Straks praktijkexamen auto!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Straks praktijkexamen auto!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:23

@Djini, misschien was het haar eerste examen? ;)

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:14

Blue_Eyes schreef:
@Djini, misschien was het haar eerste examen? ;)

Dat maak ik wel op uit haar verhaal, ja ;)

EvitaHitalia; gefeliciteerd!

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:39

DDDMakkink schreef:
in belgie mag je toch ook les hebben van bv je vader?

Ja dat mag inderdaad! Je mag van eender wie les hebben (alhoewel ik denk dat je wel moet zien met de verzekering van je auto en dergelijke), maar die persoon moet wel al 8 jaar in het bezit zijn van een rijbewijs.
2 Vriendinnen van mij hebben nooit rijlessen gevolgd, enkel met hun ouders gereden en waren er van de 1ste keer door!
Dat komt natuurlijk veel goedkoper uit.
Maar woow, ik wist helemaal niet dat het in nederland zo anders was... Je bent daar dus ook echt verplicht om enkel en alleen met een rijschool te leren rijden???

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:32

@Veerle, ja dat klopt, je moet je volledige rijopleiding volgen bij een rijschool/instructeur.

Van het najaar willen ze gaan veranderen dat je als je 16,5jr oud bent mag gaan lessen, ook dan volg je de gehele rijopleiding bij een instructeur, je mag dan examen doen vanaf je 17e verjaardag en dan moet je verplicht met een begeleider blijven rijden tot je 18 bent (begeleider = iemand die al 10jr het rijbewijs heeft en geen ernstige verkeersovertredingen heeft begaan). Maar ze zijn er imo nog niet helemaal uit hoe ze dat willen gaan controleren dus is het uitgesteld, het zou eerst komende zomer ingevoerd worden.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:43

Polly schreef:
@Veerle, ja dat klopt, je moet je volledige rijopleiding volgen bij een rijschool/instructeur.

Van het najaar willen ze gaan veranderen dat je als je 16,5jr oud bent mag gaan lessen, ook dan volg je de gehele rijopleiding bij een instructeur, je mag dan examen doen vanaf je 17e verjaardag en dan moet je verplicht met een begeleider blijven rijden tot je 18 bent (begeleider = iemand die al 10jr het rijbewijs heeft en geen ernstige verkeersovertredingen heeft begaan). Maar ze zijn er imo nog niet helemaal uit hoe ze dat willen gaan controleren dus is het uitgesteld, het zou eerst komende zomer ingevoerd worden.

nee idd hoe willen ze dat chekken?
soms komen ze mensen tegen die al 20 jaar zonder rijbewijs rijden en dan pas door de mand vallen
net als inbeslagnemen van je rijbewijs als je vervolgens toch in de auto stapt hoe weten ze het dan?
even buiten beschouwing dat je dan natuurlijk wel een ''misdrijf'' pleegt
maar je zou gewoon kunnen rijden zonder snel gepakt te worden zeker als je,jezelf netjes aan de regels houd hebben ze geen reden om jou aan de kant te
zetten
ik heb al (bijna)6 jaar mijn rijbewijs en ben nog nooit staandegehouden

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:26

Polly schreef:

Ook hier hebben ze totaal niet overnagedacht, (oh God, ik weet het niet precies meer) maar een rijinstructeur moet 21 zijn, en iemand die begeleid 23 of 24? Vind dit ook wel krom. Stel dat jij rij instructeur bent en jou broertje gaat beginnen met rijden, mag je hem wel dingen leren, maar later niet meer begeleiden? Ook zoiets. :')

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:38

een begeleider moet 10jr een rijbewijs hebben en ook geen zware verkeersovertredingen op zijn naam hebben staan.
Verschil is wel een beetje logisch vind je zelf ook niet als je er even over nadenkt? De begeleiders zijn mensen zonder opleiding om mensen te begeleiden en een instructeur heeft die opleiding wel en zelfs een ontheffing om les te mogen geven...
En hoe had jij het dan in gedachte dat het beter zou zijn? Overigens geld er geen minimum leeftijd van 21 om instructeur te worden hoor..

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:49

Nee het ging om mijn voorbeeld. Mijn rij instructeur heeft het me vanmiddag nog verteld en moest er wel om lachen. Als je 23 bent mag je hem wel begeleiden, maar ben je rijinstructeur máár 21 (of wat jij wil, nog jonger) mag het niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:11

Balen TS! Ik snap heel goed dat je meneer de banketstaaf een aantal nare dingen toegewenst hebt, het is gewoon erg banketstaaf. Iedereen die het maximale percentage verhaal onzin vindt, wil ik graag melden dat ik van DRIE rijinstructeurs ditzelfde verhaaltje heb gehoord, dus misschien dat er dan toch een kern van waarheid in zit?

Rijinstructeur meenemen is altijd een goed idee, als je dan inderdaad zo een niet zo'n aangename examinator hebt die je wil laten zakken op iets heel raars dan heb je iemand die de examinator tegen kan spreken. Een mede leerling van me was bijvoorbeeld gezakt doordat hij een te ruime bocht nam bij een vrachtwagen die echt belachelijk stond geparkeerd, omdat er natuurlijk iemand achter vandaan kon komen. Hij bleef wel nog op zijn eigen weghelft. Als de examinator dan zelf zegt dat hij verder goed reed, dan vraag je je toch ook af waar je het over hebt?

Anyway TS, ik hoop dat het je volgende keer beter lukt :) Probeer een afrijtijdstip in de ochtend te hebben, dan heb je meer kans om te slagen (volgens één van mijn instructeurs dus) omdat het er dan niet om hangt dat er maar zoveel mogen slagen...

Ik had gelukkig de liefste examinator die je ooit kan hebben <3 . Begon een gesprekje over mijn school enzo, en toen ik een beetje nerveus werd omdat ik ergens verkeerd reed liet ze me een stopopdracht doen en zei toen iets in de richting van 'Je hebt nu een foutje gemaakt, maar dat is niet erg, we proberen het ergens anders gewoon opnieuw'. Ben dan ook in één keer geslaagd *\o/* Blonde vrouw van middelbare leeftijd, komt uit Rijswijk, maar ik had haar in Gouda. Hulde aan haar! :j