Ben ik de enige autorijleskneus?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Re: Ben ik de enige autorijleskneus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:10

Omdat ik niet op alles tegelijk kan letten, dan ben ik halverwege alweer vergeten hoe het moest. (ADD)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:22

maar... met schakelen word op een gegeven moment blinde automatisme ? dan ben je toch even ver als automaat?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:24

heb nu al tegen de 50 lessen gehad en nog lukt het me niet. Ik word er heel zenuwachtig van. Ik kan niet alles tegelijk. Ik moet nog steeds kijken hoe ik schakel enzo.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:26

nouja je kunt altijd proeflessen nemen.. maar ik denk persoonlijk zelf weinig verschil wat dát betreft ...

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:31

Ik moet donderdag afrijden... Eerste keer. Ik plas nu al in mijn broek :+

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:34

ik denk dat met automaat rijden juist wel een goeie optie is voor fjordjes
je hebt zo v eel meer rust voor jezelf en helemaal met ADD is dat misschien wel handig juist
je hebt veel meer tijd over om te kijken

enige nadeel is dat je dan alleen in automaten mag en dat niet veel mensen een automaat hebben (wel steeds meer)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:36

Hoi, val even binnen. Ik ben na de honderste rijles opgehouden met tellen... (wil ook niet weten hoeveel geld het mij gekost heeft)
maar...ik heb bij de vijfde keer afrijden WEL mijn roze papiertje gehaald.
Ik heb op een gegeven moment een andere instructeur gezocht, een superrustige man die heel duidelijk en heel langzaam alles voor de 500e keer uitlegde.
Ik rijd nu al een paar jaar, en ben erg blij dat ik doorgezet heb: het is zo makkelijk een rijbewijs, ik kan overal naartoe crossen, ben niet afhankelijk van anderen of falend OV, het is het echt waard.
Dus voor alle mede-stuntels, houd moed en zet door.

Edit; ik heb nu een rijbewijs voor een automaat. Je hebt idd meer rust tijdens het rijden. En een automaat is niet zoveel duurder dan een schakelauto, qua aanschaf en qua benzinekosten. Je hebt wel minder kans als je een leenauto nodig hebt.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:32

Lous schreef:
Ik heb dit topic geopend om meer mensen te krijgen met net zoveel lessen als ik. 30/40 lessen is normaal en meer mensen zijn niet de eerste keer geslaagd. Hoopte dat wij als speciale uitzonderingen elkaar een beetje konden helpen door dit topic :).

Ik heb begrepen dat tegenwoordig 40 - 45 lessen normaal zijn, en ieder jaar dat je ouder bent dan 18 1 les extra, dus voor mij zou dat betekenen dat ik 63 - 68 lessen ongeveer nodig zal hebben... (ben een laatbloeier wat autorijden betreft :D :D :D ). Zit nu rond de 40 lessen... heb dus nog wel even... Jammer dat het veel geld kost, maar ik doe het rustig aan en wil zelfverzekerd mijn examen doen :o

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:36

Telpeva schreef:
Hoeveel uur duren jouw rijlessen Lous? mijne zijn in blokken van 2 uur, en ik zit aan de 48 lessen. Bij elkaar meer als 100 uur, denk ook wel meer als 120 uur gereden, want niet elke les werd bijgehouden. Bij mijn instructeur ben ik de leerling met de meeste rijlessen ooit, en hij is al 11 jaar instructeur. Zucht, niet goed voor het zelfvertrouwen

Meis :(:) Komt allemaal goed... 2 uur vind ik veel te lang, 1 1/2 uur is meer dan genoeg, daarna neem ik echt niets meer op. In het begin was ik na een uur al uitgeteld. En 48 lessen valt mee hoor, gemiddelt tegenwoordig 40 - 45 lessen, dus die instructeur kletst of uit zijn nek, of hij heeft allemaal geboren coureurs op les :( Vind het niet handig dat hij dit tegen je verteld.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:19

Twee uur les achter elkaar is echt niet zinvol meer, dan neem je idd niets meer op.
En wanneer je autorijles is, is ook belangrijk: net na school/werk als je nog daarvan bij moet komen, heel vroeg 's ochtends terwijl je dan niet op je best bent etc. allemaal dingen om rekening mee te houden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:27

dammie1 schreef:
Twee uur les achter elkaar is echt niet zinvol meer, dan neem je idd niets meer op.
En wanneer je autorijles is, is ook belangrijk: net na school/werk als je nog daarvan bij moet komen, heel vroeg 's ochtends terwijl je dan niet op je best bent etc. allemaal dingen om rekening mee te houden.

Ik leerde juist veel van het 2e uurtje, dus dat moet je per persoon bekijken!
Eerste uur iets herhalen 2e uur iets nieuws werkte voor mij goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:49

pfoeh, ik heb dus ook ADD (soms twijfel ik wel eens, maar bij dit soort topics verdwijnt dat gevoel altijd direcht :') ) , en ik had ook héél véél moeite met schakelen. Mijn instructeur raadde mij ook automaat aan, maar toen ben ik daar gestopt. Tevens is dat echt geen optie voor mij, omdat ik voor mijn werk toch ook in een schakelauto zal moeten rijden (je kan dus ook nooit een auto lenen oid, en dat staat me wel tegen :o ).... Maargoed, ik heb wel ééns gelest in en automaat.... En het rijdt wel 10x makkelijker als je moeite hebt met schakelen.

Aan de andere kant, schakelen wént écht. Er komt een moment dat je het idd automatisch doet :j , En als je voor een automaat gaat. En je wil ooit voor je schakel gaan .... Dan wordt het alleen maar moeilijker denk ik, omdat je zo gewend bent automaat.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:31

Als je een aantal jaren automaat rijdt, dan zitten alle handelingen, qua kijken en tegelijk de auto besturen, en niet te vergeten het inschatten/anticiperen van verkeersituaties er zó in, dan een extra handeling als schakelen dan juist makkelijk toe te voegen is.
Alleen het nadeel is dat je vroeger makkelijk je rijbewijs naar een schakelrijbewijs over kon zetten, en tegenwoordig moet je apart rij examen doen, met alle kosten die daar bij komen.
Ik heb dus al jaren een automatenrijbewijs, en een automaat. Maar ik kon indertijd bij mijn werk een automaat meekrijgen, en toen ik zelf een auto kocht, eentje met automaat kopen. Snap dat dat voor jou, Menino, een andere afweging is.
Check anders eens of er een Greenwheels in de buurt is met een automaat gestationeerd.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:08

2 uur lessen heb ik ook wel eens gedaan! ik sliep zowat in het laatste half uur.. mijn ogen vielen dicht! ingreep na ingreep! ik les nu 1,5 uur en dat hou ik meestal wel vol!

nou ja ik heb dan ook ..... je weet wel! en kan dus ook niet alles tegelijk! het is een ramp! kan er wel om janken! maar mijn beide instructeurs vinden een automaat niet nodig omdat ik wel KAN schakelen!
alleen als ik meerdere dingen moet doen (lees een bocht maken en op een tegenliggende auto letten) word het al wel spannend! ff voor de .... ik gebruik medicatie. het werkt voor mij! ik ben het door het auto rijden in het dagelijks leven ook maar WEER gaan gebruiken! want alleen achter het stuur leek me niet zo'n goed plan!

en meino... mijn lessen zijn ook zo verschillend! soms bijna goed! dat ik denk eindelijk!! ik ga het licht zien! ik snap het, het is niet meer eng! yes yes yes en dan die week daarna ben ik een ramp zelfs het sturen gaat dan fout... als ik die avond ervoor een moeilijk gesprek heb gehad o iemand is boos op mij (of ik dat denk ik) of ik heb iets niet fijn afgesloten dan neem ik dat mee de auto in! helemaal niet handig!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:39

Heel herkenbaar fryskhynders, hier nog zo iemand die met medicijnen op achter het stuur zit. 'Kan de rijvaardigheid beinvloeden' nou uh.. zonder die dingen kan ik nieteens functioneren, en al helemáál niet autorijden :') maar wat je zegt, als je net een baaldag hebt, of een aantal baaldagen achter elkaar, dan lukt het vaak gewoon minder goed. Heb je ook een formulier in moeten vullen waarop je dat bekend maakt bij het CBR dat je zulke medicijnen slikt zegmaar? dan moet je je waarschijnlijk laten keuren door een psychiater (kost iets van 200 euro... -O- ) want als je namelijk achter het stuur kruipt met zulke medicijnen, en je veroorzaakt een ongeluk oid, ben je de sjaak 'want je slikt die en die medicijnen, en je hebt daarvoor geen toestemming gekregen van een psychiater, dus het is jouw schuld enzo!' Weet niet precies meer hoe het allemaal zit, maar pff al die suffe regels.. geldklopperij imo, maar better safe than sorry al zeg ik het zelf.

Moet eerlijk zeggen dat ik ook vaak van die buien heb dat het de ene keer zo goed als foutloos is, en de andere keer idd soms meerdere ingrepen achter elkaar. En dan het examen.. tja, dan kan je inneens helemáál niet meer normaal autorijden :')

Volgende week vrijdag moet ik weer afrijden, en als ik het nu niet haal ga ik ff een tijd er tussen uit, mijn geld raakt echt op zo :o Heeft iemand hier trouwens ervaring met medicijnen van de huisarts om wat kalmer te zijn tijdens het examen?

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:53

heb jij het formulier ingevuld?? ik heb het aan meerdere mensen gevraagd die hebben mij afgeraden om dat in te vullen.... als het moet stop ik er misschien wel mee!

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:54

Telpeva schreef:
Heel herkenbaar fryskhynders, hier nog zo iemand die met medicijnen op achter het stuur zit. 'Kan de rijvaardigheid beinvloeden' nou uh.. zonder die dingen kan ik nieteens functioneren, en al helemáál niet autorijden :') maar wat je zegt, als je net een baaldag hebt, of een aantal baaldagen achter elkaar, dan lukt het vaak gewoon minder goed. Heb je ook een formulier in moeten vullen waarop je dat bekend maakt bij het CBR dat je zulke medicijnen slikt zegmaar? dan moet je je waarschijnlijk laten keuren door een psychiater (kost iets van 200 euro... -O- ) want als je namelijk achter het stuur kruipt met zulke medicijnen, en je veroorzaakt een ongeluk oid, ben je de sjaak 'want je slikt die en die medicijnen, en je hebt daarvoor geen toestemming gekregen van een psychiater, dus het is jouw schuld enzo!' Weet niet precies meer hoe het allemaal zit, maar pff al die suffe regels.. geldklopperij imo, maar better safe than sorry al zeg ik het zelf.

Moet eerlijk zeggen dat ik ook vaak van die buien heb dat het de ene keer zo goed als foutloos is, en de andere keer idd soms meerdere ingrepen achter elkaar. En dan het examen.. tja, dan kan je inneens helemáál niet meer normaal autorijden :')

Volgende week vrijdag moet ik weer afrijden, en als ik het nu niet haal ga ik ff een tijd er tussen uit, mijn geld raakt echt op zo :o Heeft iemand hier trouwens ervaring met medicijnen van de huisarts om wat kalmer te zijn tijdens het examen?

je kunt gewoon de bach bloesem druppels en er zijn og wel wat druppels die je gewoon in reform winkel kan kopen (misschien zelfs bij een drogist?)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:57

Bach bloesem heb ik al standaard in huis liggen, in druppels, pastilles en kauwgom variant :o bij mij werkt het niet :D

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 01:00

bij mij ook niet!! aspi..... hoe heet dat andere goedje nou...
ik geloof niet dat het werkt (ik word ook niet druk van red bull al beweerd iedereen dat dat wel zo zou zijn!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:19

dammie1 schreef:
Als je een aantal jaren automaat rijdt, dan zitten alle handelingen, qua kijken en tegelijk de auto besturen, en niet te vergeten het inschatten/anticiperen van verkeersituaties er zó in, dan een extra handeling als schakelen dan juist makkelijk toe te voegen is.
Alleen het nadeel is dat je vroeger makkelijk je rijbewijs naar een schakelrijbewijs over kon zetten, en tegenwoordig moet je apart rij examen doen, met alle kosten die daar bij komen.
Ik heb dus al jaren een automatenrijbewijs, en een automaat. Maar ik kon indertijd bij mijn werk een automaat meekrijgen, en toen ik zelf een auto kocht, eentje met automaat kopen. Snap dat dat voor jou, Menino, een andere afweging is.
Check anders eens of er een Greenwheels in de buurt is met een automaat gestationeerd.

oooh, zo klinkt het ook wel weer logisch. Qua extra kosten denk ik dat het niet eens heel veel scheelt. Door heel lang in een schakeluto rond te rijden, terwijl het niet lukt, lopen de kosten natuurlijk ook nogal hoog op. Als je dan ook nog een keer zakt. :=

@fryskhynders, tja, ik zou eigenlijk gewoon een lagere dosering ritalin/concerta moeten gebruiken. Mss dat ik het dan zou kunnen gebruiken zonder alle kl.tebijwerkingen, het laagste wat ik ooit gebruikt hebt is 20 mg. En uiteindelijk ben ik afgesteld op 60 mg, wat opzich best veel is. Aangezien ik ook wel eens lees dat mensen op 10 mg de dag doorkomen. Zou mss net dat duwtje in de goede richting geven, zonder me te veranderen in een complete zombie :D .... Maar, met autorijden vind ik het idd lastig. Ik ga er wel echt veel beter door rijden, maar dat gezeik met je eigen verklaring idd.
Als je invult dat je geen medicijnen gebruikt en je gebruikt ze wel dan pleeg je valsheid in geschrifte en dat is een strafbaar feit B-) (mijn 2e instructrice was juriste, die heeft het me allemaal haarfijn uitgelegd _O- ) . Buiten dat ben je inderdaad niet verzekerd tijdens een ongeluk, en je bent sowieso 'schuldig' dan. En als je ja invult, moet je inderdaad door allerlei keuringen die geld kosten ed.

Met 2 uur lessen heb ik geen moeite, in het begin hield ik een uur al amper vol (de laatste 10 minuten ging altijd alles mis := ) . Bij mijn 2e instructrice reed ik anderhalf uur, daar had ik soms echt grote moeite mee, en soms ook helemaal niet. Maar mijn nieuwe instructeurs zijn veel chiller enzo (en niet zo hytrerisch :') ) Dus ik rijd altijd heel ontspannen (ik probeer me ook altijd voor te stellen dat ze er niet zijn _O- ) Dus ik houd 2 uur altijd ma-kke-lijk vol nu :D

bach bloesem helpt bij mij ook niet, dus heb gisteren wat rustgevende pilletjes bij de HA opgehaald :Y) ben benieuwd op het werkt. En dat red bull niet helpt, is ook een typisch ADD ding schijnt :') . Omdat het je concentratie in enige mate verhoogt, wordt een AD(H)D'er er eerder rustiger van dan drukker :D Merk er weinig van, maar ik kan gerust in slaap vallen als ik net daarvoor een blikje heb weggeslokt :D !

Kimmess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:29

Whaaaaa, ik heb een stuk in dit topic gelezen maar ik denk dat ik maar stop!
Heb net mn 3e les gehad, en ik heb een pakket van 17 lessen van 1,5 uur..
Mn instructeur zegt dat ik het goed oppak enz en t is de bedoeling rond mn verjaardag (2 maart) af te rijden.. Als ik er dan niet klaar voor ben nog een paar lessen extra los erbij kopen..
Maar ik ben al niet zo zeker, en als ik dan de verhalen lees van 30/40/50 lessen, helpt het niet echt, haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:00

haha dat valt wel mee toch :D ? Het gaat om uur, dus je hebt er al 25,5 uur opzitten... Als je dan over 3 en half maand afrijdt! Moet je wel op rond de 40 uur uitkomen, en da's gemiddeld. En dan zegt je instructeur ook nog dat je het goed oppakt :D ! Dan moet dat helemaal goed komen hoor :)) !

Kimmess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:27

Neeee, ik heb 17 lessen van 1,5 uur. Dus ongeveer 23,5 uur? is dat.
En ik heb nu dus onderhand 4 lessen gehad, dus 6 uur.

Hoop dat t gaat lukken! ;d

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:50

dus jij bent nog geen kneus...... zet m op! en houden zo!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:30

Persoonlijk vind ik 23 uur wel weinig hoor! Mijn instructeur heeft pas alles kunnen uitleggen bij 40 uur, en dan gaat het om een snelle leerling. Hij zij dat hij nu een jongen van 32 uur heeft, en dat toch wel een van de aller snelste leerlingen is. Voor hem dan he ;)