Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:57

MamboBeach schreef:
Killyenn schreef:

En ben je dan geheel op de hoogte van de omgang met vleesdieren? Want ik kan er niet bijkomen dat er zo veel mensen zijn (als in: vleeseters) die goedkeuren wat daar gebeurt. Ik dacht dat ik redelijk goed op de hoogte was (ik ben sinds mijn zevende vegetarisch en heb redelijk wat research gedaan), maar was alsnog geschokt nadat ik 'eating animals' heb gelezen (van Jonathan Safran Foer). Wat daarin beschreven wordt vind ik zo onwerkelijk gruwelijk dat ik het belangrijk vind dat andere mensen beseffen wat voor leed er achter zo'n stukje vlees zit. Ik trek me dat zeer aan, en precies daarom vind ik 'leven en laten leven' in dit geval niet opgaan. Met alcohol is dat een ander verhaal: als mensen zich kapot willen zuipen raken ze zichzelf daarmee. Maar mensen die het huidige vlees eten houden een wereld in stand die miljoenen dieren op gruwelijke wijze mishandelt, verminkt, en zo manipuleert dat ze per definitie vanaf hun geboorte ongezond en vol pijn leven. Wie vlees eet heeft, net als een vegetarier, een keuze gemaakt, en ik vind dat een zeer kwalijke keuze.

Je bent een vegetarier neem ik aan...

Alcohol zuipen heb je jezelf mee? Totdat je een kind of persoon erbij betrekt...

Ik zal niet zeggen dat ik sta te springen om hoe er met de dieren wordt omgegaan maar het is ook niet zo dat alle dieren het per definitie slecht hebben. Die keuze moet een ieder voor zichzelf maken vind ik. Jij hebt deze mening en keuze en ik een ander. Toch weerhoudt het mij niet om een stukje vlees te eten omdat ik het belangrijk vindt. Nogmaals, met mate maar dat is denk ik met alles zo.

Jep, een vegetarier die zich zo nu en dan vertypt ;)

Inderdaad, zodra je er iemand anders mee raakt wordt het fout: met vlees eten raak je per definitie anderen. En jawel, het is helaas wel zo dat alle bio-industrie dieren het slecht hebben (hoewel 'slecht' misschien relatief is...).

De normale vleeskip heeft ongeveer een 'square foot', grofweg 0.01 vierkante meter. Een legkip heeft nog een stuk minder. Deze twee soorten zitten overigens genetisch gezien anders in elkaar: ze zijn zo doorgefokt, compleet 'ontworpen' voor hun doeleinde: legkippen leggen meer dan dubbel zo veel eieren als 80 jaar geleden. Vleeskippen groeien per dag 400% meer dan vroeger. Kippen hadden een levensverwachting van 15 tot 20 jaar, tegenwoordig is dat 6 weken: dan worden ze geslacht, en als ze dat niet worden zijn ze ook niet in staat veel langer te leven, omdat hun lichaam dat niet vol houdt. Alle mannelijke legkippen worden vermoord: dat zijn er 250.000 miljoen per jaar, omdat ze hun doel niet dienen (het leggen van eieren) en ze ook niet genoeg zouden opbrengen als vleeskip. En de manier waarop ze vermoord worden, ik quote: 'Most male layers are destroyed by being sucked through a series of pipes onto an electrified plate. Other layer chicks are destroyed in other ways, and it's impossible to call those animals more or less fortunate. Some are tossed into large plastic containers. The weak are trampled to the bottom, where they suffocate slowly. The strong suffocate slowly at the top. Others are sent fully conscious through macerators (picture a wood chipper filled with chicks).'
Dat zijn enkel de kippen: de runderindustrie is zo mogelijk nog erger.

Mijn punt is: de vleesindustrie is een stuk erger dan mensen denken, en dan mensen willen weten. Maar als niemand vertelt, als niemand laat zien hoe gruwelijk het is, dan steekt de meerderheid liever z'n kop in het zand omdat het nu eenmaal makkelijk is om met de normaal mee te gaan. Zelf vlees eten en je kinderen vlees laten eten is ook een keuze: maar zo wordt dat helaas niet gezien.

laura1986

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:04

+1

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:07

Maar dan moet ik maar geen vlees meer eten? Nee, dat heb ik er niet voor over. Je kunt ook gewoon een stukje vlees eten met mate.

laura1986

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:11

Tuurlijk. Maar je kunt dieren ook een dierwaardig leven geven. Daar zullen denk ik ook niet veel mensen op tegen zijn???

Door kiloknallers of gewoon supermarktvlees te kopen ondersteunen mensen wat hierboven door Killyenn is geschreven. Bedoeld of onbedoeld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:13

Fiffill schreef:
Shanna schreef:
Ik vind het wel egoistisch om je kind vegetarisch op te voedden. ik ben van mening dat je je kind alles moet aanbieden, en dat het zelf de keuzes kan en mag maken wel of geen vlees te eten. Ik eet bijvoorbeeld absoluut geen varkensvlees. Toch ga ik ons kind wel leren varkensvlees te eten. Het krijgt broodjes met leverworst, tosti met ham-kaas i.p.v. kip-kaas wat ik eet e.d., gewoon om het toch te leren dat dat normaal is, en de keuze wel of geen varken laat ik aan het kindje zelf als het er oud genoeg voor is.

Dat je je kind zo opvoed wil toch nog niet zeggen dat je 'm helemaal geen vlees laat eten bij bijv. anderen? En een kind kan ook niet kiezen of hij wel vlees wil eten... op latere leeftijd wel ja, maar eerst nog niet. Ik zie echt niet in waarom het egoïstisch zou zijn als je kinderen de mogelijkheid geeft om vlees te proeven (bijv. bij anderen) als ze dat zouden willen. Het is maar net wat je zelf normaal vindt.

Een kind dat geen vlees leert eten, zal bij anderen ook sneller vlees weigeren als dat het kind het gewoon heeft leren eten.
Ik was echt een moeilijke eter, wat ik niet kende ging ik bij anderen al helemaal niet proberen te eten! Zo heb ik thuis nooit spare-ribs leren eten. Bij anderen doe ik dat dus ook niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:29

Maar wat maakt dat uit?
Overigens vonden mijn ouders het geen probleem als ik vlees wilde eten, dat deed ik bij familie wel eens. Of bij vrienden, om het uit te proberen (op latere leeftijd) want ik was toch wel benieuwd hoe het zou smaken. Gewoon een stukje om te proeven bijvoorbeeld (reactie: niet lekker, 9 vd 10 keer), wist ik dat ook weer. En ik ben ook niet zo'n makkelijke eter maar wel opgevoed met het idee van alles kun je proberen, wie weet is het wel lekker - iig zeker geen "wat de boer niet kent vreet 'ie niet" gedachte.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:36

Shanna schreef:
Een kind dat geen vlees leert eten, zal bij anderen ook sneller vlees weigeren als dat het kind het gewoon heeft leren eten.
Ik was echt een moeilijke eter, wat ik niet kende ging ik bij anderen al helemaal niet proberen te eten! Zo heb ik thuis nooit spare-ribs leren eten. Bij anderen doe ik dat dus ook niet.

Mijn kind hoeft bij anderen ook geen vlees te eten. Ze is namelijk vegetarisch! ;)
Tot op heden nog steeds in elk geval, want natuurlijk mag ze zelf kiezen. Maar ze wil niet.
En dus hebben anderen dat maar te respecteren. We lopen in elk geval totaal niet tegen problemen aan.
Vegetarisch eten is helemaal niet zo heel moeilijk namelijk. ;)
En al helemaal niet in mijn vrienden- en familiekring, waar we qua eten allemaal heel openminded zijn.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:11

MamboBeach schreef:
Maar dan moet ik maar geen vlees meer eten? Nee, dat heb ik er niet voor over. Je kunt ook gewoon een stukje vlees eten met mate.

Dat is jouw keuze, maar wees je wel bewust van de keuze die je maakt. Ik vind iemand die met volle kennis van zaken deze keuze maakt namelijk een onethisch persoon, omdat de vleesindustrie pure dierenmishandeling is en je dit door vlees te eten steunt. In mijn ogen is iemand zich of niet bewust van wat er precies gebeurt (in welk geval iemand zich beter zou moeten informeren over wat er op zijn bord ligt), of iemand is een slecht persoon, omdat hij weet van de dierenmishandeling en het toch blijft steunen.

Verder vind ik het raar dat mensen het niet vinden kunnen dat ouders hun kinderen geen vlees leren eten. Je kind wel vlees voeren is net zo goed een keuze als ze het niet voeren: dat vlees eten normaler is dan geen vlees eten betekent niet dat die keuze beter, of gerechtvaardiger is. De meerderheid is nog altijd geen argument.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:13

Collega van me laat haar kind een paar keer per week biologisch vlees eten.
Je kan a) de keus niet maken voor het kind, b) niet uitsluiten van bepaalde voedingsstoffen en c) je wilt niet dat je kind een keer kats ziek thuiskomt als ze bij iemand anders een fricandel krijgt.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:17

Twiggy2008 schreef:
Egoistisch? Hmmm, mijn dochter is vegetarisch opgevoed. Ik zorg voor volwaardige voeding en ik zorg daarnaast voor vleesvervanging. Is prima te doen. Ik heb mijn dochter uitgelegd waar vlees vandaan komt. Ze is dol op dieren en dan is het niet zo moeilijk over te brengen. Ze is kerngezond en groeit goed, ze is een van de langste meiden van haar klas. Geen gewichtsproblemen, maar die hebben haar vader en ik ook niet. Mocht ze later wel vlees willen eten, is dat haar keuze. Haar keuze is nu om het niet te doen. Dus hoezo egoistisch? Wij eten ook weinig junkfood. Is dat ook egoistisch?

Is misschien hetzelfde als bij het geloof, mijn ouders hebben mijn Katholiek opgevoed, maar niet laten dopen.
Dit omdat zij vonden dat als ik oud genoeg was om te kunnen kiezen en mijn keuze kon beredeneren, ik op zoek kon gaan naar mijn eigen geloof of het bij het oude laten.
ik vind dat als je je kind vanuit je eigen geloof(vegetarier) opvoedt en het is gezond, dan kunnen ze als ze volwassen zijn toch hun eigen conclusies trekken?
Vind het goed als kinderen opgevoed worden met het idee waar hun voedsel vandaan komt, dat maakt ze wakker en bewust!

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:22

F_Orumster schreef:
Collega van me laat haar kind een paar keer per week biologisch vlees eten.
Je kan a) de keus niet maken voor het kind, b) niet uitsluiten van bepaalde voedingsstoffen en c) je wilt niet dat je kind een keer kats ziek thuiskomt als ze bij iemand anders een fricandel krijgt.

a) je kind wel vlees laten maken is ook de keus maken voor je kind
b) een mens mist niets zonder vlees, mits hij een gezond dieet heeft. Dat geldt voor een vleeseter net zo goed.
c) en ik wil ook niet dat ze ziek thuiskomen als ze een keer iets anders vreemds eten, maar toch voer ik ze niet alles wat er op de wereld te eten valt. Daarnaast zie ik niet in waarom een kind een fricandel zou moeten eten bij iemand anders. Dat is uberhaupt iets wat ik mijn kind, zelfs als ik het vlees zou geven, niet zou laten eten, omdat ik dat rotzooi vind.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:23

killyenn, dat is zeker mijn keuze! :j

En over het wel of niet vlees eten is voor mij geen keuze. Ik ben van MENING dat ieder met mate vlees nodig heeft. En dat er mensen zijn die dat kunnen of willen vervangen is ieders mening. Bij mij uit zich dat met het eten van een stukje vlees. In mijn ogen hoort een stukje vlees eten er dus gewoon bij.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:24

Hangt ervan af waarom je vegetarisch bent!

Als je echt tegen het houden van vleesdieren bent, kun je ook voor biologisch vlees kiezen. Dus dat is m.i. geen goede reden.

Als je een kind bewust wil maken van de invloed van vlees op het milieu belasten, zou ik voor 2 x in de week vlees kiezen, 2x vis en 2x een vervanger.

Ik vind het trouwens wel raar als mensen 'gewoon 'leer dragen als het gaat om dierenwelzijn, dat mag dan weer wel van de bio- industrie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:27

Maar kinderen zijn wel dol op fricadellen!
Wij aten vroeger ook patat met een fricadel of kroketje, als er iemand bleef eten kreeg die ook wat er op dat moment in huis was. Zo vreemd is het dus niet dat je kind bij een ander een fricadel eet.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:28

Killyenn, voor jou hoort dat vlees er dus niet bij MITS je een gezond dieet op na houdt. Voor mij hoort vlees bij bewust eten, in de zin van, van alles iets binnen krijgen. Het is namelijk zo dat als je vlees laat liggen er toch vervanging moet zijn. Dus, eigenlijk is het heel normaal om vlees te eten. Alleen kan ik me wel voorstellen dat het mensen tegen staat ivm omgang met dieren enz.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:28

Shanna schreef:
Wij aten vroeger ook patat met een fricadel of kroketje, als er iemand bleef eten kreeg die ook wat er op dat moment in huis was. Zo vreemd is het dus niet dat je kind bij een ander een fricadel eet.

Oh gatverdamme, als er iets smerig is. :') Echt niet alle kinderen zijn dol op die dingen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:29

Killyenn schreef:
a) je kind wel vlees laten maken is ook de keus maken voor je kind
b) een mens mist niets zonder vlees, mits hij een gezond dieet heeft. Dat geldt voor een vleeseter net zo goed.
c) en ik wil ook niet dat ze ziek thuiskomen als ze een keer iets anders vreemds eten, maar toch voer ik ze niet alles wat er op de wereld te eten valt. Daarnaast zie ik niet in waarom een kind een fricandel zou moeten eten bij iemand anders. Dat is uberhaupt iets wat ik mijn kind, zelfs als ik het vlees zou geven, niet zou laten eten, omdat ik dat rotzooi vind.

Het is jouw keuze, je kind kan nog niet kiezen. Daarom vind ik dat je er héél goed aan doet je kind bewust te laten worden van wat vlees is, waarom je het beter niet eet en dat als je het niet eet, bewuster op je dieet moet letten (vervanging bepaalde stoffen). Daarom vind ik het nog wel een goede zaak dat je kind het af en toe wel krijgt. Daarnaast, de kans dat je kind later het leven voortzet als vegetariër is groter als hij/zij daar zelf voor kiest.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:30

MamboBeach schreef:
Voor mij hoort vlees bij bewust eten, in de zin van, van alles iets binnen krijgen. Het is namelijk zo dat als je vlees laat liggen er toch vervanging moet zijn.

Die vervanging kan heel goed gehaald worden uit noten, peulvruchten etc maar hier moet dus wel heel bewust mee omgegaan worden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:30

jamiroquai schreef:
Hangt ervan af waarom je vegetarisch bent!

Als je echt tegen het houden van vleesdieren bent, kun je ook voor biologisch vlees kiezen. Dus dat is m.i. geen goede reden.

Als je een kind bewust wil maken van de invloed van vlees op het milieu belasten, zou ik voor 2 x in de week vlees kiezen, 2x vis en 2x een vervanger.

Ik vind het trouwens wel raar als mensen 'gewoon 'leer dragen als het gaat om dierenwelzijn, dat mag dan weer wel van de bio- industrie...

Ja, of een leren zadel enz... ;)

Wat jij aandraagt is ook wel heel mooi inderdaad. Wel zou ik dan biologisch vlees halen daar ik weet dat die dieren dan echt een goed leven hebben gehad. In de supermarkt vertrouw ik dat namelijk niet.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:31

MamboBeach schreef:
killyenn, dat is zeker mijn keuze! :j

En over het wel of niet vlees eten is voor mij geen keuze. Ik ben van MENING dat ieder met mate vlees nodig heeft. En dat er mensen zijn die dat kunnen of willen vervangen is ieders mening. Bij mij uit zich dat met het eten van een stukje vlees. In mijn ogen hoort een stukje vlees eten er dus gewoon bij.

Maar waarom ben je er zo van overtuigd dat iedereen vlees nodig heeft? Ik leef nu 11 jaar zonder vlees, vanaf mijn zevende levensjaar en ben dus mijn puberteit doorgekomen zonder vlees. Ik ben gezond, weinig ziek, ben fit, heb een goede conditie, ik heb nog altijd een goed stel hersens, en het mooiste is nog dat ik absoluut geen uitzondering ben. Als geen vlees eten inderdaad ongezond is, waarom zijn zoveel mensen die vegetarisch leven dan prima in staat om zonder te doen?
Of laat ik het anders vragen: is er iets dat jou zou kunnen overtuigen dat vegetarisch leven wel gezond is?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:32

jamiroquai schreef:

Vis kan evenzo milieubelastend zijn als vlees.
Mijn collega geeft 1 of 2maal vlees per week aan haar kind. Dat is ruim voldoende.

Fenrir

F_Orumster schreef:
MamboBeach schreef:
Voor mij hoort vlees bij bewust eten, in de zin van, van alles iets binnen krijgen. Het is namelijk zo dat als je vlees laat liggen er toch vervanging moet zijn.

Die vervanging kan heel goed gehaald worden uit noten, peulvruchten etc maar hier moet dus wel heel bewust mee omgegaan worden.

En daarom heb je eigenlijk ook niet per se vervangers nodig in de zin van "nepworstjes"... dus in hoeverre is het dan echt vervanging van iets wat voor ons normaal zou zijn? Ik denk dat sommige mensen eigenlijk geen "vervanging" nodig hebben, maar dat vlees voor hun gewoon niet zo goed is. Net zoals er mensen zijn die minder goed reageren op zuivel (om maar wat te noemen), ik denk dat het sterk per persoon verschilt.

MamboBeach

F_Orumster schreef:
MamboBeach schreef:

Dat weet ik. ;) Ik wil er alleen mee zeggen dat vlees wel nodig is TENZIJ je er vervanging voor hebt en weet hoe je dit moet eten. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:33

Fiffill schreef:
Shanna schreef:

Oh gatverdamme, als er iets smerig is. :') Echt niet alle kinderen zijn dol op die dingen.

Lekkere fricadelle lust ik ook wel... :') Maar ik ben geen kind meer... :o :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:33

Fiffill schreef:
En daarom heb je eigenlijk ook niet per se vervangers nodig in de zin van "nepworstjes"... dus in hoeverre is het dan echt vervanging van iets wat voor ons normaal zou zijn? Ik denk dat sommige mensen eigenlijk geen "vervanging" nodig hebben, maar dat vlees voor hun gewoon niet zo goed is. Net zoals er mensen zijn die minder goed reageren op zuivel (om maar wat te noemen), ik denk dat het sterk per persoon verschilt.

Nepvlees/vervangingsvlees is gewoon een modeverschijnsel.

Lactoseintolerantie heeft een andere achtergrond.

Wel kun je vervelend reageren op producten die je weinig eet of vies vinden (ik vind varkensvlees bijvoorbeeld vies omdat ik dit niet eet ivm allergie).
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 26-02-11 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt