Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:02

Tja, 'hallo' 'tot ziens' 'dankuwel' 'alstublief' (als je iets aangeeft) zijn niet zo moeilijk uit te spreken. Ze weten toch wel dat je geen Italiaan bent, het feit dat je het probeert is al meer dan goed. En na een week 'grazie' weet je wel hoe je dat uit moet spreken hoor :))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:05

Haha ik weet heb, heb er een maand gewerkt. Maar ben toch heen kritisch op mijn uitspraak :+

Merk trouwens dat Duitsers ook vaak gewoon in het Nederlands je te woord staan. Uhh, pardon? Ik spreek geen woord Duits, al kan ik het wel redelijk begrijpen :+ meestal houd ik me dan van de domme tot ze Engels gaan praten. A so ciaal gewoon.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:09

Chris schreef:
Wat vinden jullie van piercings/tatoeages? Daar heb ik (volgens mij) nog niks over gelezen.

Zoals ik al aangaf werk ik in een redelijk sjiek restaurant.
Ik heb zelf geen tattoo's, wel een stretch in m'n linker oor.
Tijdens het werk heb ik m'n haar op deze manier;

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 2672_n.jpg ( meisje rechts op de foto. )

Ik heb enorm lang haar, en een schuine pony. M'n pony valt niet over m'n ogen heen o.i.d en m'n haar valt dus over m'n stretch heen. In de toekomst zal m'n stretch 16mm worden. En ik heb er begrip voor dat mensen dit niet kunnen waarderen. Sowieso ben ik niet van plan 'open' tunnels in te doen zoals ik nu heb;

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 2643_o.jpg

Maar gewoon een dicht plugje, zodat 't gewoon een oorbel lijkt. :)

Naar mijn idee is dat niet zo'n probleem, lijkt me?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:13

mijn ergernispunten als ik uit eten ga:

- bediening met slecht overzicht waardoor het moeilijk is om de aandacht te krijgen als je iets wil bestellen. (staren in het luchtledige)
- bediening die niets weten over de kaart en dus geen vragen kunnen beantwoorden over gerechten
- bediening die met collega's staat de kletsen en ik met geen mogelijkheid de aandacht kan trekken om iets te bestellen of waarvan het privé gesprek woord voor woord hoorbaar is.
- bediening die te familiair is en te lang aan je tafel blijft kletsen. Sorry ik ben er toch echt om met mijn tafelgenoten te kletsen. Even een leuke opmerking of klein praatje tussendoor prima en leuk zelfs, maar soms zijn ze echt doorgeslagen.
- chagrijnige bediening. Als je je werk niet leuk vindt zoek dan een andere job. Acteren is nou eenmaal een groot deel van je beroep in de bediening.
- niet in de gaten hebben wanneer drankjes leeg zijn
- bediening die onbeschoft zijn als je een klacht hebt over het eten. (en ik ben geen zeur, maar als er bedorven eten op mijn bord ligt zeg ik er natuurlijk wel iets van)
- tattoos en piercings heb ik persoonlijk geen problemen mee als iemand gewoon schoon en fris is verder. Maar ik vind piercings (vooral in neus en lip) toch minder goed kunnen als tattoos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:15

Koude/bevroren biefstuk....

Ik bestel bijna altijd wel biefstuk als ik in een restaurant zit.
En het is eerder regelmaat dan uitzondering dat ik in restaurants een biefstuk krijg die van binnen nog bevroren is of gewoon ijskoud.

Dat terwijl ik een "medium" bestel. Dus niet eens rare.

Natuurlijk eigen keuze van een restaurant om diepvries producten te gebruiken ipv verse producten.
Maar zorg dan in ieder geval wel (zeker bij zo'n populair product) dat het netjes op temperatuur is vóórdat het in de pan of op de gril gaat.

In mijn ervaring krijgen slechts 2 op de 10 restaurants het voor elkaar om een biefstuk zo te bakken zoals ze het je aangeboden hebben (dus rare als je om rare vraagt, medium als je om medium vraagt en well done als je om well done vraagt).
Bij zo'n slordige 4 op de 10 restaurants krijg ik 'm echt koud of zelfs bevroren. En bij nog zo'n 4 op de 10 restaurants is hij rare of well done als ik om medium heb gevraagd.

Als de kok niet weet hoe hij biefstuk moet bakken, vraag dan ook niet aan de klant hoe hij 'm wil hebben. Want dat schept verwachtingen (en terecht... biefstukje bakken is geen rocket science).

Ik verwacht toch voor die meestal 20+ euro voor een stukje vlees, dat er een professional met mijn voedsel bezig is.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:09

CrazyCat schreef:
- bediening die te familiair is en te lang aan je tafel blijft kletsen. Sorry ik ben er toch echt om met mijn tafelgenoten te kletsen. Even een leuke opmerking of klein praatje tussendoor prima en leuk zelfs, maar soms zijn ze echt doorgeslagen.

Andersom kan ook hoor.. Bijvoorbeeld drukke avond, overvolle zaak. Je haalt de tafel uit en net op het moment dat je de zwaarste borden die we hebben vastpakt beginnen mensen een heel gesprek met je. Waar kom je vandaan, welke opleiding heb je gedaan, enz enz enz... Alsof ze het er om doen :+

Zoveel mensen, zoveel wensen. Hier in het topic ook al verschillende reacties hoe mensen het graag zouden willen.
Wat dat betreft is ook geen enkel restaurant perfect, en de bediening ook niet.
'We' hebben toch te maken met bepaalde 'huisregels'. Nu zijn wij in het bedrijf best soepel, kunnen veel dingen.
Zo is het bij ons de gewoonte al te vragen voor een drankje als het glas bijna leeg is, want in principe ben je al te laat als het al leeg is.
Maar dan zijn er ook altijd mensen die dan zeggen 'nee ik heb nog', en het vervolgens binnen een minuut leegdrinken en dan alsnog met een leeg glas zitten.
Of mensen die helemaal niets drinken, want 'dat doen ze thuis ook niet'.

Ook wel eens gasten gehad die hadden gereserveerd (zoals eigenlijk in 90% van de gevallen), alleen keken deze mensen de kaart in, en besloten weer weg te gaan omdat we geen biefstuk o.i.d. hadden, en daar hadden ze zin in.
Ik wil persoonlijk wel een beetje weten wat een restaurant op de kaart heeft staan voordat ik er reserveer, maar goed.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:13

Wendy schreef:
_Nancy schreef:
Trouwens: Als hier de glazen na de eerste ronde leeg zijn, dan is het aan de gasten om ons te roepen voor meer drinken.
Wij houden niet van agressief verkopen, 'Wilt u nog wat drinken?'
Bah := Ik hou daar niet van, ook niet als ik ergens te gast ben, ik roep zelf wel.

Ik houd er niet van als het personeel het niet interesseert of ik nog drinken heb en moet gaan roepen (dat doe ik sowieso al niet, ik geef even een seintje of vraag het op normale toon).
Als ik iets in mijn glas heb, betekent dat dat ik niets hoef, als mijn glas leeg is, vind ik het fijn als het personeel dat door heeft en vraag of ik nog wat wil. Daar is niets agressiefs aan, is juist netjes.

Dat is per bedrijf verschillend :j
De ene bedrijf hamert er juist om om die glazen vol te houden.

Wij, vinden het minder prettig om agressief te verkopen.. Maar ik ben vergeten te zeggen dat als je ziet dat een glas al erg lang leeg is, je er wel naar toe gaat :)
Of als ze zitten te kijken, maar niet echt een hand durven op te steken, dat zie je ook wel eens en dan loop ik er ook naar toe.
"Wilt u nog wat bestellen?" Is dan meestel mijn vraag.

Ik las hier ook een ervaring dat iemand zei; "Moeten jullie nog wat" Jezuusss... :') Dat komt echt heel bot over := Gelukkig nog nooit meegemaakt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:17

Dat snap ik ook niet. Dan neem je toch wat anders, of ga je thuis biefstuk bakken :+

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:18

Magrathea schreef:
Ja Wendy zoiets dacht ik ook al! Maar dat ligt natuurlijk aan je interpretatie...
Bij ons hebben mensen meestal drankarrangement, dus onbeperkt drank, dus dan zie ik er geen kwaad in om regelmatig langs te gaan :)

Een drankarrangement is inderdaad anders.

Hier hebben we ook High Tea's en High Wine's, ja dan lopen wij ook wel eens langs of ze nog een nieuwe theepot willen of een nieuw glas wijn :)
Maar dat is ook niet meer dan logisch dat je dit dan zelf verzorgd.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:23

Overigens zijn er ook legio voorbeelden te noemen wat er wel goed gaat in restaurants. Wat dat betreft overheersen zeker de goede ervaringen. Van de gezellige pizzaria hier aan het Gedempte Zuiderdiep tot een eetcafe tot aan de Librije waar ik laatst ben geweest. Librije was wel het ultieme toppunt zowel qua eten als qua bediening. Formeel doch niet afstandelijk, hartelijk en geinteresseerd. Maar goed, daar betaal je ook wel voor :P

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:17

Lekker zitten eten, oma jarig, en dat de zaak nog even gezogen moet worden om 18.30 u.! Met een oude herrie maker die veel stof achter uit braakt, smakelijk eten.
Bij een visrestaurant een gegrilde vis bestellen en een gepaneerde krijgen, deze terug sturen. Zet de bediende hem op de bar en doet verder ........ niks. De jonge dame geroepen met waar mijn bestelling bleef, krijg ik te horen dat ik die niet wou? Als nog nadrukkelijk gezegd wat ik bestelt en uit eindelijk gekregen. Werd er in aparte schaaltjes groente gebracht met een klont boter en nootmuskaat. Ongeacht de groente soort, gevraagd om een schaaltje zonder boter en noot, ivm allergie. Krijg ik weer een schaaltje MET boter en noot. Dat was standaard. Ik word er ziek van en wil gewoon groente. Een colega van haar heeft het voor mij gehaald en excuses gemaakt dat het zo liep. De dame in kwestie heeft niks van zich laten horen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:37

Net uit lunchen geweest.

De drankjes moesten we over de hele tafel zelf doorgeven, terwijl er alle ruimte was om om ons heen te lopen. Bij de tweede ronde kreeg ik het glas (met ijs en citroen, voor bij het flesje drinken) wat net bij mijn collega werd weggehaald voor mijn neus. Toen k er wat van zei werd ik stom aangekeken. Salade van de andere collega was verzopen in de dressing, niet normaal meer. We kregen 4 stukken brood, maar maar 3 boter. De bediening drukte haar tieten zowat in mijn gezicht...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:47

Misschien wilde ze wat meer met je????? <<)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:22

Courses, waar werk jij? Ik eet nog weleens in Hdw, dus als je wat aan kunt raden? :P

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:28

- dat het allemaal te lang duurt...dat je iedere keer iemand moet seinen omdat je iets wilt (bestellen, afrekenen enzo)
- er werd eens tegen me gezegt, kan je 't ijsje buiten opeten want we hebben het heel druk?(maw we willen gewoon nu dat je weggaat zodat we andere op jou plek kunnen laten)

in griekenland(heb dit in NL gelukkig nog niet gezien) staan er overal mensen voor de restaurants die je naar binnen willen lokken. Als er zo iemand bij staat heb ik al niet eens zin meer om op de kaart te gaan kijken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:00

Dat laatste is in Londen in de Indische buurt heel normaal. Prachtig! Keihard onderhandelen en daar ben ik dol op. Als je het slim speelt krijg je 2 drankjes gratis en 20% korting op de totaalprijs. En nog lekker eten ook! 8-)
In Italie gebeurt het trouwens ook, maar minder opdringerig.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:13

Wuis schreef:
Ohja, ook nog dit. :D Bij een ''restaurant'' in Duitsland die wij Fawlty Towers noemen omdat het daar werkelijk nooit normaal kan.

Jaaa!! Ik snap precies wat je bedoelt... Ik zie het al helemaal voor me! Hangt er toevallig ook een opgezette kop van een Eland die af en toe naar beneden valt?? ;) Geniaaaale serie!!

Ik vond een keer een lange steile blonde haar in mijn eten... Mijn moeder en ik hebben krullend zwart haar en mijn vader is kaal, ik zei er wat van. "of ik niet zeker wist of het een haar van mezelf was..." -O- Na wat heen en weer gemiep een nieuw bord en een beetje korting op de rekening.

En een keer escargots besteld en die waren duidelijk nogal lang over datum... Hij haalde gewoon het bordje weg en wilde dat we gewoon betaalden... Toen ik echt uit mijn naadje ging dat of hij dacht dat ik ook nog geld ging betalen voor dat bordje voedselvergiftiging hoefde dat niet meer. Alleen de drankjes... :') En waarom we niet een hoofdgerecht wilden bestellen!!! 8)7

Jahaaa... je maakt wat mee! _O-

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 18:20

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat mensen hun lasagne terugstuurden omdat hij te koud zou zijn. Normaal trekken we geen dingen in twijfel maar dit was al de tweede apartere klacht van die tafel. De kok dus even voelen en het eten was stikheet. Heel apart.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:30

imd schreef:
Courses, waar werk jij? Ik eet nog weleens in Hdw, dus als je wat aan kunt raden? :P

Ik werk bij Bistro Bouillabaisse! :) Op de Vischmarkt, tegenover Het Nonnetje :)
En verder vind ik Pizza Di Mamma een erg fijne ( waar ik zelf vaak naar toe ga ).

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:47

Douce schreef:
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat mensen hun lasagne terugstuurden omdat hij te koud zou zijn. Normaal trekken we geen dingen in twijfel maar dit was al de tweede apartere klacht van die tafel. De kok dus even voelen en het eten was stikheet. Heel apart.

Zoiets heb ik ook gehad in de snackbar waar ik werkte. Kwamen mensen van buitenaf en bestelde patat en frikadellen speciaal. Alle 3 de dellen gingen tegelijk in de pan en er tegelijk uit. 1 man klaagde (na 3/4 op te hebben) dat zijn del koud was. Ik van "lijkt me sterk". Hij wilde een nieuwe, ik de cheffin er bij gehaald. Die van "Ja maar klant is koning". En meneer kreeg een nieuwe, gratis! Ze gingen weg, ik afruimen en de del was nog steeds warm. Was toch een 20 minuten later. _-:(

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:58

De del _O-

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:08

Mannetjes die je naar binnen moeten praten kun je in de zomer vinden op de Damrak in Amsterdam :)

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:31

Bij ons staat de menukaart op de site www.dezevendwergen.nl
Reserveringen gaan bij ons ook altijd voor. Als er mensen niet-gereserveerd binnen komen en er is plek bij een gereserveerde tafel, mogen ze daar best zitten maar ze moeten er wel rekening mee houden dat bijv. over 1,5 uur die tafel weer vrij moet zijn (kunnen dan wel koffie/thee etc drinken ergens buiten op t terras of speeltuin).

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:44

Ik weet niet als het normaal is maar zo hebben wij vaker op vakantie in Bulgarijen gegeten,we bestelde dan soep met een hoofdgerecht.Vervolgens kreeg je het beide in een keer :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:52

Mijn ouders zijn een paar jaar geleden naar een restaurant met 1 of 2 Michelinsterren geweest (weet even niet meer hoeveel sterren het waren, maar in ieder geval 1) en hadden na afloop allebei last van voedselvergiftiging. Het restaurant voelde zich niet verantwoordelijk, want ja: "je hebt met eten altijd de kans dat er iets achteraf toch bedorven blijkt." :x Mijn ouders hebben toen wel een kritische review over het restaurant achtergelaten op een reviewsite.