Haha daar heb je inderdaad helemaal gelijk in pmarena!

!
Maar bijvoorbeeld met al wat meer hoogstaande argumenten heb ik ook problemen. Zoals "Ik heb het zelf gezien dús het werkt". We weten allemaal dat een goochelaar ook niet kan toveren, en toch zíen we behoorlijk bijzondere dingen op het toneel. What you see is not always wat you get. Iemand zien verbeteren door een bepaald alternatief (niet werkend in dit geval) medicijn, instraling etc. wil niet zeggen dat hij dóór de medicatie of instraling is verbeterd.
Dat is ook wat wetenschappelijk onderzoek probeert te ontrafelen. Wat gebeurt er nu echt?
Ik vind het nog steeds bijzonder dat wanneer je alle mogelijkheiden om "vals" te spelen (cold reading, placebo effect, natuurlijk verloop van een ziekte) wegneemt bij de onderzoeken naar het paranormale en het alternatieve, niemand of niks meer een gave of kracht blijkt te hebben.
En daar kun je verschillende conclusies aan binden.
Of de onderzoeken zijn zo ontworpen dat ze altijd negatief uitvallen voor het alternatieve en paranormale ("Calimero-effect" of "onderzoekers bias"). Dit kan zeer zeker, maar ook wanneer je kijkt naar onderzoeken gedaan dóór alterneuten/paranormaal geinspireerde wetenschappers vallen ze negatief uit.
De test zorgt voor een omgeving waarin het paranormale en het alternatieve "blokkeert" .
Lijkt mij niet heel relevant, aangezien de praktiserende akkoord gaan met de test en anders van te voren zouden aangeven dat het niet voor hun werkt (Waarom zou je akkoord gaan met een test als je van te voren al weet dat hij gaat falen).
De test zorgt ervoor dat de praktiserende niet gebruik kan maken van zijn normale tactieken (bewust of onbewust) om effect te genereren. (Cold-reading, hot-reading, placebo effect, natuurlijk verloop van de ziekte etc.)
Dit lijkt mij de meest logische reden waarom de praktiserende falen op de test.
Als iemand anders nog een reden heeft waarom de testen falen hoor ik het graag, ik kon zo snel even niets meer bedenken.