Geloof jij in evolutie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:13

Mixje90 schreef:
Wat anders dan toeval veroorzaak zulke ongelovelijk ingewikkelde en perfectie mutaties dan volgens jou?

Als een cel zich deelt moet het DNA gekopieerd worden, dat doen eiwitten voor je. Helaas doen ze dat niet foutloos, dat is onder andere een van de redenen dat je kanker kan ontwikkelen. Als je pech hebt, doen ze het zo fout dat je er dood aan gaat, en als je geluk hebt, komt er iets nuttigs uit. Veel vaker doet het helemaal niks, en ja, dat is dus wat ze 'toeval' noemen in de evolutie.

Sommige virussen kopieren hun DNA 'expres' heel slordig, waardoor ze veel vaker muteren en een grotere kans hebben om anders te worden, waardoor je lijf ze niet meer herkent. Evolutie, dus.

Door je manier van reageren krijg ik steeds minder zin om dingen hier uitgebreid uit te leggen, maar als het je echt interesseert:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Replicatie_%28DNA%29

Ik weet niet of jij het was die hierboven zei dat de mens zo perfect was, maar daar is dus niks van waar.
Laatst bijgewerkt door FirebirdM op 09-11-12 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:13

En hoe verklaar je dan dat als we perfect zijn, dat we dan nog steeds evolueren en dat daar ook bewijs van is?

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:14

Even over evolutie en blijf dicht bij je belangstelling , bekijk eens foto`s van paarden van zeg 100 jaar geleden , toen leken zelfs friezen op wpn`ers ! Wie weet hoe ze er over 1000 jaar uitzien , DAT is evolutie .

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:14

Ik heb de laaste pagina`s niet gelezen,maar even als antwoord op je vraag:
Ik geloof niet in de oerknal. Ik geloof dat God de wereld heeft geschapen.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:16

dressuur518 schreef:
Ik heb de laaste pagina`s niet gelezen,maar even als antwoord op je vraag:
Ik geloof niet in de oerknal. Ik geloof dat God de wereld heeft geschapen.

Misschien handig om dat alsnog te doen ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:17

petrea schreef:
Even over evolutie en blijf dicht bij je belangstelling , bekijk eens foto`s van paarden van zeg 100 jaar geleden , toen leken zelfs friezen op wpn`ers ! Wie weet hoe ze er over 1000 jaar uitzien , DAT is evolutie .

Nee, dat is geen goed voorbeeld. Dat is menselijke selectie.

petrea

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:19

@ Sissle , en dus kunnen wij het ook .

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:20

Mijn hemel, dat artikel... Het hangt van onzinnigheid aan elkaar :')

Ik ga vanavond dit topic even helemaal doorlezen, best interessant.

Maar om alvast antwoord te geven op de vraag: ja, ik geloof in evolutie.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:20

Ik vind het hartstikke mooi hoe en mens in elkaar zit, ook erg ingewikkeld inderdaad. Maar dat een mens zo in elkaar zit is niet voor niets zo gekomen. En het gaat er toch niet om wat ik vind? Ik heb het over feiten, wetenschappelijk onderzoek.
De mens is niet stil blijven staan vanaf dat de huidige mens is 'ontstaan' hoor. Ik weet niet precies de veranderingen uit mijn hoofd, maar de mens is bijv. al veel langer geworden dan in de middeleeuwen.

Simpel is niet per se gekoppeld aan toeval. Het gaat ook helemaal niet alleen om toeval. En ookal is het om toeval, hoeft het niet per se simpel te zijn. We hebben het over natuurlijke selectie, niet puur over toeval.

Bijv. kanker (neem dat als voorbeeld omdat veel mensen weten waar het door komt) komt doordat cellen muteren, eens was dat gewoon toeval, die mutaties (en het is erfelijk dus niet zo toevallig bij de volgende generatie). Nadeel, want mensen gaan er dood aan.
Zou kanker een voordeel zijn waardoor mensen met kanker een betere overlevingskans hebben, zou natuurlijke selectie ervoor zorgen dat er steeds minder mensen zonder kanker leven en steeds meer met. Ik heb het idee dat jij niet weet hoe natuurlijke selectie daarvoor zorgt en daaruit je conclusies trekt. Dat jij mijn laatste paar zinnen niet gelooft, omdat jij niet goed weet wat natuurlijke selectie inhoud.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 09-11-12 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:21

Overigens je hoeft er niet in te geloven , het is bewezen .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:24

Geryon, fout gedacht.
De meeste kankers ontstaan ver na de geslachtsrijpe leeftijd.
Na voorplanting ben je voor de natuur 'nutteloos'.
Zo sterven bij veel kleine diersoorten de mannetjes vrij jong zodat ze geen voedselcompetitie zijn voor het nageslacht.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:25

Het 'ik kan niet geloven dat .... natuurlijk ontstaan kan zijn' is zowiezo een non argument trouwens.

"The peril of negative arguments is that they may rest on our lack of knowledge, rather than on positive results" (Behe 2003)

Zolang we iets niet weten 'moet er wel een god geweest zijn die het gecreëerd heeft. Tot we uitvinden dat de natuur de verschijnselen 'maakt', denk aan bliksem. Zo zijn er steeds minder dingen die een god-verklaring nodig hebben. Is het dus terecht om te zeggen dat 'niet kunnen geloven dat' een goed argument tegen evolutie is?

Neen.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:27

Sizzle schreef:
Geryon, fout gedacht.
Zo sterven bij veel kleine diersoorten de mannetjes vrij jong zodat ze geen voedselcompetitie zijn voor het nageslacht.

Celdeling gaat gewoon door na je geboorte hoor, ik moet er niet aan denken dat ik de rest van mijn leven als prenatale embryo moet doorbrengen. ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:28

Sizzle schreef:
Geryon, fout gedacht.

Wat heeft dat ermee te maken hoe kanker ontstaat? Maakt daar niet voor uit hoe oud je bent.
Wat heeft jouw antwoord te maken met mijn post? Vooral de laatste twee zinnen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:29

Volgens mij is evolutie niet iets om te geloven, maar een proces dat gewoon bestaat..Een organisme is aantoonbaar in staat dmv toevallige of door bepaalde omstandigheden mutaties in zijn dna te krijgen die mogelijk nuttig zijn voor het organisme en dit door kan geven aan zijn nageslacht, waardoor er een variatie ontstaat op de oorspronkelijke soort. Dit is gewoon aangetoond en dus niets met geloven te maken.

Het zal hier ongetwijfeld gaan om de evolutietheorie..

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:30

Ik geloof wel in micro-evolutie binnen bepaalde rassen en soorten. De rest van de evolutietheorie klopt naar mijn inziens niet.
Voor mij staat dit vast, een eens komt iedereen hier achter. :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:32

petrea schreef:
@ Sissle , en dus kunnen wij het ook .

Genetische selectie door mensen valt niet onder het begrip evolutie.
Wat wij mooi vinden en daarom fokken hoeft niet in het voordeel te zijn in de natuur.
Denk maar aan vele rashonden die amper kunnen ademhalen.

Geryon, misschien begrijp ik je post fout?
Ik had het idee dat je kanker als voorbeeld gaf tegen natuurlijke selectie.
Omdat natuurlijke selectie na de voorplanting en zoogperiode niet meer relevant is voor de natuur maakt het dus niet meer uit of je ziek wordt en is er dus geen selectie meer tegen.

Firebird, jouw zin snap ik niet.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:34

TinekeHorses schreef:
Ik geloof wel in micro-evolutie binnen bepaalde rassen en soorten. De rest van de evolutietheorie klopt naar mijn inziens niet.

Kun je ook uitleggen waarom je de rest van de evolutie theorie niet vind kloppen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:35

Ah, sorry Gehron, zie nu inderdaad dat ik je post verkeerd gelezen heb.
We bedoelen hetzelfdde.
Excuus

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:37

Interessante discussie. Ik "geloof" in evolutie en ik geloof niet in God. Dat wil niet zeggen dat het 1 de ander ander uitsluit. Zou er werkelijk een God bestaan dan zou deze verantwoordelijk kunnen zijn voor de evolutie. Het is alleen jammer dat veel mensen de bijbel zo letterlijk nemen.
Biivoorbeeld Adam en Eva. Ik kan me voorstellen dat dat als metafoor werd gebruikt voor het mannelijk en het vrouwelijke om voortplanting te krijgen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:37

Sizzle schreef:
Geryon, fout gedacht.

Daar hadden we de eeuwen door een goede oorlog voor.

De laatste was dus 40 - 45.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:42

Ik ben weg, lees later verder.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is:

De meeste geloven in t ontstaan van leven door toevallige omstadigheden.
Laten we het niet toevallig doen en een paar vliegen in een mixer doen, of een paar ratten.
Kunnen alle wetenschappers van de hele wereld bij elkaar 1 vlieg of 1 rat tot leven brengen?

Als het allemaal door toeval kan ontstaan en door random mutaties, zou dat toch geen al te ingewikkelde opgave moeten zijn?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:44

BaileyMix schreef:
TinekeHorses schreef:

Kun je ook uitleggen waarom je de rest van de evolutie theorie niet vind kloppen?

Ja, dat kan ik. Maar dan ben ik nog wel even bezig.
Hier is een goede site, dus als je wilt kan je het ook hier lezen: http://www.creabel.org/31.html
:)

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:48

Mixje90 schreef:
Ik ben weg, lees later verder.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is:

De meeste geloven in t ontstaan van leven door toevallige omstadigheden.
Laten we het niet toevallig doen en een paar vliegen in een mixer doen, of een paar ratten.
Kunnen alle wetenschappers van de hele wereld bij elkaar 1 vlieg of 1 rat tot leven brengen?

Als het allemaal door toeval kan ontstaan en door random mutaties, zou dat toch geen al te ingewikkelde opgave moeten zijn?

Je doet je naam eer aan, met je mixer.

De wetenschap is daar (nog?) niet toe in staat, nee. Ik en meerdere mensen hier hebben je geprobeerd uit te leggen dat het een heel traag en geleidelijk proces is. Je hebt miljarden mutaties nodig voor je resultaat begint te zien, hoezo is dat niet 'ingewikkeld'? En zelfs dat perfecte proces van jou heeft er, volgens sommige hier, minimaal zes- tot tienduizend jaar over gedaan. Wetenschappelijk gezien heb je het dan over een paar miljard jaar, maar hé, de wetenschap kan dat met een staafmixer.

Dat we het begrijpen, wil nog niet zeggen dat we het na kunnen bootsen. Zou wat moois zijn. Hoeveel dingen die jij snapt, kan je zelf ook? Moet iedereen die in God gelooft, hem dan ook kunnen namaken?

Ik durf wel te beweren dat wanneer je alles op aarde doodmaakt, en er geen enkele eencellige in leven blijft, er op den duur weer dingen zullen vliegen en rondscharrelen. Geen ratten en vliegen zoals wij die kennen, want dat is te toevallig.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:54

nynke55 schreef:
Interessante discussie. Ik "geloof" in evolutie en ik geloof niet in God. Dat wil niet zeggen dat het 1 de ander ander uitsluit. Zou er werkelijk een God bestaan dan zou deze verantwoordelijk kunnen zijn voor de evolutie. Het is alleen jammer dat veel mensen de bijbel zo letterlijk nemen.
Biivoorbeeld Adam en Eva. Ik kan me voorstellen dat dat als metafoor werd gebruikt voor het mannelijk en het vrouwelijke om voortplanting te krijgen.

Zo hoeft geloven in een adam en eva ook niet uit te sluiten dat er evolutie is, maar in een veel beperktere vorm.