Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:47

Ze raden nu in Amerika aan om geen hartmassage te geven, maar ritmisch met de vuist te 'beuken' op de borstkas. Uit onderzoek zou zijn gebleken dat dat ritmische rammen meer kansen geeft dan hartmassage en het is natuurlijk ook minder moeilijk. Ook is er dan minder kans op gebroken ribben ed.

Mijn man heeft een aantal jaar geleden voor het eerst een epileptische aanval gehad. Ik wist echt niet wat me overkwam en was behoorlijk overstuur. Gelukkig ben ik een persoon die wel goed weet te handelen in een panieksituatie. Ik had geen idee wat er gaande was (had nog nooit iemand met epileptie gezien) en heb eerst z'n pols en ademhaling gecontroleerd. Toen heb ik 'm in een instinctieve opwelling op z'n linker zij gelegd, wat gelukkig een goede zet was. Dit ging allemaal heel snel en ik heb daarna meteen 112 gebeld. Voordat de ambulance arriveerde kwam hij bij, maar was helemaal zichzelf niet, wat ik echt doodeng vond :o Desondanks heb ik lief tegen 'm gepraat. Hoe meer hij zichzelf werd, hoe meer vragen ik ging stellen om z'n geheugen te checken. In welk land ben je? Wie ben ik? Weet je de naam van je moeder? Wat is je geboortedatum? Zijn wij getrouwd? (daar ging het mis, hij wist niet meer dat we getrouwd waren :') ).
Toen de ambulance aankwam kon ik dus precies vertellen waar z'n geheugen ongeveer stopte etc. Ze vonden dat ik het prima had gedaan :j

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:59

inesje15 schreef:
robeer schreef:
Wat ik eerder las: eerst aandacht geven aan het ernstigste slachtoffer. Is dat binnen de triage niet precies andersom. Mensen die heel zwaar gewond zijn (accuut levensgevaar) links laten liggen en je aandacht richten op de slachtoffers die nog de meeste kans maken?

Nee, totaal niet....

Dat zie je bij noodevacuaties soms wel. Maar dat zijn professioneel en opgeleide mensen die daarover kunnen beslissen. Iemand die bij bewustzijn is en met een schrammetje, iemand met een open been breuk... Ga je toch niet eerst behandelen als daar 2 bewusteloze personen zijn???

Om concreter te zijn heb ik even op wiki gecheckt voor de zekerheid waaruit blijkt dat men enkel de omgekeerde volgorde gebruikt bij grote oorlogsrampen etc. (denk aan 9/11)

wiki schreef:
Nationaal en internationaal zijn er verschillende methodieken ontwikkeld die na de nodige ervaringen ook regelmatig bijgesteld worden. Een voorbeeld van een dergelijke methodiek is de indeling in vier categorieën van slachtoffers:
T1 Onmiddellijk medische hulp, voor personen die zonder die hulp niet zullen overleven in verband met obstructie van de ademwegen, stoornissen van de ademhaling of problemen met de circulatie. Binnen deze categorie wordt weer triage toegepast: eerst worden de slachtoffers met een luchtwegobstructie geholpen, dan de slachtoffers met ademproblemen, dan de slachtoffers met circulatieproblemen. Behandeling dient binnen 2 uur aan te vangen maar uiteraard zo spoedig mogelijk.
T2 Personen die wel kunnen wachten maar continu gemonitord moeten worden op ademhaling, circulatie en acute problemen (dit kan door iemand met beperkte medische kennis gebeuren). Gewonden met (grote) kans op infecties of invaliditeit vallen bijvoorbeeld binnen deze categorie. Behandeling binnen 6 uur.
T3 Patiënten die kunnen wachten omdat ze geen problemen met ademweg, ademhaling en circulatie hebben en die weinig tot geen kans op infectie of invaliditeit hebben. Behandeling kan in veel gevallen door de patiënt zelf, een EHBO'er of een huisarts plaatsvinden, uiteraard is ziekenhuisbehandeling niet uitgesloten.
T4 slachtoffers die in de gegeven situatie niet gered kunnen worden doordat de ademweg niet vrijgemaakt kan worden, de ademhaling of circulatie niet op gang gebracht kunnen worden, bloedingen niet gestopt kunnen worden of shock niet bestreden kan worden. Het toekennen van de T4 status is iets wat uitermate zwaar weegt en in principe alleen zal voorkomen in oorlogstijd of bij rampen met grote aantallen gewonden. Aan overleden patiënten kan ook de status T4 toegekend worden, al worden ze soms ook gewoon als overleden aangeduid.

Omgekeerde triage

Bij zeer grote rampen zoals in oorlogssituaties en wanneer grote groepen hulpverleners zijn getroffen kan overgegaan worden op omgekeerde triage. De lichtste gevallen worden nu het eerste geholpen om zo spoedig mogelijk mee te kunnen helpen bij de verdere hulpverlening.

Dat is volgens mij ook zo'n beetje wat ik zeg/bedoel.
De T4 slachtoffers zijn niet of nauwelijks meer te redden dus die laat je links liggen. Hoe moeilijk ook.

Zelfs binnen de T1 triage zie je dat degene die er het ergste aantoe zijn de laatste plek binnen de T1 krijgt.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 01:12

Reanimatie heb ik nog niet moeten doen (gelukkig), wel al een paar keer moeten reageren in noodsituaties. De adrenaline gierde inderdaad door mn lijf, maar dat maakte me niet paniekerig. Op zo'n moment is het handig als je een cursus EHBO hebt gehad, dan kan je namelijk terugvallen op de routines die je daar geleerd hebt. Ik vertrouw er op dat ik in bijna alle situaties rustig kan blijven, en dus ook zou reanimeren als ik denk dat dat nodig is.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 01:20

Ik weet wat ik moet doen en weet precies waar AED's te vinden zijn hier in de buurt :j

Heb gewerkt met ernstig zieke en gehandicapte jongeren, maar daar had ik een beetje moeite met de reanimatiekast.... daar stonden alle mappen van de jongeren en daar zaten rode stickers op als ze niet wouden dat er iets gedaan werd op zo'n moment.

Geen van de begeleiders wist uit z'n hoofd wie niet geholpen wou worden.. dat vind ik maar eng, op zo'n moment telt elke seconde en kun je moeilijk eerst even gaan kijken of er een sticker op z'n map zit lijkt mij :\

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 01:26

Daphne__ schreef:
Ik weet wat ik moet doen en weet precies waar AED's te vinden zijn hier in de buurt :j

Heb gewerkt met ernstig zieke en gehandicapte jongeren, maar daar had ik een beetje moeite met de reanimatiekast.... daar stonden alle mappen van de jongeren en daar zaten rode stickers op als ze niet wouden dat er iets gedaan werd op zo'n moment.

Geen van de begeleiders wist uit z'n hoofd wie niet geholpen wou worden.. dat vind ik maar eng, op zo'n moment telt elke seconde en kun je moeilijk eerst even gaan kijken of er een sticker op z'n map zit lijkt mij :\

Hoeft ook niet, als hulpverlener mag jij kiezen of je het verzoek opvolgt in nederland en dat is maar goed ook, je moet niet krijgen dat je als omstander verplicht moet gaan zoeken naar een penning bijvoorbeeld om maar niet aangeklaagd te worden. Als je het weet zou ik het verzoek wel volgen, maar je bent niet verplicht.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 01:55

Eigenlijk hebben die stickers, en dus de keus van die persoon, dus weinig nut? Ik dacht dat iemand die eigenlijk niet meer zo'n menswaardig leven meer heeft op papier kon laten zetten dat diegene dat niet wou, is dat dan veranderd of?

En als iemand op straat in elkaar zakt dan kan ik me voorstellen dat je niet op zoek gaat, maar bij een activiteitencentrum heb je een vast aantal mensen waarvan je weet wat ze mankeren en van de 37 jongeren die er komen wouden er 8 niet geholpen worden. Je kent die jongeren behoorlijk goed omdat ze vanaf het moment dat ze gehandicapt raken daar komen en eigenlijk de rest van hun leven terug komen.. ik wist precies wie de 8 personen zijn die het niet willen en ik heb nogsteeds als ik een van die personen tegen kom dat ik denk; Die wil het niet.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 08:33

vuurneon schreef:
Aorta scheur is meestal dodelijk inderdaad. Dan moet het gebeuren terwijl je op de operatie tafel ligt en al open... Dan heb je mogelijk een kans.

Ligt er aan of het een volledige scheur is, of dat "slechts" 1 of 2 lagen doorgescheurd zijn. Het eerste geval is hopeloos als het niet op de operatietafel gebeurd, bij het tweede heb je daarbuiten ook nog een klein kansje.

Over omgekeerde triage: alleen bij een groot ongeval inderdaad. Degenen die hard schreeuwen negeren (ook de open botbreuk is best vervelend, maar daar kan,je prima mee wachten) en alles dat gereanimeerd moet worden ook laten liggen (die kansen zijn na een ongeval ook erg klein). Maar juist de mensen die redelijk rustig zijn, zijn,meestal het meest kritiek, maar hebben ook nog de meeste kansen om het te redden.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:52

Daphne__ schreef:
Eigenlijk hebben die stickers, en dus de keus van die persoon, dus weinig nut? Ik dacht dat iemand die eigenlijk niet meer zo'n menswaardig leven meer heeft op papier kon laten zetten dat diegene dat niet wou, is dat dan veranderd of?

En als iemand op straat in elkaar zakt dan kan ik me voorstellen dat je niet op zoek gaat, maar bij een activiteitencentrum heb je een vast aantal mensen waarvan je weet wat ze mankeren en van de 37 jongeren die er komen wouden er 8 niet geholpen worden. Je kent die jongeren behoorlijk goed omdat ze vanaf het moment dat ze gehandicapt raken daar komen en eigenlijk de rest van hun leven terug komen.. ik wist precies wie de 8 personen zijn die het niet willen en ik heb nogsteeds als ik een van die personen tegen kom dat ik denk; Die wil het niet.

Je zou die sticker dan beter op de borst zelf kunnen plakken: dat zie je wanneer de AED aangebracht wordt
Of inderdaad zo'n penning :)

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:26

labyrinth schreef:
Uiteindelijk is hartmassage ook niet schadelijk als het niet nodig was geweest dus beter onnodig wel gedaan dan niks gedaan.

Ten eerste, ja ik weet wat ik moet doen en ik weet dat ik het kan.

Even je quote, hartmassage kan wel degelijk schade aanbrengen. Je hebt namelijk altijd het risico om ribben te breken, dat is ansich al behoorlijk pijnlijk voor het slachtoffer. Bij ribfracturen heb je ook weer risico op het lek prikken van de long(en) (pneumothorax) met alle gevolgen van dien.

Maar super dat het je het onder de aandacht brengt! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:00

vuurneon schreef:
TessaKaizoku schreef:
Ik weet wat ik moet doen ja, een vriend van mij vertelde laatst dat er in de metro een vrouw was flauwgevallen en mensen wilden haar gelijk weer rechtopzetten. Hij vertellen dat dat niet moest en dat ze moest blijven liggen maar dat geloofden ze niet..

Ik hoop dat hij wel zijn zin heeft gekregen want hij had het goed gedaan! :j ik ben zelf op dat soort momenten erg overtuigend haha. Gewoon hard roepen, ik heb mijn EHBO dus ik weet wat ik moet doen. Of ik ben verpleegkundige, dokter of wat ook maar van toepassing is. Als het maar werkt.
Hihi ben dan opeens erg dominant. Maar ja, dat zul je ook wel moeten als er opeens 20 'doktoren' omheen staan... Fijn dat ze willen helpen, maar je kan ook teveel willen helpen :=

Ja hij had gelukkig zijn zin gekregen ja! :P Haha slim idee trouwens om dat te roepen :P

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:17

robeer schreef:
Dat is volgens mij ook zo'n beetje wat ik zeg/bedoel.
De T4 slachtoffers zijn niet of nauwelijks meer te redden dus die laat je links liggen. Hoe moeilijk ook.

Zelfs binnen de T1 triage zie je dat degene die er het ergste aantoe zijn de laatste plek binnen de T1 krijgt.

Inderdaad, maar je moet hen wel degelijk eerst gaan bekijken om er zeker van te zijn dat ze niet in T1 behoren ;-)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:15

eempiej schreef:
labyrinth schreef:
Uiteindelijk is hartmassage ook niet schadelijk als het niet nodig was geweest dus beter onnodig wel gedaan dan niks gedaan.

Even je quote, hartmassage kan wel degelijk schade aanbrengen. Je hebt namelijk altijd het risico om ribben te breken, dat is ansich al behoorlijk pijnlijk voor het slachtoffer. Bij ribfracturen heb je ook weer risico op het lek prikken van de long(en) (pneumothorax) met alle gevolgen van dien.

Maar liever gebroken ribben met de kans op een pneumothorax dan dood natuurlijk omdat je geen hartmassage hebt gedaan..
Patiënten worden na een reanimatie toch altijd overgebracht naar Intensieve Zorgen, dus daar kan altijd complicaties van de reanimatie behandeld worden :)

En ik zou uiteraard helpen als ik iemand in nood zou zien, het is mijn werk :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:18

Toevallig heb ik 5 uur, nadat de TS dit topic starten mijn EHBO examen gedaan en gehaald. Dus ja, ik weet wat ik moet doen :) ...

Er is 1 officiele penning, waar alleen proffesionele hulpverleners zich aan hoeven te houden. Je moet er niet naar op zoek gaan, iedere seconde telt en dus gewoon starten met reanimeren. Vaak kom je zo'n ketting pas tegen als je de AED gaat aansluiten, omdat je dan pas de kleding gaat verwijderen. Als je dan zo'n ding tegen komt MAG je stoppen, die keuze is aan jou. Onze EHBO instructeur raadde ons aan om gewoon door te gaan en de keuze over te laten aan de proffesionele hulpverleners van de ambulance dienst. Maar ik denk dat ik zou stoppen als ik hem tegen zou komen. Je krijgt zo'n penning namelijk niet zomaar, daar zit een hele bewuste keuze achter, wat is beoordeeld door proffesionals.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:25

Gelukkig mag je daarin zelf kiezen, ik hoorde afgelopen week het verhaal van wilsverklaringen die een verpleegkundige vaak op zak had voor haar clienten en zo iemand zal je maar op straat zien liggen en denken dat die wilsverklaring die ze net in haar handen vast hield van haar is. Ik denk dat het persoonlijk heel moeilijk is te stoppen met hulp verlenen als je zo'n penning tegen komt terwijl je de AED net klaar hebt gezet. Ik zou het in ieder geval op dat moment overlaten aan iemand die helderder kan denken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:06

Twee weken geleden ben ik geslaagd voor een cursus EHBO met reanimatie (ook in combinatie met AED). Ik hoop het nooit te hoeven gebruiken, maar vind het wel fijn dat ik weer up to date ben.
De laatste cursus daarvoor heb ik tijdens mijn opleiding (toenmalig POMP-politie in 1997) en dat is toch al aardig wat jaartjes geleden.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:28

eempiej schreef:
labyrinth schreef:

Met hartmassage breek je indd best snel een paar ribben bij de patient, maar voelen doen ze het dan niet, aangezien ze buiten bewustzijn zijn.
Ik werk op een spoedeisendehulp en ik zit ook in het reanimatieteam (die gebeld kunnen worden als er ergens in het zkh een patient in een reanimatiesetting komt, ben bij zowel volwassenen als babyreanimaties geweest). Onze instelling is ook van , de patient is al overleden, dus veel fout kan je niet doen. En zo is het ook. Je moet alles doen om de patient proberen te redden, en als je dan niet wil beademen, nou dan alleen maar hartmassage. Zonder hartmassage geen bloedsomloop, dus leuk als je er dan zuurstof inblaast, maar zonder bloedsomloop komt die zuurstof ook nergens terecht.
Je reanimeert om ATP op te bouwen (adenosinetrifosfaat). Als er niet voldoende ATP is, verloopt de stofwisseling niet normaal en laten de organen het afweten. Daarom is het ook belangrijk om de hartmassage zo kort mogelijk te onderbreken door evt. beademen. Bij het stoppen van hartmassage, loopt de hoeveelheid ATP meteen weer terug en zodra je weer start, bouwt dit weer op. Maar je kan je voorstellen als je elke keer lange pauzes hebt tussen het masseren door, dat je dan elke keer weer 'opnieuw' begint als het ware met het opbouwen van het ATP.
Maar ik blijf erbij, íets doen is altijd beter dan niets doen. De patient is i.p. al overleden en al weet je niet precies hoe je het moet doen qua reanimeren, iedereen heeft wel een idee denk ik hoe je het ongeveer moet doen.
Ik heb ooit wel een AED gezien, maar nog nooit mee gewerkt, omdat we die in het zkh niet hebben natuurlijk.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:34

Ik zou geen idee hebben wat ik zou moeten doen, zou denk ook in paniek raken := .
Heb 2 jaar terug nog wat EHBO gehad omdat ik toen gymles gaf, maar dat was het dan ook :o .

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:14

Ik heb 2 jaar geleden in mijn opleiding (verpleegkunde) EHBO, reanimatie en AED training gehad :) Ik weet wat ik moet doen en durf het ook goed aan, kan goed rustig blijven in dergelijke situaties. Toen ik nog als zorgassistent in het ZKH werkte wel eens een reanimatie van dichtbij gezien, maar verder nooit zelf hoeven doen.

Een tijd geleden wel meegemaakt op mijn werk in een restaurant dat een vrouw niet goed werd, in eerste instantie niet/nauwelijks pols te voelen. Op dat moment liepen er 3 BHV'ers mét de nodige certificaten rond en ik zelf dan. Erg genoeg was ik de enige die wist hoe er gehandeld moest worden, god zij dank heeft het uiteindelijk niet tot reanimatie hoeven komen, omdat de pols vrij snel erna weer terug kwam. Ambulance was gelukkig ook snel aanwezig. De BHV'ers hebben zich toen wel direct weer opgegeven voor een herhaalcursus :j Ik ben er ook niet altijd natuurlijk...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:16

Bij huidige EHBO en AED training hoef je niet eens te voelen voor een pols. Je mag er vanuit gaan dat geen ademhaling ook geen hartslag betekend, dus geen ademhaling is gewoon reanimeren.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:23

Inderdaad, het hoofdstuk 'pols meten' wordt nu overgeslagen, omdat dit 'tijdsverlies' is.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:31

Labyrinth, heb niet het hele topic gelezen.. Maar hoe is het afgelopen met diegene dan? Waarover je het hebt in je eerste post, die je reanimeert...?

Dono of het ter sprake is geweest, moet nog alles doorlezen :p
Maar als iemand verdrinkt is t belangrijk dat je eerst 1 min beademt en dan met hartmassage begint :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:19

BHV certificaten zijn volgens mij maar een jaar geldig, dus is er ieder jaar een herhalingscursus verplicht bij het bedrijf waar ik werk.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:35

Ik werk zelf op een hartafdeling in het ziekenhuis.. Helaas komen reanimatie settingen bij ons nog wel eens voor.
Op me werk weet ik goed te handelen, op straat nog nooit meegemaakt maar ga er vanuit dat ik dan ook gewoon doe wat ik zou moeten doen.. Ken het werken met een AED overigens niet want die gebruiken we in het ZKH niet.. wil binnenkort wel even zo'n cursus gaan doen.

Reanimatie scholingen zijn bij ons ook elk jaar verplicht idd!

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:50

Wel je handschoentjes aandoen! :p haha

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:52

Neem aan dat jullie in het ziekenhuis gewoon van die peddles gebruiken? (die je ook altijd op tv ziet?)

Als je weet hoe je moet reanimeren dan is het gebruik van de AED een eitje. Dat ding is gemaakt voor leken. Oftewel, zodra je het aanzet verteld dat ding precies wat je moet doen. De electroden moet je op een bepaalde manier op de borst plakken, maar dat staat er duidelijk op (plaatje met waar) en verder wijst het zich echt voor zich. Je moet alleen kunnen reanimeren, want na een eventuele schok moet je eerst 2 minuten reanimeren voor hij weer gaat analyseren of nog een shock nodig is.