MamboBeach schreef:Killyenn schreef:
En ben je dan geheel op de hoogte van de omgang met vleesdieren? Want ik kan er niet bijkomen dat er zo veel mensen zijn (als in: vleeseters) die goedkeuren wat daar gebeurt. Ik dacht dat ik redelijk goed op de hoogte was (ik ben sinds mijn zevende vegetarisch en heb redelijk wat research gedaan), maar was alsnog geschokt nadat ik 'eating animals' heb gelezen (van Jonathan Safran Foer). Wat daarin beschreven wordt vind ik zo onwerkelijk gruwelijk dat ik het belangrijk vind dat andere mensen beseffen wat voor leed er achter zo'n stukje vlees zit. Ik trek me dat zeer aan, en precies daarom vind ik 'leven en laten leven' in dit geval niet opgaan. Met alcohol is dat een ander verhaal: als mensen zich kapot willen zuipen raken ze zichzelf daarmee. Maar mensen die het huidige vlees eten houden een wereld in stand die miljoenen dieren op gruwelijke wijze mishandelt, verminkt, en zo manipuleert dat ze per definitie vanaf hun geboorte ongezond en vol pijn leven. Wie vlees eet heeft, net als een vegetarier, een keuze gemaakt, en ik vind dat een zeer kwalijke keuze.
Je bent een vegetarier neem ik aan...
Alcohol zuipen heb je jezelf mee? Totdat je een kind of persoon erbij betrekt...
Ik zal niet zeggen dat ik sta te springen om hoe er met de dieren wordt omgegaan maar het is ook niet zo dat alle dieren het per definitie slecht hebben. Die keuze moet een ieder voor zichzelf maken vind ik. Jij hebt deze mening en keuze en ik een ander. Toch weerhoudt het mij niet om een stukje vlees te eten omdat ik het belangrijk vindt. Nogmaals, met mate maar dat is denk ik met alles zo.
Jep, een vegetarier die zich zo nu en dan vertypt

Inderdaad, zodra je er iemand anders mee raakt wordt het fout: met vlees eten raak je per definitie anderen. En jawel, het is helaas wel zo dat alle bio-industrie dieren het slecht hebben (hoewel 'slecht' misschien relatief is...).
De normale vleeskip heeft ongeveer een 'square foot', grofweg 0.01 vierkante meter. Een legkip heeft nog een stuk minder. Deze twee soorten zitten overigens genetisch gezien anders in elkaar: ze zijn zo doorgefokt, compleet 'ontworpen' voor hun doeleinde: legkippen leggen meer dan dubbel zo veel eieren als 80 jaar geleden. Vleeskippen groeien per dag 400% meer dan vroeger. Kippen hadden een levensverwachting van 15 tot 20 jaar, tegenwoordig is dat 6 weken: dan worden ze geslacht, en als ze dat niet worden zijn ze ook niet in staat veel langer te leven, omdat hun lichaam dat niet vol houdt. Alle mannelijke legkippen worden vermoord: dat zijn er 250.000 miljoen per jaar, omdat ze hun doel niet dienen (het leggen van eieren) en ze ook niet genoeg zouden opbrengen als vleeskip. En de manier waarop ze vermoord worden, ik quote: 'Most male layers are destroyed by being sucked through a series of pipes onto an electrified plate. Other layer chicks are destroyed in other ways, and it's impossible to call those animals more or less fortunate. Some are tossed into large plastic containers. The weak are trampled to the bottom, where they suffocate slowly. The strong suffocate slowly at the top. Others are sent fully conscious through macerators (picture a wood chipper filled with chicks).'
Dat zijn enkel de kippen: de runderindustrie is zo mogelijk nog erger.
Mijn punt is: de vleesindustrie is een stuk erger dan mensen denken, en dan mensen willen weten. Maar als niemand vertelt, als niemand laat zien hoe gruwelijk het is, dan steekt de meerderheid liever z'n kop in het zand omdat het nu eenmaal makkelijk is om met de normaal mee te gaan. Zelf vlees eten en je kinderen vlees laten eten is ook een keuze: maar zo wordt dat helaas niet gezien.