Frustratie's in de horeca #1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

skippy

Re: Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:07

Nope, het bedrijf bestaat uit een restaurant en een serre. Op de avond word alles voor het diner gebruikt. Wel hebben we nog twee 4 persoons hoekjes en een grote haard met banken voor koffie drinkers. Deze gasten hadden wel bij de haard eerst een drankje en een stokbroodje kunnen doen.
Het had alleen nog ongeveer anderhalf uur geduurd voordat er voor hun weer een tafel vrij was.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:48

Aah oke!

Wij hebben een café/lounge en bij goed weer een terras en dan een aparte eetzaal. Mensen kunnen dus prima wachten in het café met een drankje. Dit kan soms ook 3 kwartier duren, maar mensen hebben dat op 1 of andere manier graag voor over! Nou hebben wij een behoorlijk grote eetzaal en zit er dus vaak wat meer spreiding in wanneer er een tafel vrij is.
'Maar wij hebben een 2e ronde en soms ook een 3e ronde en in de weekenden een behoorlijk drukke wachtlijst, reserveren is bij ons niet mogelijk. Op volgorde van binnenkomst en als het vol zit kunnen mensen zich aanmelden voor een wachtlijst.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:17

Wij werken wel op reservering. Gasten die dat niet doen hebben dus ook geen keuze uit tafels o.i.d. Helemaal in zulke weekenden zit het dan snel vol. Wij hebben wel tweede zit, maar als je gasten direct al verteld dat het nog anderhalf uur duurt. Deze hadden ook nog kinderen mee, ik help ze graag aan het tafel maar dat ging nu gewoon niet lukken.

Snap sowieso nooit zo goed dat mensen met zo'n groep niet reserveren. Wij zitten vlakbij een groot vakantiepark. Lopend is het ongeveer een kwartiertje, dan bel je toch even voor je die kant op loopt?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:42

Wij hebben ook wel eens groepen van 10+ personen die inderdaad random binnen komen lopen. Vaak is er een plaatsje maar niet altijd. Snap niet dat je dan niet even reserveert dan is het altijd mogelijk.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:14

Dat snap ik ook niet idd! Ik dacht dat dat alleen bij ons was aangezien het eigenlijk altijd wel kan (wel kans dat je in de zaal gedumpt wordt maar dat schijnt mensen niet te deren) en wij niet zo'n chique restaurant zijn.. :D

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:18

Grootste ergernis: collega's die chagarijnig en afkattend worden bij stress. Heb een tijdje in een sterrenrestaurant gewerkt en daar was het iedere avond raak. Ben daar echt zo diep beledigd dat ik er soms nog last van heb. Bah! Voor mij nooooit meer aan de slag in zo'n tent!!! Ik werk nu in een museum tussen bejaarde vrijwilligers. 10x beter, hahaha!

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:34

Ik werk in een italiaans restaurant (geen pizza's overigens) en wij zitten vlak bij de Stopera/Muziektheater. Wij hebben dus heel veel mensen die voor de opera komen eten. Als er opera is zitten we om 6 uur helemaal vol en om 8 uur (dan begint de opera) zijn we bijna helemaal leeg. Helaas denken alle gasten dat ze het meest belangrijk zijn en alles moet snel, snel, snel. Dat kan wel eens vervelend zijn en vooral om dan gewoon aardig te blijven. Hoe veel je ze wel niet gerust stelt (Stopera is 3 min lopen), ze blijven maar zeuren dat het sneller moet. En als de zaak dan nog helemaal vol zit ook en alles komt tegelijk. Ook mensen die denken dat als ze om 7 uur aan komen dat ze nog even een driegangenmenu kunnen eten....

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:35

Yup dat hebben wij ook! Zelf heb ik er ook wel eens last van. Vertel nieuw personeel ook altijd, als ik door de drukte een keer wat kort door de bocht ben, niets van aantrekken! En we zitten altijd even na dan bied ik mijn excuses altijd even aan.

Moet wel zeggen dat ik de meest stressvolle werkplek heb. Wij hebben achter de bar de muur open naar de keuken. Ik draai de pas, dus heb aanspraak van alle kanten tegelijk. Meestal ontvang ik de gasten dan ook nog tussendoor. Heerlijk een baas die standaard iemand te weinig inpland :')

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:43

Ik vind dat altijd wel leuk het staan aan de pas, ik doe dat niet met grote regelmaat. Maar als de persoon die dat normaal doet vrij is of vakantie heeft, dan sta ik daar toch wel eens. Voor mij een mooie leerzame ervaring, maar inderdaad kan wel wat stressvol zijn, want je hebt zowel het keukenpersoneel als de bediening.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:28

Ja vind het ook leuk werk hoor! Word alleen soms wat hectisch :Y) Helemaal nu, was eigenlijk de eerste echte drukke avond. Vijftig man meer dan we verwacht hadden. Stress in de keuken. Niet heel ruim in het personeel en zo snijd het meisje die de bar deed haar hand open, dus die misten we daarna ook nog even.

Maar geeft wel extra voldoening aan het einde van de avond. Dat hebben we toch maar even weer goed gedaan met elkaar :D

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:56

Douce schreef:
Wij hebben ook wel eens groepen van 10+ personen die inderdaad random binnen komen lopen. Vaak is er een plaatsje maar niet altijd. Snap niet dat je dan niet even reserveert dan is het altijd mogelijk.

Oja zo van Goedenavond, goedenavond.. Met hoeveel bent u.. Ja met zn 15.. :wow: .. poedersuiker hoe gaan we dit weer fixen..
Vaak hebben we daar ook geen plek voor.. Vooral in het pannenkoekenhuis..

Vandaag ook weer mensen.. Goedenmiddag, kan ik u wat drinken inschenken? Nee, heb je ook een kaart?
Goeeed 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 denk ik dan.. Zo irritant

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:06

Wat ik trouwens juist heel leuk vind als je ergens vaste klant bent is als ze precies je wensen kennen. Zo komen wij elke week en soms vaker bij Minigolf en restaurant Terra Nova in Putten en daar weten ze zo onderhand precies wat ik wel en niet wil haha. Een lepeltje in mijn warme choco (ik roer graag), geen paprika bij mijn eten, geen olijf bij mijn broodje carpaccio en zo nog wel meer dingen. Als ze dat allemaal onthouden of 'iets' onthouden en toch even navragen dan is dat supertof!

Wat doen jullie trouwens als een klant ergens niet tevreden over is wat een kwestie van smaak is? Ik heb laatst ergens een brownie besteld, welke ik veel te zoet vond, maar dan ook echt veel te zoet, ik proefde alleen suiker en geen chocola, suiker kraakte zelfs tussen mijn kiezen en vond hem gewoon echt niet lekker. Ik heb hem dan ook niet helemaal opgegeven en bij de bediening/eigenaar (zelfde) aangegeven dat ik er niet kapot van was en waarom. Deze kwam alleen niet echt veel verder dan dat ik dan de eerste was die er zo over dacht. Ik weet niet zo goed wat ik dan wél had gewild, maar had nu het gevoel dat mijn mening niet zo serieus genomen werd. Terwijl ik denk, ja er zijn misschien wel meer mensen die er zo over denken, maar gewoon niet de moeite nemen om dat te zeggen en het vervolgens nooit meer bestellen. Dus vandaar mijn vraag: Hoe gaan jullie om met dat soort situaties?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:12

Alwiene, het kennen van je vaste gast en zijn/haar wensen heeft ook wel valkuilen denk ik zo :P
Wij hebben ook vaste gasten die altijd het zelfde drinken maar we moeten altijd even vragen wat ze willen :+
Stel je komt aanzetten met een koffie en ze willen ineens een espresso (gebeurd bij ons nog wel eens :=) dan sta je daar met je koffie haha.

En wat smaak betreft, iedereen heeft een andere smaak inderdaad.
Maar als er 1 gast is die iets niet lekker vind en de rest wel.. Dan doen wij daar ook verder niks mee.
Maar als er 10 gasten klagen over hetzelfde, dan gaan we nadenken :)
En inderdaad, niet iedereen meldt het.. Maar als je het niet meldt, kunnen we er ook niks mee..

Dus wij gaan pas echt veranderen als er meerdere gasten over klagen..

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:51

@ Patriciaaa O ja dat vind ik ook vervelend, vooral Duitsers doen dat veel. Wij vinden het netjes om onze gasten eerst een drankje te geven en daarna de kaart te brengen. Sommigen zijn blijkbaar heel ongeduldig en vragen als je het drankje brengt al voor de derde keer om een kaart.

@ Alwiene wij doen dat hetzelfde als bij _Nancy. Als er 1 iemand een klacht heeft kan dat ook persoonlijke smaak zijn. (Al denk ik dat bij jou beschrijving niet) Pas als er een paar meer mensen een klacht over hebben gaan we er iets mee doen.

Wij proberen inderdaad wel te onthouden wat onze vaste gasten graag drinken of eten. Maar ik schenk het nooit alvast in, want dan willen ze net iets anders!

Hebben jullie trouwens ook wel eens dat iedereen elke keer los besteld. Laatst bracht ik een viertje hun eten, vraag of ze nog iets willen drinken. 1 Cola, dus die breng ik erheen, 1 mayonaise graag. Breng ik die weer 1 drankje. Dan ben ik echt in staat om te zeggen: VERDER NOG IETS! :')

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:27

Jaa, vaste gasten zijn altijd leuk ! Maar idd altijd ff checken.. Mensen vinden het altijd wel leuk als je het nog weet ^^

Heb er ook zo'n hekel aan als mensen hun koffie al op hebben en dan zeggen, ja hij was te koud.. Dan denk ik doe dat dan meteen, dan kunnen we er nog wat aan veranderen..
Als meer mensen trouwens klagen over 1 bepaald iets doen we er ook echt wat aan..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:39

Skippy, ja dat ken ik! :=

Bestellen ze een latte machiato, breng ik het.. 'Mag het ook met een zoetje?', zoetje gebracht.. 'Mag ik ook ketchup bij mijn tosti?' :roll:

Enne.. Het is ook wel eens zo dat ik een bord uithaal en vraag of het lekker was..
En een heel waslijst aan minpunten krijg, máár het bord is wel helemaal leeg :')
Dat is dus gewoon een manier om iets van de rekening af te halen,, maar als het bord leeg is.. Wordt er gewoon voor betaald!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 19:45

Vooral dat laatste ja Nancy :') dan denk ik .. Ja, wat denk je dat we er nu nog aan kunnen doen dan :P

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:46

Jaa idd ^^.. Zo van: Waarom is u bord dan helemaal leeg? eeeeuhm...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:47

Ja inderdaad.. Af en toe geneigd om zoiets terug te zeggen 'Waarom heb je dan alles opgegeten?'
Maar goed.. Knikken en glimlachen.. En dan weglopen om in de keuken even te zeiken _O-

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:47

Ik vind het altijd zo vervelend, dat ik mensen terug naar huis moet sturen omdat heel het restaurant volgeboekt is.
Sneu voor de mensen, sommige komen ook van redelijk ver.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:48

Hahaha jaa vooral dat ja !
Keuken deur dicht? Ja? Dubbelcheck.. Oke komt de tirade ..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 20:00

Altijd om 't hoekje zeiken ja :') :P

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:10

Ja echt wel! Niet te hard alleen, want we hebben een gedeeltelijk open keuken. :Y)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 20:24

Wij hebben de keuken op een andere verdieping, en een bijkeuken om de afwas in te zetten enzo .. :P Hard, heel hard :P

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:43

_Nancy schreef:
Skippy, ja dat ken ik! :=

Bestellen ze een latte machiato, breng ik het.. 'Mag het ook met een zoetje?', zoetje gebracht.. 'Mag ik ook ketchup bij mijn tosti?' :roll:

Jep... Irritatiefactor :P
Het begon met de kaart: 4x uitgelegd hoe hij werkt, wat uiteraard niet de meest hogere wiskunde is. Vervolgens niet kunnen beslissen.. Daarna alvast bestellen terwijl de helft niet aan tafel zit, ze wisten ook niet wat de rest dan wel wou. Dus nog een keer heen om de rest ook op te nemen. Dan breng je brood met olijfolie, wat iedereen standaard van ons krijgt: Wat is dit? Olijfolie! Heb je geen kruidenboter? Ehm, nee, maar we hebben wel gewone boter! Uiteindelijk aioli erbij gegeven, zet je dat op tafel, loop je weg: Heb je ook een ander mesje? Na het uitserveren van de soep weer bezig zijn met andere gasten, om vervolgens geroepen te worden: heb je ook tabasco? Om vervolgens in 3 rondes weer drankjes te bestellen.. Enzovoorts :Y)