'Me' is geen bezittelijk voornaamwoord!?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: 'Me' is geen bezittelijk voornaamwoord!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 23:47

De eerste heb ik alleen niet geschreven :')
Het "like" stukje was van mij :=

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:12

Plien91 schreef:
Mee eens!
En dan het onzinargument "Als ik niet aan het werk ben / weekend heb / er een scheet dwarszit / .... heb ik geen zin om na te denken over spelling en grammatica."
Alsof je in je vrije tijd ook niet articuleert maar mompelt ofzo. Zou wat zijn zeg :').

Ik vind het tamelijk triest als je überhaupt na moet denken of het 'me paard' of 'mijn paard' is, en over of je 'mijn paard wandelt' of 'mijn paard wandeld' moet typen. Dat is van zo'n basaal niveau dat het je echt geen moeite meer zou moeten kosten. Beetje alsof je in het weekend ook niet meer weet wat 2x2 is en dan als excuus gebruikt dat je in je vrije tijd niet wil rekenen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:21

Voor mensen met taalproblemen of een zwak taalgevoel zijn die "basale spellingsvaardigheden" wel ontzettend moeilijk. Ik verbaas me ook regelmatig nog over het feit hoe slecht (oudere) basisschoolleerlingen taal- en spellingsregels onthouden. Dat ik wekenlang, iedere keer weer het verschil uitleg tussen een persoonlijk voornaamwoord en een bezittelijk voornaamwoord, maar dat een leerling het alsnog vet moeilijk vindt om het daadwerkelijk uit een zin te filteren. Of te weten wanneer je 'die' gebruikt of juist 'dit'.
Dat is soms lastig voor te stellen, ook voor mijzelf soms nog, maar ik word met m'n neus op de feiten gedrukt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:45

Maar 'die' of 'dit' is allebei correct afhankelijk van het woord erachter. Het is nóóit 'me ...'. Nooit. Als je dat één keer verteld krijgt moet dat toch niet zo ingewikkeld zijn? Ik bedoel het niet eens denigrerend, kan me alleen niet voorstellen dat iemand dat echt keer op keer per ongeluk fout kan doen. Gaat het andersom trouwens net zo regelmatig fout? 'Ik heb mijn gestoten', of zoiets? Of dat dan weer niet?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:50

Je zou denken dat één keer uitleggen genoeg is. Maar het is voor écht taalzwakke of taalgestoorde mensen ontzettend lastig om te weten of er dan een werkwoord (gestoten) of zelfstandig naamwoord (paard) achter staat, omdat ze soms letterlijk de regel moeten opzoeken in het logopedie-oefenboek wat ze van me krijgen en waar ik taalregels noteer en visualiseer. En dan is het echt nadenken, opzoeken en soms gokken of "me paard" goed of fout is. De fout andersom zie ik niet zo vaak.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:53

Ik weet niet of het hier al genoemd is maar ik vind vooral "na" ipv "naar" verschrikkelijk irritant om te lezen! Dat is nu ook al een jaar populair om te schrijven geloof ik, maar ik erger me kapot en moet soms nog steeds statussen twee keer lezen om te begrijpen wat diegene nu precies gaat doen! Ik schrijf ook niet foutloos maar hierdoor klopt de hele zin gewoon niet meer!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:54

Kelly_ann schreef:
Tsja... naar aanleiding van het steeds meer gebruikte 'me' in de schrijftaal ga ik mezelf achter de oren krabben.
Als iemand op bokt of facebook praat over iets van hem of haar is; lees je niet meer over 'mijn' of m'n, maar over 'me'.
Even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over uitdrukking als: 'me dunkt' of 'mezelf' maar als bezittelijk voornaamwoord: 'me paard' en 'me vriendin'.
Over het algemeen ben ik vrij gemoedelijk als het gaat om taalvoutjes of typo's... Zelf ben ik ook niet altijd foutloos, ik snap dan ook niet zo goed dat ik me enorm stoor aan 'me'.

Ik bedoel, het scheelt toch minstens 1 leesteken typen ten opzichte van m'n of mijn...
Volgens Wikipedia wordt het gebruikt in bepaalde (vraag me af welke) dialecten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bezittelijk_voornaamwoord
En natuurlijk is taal aan verandering onderhevig... dus waarom ook niet?

Misschien wordt ik oud, en kan ik niet zo goed meer tegen verandering, wordt ik dan toch een taalpurist?
Gelukkig is er een facebookpagina die mij een beetje steunt: https://www.facebook.com/pages/me-is-ge ... 4673894356

Nog meer medestanders in de gezamenlijke strijd tegen 'me'?
Of kan ik me er beter bij neerleggen?

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus ik weet niet of het al gezegd is.
Maar het is ook: word ik of ik word. Niet met dt. O:)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:05

Plien91 schreef:
Je zou denken dat één keer uitleggen genoeg is. Maar het is voor écht taalzwakke of taalgestoorde mensen ontzettend lastig om te weten of er dan een werkwoord (gestoten) of zelfstandig naamwoord (paard) achter staat, omdat ze soms letterlijk de regel moeten opzoeken in het logopedie-oefenboek wat ze van me krijgen en waar ik taalregels noteer en visualiseer. En dan is het echt nadenken, opzoeken en soms gokken of "me paard" goed of fout is. De fout andersom zie ik niet zo vaak.

Ik kan me inderdaad indenken dat het voor mensen die daar werkelijk geen enkel gevoel voor hebben moeilijk is. Maar zo'n grote groep is dat toch niet? Ik kan me althans niet voorstellen dat iedereen op Bokt die dat regelmatig fout doet zo taalzwak is, of dat de atheneumleerlingen waar iemand het eerder over had dat ook zijn..

(wel interessant om te lezen trouwens, ik heb er nooit bij stilgestaan dat het verschil tussen werkwoord of zelfstandig naamwoord voor sommige mensen al vreselijk ingewikkeld kan zijn)

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:46

pff ik kan me ook dood ergeren aan verkeerd bezittelijk voornaamwoord gebruik..
Zo nu ook, al een paar keer je zit op hem plaats :p

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:16

Dat me ipv. mijn en na ipv. naar is inderdaad verschrikkelijk, maar waar ik me nog het allermeeste aan erger is 'hij/zij/het wilt', dat klinkt zo ongelooflijk dom! En ik ben echt geen taalnazi en maak zelf ook wel spelfouten.
Zelfs in mijn Samsung S3 Mini wordt 'willen' verkeerd gebruikt, zie deze screenshot:

Afbeelding

Dat kan toch echt niet! Ik denk dat ze bij Samsung hoognodig een vertaler moeten ontslaan!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:36

Haha, omdat je spreekt van een vertaler, doe je me denken aan een Waals restaurant waar men vriendelijk wilden zijn voor de Vlamingen en dus een tweetalige menu-kaart hadden met oa Klaargemaakte Amerikaan :')

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:45

Me is zo irritant, me auto, me paard etc. Lui ben ik wel, schrijf nauwelijks m'n zeker op mn iPhone/iPad niet, allemaal extra tekens. Ik heb het gewoon altijd over mn paarden :') (2000+ hits) tegenover me (0 hits)

Ook heel lastig aan bezittelijk voornaamwoorden. JouW paard en het paard is van JOU. Lastig he, wanneer een w en wanneer niet :') Ik ben ook geen grammar nazi maar dit is gewoon irritant. In het Engels hetzelfde met your en you're.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:59

Ja of their, there en they're ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:27

Then en than :') zei en zij := ja ik erger me er best aan

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:42

Of bijvoeglijke naamwoorden met een -n erachter! Zie ik weleens voorbij komen. Heel apart. Of is het iets Belgisch?

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:44

Kelly_ann schreef:
Tsja... naar aanleiding van het steeds meer gebruikte 'me' in de schrijftaal ga ik mezelf achter de oren krabben.
Als iemand op bokt of facebook praat over iets van hem of haar is; lees je niet meer over 'mijn' of m'n, maar over 'me'.
Even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over uitdrukking als: 'me dunkt' of 'mezelf' maar als bezittelijk voornaamwoord: 'me paard' en 'me vriendin'.
Over het algemeen ben ik vrij gemoedelijk als het gaat om taalvoutjes of typo's... Zelf ben ik ook niet altijd foutloos, ik snap dan ook niet zo goed dat ik me enorm stoor aan 'me'.

Ik bedoel, het scheelt toch minstens 1 leesteken typen ten opzichte van m'n of mijn...
Volgens Wikipedia wordt het gebruikt in bepaalde (vraag me af welke) dialecten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bezittelijk_voornaamwoord

Misschien wordt ik oud, en kan ik niet zo goed meer tegen verandering, wordt ik dan toch een taalpurist?
Gelukkig is er een facebookpagina die mij een beetje steunt: https://www.facebook.com/pages/me-is-ge ... 4673894356

Hahaha waar jij je stoort aan "me" stoor ik me aan "wordT ik"
Laatst bijgewerkt door Afwezig op 30-05-13 14:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:45

Amalarab schreef:
Of bijvoeglijke naamwoorden met een -n erachter! Zie ik weleens voorbij komen. Heel apart. Of is het iets Belgisch?

Er zijn genoeg bijvoeglijke naamwoorden waar ook een n achter hoort? :')
Wat dacht je van; een houten tafel..
Laatst bijgewerkt door Yallie op 30-05-13 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:45

Heb je een voorbeeld?

Ik zag net nog een mooie in een topic: 'mekaar' in plaats van 'elkaar' -O-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:06

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:08

Annekeee schreef:
Kelly_ann schreef:

Hahaha waar jij je stoort aan "me" stoor ik me aan "wordT ik"

Het ergste: ik werdt

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:09

TS je hebt gelijk.

Maar waar mij m'n nekharen van overeind gaan staan is dat je meerdere keren ik wordt met dt schrijft. Is IK WORD.... :P

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:11

Mensen die dat soort fouten maken, plaats ik meteen in het "domme" hoekje. Misschien volkomen onterecht, maar het gebeurt toch.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:16

'hun' is ook zo een woord dat veel gebruikt wordt.
bv, hun hebben dat ook gedaan

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:18

schoentje schreef:
Dat me ipv. mijn en na ipv. naar is inderdaad verschrikkelijk, maar waar ik me nog het allermeeste aan erger is 'hij/zij/het wilt', dat klinkt zo ongelooflijk dom! En ik ben echt geen taalnazi en maak zelf ook wel spelfouten.
Zelfs in mijn Samsung S3 Mini wordt 'willen' verkeerd gebruikt, zie deze screenshot:

[ Afbeelding ]

Dat kan toch echt niet! Ik denk dat ze bij Samsung hoognodig een vertaler moeten ontslaan!

Dat vind ik dat weer vaag want het is wel hij loopT maar niet hij wilT

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:21

Neonlight schreef:
Mir_U schreef:
Ik zag net nog een mooie in een topic: 'mekaar' in plaats van 'elkaar' -O-

Daar is niets mis mee, is gewoon ABN: http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=mekaar&lang=nn

Wow, dat wist ik niet :) Vind elkaar om een of andere reden toch netter staan haha