Afwassen met de hand, het eerlijke antwoord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe vaak was jij af (met de hand)?

Zodra ik iets gebruik, was ik het erna direct af!
31 (4%)
Ik was af na elke maaltijd (3 keer per dag)
86 (12%)
Ik werk een keer per dag alles weg
307 (42%)
Ik was om de paar dagen af
138 (19%)
Ik was af als mijn aanrecht vol staat en mijn kast leeg is
112 (15%)
Mijn afwas is ondertussen weggelopen naar een huis waar het niet schimmelt
14 (1%)
Afwas? O, datgene wat mijn schoonmaakster wegwerkt?!
26 (3%)

Totaal aantal stemmen: 714

Oscar
Forumcoördinator

Re: Afwassen met de hand, het eerlijke antwoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:55

Tuurlijk, je kunt altijd een vrijstaand model nemen. Je hebt wel een aansluiting van stroom en aan- en afvoer nodig.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:58

Oscar schreef:
Tuurlijk, je kunt altijd een vrijstaand model nemen. Je hebt wel een aansluiting van stroom en aan- en afvoer nodig.

Dat past denk ik niet in mijn huis. Ik ben nu aan het kijken naar kleinere modellen voor een 1 persoons huishouden.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:01

Herfstblad schreef:
Oscar schreef:

Dat past denk ik niet in mijn huis. Ik ben nu aan het kijken naar kleinere modellen voor een 1 persoons huishouden.

Kijk naar een Bob van Daan Tech uit Frankrijk!
We hebben al jaren zo'n ding, is echt ideaal!
Wij gebruiken niet de cassettes maar snijden gewoon een vaatwasblokje door midden en gooien die onderin en dat gaat prima

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:04

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:07

Heel eerlijk, sinds we een vaatwasser hebben is dit geen probleem meer maar moesten het voorheen ook altijd doen, spoelde wel altijd alles af en dan dacht ik doe het straks wel, en dat werd dan een x 2 dagen later :') als ik ergens een hekel aan heb is het afwassen en de was opvouwen whaha

Het eerste probleem is opgelost met een vaatwasser, het 2e probleem moet iemand nog een x iets op verzinnen

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:08

Ik heb er ook één (geen Bob). Je kunt hem vullen met een maatkan en de afvoer gaat in de gootsteen :)

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:08

Keell94 schreef:
Heel eerlijk, sinds we een vaatwasser hebben is dit geen probleem meer maar moesten het voorheen ook altijd doen, spoelde wel altijd alles af en dan dacht ik doe het straks wel, en dat werd dan een x 2 dagen later :') als ik ergens een hekel aan heb is het afwassen en de was opvouwen whaha

Het eerste probleem is opgelost met een vaatwasser, het 2e probleem moet iemand nog een x iets op verzinnen

Het gewoon niet opvouwen :')

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:19

Ik heb er eentje besteld! Ik ben er echt klaar mee, voor de rest lukt het huishouden aardig. Maar die afwas......

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 20:27

Ik was een gedeelte van de vaat met de hand en de rest gaat de vaatwasser in ( die staat 2x per week aan). Wat ik afwas zijn de houten snijplanken, pannen met teflonlaag, bepaalde messen die er niet in mogen, grote dingen zoals een vergiet. Dus dat zijn maar een paar dingen die ik met de hand doe dagelijks.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 21:00

Mijn waarheid: ik kook en maak er een puinhoop van, mijn kerel wast af! :Y)

Ik heb zelf echt een hekel aan de afwas, ook aan rotzooi dus na het ontbijt kan ik het nog wel opbrengen om even af te wassen maar de rest mag mijn man doen. Hij vind het gelukkig ook niet erg. :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 21:29

Ik vind de afwas echt verschrikkelijk. Wat een rot klusje. Ik boen nog liever het hele huis van boven tot onder 3x. Ik woon echter zo klein met zo'n klein keukentje dat ik zelfs geen Bob minivaatwasser kwijt kan.

Ik verplicht mezelf om af te wassen terwijl ik aan het koken ben. Meestal kook ik echter voor 2-3 dagen dus staat het er ook langer. Als ik niet kook, dan staat het er tot de borden / bestek op is en ik wel moet.
Ik heb laatst afwasmiddel in een sprayfles gekocht. Daarmee gaat het al een stuk beter, hete kraan aan, spray spray, boen boen en klaar. Drogen mag het uit zichzelf doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 21:59

Oh echt heerlijk dit. Iemand schopt een topic van 12! jaar oud uit een heel diepe, stoffige winterslaap om te vragen of er ook kleine vaatwassers bestaan :D :D :))

En ik wil zo graag meedoen he. Daarom komt hier mijn post, die niemand iets interesseert. Tussen allerlei andere posts die ook niemand interesseren.

Ja, ik was af. Heb geen vaatwasser, vind ze vies, luidruchtig en je spullen stinken als ze eruit komen. Maar wat me het meeste tegenstaat is dat het twee keer inspanning vereist. Eerst moet alle zooi erin. En dan uren later moet je eraan denken om ook alle zooi weer eruit te halen.
Nee, dan was ik liever gauw even af. Ik woon alleen, de vaat is in een kwartiertje klaar en even lekker de boel aan kant ruimt de keuken én mij op. Ik heb al mijn spulletjes die ik gebruikt heb weer even in handen, maak ze schoon na hun gedane arbeid voor mij en daarna gaan ze in de kast voor de volgende keer. Van afwassen word ik helemaal zen. Omdat je met je handen bezig bent om voor je omgeving te zorgen. Dat is een niveau van zelfzorg wat een machine nooit voor mij gaat bereiken.
Zelfde als strijken. Even ik en de bout die voor een tastbaar verschil zorgen. Zo'n simpele manier om je spullen en je dag te helpen op orde te brengen :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:12

Ik kan je helemaal volgen Koper!
Ik vind afwassen ook geen probleem, podcastje erbij op en tralala.
Nog nooit een vaatwasser willen hebben, dat in en uitruimen duurt langer dan even afwassen naar mijn idee.
En idd m’n vaste spulletjes, en alles weer op de plek. (en lekker warm water en vaste volgorde).
Heb maar klein huishouden nu, alleen ikzelf.

Als ik het zo lees moet ik toch ook maar eens strijkbout en plank halen. Ook de kleren verdienen inderdaad wel eens wat meer aandacht.

Ondertussen zou ik wel willen dat er een afstofmachine bestond, want al dat gepruts van elk dingetje optillen afnemen en terugzetten, dat vind ik echt vreselijk stom!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:19

Ik vind afwassen eigenlijk geen probleem afdrogen is minder mijn hobby, alleen mijn handen zijn er vaak minder blij mee. Ik heb zelf een kleine afwasmachine die wel een kraan nodig heeft maar zijn water kwijt kan in een emmer. Ik wissel af tussen handafwas en de afwasmachine. En was dagelijks dan wel twee keer per dag af met de hand, de afwasmachine gaat aan als hij vol is

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:21

Oh wat leuk Marigold, een soortgenoot! <3

Echt precíés wat je zegt, met een éénpersoonsvaat ben je sneller klaar als je het even door het sop haalt. Lekker warm water, en inderdaad in de juiste volgorde.

Schoonmaken, inclusief afwassen, is juist fijn als je het ziet als zorgen voor je omgeving en dus voor jezelf. Het móét niet. Je doet het omdat het voor jezelf is. Ik was af omdat ik mijzelf schone, mooie spullen gun om van te eten en drinken, dat idee. Ik heb verschillende serviezen en bij voorbeeld theebekers hebben een vaste dag. Het schept orde en overzicht om ze ook weer af te wassen. Een routine die bijdraagt aan rust-reinheid-regelmaat.

Afstoffen is hier ook geen favoriet klusje, maar met weinig prullaria is het ook niet heel verschrikkelijk. Het heeft ook niet veel meer om het lijf dan even een microvezeldoekje over het dressoir en wat kastjes. En de planten. Bladeren van binnenplanten afstoffen is geestdodend, maar als ze daarna in het zonlicht staan te shinen heb je het niet voor niets gedaan.
Laatst bijgewerkt door Koper op 26-03-25 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:23

Ik mis het antwoord "nooit, maar mijn man minstens 2x per dag met de claim dat we anders niet genoeg borden en pannen hebben". Wat overigens niet zo is, niet eens bijna. Maar mijn man heeft een beetje smetvrees. Ik krijg de kans niet eens af te wassen al zou ik willen _O- .

Ik doe overigens weer andere dingen in het huishpuden, dus is wel gewoon eerlijk verdeeld hier ;) .

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:31

prugelpiet schreef:
Ik vind de afwas echt verschrikkelijk. Wat een rot klusje. Ik boen nog liever het hele huis van boven tot onder 3x. Ik woon echter zo klein met zo'n klein keukentje dat ik zelfs geen Bob minivaatwasser kwijt kan.

Ik verplicht mezelf om af te wassen terwijl ik aan het koken ben. Meestal kook ik echter voor 2-3 dagen dus staat het er ook langer. Als ik niet kook, dan staat het er tot de borden / bestek op is en ik wel moet.
Ik heb laatst afwasmiddel in een sprayfles gekocht. Daarmee gaat het al een stuk beter, hete kraan aan, spray spray, boen boen en klaar. Drogen mag het uit zichzelf doen.

Jaa de 3 in 1 van Dreft, wat een topper he! Niet alleen voor de afwas maar ook voor de kookplaat enzo! :D