Relatie in een sleur? Begin een affaire!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:22

Ayasha schreef:
En over het algemeen (uitzonderlijke situaties daar gelaten) heeft een kind maar één vader, of moeders nu het hele dorp af werkt of niet.

En de echtgenoot ie wettelijk de banketstaaf of hij nu de biologische vader is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:24

Huertecilla schreef:
sflj schreef:
Mijn mening is ook dat kinderen geleerd moet worden eerlijk en oprecht enz. te leven. En dat hoeft niet perse te betekenen dat ze maar 1 partner tegelijk mogen hebben (dat mogen ze later zelf weten.) of dat ze hun partner moeten 'vastbinden' in regeltjes enz.

Neenee Bert, dat zie je verkeerd: Het hoogst haalbare is verplicht christelijk, hetero en exclusief monogaam in huwelijkse schone schijn tot de dood ons verlost.

Voor de slechte lezers hoort daar een :+ bij.

Ik ben niet christelijk, niet hetero. En scheiden is duurder als trouwen. Dus ik en vriend gaan gewoon voor een groot feest :D

Dus ja ik klop toch al niet volgens het plaatje

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:25

HC; wat moest er staan ipv "banketstaaf"? "de l*l is"?

Ik neem mezelf even als voorbeeld in deze maar ik bedoel dus: Mijn vader blijft mijn enige vader. Moeder heeft een nieuwe vriend maar die man is nooit mijn vader geweest, en zal dat nooit worden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:26

Love-Western: *\o/* ;)

Ayasha, ik neem aan dat je begreep dat ik niet 'biologische' vader bedoelde?

En ik heb even snel gegoogled maar uit http://www.f4j.be/doc/doc08/080401_Belg ... ingen.html durf ik op te maken dat kinderen wel degelijk meerdere 'vaders' meemaken. Misschien zelfs meer kinderen die meerdere vaders 'hebben' dan kinderen die dat niet meemaken. ;)

Ik begrijp nog steeds niet waar ik (?) in jouw naam schrijf of denk?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:28

Ayasha schreef:

Ik neem mezelf even als voorbeeld in deze maar ik bedoel dus: Mijn vader blijft mijn enige vader. Moeder heeft een nieuwe vriend maar die man is nooit mijn vader geweest, en zal dat nooit worden.

My point exactly! En dan heb jij 'nog maar' 1 'surrogaatvader!'

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:30

Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 20-04-13 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 16:30

Ayasha schreef:

Ik heb het ongeveer andersom. Mijn biologische vader is niet mijn 'vader' voor mij. Ik heb die man uberhaupt sinds m'n derde niet meer gezien. Mijn moeder is toen hertrouwd en haar man heeft mij geadopteerd en erkend als kind. Voor mij is dat nu mijn echte vader en ik weet niet beter.

Asciugamano

Re: Relatie in een sleur? Begin een affaire!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:33

Komt dus ongeveer op hetzelfde neer. Had jij ook niet liever maar 1 en dezelfde vader gehad?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:36

sflj schreef:
Ayasha schreef:

My point exactly! En dan heb jij 'nog maar' 1 'surrogaatvader!'

Al had mijn moeder er 100 af gewerkt hier na. Dan nog zou mijn "papa" mijn enige vader zijn. De rest zou niks meer betekenen dan "vriend van mijn moeder". En nee, het boeit me niet dat hier een "surrogaat" vader (zelfs die naam vind ik afgrijselijk, hij is helemaal geen surrogaat, die heb ik niet nodig want ik heb mijn vader en deze man komt niet eens aan de onderkant van mijn vaders hielen)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-04-13 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:36

love_western schreef:
Huertecilla schreef:

Neenee Bert, dat zie je verkeerd: Het hoogst haalbare is verplicht christelijk, hetero en exclusief monogaam in huwelijkse schone schijn tot de dood ons verlost.

Voor de slechte lezers hoort daar een :+ bij.

Ik ben niet christelijk, niet hetero. En scheiden is duurder als trouwen. Dus ik en vriend gaan gewoon voor een groot feest :D

Dus ja ik klop toch al niet volgens het plaatje

Ik vond jouw voorbeeld ook +:)+ realistisch. Een diepgaande stabiele band is belangrijker voor kwali-tijd dan een eventueele sexueel ´liberale´ invulling omdat je samen historie kan blijven opbouwen.

Als je echt wil lachen is polyamorie een perfect onderwerp om te openen. Dat wordt gelíjk totaal verkeerd ingevuld net als op dit topic het misplaatst gebruikte ´open´.
Het is volstrekt zinloos om daar op in te gaan want waar geen wil is, is geen weg en je hebt in de reacties van bv Ayasha gelezen dat die helemaal niet wil weten wat het wel is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:38

en dat is IMO mijn goed recht HC. Ik verplicht jou niet om monogaam te zijn, dring jij mij dan ook geen open relatie op. Lijkt me slechts respectvol en eerlijk.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:48

Maar dat is het verschil, Ayasha; niemand dringt jou iets op.
Aan jou ook de vraag, aangezien jij jouw biologische vader als de enige ziet, had je die dan ook niet liever als enige gehad? Met andere woorden; had je niet liever gezien dat je ouders bij elkaar waren gebleven met een geweldige, respectvolle relatie? En dan had het jou toch niet uitgemaakt hoe ze die invulden? Als jullie met elkaar maar gelukkig waren, toch? Was dat niet veel fijner geweest dan nu, met die man die de naam 'surrogaatvader' nog niet verdient?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:53

Nee, heb daar éigenlijk oprecht nooit moeite mee gehad. :) Dan had ik mijn geweldige stiefmoeder nl. nooit leren kennen. :)
Inmiddels sta ik zelf op trouwen en heb ik ook geen last meer van de vriend van mijn moeder. Ik vind dat mijn moeder beter verdiend dan hem gezien ik zie en weet dat ze niet gelukkig is met hem. Maar dat is háár keuze, niet de mijne. :)
Het maakt me dus sowieso niet uit hoe een ander zijn of haar relatie in vult. Gelijk HC zijn open relatie, als hij daar gelukkig mee is, vind ik dat oprecht prachtig.

Maar IK zou daar niet gelukkig in kunnen zijn. Dus ik heb gezocht (en gevonden) naar een partner die ook gelukkiger is met een (seriëel) monogame relatie (gezien ik lang niet zijn eerste ben en hij ook niet de mijne :+ )

MAAR ik vind een open relatie, weinig te maken hebben met wat deze site promoot... Deze site promoot een afaire, promoot stiekem doen en bedriegen... Dat heeft in mijn mening NIKS met een open, respectvolle en liefdevolle relatie te maken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:12

Wat is trouwens de definitie van een 'open' relatie? Want ik denk dat ik die ook heb, maar ben er niet zeker van. ;)
En ik heb maar 1 reclame gehoord van zo'n soort site maar het is me niet opgevallen dat ze zeggen dat je je partner moet belazeren of stiekem moet doen.
Wel, zoals in de openinspost, dat er gezegd wordt dat je je daar kunt aanmelden voor contacten, wanneer jouw eigen relatie een sleur is geworden, ofzoiets.
Reclame voor relatietherapie zou trouwens dezelfde tekst kunnen bevatten, bedenk ik me nu. :D En zou er dan ook zo'n ophef over gemaakt worden? ;)

Heb daar ook eens op gegoogled en de eerste link meldt:

"Gevangen in een relatie? - voel jezelf begeert in een affaire!" en "Herleef de passie - begin een affaire!"

Ik vraag me dan af; als er reclame was geweest waarin wordt opgeroepen: "Gevangen in een relatie? Ga scheiden!" Of "Passie herleven? Vraag een echtscheiding aan!"
Was dat dan minder erg geweest?
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 20-04-13 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:16

Ik lees nergens dat Ayasha anderen verplicht om monogaam te zijn.

Iedereen die niet monogaam wil leven moet zich HEEL ERG bewust zijn van de invloed die zij hebben op de levens van anderen. Zoals ik al eerder heb gezegd kan ik er absoluut GEEN begrip voor hebben (en ik WIL er ook geen begrip voor hebben).
Ben je vrijgezel en heb je regelmatig een andere partner, geen probleem :n
Bij mijn tante wist ik niet beter. Haar vriendjes werden nooit geintroduceerd als "onze oom" maar als tante haar nieuwe vriendje. Ze was verliefd en pas na een tijdje werd hij geintroduceerd bij ons. En als dat uit ging dan zagen wij dat ze verdrietig was.
Kinderen begrijpen dat best. Maar dat is niet iets wat ze horen te zien bij hun ouders.

Ik heb vroeger ontzettend vaak gewenst dat mijn ouders zouden scheiden. En waarom?
Als ze niet gelukkig met elkaar zijn en dat bij anderen gaan zoeken (en daarmee mij als kind "ongelukkig" maken omdat je er als kind tussenin zit en je ouders elke keer met andere partners ziet) moet je niet alleen denken: "Wat kunnen we doen om toch nog samen te blijven" maar moet je ook terdege rekening houden met de gevolgen die je acties hebben op de gemoedstoestand van je directe ongeving (in mijn geval dus met de kinderen).

@ sflj
de OP gaat over de reclame van "een affaire beginnen"

Een buitenechtelijke relatie (ook wel: affaire, verhouding, bev - afkorting voor buitenechtelijke verhouding - of het verkleinwoord ervan bev'etje) is een situatie waar iemand een liefdesverhouding aangaat met iemand anders dan de echtgenoot, en deze over het algemeen dus bedriegt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:29

Niemand is voor het promoten van bedrog, lijkt mij.
Ayasha beschuldigt anderen ervan dingen op te dringen, terwijl ze het verkiezen van vrijheid, veroordeelt. Ik ben op de meeste gebieden voor keuzevrijheid en wil niemand iets verbieden.

En jouw ouders waren dus duidelijk niet gelukkig, Mri. En dat dat van grote invloed is op kinderen, zijn we het ook allemaal wel eens.
Maar daar heeft het hebben van vrijheid (voor je ouders dus) niks mee te maken. Wanneer zij dat afgesproken hadden en wél gelukkig waren gebleven, was er toch voor jou niks aan de hand geweest? Het feit dat jij met die anderen geconfronteerd werd, heeft daar ook niet echt direct mee te maken. Want dat gebeurt ook wanneer ze niet 'vreemdgaan' maar eerst scheiden en dan een andere partner of partners, hebben.

Wat ik bedoel is; geluk is toch het belangrijkste? En hoe dat bereikt wordt, doet er toch niet toe? En niemand heeft toch het recht om het geluk van een ander te belemmeren? (door te verbieden, bijvoorbeeld. ;) ) Nogmaals; dat je kinderen beschermt, lijkt me logisch.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:35

Deze reclames mogen van mij part direct verboden worden. Deze reclamens "promoten" het vreemdgaan wat ik niet echt netjes vind want dat houd in liegen/bedriegen. We maken toch ook geen reclames in de trent van "als de buurman zijn deur open heeft laten staan, pak wat je pakken kan!"

Slechte dingen moet je niet willen promoten, zeker niet via dit soort reclamens

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:39

Eerst scheiden en dan een andere partner geeft als effect dat er A) ruimte is om voor een nieuwe partner en B) tijd is voor andere/meerdere partner(s) op het moment dat de kinderen er niet bij zijn.

Jij bekijkt het vanaf een andere kant dan ik denk ik. Ik spreek meer als "ervarings deskundige" (iets wat ik liever niet ben :x ) en vanuit mijn ervaring vind ik het echt een NO-GO. Nu niet, morgen niet, nooit niet. Ik kan er hoe dan ook gewoon geen begrip voor hebben.
En eigenlijk alle leeftijdsgenoten die ik ken die hetzelfde hebben meegemaakt/in een zelfde situatie hebben gezeten hebben dezelfde mening als ik.
Maar blijkbaar kijk je daar heel anders tegenaan als je er als kind niet zelf middenin hebt gezeten.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:50

Is niet hetzelfde, Miss lizje. Het hebben van een affaire is niet strafbaar. Stelen wel.
@Mri; jouw quote komt van Wikipedia. Ik zoek liever elders informatie. Maar ik ben het met je eens dat een affaire in veel gevallen een negatieve klank heeft. Maar daar gaat het me nog niet eens om. Misschien betekent de reclame voor iedereen wel iets anders?
Waar het me in dit topic om gaat; ik stoor me aan de veroordeling van het hebben van de vrije keus, binnen een relatie. En het promoten van regels. Normen die door veel mensen gehanteerd worden maar waarvan diezelfde mensen niet accepteren dat anderen ze niet (op die manier) willen. En dus dingen willen verbieden, die niet tegen de wet zijn. Ik verbied anderen ook niks wat niet tegen de wet is. En wil dus ook niet dat mij iets dergelijks verboden wordt. En al helemaal niet als dat op het gebied van relaties is. (er zijn al zoveel regeltjes, mag ik dát dan asjeblieft nog zelf bepalen?! ;) )

@Mri: wie zegt dat ik geen ervaringsdeskundige ben? Misschien deel ik die ervaring wel, zelfs van verschillende kanten, alleen heb ik het misschien ánders ervaren dan jij. En daar niet zoveel schade van overgehouden. Sterker nog; ik denk dat ik er zelfs een hoop van geleerd heb!
En die ruimte voor andere partners, kan er natuurlijk ook zijn, bínnen een relatie! :)* Dat is het hele punt! En dan blijft de kinderen alle ellende van de scheiding enz. bespaard, omdat de ouders hartstikke gelukkig met elkaar zijn/blijven!
Ik ben met je eens dat kinderen geen getuige moeten zijn van die meerdere partners van hun ouders. Maar dat hadden we al vastgesteld.

Iets anders; ik waardeer je openheid!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:02

Mri schreef:
Eerst scheiden en dan een andere partner geeft als effect dat er A) ruimte is om voor een nieuwe partner en B) tijd is voor andere/meerdere partner(s) op het moment dat de kinderen er niet bij zijn.

Gewoon niet trouwen :)*
Als je wil dat iemand bij je blijft? Je krijgt wat je beloont :)*

Je kinderen kan je opvoeden in het besef dat er meer is onder de zon dan één sexualiteit of één relatievorm of één religie en dat iedereen vrij is in de ´keuze´ daarvoor en invullingen ervan.
Daar hoort bij dat de eigen vrijheid ophoudt waar die van een ander begint en dat transparante openheid essentiëler is naarmate iemand belangrijker voor je is.
Is er een verschil in de keuze die de partners wil maken, dan is het wellicht verstandiger om verder te winkelen omdat er dan al een verschil ligt aan de basis.

Er is een gezegde dat alleen de dood een zekerheid is. Dat is incorrect. Verandering is de enige zekerheid; de dood is ook een verandering.
Het leven is een proces van zelforganiseren op de rand van een permanente staat van chaos.
Het overgrote deel van wat er tijdens je leven gebeurt ligt buiten de invloed. Daarom is controledwang ook zo onrealistisch en stressvol.
In onze huidige maatschappij waarin alles steeds sneller en grenzenlozer verandert geldt dit sterker dan ooit.
Realistische verwachtingen, flexibele afspraken die gereviseerd mogen worden hebben de grootste kans op duurzaamheid van een relatie. Een duurzaamheid die essentieel is als je wil proberen om kinderen te krijgen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:04

Ik denk dat er meerdere mensen in mijn omgeving niet blij zijn met mijn openheid hierover ;)
En ikw eet zeker dat de helft van de mensen het zullen ontkennen dat ze ermee te maken hebben (ik weet even niet hoe ik het moet formuleren, maar zeg maar de mensen waarvan ik weet dat ze het doen maar het nooit zullen toegeven ivm familie en gezichtsverlies?)

Zal ikd an maar vandale aanhalen?

af·fai·re [affeːrə] (de; v(m); meervoud: affaires)
1 zaak, aangelegenheid
2 (buitenechtelijke) liefdesverhouding
3 dubieuze kwestie; schandaal: belastingaffaire, dopingaffaire, smeergeldaffaire

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:14

sflj schreef:
Ik ben met je eens dat kinderen geen getuige moeten zijn van die meerdere partners van hun ouders. Maar dat hadden we al vastgesteld.

Ik niet. Ik ben het daar pertinent mee oneens.
Polyamorie, polygamie, polyandrie, etc is allemaal volstrekt normaal voor Homo sapiens. Het normale van de pluriformiteit is een kritische succesfactor voor ons evolutionaire succes geweest.
Kinderen hebben de meeste baat bij een stabiel liefdevolle gezinsstructuur, hoe die ook is. Een gespannen, liefdeloze relatie is wel schadelijk, ook als is dat duurzaam in monogaam een huwelijk. Zie het voorbeeld van kinderen die in hun ontwikkeling geblokkeerd worden door ruzies thuis.
De kinderen in de polyandrische hoge Himalya hebben juist een grote kans op succesvol groot worden omdát hun moeder een set broers als ´vaders´heeft´. Geen kind wat daar schade van ondervind; het is daar normaal; een kritische succesfactor voor een stabiele gezinssituatie welke essentieel het grootbrengen van nageslacht aldaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:19

Mri schreef:
Zal ikd an maar vandale aanhalen?

af·fai·re [affeːrə] (de; v(m); meervoud: affaires)
1 zaak, aangelegenheid
2 (buitenechtelijke) liefdesverhouding
3 dubieuze kwestie; schandaal: belastingaffaire, dopingaffaire, smeergeldaffaire

Het begrip ´vreemd gaan´ is ook al negatief.

Het staat of valt pricipieel met de randvoorwaardes, de afspraken en flexibiliteit in herziening daarvan.

Wanneer de betrokkenen in overleg akkoord zijn met welke situatie ook, is er geen overspel, geen vreemd gaan, geen affaire, geen probleem *\o/*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 20-04-13 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:20

I
Huertecilla schreef:
sflj schreef:

Ik niet. Ik ben het daar pertinent mee oneens.
Polyamorie, polygamie, polyandrie, etc is allemaal volstrekt normaal voor Homo sapiens. Het normale van de pluriformiteit is een kritische succesfactor voor ons evolutionaire succes geweest.
Kinderen hebben de meeste baat bij een stabiel liefdevolle gezinsstructuur, hoe die ook is. Een gespannen, liefdeloze relatie is wel schadelijk, ook als is dat duurzaam in monogaam een huwelijk. Zie het voorbeeld van kinderen die in hun ontwikkeling geblokkeerd worden door ruzies thuis.
De kinderen in de polyandrische hoge Himalya hebben juist een grote kans op succesvol groot worden omdát hun moeder een set broers als ´vaders´heeft´. Geen kind wat daar schade van ondervind; het is daar normaal; een kritische succesfactor voor een stabiele gezinssituatie welke essentieel het grootbrengen van nageslacht aldaar.
s ook weer waar. Ok, misschien had ik het iets anders moeten formuleren.
In ieder geval bedoel ik dat kinderen er geen schadelijke gevolgen van moeten ondervinden.

En ook de Van Dale zegt niet dat "(buitenechtelijke) liefdesverhouding" iets negatiefs is. ;)
Achter "dubieuze kwestie" staat niks dat met liefdesrelaties te maken heeft.
Maar goed; nogmaals, "affaire" klinkt misschien iets negatief.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:24

sflj schreef:
Ok, misschien had ik het iets anders moeten formuleren.
In ieder geval bedoel ik dat kinderen er geen schadelijke gevolgen van moeten ondervinden.

..en dat geldt dan ook weer voor een exclusief monogaam huwelijk. Kinderen behoren geen schade te ondervinden van ruzies of scheiding.