Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:09

Uit dit topic komt heel sterk naar voren dat het woord 'straf' erg taboe is eigenlijk. Mensen stellen wel grenzen maar straffen niet.. Ik denk dat wat vroeger mensen straf noemden datgene is wat mensen nu grenzen stellen noemen. Heel interessant dit!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:09

Cruesli,wat als je de situatie eens naar jezelf toe trekt?

stel je doet iets fout op je werk,en je baas zet je in een hoek neer. Wat vind je daarvan?

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:10

Nou, mijn ouders hebben mij vroeger echt wel eens straf gegeven als ik aan het kloten was en ik heb nooit ook maar een seconde getwijfeld aan hun liefde voor mij.

SjapazJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:11

Jij zal niet minder van je kind houden. Maar het kind zal zich wel voelen alsof er minder van gehouden wordt. Denk je eens in hoe jij je voelt als iemand boos op je is of lelijk doet? Dan voel je je alleen maar rot toch? Vaak voelde het ook als onrecht? Als iemand lelijk tegen mij doet maakt het in elk geval niet dat ik heel erg gemotiveerd raak om dan maar te doen wat van die persoon moet :n

Wat een vriendin laatst als voorbeeld gaf en voor mij echt is wat ik ook wil: Ze was op een verjaardag met haar kindje en er waren twee andere kindjes. Eentje die daar woonde, de ander ook op visite. Degene die op visite was was met een stuk speelgoed aan het slaan. Het kindje dat daar woonde zei "niet doen want dan krijg je straf" terwijl tegelijk haar kindje zei "niet doen want dan gaat het kapot".

Dat is dus precies wat ik wil bereiken. Ik wil dat mijn dochter iets niet doet omdat ze begrijpt wat dan de (natuurlijke) gevolgen daarvan zijn. Ik wil niet dat ze enkel iets niet doet omdat ze geen zin heeft in de straf die dan misschien volgt.

ukkiepuk

Alma schreef:
Nou, mijn ouders hebben mij vroeger echt wel eens straf gegeven als ik aan het kloten was en ik heb nooit ook maar een seconde getwijfeld aan hun liefde voor mij.

Nu niet, maar op het moment dat je 2jaar bent kun je dat niet relativeren.

Saskia9

Ik wel. Ik voelde me af gewezen als ik weg werd gestuurd.Gevolg was dat ik daarna stiekem dingen deed,dan konden ze me niet straffen.
Het punt was ook duidelijk geweest wanneer ik terecht gewezen zou zijn,en daarna er gewoon weer bij hoorde.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:12

Alma schreef:
Chubby schreef:

En er is geen generatie kinderen die zo strikt wordt opgevoed als de huidige. Met supernanny's, Triple P, strafstoeltjes en time outs. Je krijgt er gewoon geen leukere kinderen van. Dat bewijst zichzelf. Je leert kinderen niet hoe het sociale leven werkt en hoe emoties constructief geleid kunnen worden door ze buiten te sluiten of je liefde te ontzeggen.

Geen generatie die zo strikt wordt opgevoed als de huidige ??? Nou, ik ben anders een HEEL stuk strikter opgevoed dan wat ik nu om me heen zie. We leven juist in een tijdperk waarin grenzen vervagen, alles maar mag en straffen zielig is. En ik ben, ondanks de strakkere opvoeding, GEK op mijn ouders (toen en nu nog steeds) en ze zijn ontzettend liefdevol en we hebben een supergoede band.

Idd het laatste wat je kunt zeggen van de huidige generatie is dat ze strikt worden opgevoed. Dat zie je al aan de antwoorden hier en in andere topics, hoeveel mensen dat totaal niet willen straffen en strikt zijn en alles met uitleggen en onderhandelen willen oplossen. Dat noem ik niet strikt.

SjapazJarig

Alma schreef:

Zo veel mensen, zo veel ervaringen. Ik heb daar dus juist wel eens aan getwijfeld. En daarnaast herinner ik me vooral dat ik me heel rot voelde las mijn ouders boos werden, niet dat ik gemotiveerd raakte dat een volgende keer te voorkomen.

cruesli

ukkiepuk schreef:
cruesli schreef:
Maar geloof je echt dat je je kind je liefde ontzegt bij het geven van een straf? Ik durf te wedden dat niemand ook maar een druppeltje minder van zijn/haar kind houdt, ook al zet die ze af en toe in een time out.

Tuurlijk houden die moeders/vaders niet minder van ze, maar op dat moment VOELT het voor het kind wel zo en zij en voor jou zijn het 3 minuten die voor hun érg lang zijn omdat ze geen tijdsbesef hebben. Ik vind persoonlijk wel dat je liefde ontzegt bij het geven van straf, dat is één van de redenen waarom wij het niet gebruiken.

Let op! IK vind, wat iemand anders vind is zijn goed recht :)

en 3 minuten later zijn ze het alweer vergeten dat ze zich zo "ongeliefd" omdat ze na het sorry zeggen een dikke knuffel krijgen en het over is..
Een kind VOELT m.i. dat papa/mama boos is op hem/haar. Een kind denkt niet van "nu houdt mama/papa niet meer van mij", geloof ik niet. En zeker, wat ieder vind ik ieder goed recht, maar soms..

blokje

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:14

Ik ben ook niet slecht geworden van de opvoeding van mijn ouders. Maar daarom hoeft die opvoeding niet direct bij mij te passen.

Ik hoor trouwens nooit van mensen dat mijn zoontje onhandelbaar ofzo is.
Hij is juist heel makkelijk en lief zeggen ze :D

cruesli

Sjapaz schreef:
Alma schreef:

Zo veel mensen, zo veel ervaringen. Ik heb daar dus juist wel eens aan getwijfeld. En daarnaast herinner ik me vooral dat ik me heel rot voelde las mijn ouders boos werden, niet dat ik gemotiveerd raakte dat een volgende keer te voorkomen.

Ik had dat dus juist wél! En daar heb je dan ook het verschil per persoon en per gevoel bij :) Ik voelde me rot als mijn ouders boos werden, dus wilde ik dat niet meer. Ik wist ook dondersgoed wat wel/niet mocht en ik lette daar dus zeker wel op, want ik vond het zielig als mn ouders boos waren :+

SjapazJarig

Ik denk dat Chub ook deels bedoeld dat opvoeden zelden een meer besproken/mee bemoeid topic is geweest dan vroeger. Toen was dat iets wat zich binnen de muren van een huis afspeelde en niemand had het er over of bemoeide zich er mee. Nu zijn er allerlei methoden, tips, trucs en organisaties die zich ermee bemoeien. Aan alle kanten wordt je dood gegooid en geconfronteerd met opvoeding en hoe het wel en niet moet en iedereen heeft er tegenwoordig mening over. Dat was vroeger wel heel anders natuurlijk, toen was het een veel persoonlijk iets. Nu bemoeit zelfs de overheid zich er eindeloos mee.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:15

Saskia9 schreef:

stel je doet iets fout op je werk,en je baas zet je in een hoek neer. Wat vind je daarvan?

Dit vind ik dus iets typisch wat je hier in dit topic veel ziet, mensen gaan kinderen vergelijken met volwassenen en willen kinderen ook behandelen als volwassenen. Als je iets serieus fout doet op je werk krijg je ontslag en dat is erger dan in de hoek zetten, maar de volwassen manier ervan.
Het zijn kinderen, ze hoeven nog niet zelf beslissingen te nemen, en de theorie dat je alleen daardoor in staat bent om zelf goede beslissingen te nemen vind ik ook een behoorlijk zwakke, want als je ouders goede beslissingen voor jou nemen dan ben je later net zo goed geneigd om goede beslissingen te nemen. Goed voorbeeld doet goed volgen immers?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:16

Dus Cruesli,paste je je gedrag aan op het boos worden van je ouders. Niet omdat jezelf niet wilde dat er iets mis ging bijvoorbeeld.

Alma

Natuurlijk ervaart iedereen het anders. ;)
Maar je kind moet wel zwaar onzeker zijn en geen vaste basis hebben om bij elke boze opmerking te twijfelen aan jouw liefde voor hem. En ik werd vroeger vreselijk gepest dus erg zelfverzekerd was ik niet, maar de basis thuis was zo stevig dat een straf hier en daar er echt geen barsten in maakte.

Natuurlijk vond ik de straf niet leuk. Maar er is zoveel in het leven niet leuk. Dat zie ik als huidig probleem, alles moet vooral leuk blijven voor 't kind. Ohwee als het zich even rot voelt. Nou newsflash: het leven is nou eenmaal soms een beetje rot.
Laatst bijgewerkt door Alma op 04-06-13 15:18, in het totaal 4 keer bewerkt

SjapazJarig

Grappig Cruesli :j Die verschillende ervaringen. En verder wat Saskia zegt!

Ik denk dat iedereen ook wel iets heeft aan te merken op hoe zijn/haar ouders het deden en iedereen wel iets heeft wat ze anders willen doen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:17

Dat opvoeden zonder straffen berust op de theorie van geweldloos communiceren

Zie: http://www.ouders.nl/mdos2010-straf-oma3.htm

Ben het in mijn opleiding tegengekomen. Tsja... ik ben nog geen ouder, dus ik kan niet zeggen of het voor mij zou werken of niet. Maar ik heb in mijn opvoeding ook weinig straf gehad en ik wist echt wel wat wel en niet door de beugel kon ;)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:18

Saskia9 schreef:

Goeie actie.. Had je maar moeten luisteren,, al denk ik dat wij volwassen mensen prima in staat zijn instructies van de baas op te volgen.. Mocht dat niet zo zijn zou schorsing ( in de hoek lijkt me nogal mild ) een prima oplossing zijn..

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:18

Saskia9 schreef:

Ik ben ook geen 1-2-3 of whatever. Ik ben een volwassen vrouw die emoties begrijpt, die begrijpt wat het inhoudt om ergens over te praten. Mijn 2jarige kán nog niet eens praten, dus
ga ik ook geen hele ellelange uitleggen/besprekingen houden om hem duidelijk te maken dat iets niet mag.
Vandaag zat hij bijv. aan de pc, cdromding opendoen, sdkaart eruit getrokken en in het cdrom ding en dan proberen dicht te doen. Nou daar werd ik niet echt blij van, pc hoeft niet stuk ;)
Dus ben op mn knieen gaan zitten en heel streng gezegd: 'Tijn nee. Dat mag niet, hoeft niet stuk'. Toen kwam hij er nog een keer aan, dan is het gewoon een 'Tijn néé zei mama'. Daarna
liep hij er weer heen, dus heb hem opgepakt en buiten neergezet en toen was het klaar. Maar ga niet (zoals ik ouders in de supermarkt/op straat wel eens hoor) doen van. Tijn waarom doe je dat?
Die pc is niet voor kindjes, dus jij mag daar niet aanzitten, maar je doet het wel, waarom dan? En waarom nu nog een keer? Mama vind dat niet fijn, kom we gaan iets leuks doen en blablabla.
Nee, dat vind ik echt waaayyyy teveel info voor een 2 jarige, die je met een volwassene wel zou kunnen bespreken.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:19

horseyfries schreef:
Saskia9 schreef:

Dit vind ik dus iets typisch wat je hier in dit topic veel ziet, mensen gaan kinderen vergelijken met volwassenen en willen kinderen ook behandelen als volwassenen. Als je iets serieus fout doet op je werk krijg je ontslag en dat is erger dan in de hoek zetten, maar de volwassen manier ervan.
Het zijn kinderen, ze hoeven nog niet zelf beslissingen te nemen, en de theorie dat je alleen daardoor in staat bent om zelf goede beslissingen te nemen vind ik ook een behoorlijk zwakke, want als je ouders goede beslissingen voor jou nemen dan ben je later net zo goed geneigd om goede beslissingen te nemen. Goed voorbeeld doet goed volgen immers?

Maar kinderen zijn toch ook mensen?
Kinderen zijn kleine mensen,die worden opgevoed om als volwassene het volwassen leven aan te kunnen.

Goed voorbeeld doet goed volgen zeg je,maar als je als kind in de hoek gezet wordt,doe je dat als ouder dat dan ook? En waarom doe je dat alleen bij kinderen dan,en niet ook bij volwassenen?
Waarom praten volwassenen wel problemen uit,en moet je kinderen terecht wijzen door middel van straf?

horseyfries

cruesli schreef:
en 3 minuten later zijn ze het alweer vergeten dat ze zich zo "ongeliefd" omdat ze na het sorry zeggen een dikke knuffel krijgen en het over is..
Een kind VOELT m.i. dat papa/mama boos is op hem/haar. Een kind denkt niet van "nu houdt mama/papa niet meer van mij", geloof ik niet. En zeker, wat ieder vind ik ieder goed recht, maar soms..

Ben ik met je eens Cruesli. Wat ik echter wel een groot verschil vind (en ook dat is bij paarden niet anders) is dat je precies dezelfde straf kan uitvoeren op een manier waarop het kind zich bijna bedreigd voelt, omdat de ouder kookt van woede terwijl hij het kind drie minuten op een stoeltje zet en het dus redelijk grof gebeurd, en op een manier waar volgens mij ook een kind geen enkele vorm van schade van ondervind, omdat je het duidelijk en streng doet, maar zonder enige ingehouden woede. Ik denk dat mensen vaak zo lang wachten met iets te corrigeren dat ze dan al ver over de frustratiegrens heen zijn en dat voelt een kind natuurlijk ook.
Dat kan ook het verschil verklaren tussen de mensen die hier zeggen dat het ze totaal niets deed, en mensen die er heel erg van onder de indruk waren.

SjapazJarig

Ik zie mijn kind niet zozeer als een volwassene, maar wél als een mens, met gevoelens en meningen. En ik respecteer haar ook als zodanig, en loopt niet volledig over haar emoties, gevoelens en meningen heen enkel omdat ik ouder, groter en sterker ben. Ze is een mens dat nog veel moet leren voordat het groot is en op eigen benen kan staan. En dat is dus juist precies waarom ik niet straf. Ik wil dat ze leert waarom je iets beter niet kan doen, niet iets alleen maar niet doen omdat je dan straf krijgt. Daar heeft ze imo als ze volwassen is niks aan. Alleen maar een korte termijn oplossing.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:20

Sjapaz schreef:
Alma schreef:

Oh, ja. Ik herinner me nog heel erg goed dat ik een keer straf kreeg. Fysiek en mentaal (niet met slaan, verdere details doen er niet toe). Ik kan met het gevoel nog steeds herinneren, bah, mijn maag keert er nog van om. Ik heb er niks van geleerd, jawel, dat ik het op die manier niet zal doen later. Als ik eraan terug denk zit ik nog steeds met tranen in mijn ogen, de reden kan ik me alleen niet meer herinneren.
Ik weet nu natuurlijk nog niet waar ik uit kom, maar ik wil als ouder graag verder komen dan een "neen" en een "omdat ik het zeg". Grenzen zijn er nu al (zo is spelen met de blokken ok, maar slaan met de blokken op de kast weer niet ok). Het voorbeeld wat Sjapaz aangeeft vind ik mooi : het ene kindje heeft alleen schrik, het andere kindje weet dat het voorwerp dan stuk gaat. Anderzijds zullen er vast wel dagen zijn dat alles in het honderd loopt en niks lijkt te gaan zoals het moet. Da's ook maar menselijk als je het dan even verliest. Maar dan nog is het jouw verantwoordelijkheid als ouder om je eigen grenzen te bewaken.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:21

Sjapaz schreef:
Ik zie mijn kind niet zozeer als een volwassene, maar wél als een mens, met gevoelens en meningen. En ik respecteer haar ook als zodanig, en loopt niet volledig over haar emoties, gevoelens en meningen heen enkel omdat ik ouder, groter en sterker ben. Ze is een mens dat nog veel moet leren voordat het groot is en op eigen benen kan staan. En dat is dus juist precies waarom ik niet straf. Ik wil dat ze leert waarom je iets beter niet kan doen, niet iets alleen maar niet doen omdat je dan straf krijgt. Daar heeft ze imo als ze volwassen is niks aan. Alleen maar een korte termijn oplossing.

_/-\o_

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:22

cruesli schreef:
Saskia9 schreef:

Ik ben ook geen 1-2-3 of whatever. Ik ben een volwassen vrouw die emoties begrijpt, die begrijpt wat het inhoudt om ergens over te praten. Mijn 2jarige kán nog niet eens praten, dus
ga ik ook geen hele ellelange uitleggen/besprekingen houden om hem duidelijk te maken dat iets niet mag.
Vandaag zat hij bijv. aan de pc, cdromding opendoen, sdkaart eruit getrokken en in het cdrom ding en dan proberen dicht te doen. Nou daar werd ik niet echt blij van, pc hoeft niet stuk ;)
Dus ben op mn knieen gaan zitten en heel streng gezegd: 'Tijn nee. Dat mag niet, hoeft niet stuk'. Toen kwam hij er nog een keer aan, dan is het gewoon een 'Tijn néé zei mama'. Daarna
liep hij er weer heen, dus heb hem opgepakt en buiten neergezet en toen was het klaar. Maar ga niet (zoals ik ouders in de supermarkt/op straat wel eens hoor) doen van. Tijn waarom doe je dat?
Die pc is niet voor kindjes, dus jij mag daar niet aanzitten, maar je doet het wel, waarom dan? En waarom nu nog een keer? Mama vind dat niet fijn, kom we gaan iets leuks doen en blablabla.
Nee, dat vind ik echt waaayyyy teveel info voor een 2 jarige, die je met een volwassene wel zou kunnen bespreken.

maar Crueslie,uitleggen en afleiden is toch goed?
Alleen het straffen hoeft van mij niet. Uitleggen en afleiden zou al genoeg moeten zijn. En dat doe je.