Mag ik je legitimatie bewijs ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:06

Flevolander schreef:
De beste was toch wel.. Pomp 8 en een pakje marlboro alsjeblieft.. Pomppersoneel: "wilt u zich eventjes legitimeren?

Dat heb ik dus ook gehad :')
Vraag me echt af waar ze het vandaan halen hoor.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:53

Mars schreef:
Flevolander schreef:
De beste was toch wel.. Pomp 8 en een pakje marlboro alsjeblieft.. Pomppersoneel: "wilt u zich eventjes legitimeren?

Ik denk dat ze het wel moeten vragen.. Ik weet niet hoe en of er bij pompstations gecontroleerd wordt op het controleren (snap je h'm nog?), maar bij de supermarkt durft ik niet het risico te lopen. Liever dat ik iemand "beledig" dan een boete die ik niet kan betalen en ontslag.. Volgens mij is dat bij de pomp stations ook zo, als zij gecontroleerd worden of zij wel om legitimatie vragen, krijgen ze een verbod op het verkopen van tabak... En dat tikt flink aan...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:58

RoosG schreef:
Ik denk dat ze het wel moeten vragen.. Ik weet niet hoe en of er bij pompstations gecontroleerd wordt op het controleren (snap je h'm nog?), maar bij de supermarkt durft ik niet het risico te lopen. Liever dat ik iemand "beledig" dan een boete die ik niet kan betalen en ontslag.. Volgens mij is dat bij de pomp stations ook zo, als zij gecontroleerd worden of zij wel om legitimatie vragen, krijgen ze een verbod op het verkopen van tabak... En dat tikt flink aan...

Maar als je even nadenkt, iemand komt 20 liter benzine bij je afrekenen en is de enige klant op t hele tankstation mag je toch aannemen dat iemand een rijbewijs heeft en dus oud genoeg is? Een béétje common sense moet kunnen. Bovendien ben ik 25 en is het niet zo moeilijk te zien dat ik al bijna 10 jaar geen 16 meer ben :P

Bandaloe

Re: Mag ik je legitimatie bewijs ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:10

Punt is dat je eigenlijk iedereen onder de 20 om legittimatie moet vragen. Dus ook iemand mét een rijbewijs/auto kan jonger zijn dan 20..

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:17

Ja maar iemand met auto en rijbewijs is dus wel altijd oud genoeg om sigaretten te halen. Dus onnodig om legitimatie te vragen.
Ze hebben die leeftijd aangehouden omdat meiden van 15 er soms een stuk ouder uitzien en dus als je twijfelt of iemand jonger of ouder is dan 20, dan moet je om legitimatie vragen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:29

Degene die de benzine betaald is niet altijd de bestuurder en kan dus ook gerust onder de 18 of 16 zijn.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:33

Als je ziet dat er maar een persoon uitstap en er ook maar een auto staat. En dat die persoon uit de bestuurderskant uitstapt kan je zelf wel nagaan dat het de bestuurder is en dat die boven de 18 is. Want als je jonger bent mag je of niet auto rijden of alleen onder begeleiding.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:33

Ach ik heb liever dat het me tig keer gevraagd word dan dat minderjarige er zo mee weglopen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:38

Mars schreef:
Flevolander schreef:

Nooooooooooooh. Herkenbaar.

Vorige week dinsdag. Ik vertrek naar mijn werk om lessen te geven en moest nog ff tanken en sigaretten halen.

Ik ga afrekenen, pakje Marlboro erbij astublieft. Kunt u zich legitimeren. Ja hoor, rijbewijs ligt in de auto. Ik naar auto. Geen rijbewijs dus. :+ Ik terug lopen, nee sorry, rijbewijs vergeten. Okee, dus u wilt alleen de benzine afrekenen? Nee, ik wil er een pakje sigaretten bij. Ja maar die krijgt u niet, want ik geloof niet dat u 16 bent. Dus ik: WTF, geen 16? Ik heb mijn eigen auto hier staan én ik heb net getankt. Ja, maar dan nog hoef ik u niet op uw woord te geloven. Dus ik: Nee dat zal, maar hypocriet ben je wel. Wel benzine afrekenen, terwijl u mij aanziet voor joy-rider, maar peuken halen ho maar.

:oo :( |(

For the record: Ik ben bijna 22 jaar. :+

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:39

_Michelle__ schreef:
Ja maar iemand met auto en rijbewijs is dus wel altijd oud genoeg om sigaretten te halen. Dus onnodig om legitimatie te vragen.
Ze hebben die leeftijd aangehouden omdat meiden van 15 er soms een stuk ouder uitzien en dus als je twijfelt of iemand jonger of ouder is dan 20, dan moet je om legitimatie vragen.

Maar het is een regel die gewoon landelijk zo is hoor, zit geen uitzondering op bij benzinestations. Als de politie in dit geval zou controleren, bestuurder is wel 19, kwam met auto, maar geen legitimatie, 3 raden wie de banketstaaf is.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:48

Nou ik weet niet of heel nederland dit topic heeft gelezen.. maar sta ik mijn boodschappen af te rekenen wordt ik gewoon gevraagd me te legitimeren terwijl de laatste keer toch wel een jaar of 2 geleden is.. :')

nikkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:18

zap schreef:
loesje166 schreef:
mm ik was gewoon 19, dus de 16 toch al wel 3 jaar gepasseerd. maar wat mij toch best pissed maakt is dat een moeder het dan wel meekrijgt als haar kind erbij is, want dat kind is geen 16 dus dat mag officieel niet, waarom zij dan wel en ik niet? ik vind het geen verschil, want 1 van de twee is geen 16 dus dan krijg je het niet mee dan hun ook niet :)

heb uiteindelijk mijn zusje naar buiten laten gaan en heb het opnieuw gehaald

Je bent wel 3 jaar de 16 gepasseerd, maar 19 en dus moet je je gewoon legitimeren (namelijk tot en met 20). En als twee jongeren aan je kassa komen, dan moet je je gewoon allebei legitimeren. Op het moment dat jij duidelijk boven (en dan dus duidelijk ouder dan die 20 jaar) die legitimatieperiode heen bent, krijg ook jij met je zusje alchohol mee. Maar niet als jij jezelf nog moet legitimeren ;). Tja en die 'ik geef het mijn zusje echt niet' horen wij dagelijks ;).

Dus als ik het goed begrijp mag een winkel dan wel alcohol meegeven aan mij (21) als ik met mijn zusje (16) drank ga kopen?
Ik was laatst namelijk bij een slijterij waar ik de fles alcohol niet meekreeg, omdat mijn zusje nog geen 18 was(het ging om sterke drank). Vrouw deed ontzettend kleinerend en zei dat ik strafbaar zou zijn als ik het zou kopen, terwijl ik dit heb nagekeken en helemaal niet zo was. Wilde mijn zusje al in de auto zetten, maar mocht niet van haar omdat ze ons samen had gezien. Kreeg wel nog als tip dat ik over een half uurtje terug kon komen, want dan was zij klaar met werken en stond haar collega in de winkel, hoezo krom... -O-

Vind het trouwens wel goed dat dit gecontroleerd wordt bij jongeren die met vriendjes alcohol gaan kopen als de ene 15 en de andere 16 is bijvoorbeeld. Maar vond het nu toch wel erg overdreven, gezien we ons 5 jaar schelen qua leeftijd.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:36

Voor sterke drank moet je inderdaad ouder zijn dan voor wijn en bier :j

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:56

Klopt, wij mogen het ook niet mee geven als we vermoeden dat iemand van bijvoorbeeld 21 drank koopt voor iemand van 15. Dan moeten ze maar naar een andere winkel. Vaak is het niet om de "consument" te treiteren maar omdat we geen boetes willen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:13

nikkii schreef:
Dus als ik het goed begrijp mag een winkel dan wel alcohol meegeven aan mij (21) als ik met mijn zusje (16) drank ga kopen?
Ik was laatst namelijk bij een slijterij waar ik de fles alcohol niet meekreeg, omdat mijn zusje nog geen 18 was(het ging om sterke drank). Vrouw deed ontzettend kleinerend en zei dat ik strafbaar zou zijn als ik het zou kopen, terwijl ik dit heb nagekeken en helemaal niet zo was. Wilde mijn zusje al in de auto zetten, maar mocht niet van haar omdat ze ons samen had gezien. Kreeg wel nog als tip dat ik over een half uurtje terug kon komen, want dan was zij klaar met werken en stond haar collega in de winkel, hoezo krom... -O-

Vind het trouwens wel goed dat dit gecontroleerd wordt bij jongeren die met vriendjes alcohol gaan kopen als de ene 15 en de andere 16 is bijvoorbeeld. Maar vond het nu toch wel erg overdreven, gezien we ons 5 jaar schelen qua leeftijd.

Nee, je zou het bij mij ook niet meekrijgen. Hier is het gewoon grijs gebied, maar als twee jonge meiden aan de kassa komen dan moet je allebei legimiteren. Het is nu aannemelijk dat jij sterke drank koopt voor je zusje terwijl zij dit niet mag. Waar die grens ligt, is dus grijs gebied en zal per situatie aangekeken worden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:52

Dat je bij tankstations je wel moet legitimeren voor sigaretten en eventueel drank en niet voor brandstof, is heel simpel. Omdat er voor de verkoop van drank en sigaretten nou eenmaal een leeftijdgrens is vastgelegd die ook streng gecontroleerd wordt, en voor brandstof niet. Is dat logisch? Nee, natuurlijk niet. Het is ietwat absurd dat je je kind wel naar de kassa kan sturen om je brandstof af te rekenen maar dat kind niet gelijktijdig een pakkie peuken mee mag nemen. Maar daar gaat het niet om, en dat is bovendien een andere discussie.

Feit is gewoon dat er strikt gecontroleerd wordt op verkoop van drank en sigaretten, en dat je na slechts een paar overtredingen door onoplettendheid, gewoon botte pech of wat dan ook, je vergunning kwijt kan raken en er nog een giga-boete bovenop kan krijgen, en de betreffende werknemer de biezen kan pakken en als bonus een kruisje achter de naam krijgt waardoor die amper nog in de winkelbranche aan het werk kan. Kan jij als klant nog zoveel vraagtekens bij zetten, ik geef de medewerkers van winkels groot gelijk dat ze het strikt vragen ondanks dat het op je 37e soms best vermoeiend is als er vrijwel dagelijks om je ID gevraagd wordt en altijd door dezelfde medewerkers. Maar erover jammeren, of zelfs boos worden? Nee, zij hebben er ook niet om gevraagd en doen gewoon wat er van ze verwacht wordt. Hun werk, hetgeen waarvoor ze betaald worden.

Ik vind het eigenlijk best schokkend hoeveel mensen er blijkbaar niet geinteresseerd zijn in of een ander zijn baantje wel mag houden omdat ze zelf te beroerd zijn de regels na te leven en een ID bij zich te steken, en/ of te beroerd zijn dat even te tonen. Maar wel jammeren als de vergunning van je vaste sigaretten- of dranktoko afgenomen wordt en je verder moet gaan lopen voor je spullen, omdat je zelf te beroerd was mee te werken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:43

_Michelle__ schreef:

Nee hoor. Je moet je legitimeren t/m 20 jaar. Al zie je eruit als 30, dan moet je alsnog legitimatie laten zien.

Daarbij is het helemaal niet onnodig om legitimatie te vragen bij de pomp, want het kan zomaar zijn dat iemand die komt tanken zijn rijbewijs (of ander ID) niet bij zich heeft. En dan mag je het gewoon niet meegeven. Al heb je al tig kilometers achter je naam staan: legitimeren t/m 20 jaar mét geldig legimatiebewijs. En dan kan je hoog en laag springen naast je auto, maar dan had je maar even je rijbewijs mee moeten nemen.

Leeftijdsgrens is er niet voor niets! En die zit inderdaad niet op benzine, dus daarom kan je dat zonder legimatiebewijs meenemen. Drank + alcohol is legitimeren t/m 20 jaar.

nikkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:49

Begrijp het van de ene kant wel, maar vond het juist zo krom dat die mevrouw zei dat ik over een half uur wel weer kon gaan proberen. (wat ik overigens niet gedaan heb omdat die vrouw niet echt klantvriendelijk was, dacht die gun ik dat ene flesje ook niet meer :o )
Juist door dat 'grijze gebied' kan ik me het onbegrip van sommige klanten wel voorstellen. Er is hierbij gewoon geen duidelijke grens, waardoor het voor kan komen dat de ene kassière de drank wel mee geeft en de ander niet. Het ligt dus gewoon aan de mening van degene die er achter de kassa zit op dat moment. Ik denk dat het een stuk meer begrip van klanten zou opleveren als er vaste regels zouden zijn. Dus dat diegene die drank koopt minimaal een bepaald aantal jaren ouder moet zijn dan degene die bij hem is om drank mee te krijgen.
Want hoe zit het bijv. bij een moeder die drank haalt met haar 15 jarige dochter erbij? Zie hier in de buurt dat de meesten het meekrijgen, terwijl het duidelijk bedoeld is voor de dochter. Dat maakt het onbegrip dan alleen maar groter..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 09:04

nikkii schreef:
Begrijp het van de ene kant wel, maar vond het juist zo krom dat die mevrouw zei dat ik over een half uur wel weer kon gaan proberen. (wat ik overigens niet gedaan heb omdat die vrouw niet echt klantvriendelijk was, dacht die gun ik dat ene flesje ook niet meer :o )
Juist door dat 'grijze gebied' kan ik me het onbegrip van sommige klanten wel voorstellen. Er is hierbij gewoon geen duidelijke grens, waardoor het voor kan komen dat de ene kassière de drank wel mee geeft en de ander niet. Het ligt dus gewoon aan de mening van degene die er achter de kassa zit op dat moment. Ik denk dat het een stuk meer begrip van klanten zou opleveren als er vaste regels zouden zijn. Dus dat diegene die drank koopt minimaal een bepaald aantal jaren ouder moet zijn dan degene die bij hem is om drank mee te krijgen.
Want hoe zit het bijv. bij een moeder die drank haalt met haar 15 jarige dochter erbij? Zie hier in de buurt dat de meesten het meekrijgen, terwijl het duidelijk bedoeld is voor de dochter. Dat maakt het onbegrip dan alleen maar groter..

Er zijn regels.
Als je met z'n 2en komt beide ID laten zien, is het moeder of vader met kind dan hoeft dat niet, de ouder is verantwoordelijk.
Het schatten van de leeftijd is een persoonlijk iets idd, maar je kan het ook omdraaien: als je nog geen 20 bent en je laat gewoon standaard je ID zien, dan hoeven we ook niet meer te vragen, scheelt ook al een hoop ergenis denk ik.

Zo lastig is het niet:
Nog geen 20= je ID laten zien.
Ben je met z'n 2en dan beide je ID laten zien.
Is 1 vd 2 jonger dan 16 (of 18 bij sterke drank) dan krijg je het niet mee.
Vader/moeder met kind is een uitzondering.

Is het aannemelijk dat de drank/sigaretten voor iemand zijn die te jong is dan mogen we het niet meegeven, dus als je binnen komt, het niet mee krijgt, jij naar buiten loopt en wij zien dat jij aan een ouder iemand vraagt om het te halen dan krijgt diegene het dus ook niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 09:50

Laatst zeiden ze bij de Gall dat het zelfs al tot 25 gaat worden dat je je moet legitimeren.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:25

Jans schreef:
Laatst zeiden ze bij de Gall dat het zelfs al tot 25 gaat worden dat je je moet legitimeren.

Nu al of in de toekomst?

Vandaag staat in de krant dat een meerderheid heeft voorgestemd en dat de leeftijgdsgrens voor alcohol en tabak naar 18 jaar en ouder gaat. Wanneer is nog niet bekend (volgend jaar ofzo?) en dan kan ik me voorstellen dat ook de legitimatiegrens wat betreft leeftijd omhoog gaat.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:29

Ach ja, in principe is iedereen verplicht om altijd ID bij zich te dragen, dus al die mensen die er zo'n probleem van maken omdat ze hem niet bij hebben zijn in principe al in overtreding. Ik kan ze dan niet zo serieus nemen als ze gaan zaniken over dat ze de drank er niet door mee krijgen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:31

Zij zeiden dat het in principe al de bedoeling was dat je je tot 25 gaat legitimeren, maar dat de officiele communicatie erover naar klanten toe nog moet komen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:32

Jans schreef:

Dat is al zo. Dat vertelde de medewerker van de Gall & Gall hier. Voor slijterijen geldt de regel legitimeren t/m 25 jaar i.v.m. de sterke drank.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:33

Aleeneh schreef:
Ach ja, in principe is iedereen verplicht om altijd ID bij zich te dragen, dus al die mensen die er zo'n probleem van maken omdat ze hem niet bij hebben zijn in principe al in overtreding. Ik kan ze dan niet zo serieus nemen als ze gaan zaniken over dat ze de drank er niet door mee krijgen :+

Inderdaad :j

"legt fles sterke drank bij kassa"
"mag ik je legitimatiebewijs zien?"
"uuhh... niet bij me"
"dat is dan 50,- boete en geef die drank ook maar weer terug!"

:')