Flevolander schreef:De beste was toch wel.. Pomp 8 en een pakje marlboro alsjeblieft.. Pomppersoneel: "wilt u zich eventjes legitimeren?
Dat heb ik dus ook gehad

Vraag me echt af waar ze het vandaan halen hoor.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Mars schreef:Flevolander schreef:De beste was toch wel.. Pomp 8 en een pakje marlboro alsjeblieft.. Pomppersoneel: "wilt u zich eventjes legitimeren?
Dat heb ik dus ook gehad
RoosG schreef:Ik denk dat ze het wel moeten vragen.. Ik weet niet hoe en of er bij pompstations gecontroleerd wordt op het controleren (snap je h'm nog?), maar bij de supermarkt durft ik niet het risico te lopen. Liever dat ik iemand "beledig" dan een boete die ik niet kan betalen en ontslag.. Volgens mij is dat bij de pomp stations ook zo, als zij gecontroleerd worden of zij wel om legitimatie vragen, krijgen ze een verbod op het verkopen van tabak... En dat tikt flink aan...
Mars schreef:Flevolander schreef:De beste was toch wel.. Pomp 8 en een pakje marlboro alsjeblieft.. Pomppersoneel: "wilt u zich eventjes legitimeren?
Dat heb ik dus ook gehad
Ik terug lopen, nee sorry, rijbewijs vergeten. Okee, dus u wilt alleen de benzine afrekenen? Nee, ik wil er een pakje sigaretten bij. Ja maar die krijgt u niet, want ik geloof niet dat u 16 bent. Dus ik: WTF, geen 16? Ik heb mijn eigen auto hier staan én ik heb net getankt. Ja, maar dan nog hoef ik u niet op uw woord te geloven. Dus ik: Nee dat zal, maar hypocriet ben je wel. Wel benzine afrekenen, terwijl u mij aanziet voor joy-rider, maar peuken halen ho maar.

_Michelle__ schreef:Ja maar iemand met auto en rijbewijs is dus wel altijd oud genoeg om sigaretten te halen. Dus onnodig om legitimatie te vragen.
Ze hebben die leeftijd aangehouden omdat meiden van 15 er soms een stuk ouder uitzien en dus als je twijfelt of iemand jonger of ouder is dan 20, dan moet je om legitimatie vragen.
zap schreef:loesje166 schreef:mm ik was gewoon 19, dus de 16 toch al wel 3 jaar gepasseerd. maar wat mij toch best pissed maakt is dat een moeder het dan wel meekrijgt als haar kind erbij is, want dat kind is geen 16 dus dat mag officieel niet, waarom zij dan wel en ik niet? ik vind het geen verschil, want 1 van de twee is geen 16 dus dan krijg je het niet mee dan hun ook niet![]()
heb uiteindelijk mijn zusje naar buiten laten gaan en heb het opnieuw gehaald
Je bent wel 3 jaar de 16 gepasseerd, maar 19 en dus moet je je gewoon legitimeren (namelijk tot en met 20). En als twee jongeren aan je kassa komen, dan moet je je gewoon allebei legitimeren. Op het moment dat jij duidelijk boven (en dan dus duidelijk ouder dan die 20 jaar) die legitimatieperiode heen bent, krijg ook jij met je zusje alchohol mee. Maar niet als jij jezelf nog moet legitimeren. Tja en die 'ik geef het mijn zusje echt niet' horen wij dagelijks
.

nikkii schreef:Dus als ik het goed begrijp mag een winkel dan wel alcohol meegeven aan mij (21) als ik met mijn zusje (16) drank ga kopen?
Ik was laatst namelijk bij een slijterij waar ik de fles alcohol niet meekreeg, omdat mijn zusje nog geen 18 was(het ging om sterke drank). Vrouw deed ontzettend kleinerend en zei dat ik strafbaar zou zijn als ik het zou kopen, terwijl ik dit heb nagekeken en helemaal niet zo was. Wilde mijn zusje al in de auto zetten, maar mocht niet van haar omdat ze ons samen had gezien. Kreeg wel nog als tip dat ik over een half uurtje terug kon komen, want dan was zij klaar met werken en stond haar collega in de winkel, hoezo krom...
Vind het trouwens wel goed dat dit gecontroleerd wordt bij jongeren die met vriendjes alcohol gaan kopen als de ene 15 en de andere 16 is bijvoorbeeld. Maar vond het nu toch wel erg overdreven, gezien we ons 5 jaar schelen qua leeftijd.
_Michelle__ schreef:Ja maar iemand met auto en rijbewijs is dus wel altijd oud genoeg om sigaretten te halen. Dus onnodig om legitimatie te vragen.
Ze hebben die leeftijd aangehouden omdat meiden van 15 er soms een stuk ouder uitzien en dus als je twijfelt of iemand jonger of ouder is dan 20, dan moet je om legitimatie vragen.
)nikkii schreef:Begrijp het van de ene kant wel, maar vond het juist zo krom dat die mevrouw zei dat ik over een half uur wel weer kon gaan proberen. (wat ik overigens niet gedaan heb omdat die vrouw niet echt klantvriendelijk was, dacht die gun ik dat ene flesje ook niet meer)
Juist door dat 'grijze gebied' kan ik me het onbegrip van sommige klanten wel voorstellen. Er is hierbij gewoon geen duidelijke grens, waardoor het voor kan komen dat de ene kassière de drank wel mee geeft en de ander niet. Het ligt dus gewoon aan de mening van degene die er achter de kassa zit op dat moment. Ik denk dat het een stuk meer begrip van klanten zou opleveren als er vaste regels zouden zijn. Dus dat diegene die drank koopt minimaal een bepaald aantal jaren ouder moet zijn dan degene die bij hem is om drank mee te krijgen.
Want hoe zit het bijv. bij een moeder die drank haalt met haar 15 jarige dochter erbij? Zie hier in de buurt dat de meesten het meekrijgen, terwijl het duidelijk bedoeld is voor de dochter. Dat maakt het onbegrip dan alleen maar groter..
Jans schreef:Laatst zeiden ze bij de Gall dat het zelfs al tot 25 gaat worden dat je je moet legitimeren.
Aleeneh schreef:Ach ja, in principe is iedereen verplicht om altijd ID bij zich te dragen, dus al die mensen die er zo'n probleem van maken omdat ze hem niet bij hebben zijn in principe al in overtreding. Ik kan ze dan niet zo serieus nemen als ze gaan zaniken over dat ze de drank er niet door mee krijgen