Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Lielle schreef:MirandaFuego schreef:Schaken is m.i juist top om je kind te prikkelen en bezig te houden, ze moeten er echt wel voor nadenken hoor!
maar je daagt ze opnieuw uit in iets waar ze al goed in zijn, namelijk nadenken. Je maakt het wel moeilijker (ik zei ook dat het in mindere mate voor schaken geldt) maar het is niet een heel ander soort uitdaging.
Pantykous schreef:Precies mijn verhaal Nouks, op de Havo letterlijk nooit geleerd en toch met prima cijfers geslaagd. Ook ik heb ADHD, dat zorgt erbij ook voor dat ik me alleen in kan zetten voor iets wat ik interessant vind. Erg lastig.
Ik denk -net als fiffil- dat ik er zeker baat bij zou hebben gehad als ik had geleerd om te leren en plannen. Ik zie dat mijn zusje daar zoveel profijt van heeft, daar kan je gewoon bijna niet omheen.
. Ik werd altijd maar vrij gelaten en mocht zo'n beetje doen waar ik zin in had, maar dat mocht de rest toch ook niet? Daar werden ook gewoon 'inspannings' eisen aan gesteld hoor! Wij hadden bijv 2 meisjes in de klas die niet het kennisniveau konden halen maar als ze genoeg hun best hadden gedaan waren ze 'klaar', ongeacht of de som gelukt was. Zo had ik ook echt wel meer tot mijn grenzen gepusht kunnen worden.
. Wellicht dat ik dat over nog een 25 jaar al wat meer los gelaten heb haha! MirandaFuego schreef:Pantykous schreef:Precies mijn verhaal Nouks, op de Havo letterlijk nooit geleerd en toch met prima cijfers geslaagd. Ook ik heb ADHD, dat zorgt erbij ook voor dat ik me alleen in kan zetten voor iets wat ik interessant vind. Erg lastig.
Ik denk -net als fiffil- dat ik er zeker baat bij zou hebben gehad als ik had geleerd om te leren en plannen. Ik zie dat mijn zusje daar zoveel profijt van heeft, daar kan je gewoon bijna niet omheen.
Maar is het niet gewoon een eigenschap die je hebt?
Want mijn man kan heel goed plannen, maar er aan houden is weer wat anders, dat is juist het probleem, niet dat hij het niet kan, maar dan komt dat chaotische om de hoek kijken...
Dus ik denk niet dat je dat totaal kan veranderen.
Pantykous schreef:Precies Remember, op de middelbare school bijvoorbeeld zat ik altijd, echt altijd, te lezen in de les. De leraren vonden dat uiteindelijk prima omdat de cijfers ook prima waren. Maar eigenlijk ben ik daar geen fiets mee op geschoten natuurlijk.
Lielle schreef:dat herken ik dus volkomen. ik heb een leuke baan, voldoende uitdaging en collega's waar het mee klikt, en verder doe ik genoeg andere leuke dingen
!Nouks schreef:Pantykous schreef:Precies Remember, op de middelbare school bijvoorbeeld zat ik altijd, echt altijd, te lezen in de les. De leraren vonden dat uiteindelijk prima omdat de cijfers ook prima waren. Maar eigenlijk ben ik daar geen fiets mee op geschoten natuurlijk.
Herkenbaar....
Heb wel eens flink aan de stok gehad met docenten omdat ik volgens hen niet oplette. Toen ze het eenmaal opviel dat ik de stof toch wel snapte en goede cijfers haalde, kregen ze er minder moeite mee. Met enkele docenten had ik zelfs een dusdanige verstandshouding dat ik aan het begin van de les naar ze toe kon gaan met de mededeling: "meneer, ik heb dit uur eigenlijk wel wat beters te doen dan uw les bij te wonen, vindt u het goed dat ik nu (.....) ga doen?". De meest beruchte (strenge) wiskundedocent van school, stuurde mij aan het eind van het schooljaar op een warme dag met geld naar de supermarkt. "Anouk, ga jij ijsjes halen voor de hele klas?"
, maar alles was gewoon zo gruwelijk suf vermoeiend simpel
Heel slecht dat ik daarmee weg kwam.....
. Week voor de examens kwam hij naar me toe, 'je denkt toch wel aan mijn gemiddelde!' en na de examens was het 'Bedankt!', want ik had een 9.7 gescoord op het examen en Engels afgesloten met een 9
Remember schreef:Lielle schreef:dat herken ik dus volkomen. ik heb een leuke baan, voldoende uitdaging en collega's waar het mee klikt, en verder doe ik genoeg andere leuke dingen
Hier idem!
Ik haal enorm veel voldoening uit dingen die niet direct met presteren of intelligentie te maken hebben, en die voldoening maakt me gelukkig. Hier op mijn werk wordt zeker wel opgemerkt dat alles me makkelijk af gaat, maar ik word dan ook op een 'natuurlijke' manier meegenomen in allerlei dingen die buiten mijn functie vallen. Ik heb niet de behoefte om een flinke carrière te maken, al worden die mogelijkheden me wel geboden. Sommige collega's begrijpen dat niet, 'waarom ga jij dat niet doen, kun je makkelijk en stapje hoger!', willen altijd maar meer maar ik ben erg blij met de rust en acceptatie die ik hiermee heb.
Ik heb die vakken dan ook laten vallen zodra dat kon...zal ook wel weer voort komen uit dat nooit hebben leren leren.
maar die je dan toch echt eerst beantwoord wilt hebben omdat je anders de rest van het "plaatje" (of gevoel, inzicht....ik weet er geen goed woord voor eigenlijk) niet op kunt bouwen in je hoofd.pmarena schreef:maar die je dan toch echt eerst beantwoord wilt hebben omdat je anders de rest van het "plaatje" (of gevoel, inzicht....ik weet er geen goed woord voor eigenlijk) niet op kunt bouwen
Pion schreef:Ik ben even benieuwd of jullie dit ook herkennen;
Ik kan geen 'regeltjes' leren, ik moet iets 'zien'.
Engelse grammatica op de middelbare school deed ik ook altijd op gevoel.
Bij wiskunde moest ik echter voorbeelden hebben, de uitleg snapte ik gewoon niet, het kwam niet logisch op mij over. Ik zocht een logica die niet te vinden was.
Soms stel ik ook vragen tijdens een college die mijn docenten niet snappen.
Ben dan in mijn hoofd al verder gaan denken en de vraag die ik stel heeft dan niet direct, maar indirect met het vraagstuk van de docent te maken.
Of zeg iets, vervolgens moet ik het uitleggen en dan weet ik niet meer wat ik precies zei.
. De school wilde dat ik een klas zou overslaan maar dat wilden mijn ouders nadrukkelijk niet, ik was al de jongste van de klas en sociaal niet zo heel erg handig. De rest van de bassischool gewoon fluitend doorlopen, hoge cijfers en niet gepest, en ondertussen mezelf vermaakt door toen ik 10 was de Harry Potter boeken vanaf deel 5 in het engels te lezen (de Nederlandse kwamen niet snel genoeg uit vond ik, engels had ik al behoorlijk opgepikt van de tv) , en verder nog heel veel andere boeken, kinderboeken en ook volwassen boeken, heb heel de aardkinderen-reeks verslonden.
. Wel mijn sociale vaardigheden beter ontwikkeld door veel mensen van verschillende leeftijden te leren kennen in de paardensport, wat ik als een zeer positieve ervaring beschouw, ook al ben ik nog steeds geen sociaal hoogtepunt.
.MirandaFuego schreef:Dit heeft mijn man dus niet, die gaat als ie tijd over heeft toch weer wat halen uit de bieb om te studeren, de mafste dingen, als hij maar van die 'kriebels' af is...
Hij doet nu een deeltijdstudie aan de RUG via z'n werk...hij is wel heel tevreden over z'n baan, maar dat heeft wel te maken met de vrijheid en uitdaging die hij daar heeft, een strak georganiseerde baan van 9 tot 5 op kantoor houdt hij niet vol, boring...
. Ben altijd wel ergens mee bezig, maar heb absoluut de drang niet (meer) om me te bewijzen met diploma's en certificaten. Ik zoek ergens meer informatie over op tot ik het voldoende vind en dan komt er weer iets anders op m'n pad. Toen ik bijv een trailer ging kopen heb ik daar bijna een studie van gemaakt haha, voer voor m'n paard is helemaal uit gepuzzeld, interesseer me enorm in (sport)fysiologie en zoek daar dus ook veel over op. Het moet op m'n pad komen en me bezig houden, ik vermaak mezelf redelijk ad-hoc dus. Pion schreef:Ik ben even benieuwd of jullie dit ook herkennen;
Ik kan geen 'regeltjes' leren, ik moet iets 'zien'.
Engelse grammatica op de middelbare school deed ik ook altijd op gevoel.
Bij wiskunde moest ik echter voorbeelden hebben, de uitleg snapte ik gewoon niet, het kwam niet logisch op mij over. Ik zocht een logica die niet te vinden was.
Soms stel ik ook vragen tijdens een college die mijn docenten niet snappen.
Ben dan in mijn hoofd al verder gaan denken en de vraag die ik stel heeft dan niet direct, maar indirect met het vraagstuk van de docent te maken.
Of zeg iets, vervolgens moet ik het uitleggen en dan weet ik niet meer wat ik precies zei.