Heimwee naar een land waar je niet woont

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: Heimwee naar een land waar je niet woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:09

Ik heb 18 jaar in Rotterdam gewoond en zijn om bovengenoemde redenen naar het noorden vertrokken. Stuk rustiger en minder criminaliteit. Bij ons kon je de voordeur met een beetje knap weer niet open laten staan, voor je het weet stond er 1 of andere junk in de gang. :')

Als ik ooit naar de USA zou verhuizen (wat niet zozeer op de planning staat), dan ga ik naar Oklahoma/Texas. Alleen jammer dat er nogal een hetze tegen homoseksualiteit heerst daar :')

Ik heb ook niks tegen Nederlanders of Nederland in het algemeen, maar het is het gevoel. Het gevoel van thuiskomen als ik in Amerika het vliegtuig afstap. Ik ben er 1 keer geweest, maar het voelde meteen goed! Ook zo enorm veel leuke en fijne mensen ontmoet daar, prachtige natuur, klimaat past me ook een stuk beter. Canada staat ook nog op mijn lijstje om eens te bekijken. Daar schijnt naast een fijn klimaat (ligt eraan welk deel natuurlijk :P) ook een enorme fijne mentaliteit te heersen, easy going, prachtige natuur en ook goede besturing (voor zover ik me erin verdiept heb).

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:44

Klopt helemaal Xono, als ik mijn paarden niet had gehad had ik er al gezeten. Mijn familie woont daar en echt, er is niets zo geweldig als de mentaliteit in Canada in combinatie met de natuur.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:58

Ik heb het ook, heb 2 in Engeland gewoond. En als ik dan weer die witte kliffen zie dan ben ik altijd weer een beetje 'thuis'. Heb ook altijd gezegd dat ik ooit weer heen ga en niet meer terug kom en dat wil ik nog steeds. Ook 1 van de redenen dat ik engels studeer. Ga van de zomer 3 weken naar Schotland en ik kan niet wachten, dat is het deel van het eiland wat ik nog niet heb gezien.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:47

Juist Colorado: Wat jij zegt is dus precies wat ik bedoel, alleen wat handiger omschreven :). Jij hebt je dus aangepast. Jij hebt dus nergens last van gehad. Ik heb ook jaren in Den Haag gewoond hoor, dus weet precies hoe het eraan toe gaat in de steden, kan maar 1 ding zeggen en dat is dat ik zooo verschrikkelijk blij ben dat ik weg ben uit die stad. Maargoed, je hebt dus ook mensen die (misschien uit ontwetendheid, of eigenwijsheid, of...?) zich niet aanpassen. Dan krijg je dus gezeik. Precies hetzelfde als in ZA, de mensen die zich niet weten aan te passen, krijgen gezeik. Dus niks geen geidealiseer! (laatste is niet tegen jou bedoeld, maar tegen degene die mij had gequote. Kan alleen even haar naam niet terugzien, die staat op de vorige pagina :+)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 16:09

Hier in Amsterdam nog nooit problemen gehad, nu kom ik nooit in de Bijlmer en wijken die meer bekend staan als 'probleemwijken', zit altijd in het centrum of Oud Zuid waar ik op school zat (lekker het kakgedeelte dus :+ ) en woon zelf in Amstelveen (nog meer kak :') ) maar ik moet zeggen dat ik Amsterdam (Centrum) op de toeristen na - mij te druk ;) - een fijne stad vind, miss ook wel omdat ik er zo ben opgegroeid. :)

Ik moet zeggen dat het hier in IJsland heerlijk is trouwens, al die leegte kun je je bijna niet voorstellen. Echt even iets heel anders dan ons kleine drukke landje. :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:19

IJsland lijkt me zo gaaf, die natuur, wauw. Ik kan me voorstellen dat dat heerlijk is en ben lichtelijk jaloers op je, weggejaagd van het balkon door mijn luidkeels bellende buurvrouw, waar ik net heerlijk in alle stilte zat te genieten van het zonnetje ^)
Wat doe je daar eigenlijk? Vakantie, werken, rondreizen?

Hmm, ja, ik woonde dan net aan de rand van een slechtere wijk (lees naast de weimarstraat, lees, straat met om de 2 winkels een nieuwe coffeeshop), maar ook daar heb ik dus nooit problemen gehad. Den Haag vond ik trouwens verder ook geen fijne stad, erg lelijk vooral. Doe mij maar Delft, met zijn smalle straatjes, grachtjes, schattige bruggetjes, gekke studenten en rustigere binnenstad, waar je nog redelijk normaal doorheen kan lopen :+: En je (tijdelijke) woonplaats mag je wel idealiseren toch? :))

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:21

Hé jaaaa, Delft is heerlijk. :j Ik woon er met veel plezier. Maar: het blijft Nederland.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook niks heb met Den Haag hoewel ik me er ook niet zo onveilig voel als in bijv. Rotterdam.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:22

Ik moet wel toegeven dat ik heerlijk woon in Rotterdam. Maar ik woon dan ook niet in een wijk die als 'slecht' staat omschreven. Dichtbij het centrum, maar toch vrij rustig. Ik voel me veilig en loop ook gerust alleen over straat hier.

Als we dan in NL wonen, wonen we wel het liefste hier (of in de buurt).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 16:22

3 maanden werken, 5.5 week rondreizen.
Bij jullie in NL is het wel lekker warm hoorde ik, hier is het nu rond de 6 graden dus geniet dan maar van je zonnetje. :D Maar wat ik de afgelopen paar dagen van IJsland heb gezien is echt dat het een heel bijzonder land is. Ben vooral benieuwd naar de rondreis over het eiland, wat ik dan nog allemaal ga zien. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 16:23

Ik ga in Den Haag studeren volgend jaar, ik vind het eigenlijk wel een leuke stad (die paar keer dat ik er ben geweest dan, en dat was in het centrum). Rotterdam vind ik écht drie keer niks. :n

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:26

Hee, ben jij toevallig die luidkeels bellende buurvrouw? Zo ja, zou je op willen houden met mijn rust verstoren? >;) :))
En inderdaad, het blijft Nederland helaas. Al heb ik er vandaag even geen problemen mee, heerlijk zonnetje en bijna te warme temperatuur haha. Ben verder ook niet de deur uit geweest, dus op mijn balkonnetje kon ik me net even in de Italiësfeer wanen, want ergens lijkt Delft toch wel een beetje op Venetië. En nou, ik geniet zeker :))

Gaaf, gaaf! Veel plezier gewenst alvast, al zal dat wel lukken :)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:28

Hihi, en ik vind Den Haag maar bagger := . Het is denk ik net welke ervaring je hebt met een stad. Ik ben hier vlakbij in een redelijk groot dorp opgegroeid en heb er ook een flinke tijd op school gezet. Nu woon ik er anderhalf jaar en vind ik het alleen maar fijner :) . Maar als ik in Zuid woonde had dat zeer wsl heel anders geweest!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:29

Colorado schreef:
Hee, ben jij toevallig die luidkeels bellende buurvrouw? Zo ja, zou je op willen houden met mijn rust verstoren? >;) :))
En inderdaad, het blijft Nederland helaas. Al heb ik er vandaag even geen problemen mee, heerlijk zonnetje en bijna te warme temperatuur haha. Ben verder ook niet de deur uit geweest, dus op mijn balkonnetje kon ik me net even in de Italiësfeer wanen, want ergens lijkt Delft toch wel een beetje op Venetië. En nou, ik geniet zeker :))

Nee ik ben weinig thuis en bel altijd vanuit de auto :_

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 16:30

Ik moet zeggen dat ik zo'n 4 keer in Den Haag ben geweest en maar 1 keer écht in de stad, dus zoveel kan ik er nog niet over zeggen. :P Maar ik vond 't er niet slecht uit zien, 't is niet zoals Rotterdam bijv.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:32

Ik heb dit ook na vorig jaar op vakantie te zijn geweest. GEK word ik er van want ik kan er toch niet wonen.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:33

Hmm nee, vind ik niet :Y) Er zijn wel mooie stukken, maar over het algemeen vind ik het er lelijk en in de binnenstad kan je niet normaal lopen, dus winkelen deed ik altijd gestressed. Al ligt dat ook aan mij, kan er niet tegen als ik achter andere mensen loop die opeens stil gaan staan, die zo langzaam lopen dat ze bijna stil staan en ik vind het ook irritant om me door de stroom de andere kant op heen te moeten werken om bij de winkel te komen waar ik in wil := Uitgaan in Den Haag vind ik dan wel weer leuk, als je wat plekjes gevonden heb is het echt heerlijk. Dat mis ik wel een beetje in Delft, ben te lui om helemaal te fietsen en vind het vervelend om heel erg op mijn tijd te moeten letten, dus de trein vind ik ook niks :o
Tip trouwens, als je in Den Haag naar de bios gaat, ga dan naar de kleinere, Pathé Buitenhof. Weet niet of je een bioscoper bent, maar de andere is echt vreselijk massaal en deze is gewoon leuk.

Rotterdam ben ik dan weer nooit geweest, behalve op het station, wat ik trouwens leuk vond voor ze begonnen met verbouwen >;) Oh, en ik ben een keer in Hollywood geweest _O-

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 16:43

Winkelen heb ik toch een hekel aan dus dat doe ik zo min mogelijk :') en ben wel een keer in de bios geweest daar trouwens. :D M'n school zit echt vlak bij het station (Centraal) dus dat is wel lekker makkelijk, moet ook nog maar even kijken of, en zo ja wanneer, ik er ga wonen.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:44

Interessant om te lezen allemaal :j Heb niet alles doorgelezen, maar wel het grootste gedeelte.
Ik heb het vanaf het begin met Noorwegen gehad, het ene gedeelte van het land wat meer dan het ander, maar de stukken langs de Fjorden, heerlijk! :+: Ik zou er echt kunnen wonen, voorzover ik het land nu ken.
We zijn er nog maar een keer geweest in de zomer. Ik heb geen flauw idee hoe het daar is in de winter (ja, allemaal sneeuw, ijs, koud enz.) maar of het leven daar dan helemaal stil ligt, ik heb geen flauw idee. Ik ben er wel ontzettend benieuwd naar, het enige is dat er op dit moment geen geld voor is, helaas...
Aan de andere kant voel ik me prima op mn plek in Nederland, na een paar weken vakantie wil ik eigenlijk wel weer naar Nederland. Vooral door mn lieve paardje die ik dan ontzettend mis...

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:46

Grappig, dan kom ik langs jouw school als ik met de tram ga. Echt zeg maar, zo ongeveer erdoorheen :Y) Edit: nee, wacht, dat is niet waar, ik ga via Hollands Spoor, foutje :+
Ach, dan zal je nu nog minder gaan haha. Nee, gewoon een keer op een doordeweekse dag zoveel inkopen doen, dat je daarna een jaar niet meer hoeft. Doordeweeks is het namelijk wel te doen :P

Noorwegen wil ik ook ooit nog een keer heen, die Fjorden lijken me inderdaad enorm gaaf. Helaas is daar hier ook geen geld voor, maar ooit, ooit ga ik daarheen. En dan neem ik mijn moeder mee, maakt niet wat iemand anders ervan vindt, want die wilt net zo graag :))

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:58

Colorado schreef:

Haha nope. :D
Ik ben een in stilte opruimende buurvrouw vandaag.
Klinkt alsof je uitzicht op het centrum hebt net als ik? Lekker!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:06

Jaa Vue jouw straatje is zo leuk. Ik weet nog de eerste keer dat ik daar kwam.. waande me ook nog net niet in het buitenland! :j

Wat dat betreft is mijn woonplaats ook wel fantastisch hoor. Ik woon in een dorpsstraat boven een kapper, en het is echt leuk hier. Zeker in de zomer voelt het echt als een vakantiehuisje ofzo, dat zeggen meerdere vrienden van me ook als ze hier zijn.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:49

Nee helaas, woon in de Wippolder := Niet bij de leuke grachtjes dus, maar het is dichtbij, dus met een beetje imagination kom je heel ver haha. Maar fiets/loop wel 5 dagen per week 2 keer per dag door het centrum en kies regelmatig nieuwe straatjes uit of fiets een rondje om, heerlijk :+:

Heerlijk als je huis je zo'n gevoel geeft. Ik heb mijn kamer zo ingericht, dat ik er een beetje een frans/italiaans gevoel krijg, maar dat komt mede door het feit dat we geen zin hadden om een stukadoor in de huren, ik wel het behang eraf wilde hebben omdat dat door het lekken van water helemaal gebobbeld was en ik geen behang wilde. Dus ik heb over de kale muur geverfd, verder met natuurlijk hout een kast in elkaar geknutseld, 2e hands een schommelstoel gekocht en deze geschuurd, maar niet overnieuw gelakt in mijn kamer neergezet, wat leuke kleedjes en klaar. Ben echt zo blij met mijn kamer, heerlijk een eigen plekje. Ook nog aan de zon kant, dus heerlijk licht en met de zomertijd heb ik 's avonds uitzicht op de maan :+:

@ Fiffill: Nu ik erover nadenk, kan nog steeds dezelfde school zijn, maar laat maar, moet ook niet de hele dag thuis zitten in de hitte, wordt je niet veel helderder van :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:16

Hihi, grappig om te lezen! Ik ben echt een stadsmens, maar zou er niet kunnen wonen! Heb wel mijn plekje in Nederland gevonden denk ik zo. Omringd door de grotere steden (Den Haag, Rotterdam, Delft, allemaal op max. 30 minuutjes) en vind het heerlijk om in Rotterdam te winkelen. Delft inderdaad geweldig met de grachtjes, het gezellige plein etc. Den Haag heb ik nooit wat gevonden, zal het nooit wat vinden ook. Letterlijk en figuurlijk gewoon té grauw :).

Maar toch.. Nog nooit heb ik het gevoel gehad hier in "mijn" dorpje, wat ik in SA wel had.. Gewoon echt het "thuiskomen".

Kikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:18

OP is zo herkenbaar, ik heb dat ook met Engeland. heb geprobeerd om er volgend jaar gewoon een volledige studie te gaan doen, maar ben er helaas niet doorgekomen, nu maar hopen dat ik een jaar van m'n NL'se studie in het buitenland kan uitvoeren, en eventueel na m'n studie er kan gaan wonen :)
De taal, de humor, de mensen, passen zoveel beter bij me dan die van Nederland...

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:25

leuk topic!! Ik heb dit met frankrijk. Mijn moeder is redelijk frans haha. Sinds dat ik me kan herinneren hebben we ook een huis in rankrijk. Toen we klein waren ot ongeveer 16 moesten we mee omdat we niet alleen thuis mochten blijven in nl. Ik vond er niets meer aan want het is stil, alleen maar natuur, boeren, koeien ect. Wat is daar te doen oor een 16 jarige? Toen ik niet meer mee hoefde ging ik ook niet meer mee. De laatste jaren ben ik weer mee aan het gaan. Ik kan het daar soms zooo missen! En dan met name juist de punten die ik vroeger kon missen als kiespijn. Door de drukte van mn studie werken en stage ben ik het niks doen heeeel erg gaan waarderen. Ik verlang soms echt om er heen te gaan. Ach in de zomer mag ik weer. Mijn ouders zijn er ongeveer 50/50.