Citaat:Ik ben aan de ene kant blij dat hij me niet heeft aangeraakt en dat ik die woorden kon zeggen, aan de andere kant is de drempel naar bijvoorbeeld de politie een stuk lager als ik in elkaar getimmerd ben. Nu overheerst er een gevoel van haat, haat naar mijn vader, naar mijn moeder, naar X, en vooral naar mezelf.
Volgens mij is het eerder machteloosheid waar je last van hebt. Machteloosheid om de situatie te veranderen.
Ook jouw vader voelt zich machteloos; jij doet immers niet slaafs wat hij wil, dat is een van de redenen waarom hij zo reageert. Maar jij MOET ook helemaal niet doen wat hij wil, jij moet doen wat jijzelf wilt... Het is jouw leven ook.
Ik denk dat jouw vader vastgeroest zit in een patroon (zoals de meeste mensen). Het is voor hem heel moeilijk om anders te reageren dan voorheen, want dat werkte. Die manier van reageren is dus steeds 'beloond'.
Jij hebt geen schuld aan deze situatie. Zoals veel slachtoffers van geweld, heb je het gevoel dat je het zelf uitlokt of een deel van de oorzaak ervoor bent. Dat is niet zo en dat ben je niet. Het enige wat speelt is de agressieve ander en het patroon waar mensen nu eenmaal steeds in vervallen; m.a.w. als jij A zegt, zegt hij B enzovoort. Omdat het al zo vaak is gebeurt loopt het steeds weer zo.
Voor jouzelf zou het echt veel beter zijn als je ergens anders heen ging. Van een afstandje kun je alles echt veel rustiger zien en eindelijk eens tot rust komen.
Sterkte!

maar laat het je niet boos maken, denk gewoon: hij weet nu eenmaal niet beter, ik ben hier over een poosje weg en gelukkig zie IK wel dat dit gedrag niet normaal is