armen ontvangen door mijn familie. Ze ontvangen hem zelfs beter dan mijn ex dus dat is helemaal top! Helemaal omdat we volgend jaar samen gaan wonen :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:01

Ma de eerste keer :').
Mocht gelijk blijven eten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:06

Mijn vriend had mijn eerste kennismaking prima geregeld: enkele dagen na oudejaar, op de verjaardag van zijn paps waar behalve schoonbroer, vorige schoonzus en schoonmams ook de ouders van schoonzus aanwezig waren.
Was best gezellig, maar zelf vind ik het geen aanrader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:11

Ik ging mee naar verjaardag schoonmams. Gingen meteen uit eten. Ik vind het nu een van de fijnste plekken om te zijn, naast mijn huis en mijn ouderlijk huis. Kom er echt heel graag :D

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:13

Hier ook meteen,
maar vooral omdat mijn vriend super blij met me is en ik denk ook, voor hongaarse maatstaven hebben zijn wij "dus rijk".

Andersom echter ging het niet zo snel.
Maar inmiddels is dat ook wel bij getrokken, ben ik blij om!

Ik ken iemand hier in Hongarije, de neef van mijn vriend,
die nog steeds niet geaccepteerd is door zijn schoonmoeder (vader speelt er geen rol in.
Zijn moeder is het er niet mee eens, omdat de moeder van de jongen uit een wat getinte familie komt,
en heeft dus de dochter opdracht gegeven om alles weg te gooien wat ze maar ooit van die jongen heeft gekregen,
en om nooit geen contact meer met hem te zoeken.
Alleen hebben ze dus nog steeds verkering en komt die meid ook wel eens langs, maar weet die moeder dus niets vanaf.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:58

Yv_ schreef:
leeneliefje schreef:

Heel stom, maar de familie van mijn ex kwam ook allemaal uit Limburg en ik heb me daar in die dik 2,5 jaar nóóit op mn gemak gevoeld.
Nu speelde het ook wel dat de vriendin van zijn neef achter mijn ex aanzat en ik door heel Limburg die hun kenden aangekeken werd als "the bitch" terwijl ik echt serieus niks had gedaan :'). Uiteindelijk heeft die griet haar verhaal opgebiecht en toen ineens konden ze wel met me praten. Toen hadden we al 2 jaar wat en de voorgaande 2 jaren deden ze ook niet normaal, dus toen kwam mijn Zuid Hollandse stugheid goed naar boven. Walgelijk :r ! Inderdaad in dat taaltje over je praten zonder dat je er iets van verstaat, wat je toch een beetje meekrijgt, omdat je naam natuurlijk gewoon je naam blijft.

Ik vond het zowiezo ook belachelijk dat ze Limburgs bleven praten terwijl er een "Hollander" in hun midden zat. Nieteens proberen om ABN te praten, nee, ik moest me maar aanpassen :').

jaa medestanders, ik heb wel altijd een beetje flauw gedaan tegenover mensen 'van onder de rivieren' :o maar heb daar volgens mij niks van laten merken. Ik ga ook eerlijk gezegd niet zo vaak hoor, alleen met kerst, dat soort dingen.
het is ook zo'n takke eind! wow. echt een ander land, in meerdere opzichten :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:03

Erm := Limburgs is toch gewoon te verstaan..? Is een heel simpel dialect hoor :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:04

Ik verstond het gisteren in Maastricht ook slecht... :o

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:07

Van beide kanten direct. Ik moest ze eerst wat beter leren kennen, maar het zijn echt geweldige lieve leuke mensen. Erg fijn! :D
Mijn ouders kunnen het gelukkig ook prima vinden met mijn vriend, m'n vader is echt dol op 'm hihi!

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:21

Sammie schreef:
Erm := Limburgs is toch gewoon te verstaan..? Is een heel simpel dialect hoor :=

Nah echt niet! Als mensen echt plat dialect spreken versta ik er geen zak van! Ik vind trouwens wel dat als je zoon/dochter thuis komt met zijn/haar partner en die komt uit een ander dorp/stad als waar jij vandaan komt dat je dan best even op je accent kan letten. Probeer in ieder geval je best te doen om AN te praten.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:32

Limburgs een dialect? Dan heb je waarschijnlijk nog nooit in een groep Limburgers gezeten :=
Want daar is écht, maar dan ook écht NIKS Hollands aan :n.

Zijn ouders praatten áltijd Nederlands als ik bij hun was, maar soms waren ze nog weleens in gesprek of hadden ze een discussietje en dan gingen ze over op Limburgs. Na ongeveer een jaar kon ik wel stukken opvangen, maar hele gesprekken? Nee hoor :n.. En dan was het een gesprek tussen 2 mensen wat ik aanhoorde, dat ging alsnog stukken makkelijker dan een Limburgs groepsgesprek.

Huidige schoonouders zijn daar gelukkig héééél anders in.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:48

Mijn schoonouders accepteren mij ook nog steeds niet, ik heb nu 5 jaar een relatie met mijn vriend en daarvoor kwam ik daar al 1 jaar over de vloer.
Ze kennen mij dus al 6 jaar.

Ik probeer me daar niet druk om te maken, een mens kun je niet veranderen en je hebt jezelf ermee om er een big issue van te maken.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het er af en toe niet lastig mee heb, of het niet liever anders had gezien.
Ik weet zelf ook wel waar het probleem ligt, en daarom loop ik er ook geen stap harder meer voor om de relatie met schoonouders beter te krijgen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:10

mijn schoonouders wonen op een boerderij, dus spreken beide niet echt abn. (echt niet, beter gezegd)
ik vind dat allemaal leuk en aardig, maar als ik dan niet sta te springen om daar weekenden lang naar toe te komen dan is dat toch logisch lijkt me. Ik neem het hun niet kwalijk, ik kan ook geen limburgs praten, maar als zij bij mij op bezoek zouden komen zou mijn familie niet plat achterhoeks gaan spreken, verstaat ook niemand :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:12

Nee ik heb er niet echt moeite mee, maar goed eerlijk is eerlijk ik heb familie door heel Nederland wonen en heb met de meeste dialecten weinig moeite (behalve achterhoeks en snel Drents- maar dat wordt zo lekker ingeslikt). Oh en Fries, maar daar heb je ook geen aanknopingspunten in ook. :=

Als je geen AN kan wordt het lastig om dat te spreken :) Denk dat veel mensen dat gewoon niet beseffen dat je niet verstaanbaar bent. Zij weten zelf niet beter :=

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:16

Sammie schreef:
Nee ik heb er niet echt moeite mee, maar goed eerlijk is eerlijk ik heb familie door heel Nederland wonen en heb met de meeste dialecten weinig moeite (behalve achterhoeks en snel Drents- maar dat wordt zo lekker ingeslikt). Oh en Fries, maar daar heb je ook geen aanknopingspunten in ook. :=

Als je geen AN kan wordt het lastig om dat te spreken :) Denk dat veel mensen dat gewoon niet beseffen dat je niet verstaanbaar bent. Zij weten zelf niet beter :=

nee daarom, kijk het zou zwaar asociaal zijn als ze wel abn zouden kunnen maar er voor zouden kiezen om het niet te doen.
Dat gevoel had ik eerst. Daardoor voelde ik me niet echt op mijn gemak, dacht dat ze zich niet interesseerden in mij etc.
Nu blijkt dus dat ze het gewoon écht niet kunnen, en knik ik vaak gewoon vriendelijk en lach heel hard mee als het klinkt alsof er een grap wordt gemaakt. :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:03

_JTM schreef:
Sammie schreef:

Nah echt niet! Als mensen echt plat dialect spreken versta ik er geen zak van! Ik vind trouwens wel dat als je zoon/dochter thuis komt met zijn/haar partner en die komt uit een ander dorp/stad als waar jij vandaan komt dat je dan best even op je accent kan letten. Probeer in ieder geval je best te doen om AN te praten.

Niet dat ik het limburgs dialect spreek (ik kan alleen maar AN), maar ik vind zelfs dat het verstaanbaarder is dan al die hele lelijke accenten met een harde G. Zo onelegant en onverstaanbaar. :=

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:07

Ja, maar ik vermoed dat jij Schweizerdeutsch spreekt Lara_Silver - en dan is inderdaad Limburgs een stuk makkelijker dan pak 'm beet Amsterdams of Gronings. :)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:15

Ik kan beter zeggen dat het een tijdje duurde totdat we elkaar allemaal accepteerde :D Mijn vriend en ik zijn kort gezegd raar bij elkaar gekomen, en ik kwam opeens onverwachts over de vloer. De eerste jaren vond ik hun erg bemoeizuchtig (wouden alles van mij weten, en gaven maar spullen die ik eigenlijk niet wou), maar na verloop van tijd leerde ik dat ze het alleen maar onwijs lief bedoelde. Super(schoon)ouders zijn het! Ze stellen me al zelfs voor als hun dochter aan vreemden :Y) Zo voel ik me ook wel, en ben er erg blij mee!