Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Lous schreef:Ik heb dit topic geopend om meer mensen te krijgen met net zoveel lessen als ik. 30/40 lessen is normaal en meer mensen zijn niet de eerste keer geslaagd. Hoopte dat wij als speciale uitzonderingen elkaar een beetje konden helpen door dit topic.
). Zit nu rond de 40 lessen... heb dus nog wel even... Jammer dat het veel geld kost, maar ik doe het rustig aan en wil zelfverzekerd mijn examen doen
Telpeva schreef:Hoeveel uur duren jouw rijlessen Lous? mijne zijn in blokken van 2 uur, en ik zit aan de 48 lessen. Bij elkaar meer als 100 uur, denk ook wel meer als 120 uur gereden, want niet elke les werd bijgehouden. Bij mijn instructeur ben ik de leerling met de meeste rijlessen ooit, en hij is al 11 jaar instructeur. Zucht, niet goed voor het zelfvertrouwen
Komt allemaal goed... 2 uur vind ik veel te lang, 1 1/2 uur is meer dan genoeg, daarna neem ik echt niets meer op. In het begin was ik na een uur al uitgeteld. En 48 lessen valt mee hoor, gemiddelt tegenwoordig 40 - 45 lessen, dus die instructeur kletst of uit zijn nek, of hij heeft allemaal geboren coureurs op les
Vind het niet handig dat hij dit tegen je verteld. dammie1 schreef:Twee uur les achter elkaar is echt niet zinvol meer, dan neem je idd niets meer op.
En wanneer je autorijles is, is ook belangrijk: net na school/werk als je nog daarvan bij moet komen, heel vroeg 's ochtends terwijl je dan niet op je best bent etc. allemaal dingen om rekening mee te houden.
) , en ik had ook héél véél moeite met schakelen. Mijn instructeur raadde mij ook automaat aan, maar toen ben ik daar gestopt. Tevens is dat echt geen optie voor mij, omdat ik voor mijn werk toch ook in een schakelauto zal moeten rijden (je kan dus ook nooit een auto lenen oid, en dat staat me wel tegen
).... Maargoed, ik heb wel ééns gelest in en automaat.... En het rijdt wel 10x makkelijker als je moeite hebt met schakelen.
, En als je voor een automaat gaat. En je wil ooit voor je schakel gaan .... Dan wordt het alleen maar moeilijker denk ik, omdat je zo gewend bent automaat. 
maar wat je zegt, als je net een baaldag hebt, of een aantal baaldagen achter elkaar, dan lukt het vaak gewoon minder goed. Heb je ook een formulier in moeten vullen waarop je dat bekend maakt bij het CBR dat je zulke medicijnen slikt zegmaar? dan moet je je waarschijnlijk laten keuren door een psychiater (kost iets van 200 euro...
) want als je namelijk achter het stuur kruipt met zulke medicijnen, en je veroorzaakt een ongeluk oid, ben je de sjaak 'want je slikt die en die medicijnen, en je hebt daarvoor geen toestemming gekregen van een psychiater, dus het is jouw schuld enzo!' Weet niet precies meer hoe het allemaal zit, maar pff al die suffe regels.. geldklopperij imo, maar better safe than sorry al zeg ik het zelf.
Heeft iemand hier trouwens ervaring met medicijnen van de huisarts om wat kalmer te zijn tijdens het examen? 

Telpeva schreef:Heel herkenbaar fryskhynders, hier nog zo iemand die met medicijnen op achter het stuur zit. 'Kan de rijvaardigheid beinvloeden' nou uh.. zonder die dingen kan ik nieteens functioneren, en al helemáál niet autorijdenmaar wat je zegt, als je net een baaldag hebt, of een aantal baaldagen achter elkaar, dan lukt het vaak gewoon minder goed. Heb je ook een formulier in moeten vullen waarop je dat bekend maakt bij het CBR dat je zulke medicijnen slikt zegmaar? dan moet je je waarschijnlijk laten keuren door een psychiater (kost iets van 200 euro...
) want als je namelijk achter het stuur kruipt met zulke medicijnen, en je veroorzaakt een ongeluk oid, ben je de sjaak 'want je slikt die en die medicijnen, en je hebt daarvoor geen toestemming gekregen van een psychiater, dus het is jouw schuld enzo!' Weet niet precies meer hoe het allemaal zit, maar pff al die suffe regels.. geldklopperij imo, maar better safe than sorry al zeg ik het zelf.
Moet eerlijk zeggen dat ik ook vaak van die buien heb dat het de ene keer zo goed als foutloos is, en de andere keer idd soms meerdere ingrepen achter elkaar. En dan het examen.. tja, dan kan je inneens helemáál niet meer normaal autorijden![]()
Volgende week vrijdag moet ik weer afrijden, en als ik het nu niet haal ga ik ff een tijd er tussen uit, mijn geld raakt echt op zoHeeft iemand hier trouwens ervaring met medicijnen van de huisarts om wat kalmer te zijn tijdens het examen?

dammie1 schreef:Als je een aantal jaren automaat rijdt, dan zitten alle handelingen, qua kijken en tegelijk de auto besturen, en niet te vergeten het inschatten/anticiperen van verkeersituaties er zó in, dan een extra handeling als schakelen dan juist makkelijk toe te voegen is.
Alleen het nadeel is dat je vroeger makkelijk je rijbewijs naar een schakelrijbewijs over kon zetten, en tegenwoordig moet je apart rij examen doen, met alle kosten die daar bij komen.
Ik heb dus al jaren een automatenrijbewijs, en een automaat. Maar ik kon indertijd bij mijn werk een automaat meekrijgen, en toen ik zelf een auto kocht, eentje met automaat kopen. Snap dat dat voor jou, Menino, een andere afweging is.
Check anders eens of er een Greenwheels in de buurt is met een automaat gestationeerd.

.... Maar, met autorijden vind ik het idd lastig. Ik ga er wel echt veel beter door rijden, maar dat gezeik met je eigen verklaring idd.
(mijn 2e instructrice was juriste, die heeft het me allemaal haarfijn uitgelegd
) . Buiten dat ben je inderdaad niet verzekerd tijdens een ongeluk, en je bent sowieso 'schuldig' dan. En als je ja invult, moet je inderdaad door allerlei keuringen die geld kosten ed.
) . Bij mijn 2e instructrice reed ik anderhalf uur, daar had ik soms echt grote moeite mee, en soms ook helemaal niet. Maar mijn nieuwe instructeurs zijn veel chiller enzo (en niet zo hytrerisch
) Dus ik rijd altijd heel ontspannen (ik probeer me ook altijd voor te stellen dat ze er niet zijn
) Dus ik houd 2 uur altijd ma-kke-lijk vol nu 
ben benieuwd op het werkt. En dat red bull niet helpt, is ook een typisch ADD ding schijnt
. Omdat het je concentratie in enige mate verhoogt, wordt een AD(H)D'er er eerder rustiger van dan drukker
Merk er weinig van, maar ik kan gerust in slaap vallen als ik net daarvoor een blikje heb weggeslokt
!