Ben jij vegetariër?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ben jij vegetariër?

A. Ja
208 (42%)
B. Nee
261 (53%)
C. Nog niet
16 (3%)

Totaal aantal stemmen: 485

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:11

Marloez schreef:
Adil schreef:
Ten eerste hoeft vlees niet van dieren zijn die daar voor gefokt zijn. Ik eet bijvoorbeeld zo veel mogelijk wild :)*

Ik erger me trouwens enorm aan die aanplakbiljetten van partij voor de Dieren met STOP de jacht! Als ik vlees zou eten zou ik ook voor wild gaan.. Die dieren hebben lekker vrij kunnen leven en zijn zonder de stress van het vervoeren richting slachthuis ineens BAM dood door middel van een kogel. Kan me zo ergeren aan die partij.. zo ondoordacht! :=

Amen ;)

Maar Berdien heeft gelijk, de partij speelt op de rotte appels, en die zijn er helaas wel...

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:11

hier een vagetariër :+
vlees vind ik lekker, maar ik vind het niet nodig dat beesten hier een slecht of beestonwaardig leven voor moeten hebben.
zodoende eet ik dus alleen biologisch vlees en vlees van onze eigen dieren (onze kippen lopen hier met z'n tienen op 3 ha en dat deden onze eenden ook tot ze de rivier aan de overkant ontdekten:D)
bovendien vind ik dat je niet véél vlees hoeft te eten, maar gewoon een beetje, voor de smaak. en dus eten we hier met z'n vieren aan vlees wat veel mensen met z'n tweeën of in hun eentje doen (zo heb ik bemerkt ;))

het allerbelangrijkste vind ik dat je moet beseffen dat als je vlees eet, dat dat gewoon een dood beest is. toch zie je helaas vaak, zoals laatst in basta (te zien in dwdd) dat mensen ineens geen vlees meer willen als ze het betreffende beest hebben gezien. of.. als je vraagt ''wilt u pasta of biefstuk'' dat er dan vaak biefstuk wordt gezegd. terwijl ''pasta of dood beest'' betekent dat er misschien een biefstukje uitgaat XD

over de kogels: hier in de polder wordt alleen geschoten met hagel. onze buurman had hier een duidelijke uitleg voor: een kogel gaat verder, sneller en is onmiddelijk dodelijk. ook voor mensen. als je dus mist, en je raakt iemand in het dorp (toch niet heel veel verderop) dan heb je een groot probleem. met hagel is dit niet het geval, maar zul je een beest toch sneller de nek om moeten draaien. als ik jaag met de honden (en de betreffende boer) is mijn hond degene die de het beest uiteindelijk ''uitschakelt'' en dat vind ik eigenlijk heel eerlijk -de jacht ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:12

Krips schreef:
Ik vroeg me af of PVD tegen al het jagen is of alleen tegen plezierjacht? Maar dat is misschien een beetje offtopic.. Maar daar zit, mijn inziens, wel een heel groot verschil in.

Inderdaad, hoewel ik de naam "plezierjacht" erg vreemd vind. Volgens de officiele beschrijving is bijv. mijn vader gheen plezierjager, maar beleeft wel plezier aan het jagen...Snappie?

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:15

Adil schreef:
Ten eerste hoeft vlees niet van dieren zijn die daar voor gefokt zijn. Ik eet bijvoorbeeld zo veel mogelijk wild :)*

Dus jij vind het heel eerlijk dat 1 konijntje door 20 man word omsingelt (en dus écht geen kans van weg rennen heeft) om dan vervolgens een paar kogels door zich heen gejast te krijgen?
Vroeger deden de mensen echt jagen, dan renden ze met speren achter het wild aan, toen hadden die dieren nog een kans..

Ik ben vegetarier, eet geen vlees omdat de meeste dieren inderdaad een erg slecht leven hebben gehad. Maar eet ook geen wild of biologisch vlees, die dieren hebben wel een goed leven gehad maar wilden vast en zeker nog steeds niet dood.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:20

horsiegek schreef:
judith__ schreef:
ja daar heb je wel een punt.

maar ik eet die vis en niet die dolfijn.
en tuurlijk vind ik het sneu voor die dolfijn dat die ongewild in dat net komt.
maar of ik nou die vis eet of niet die vis word toch wel gevangen en ik in me eentje hou dat toch niet tegen door inplaats van die wilde vis met een goed leven en van nature gekomen. een industrie vis te gaan eten met een slecht leven.

Waarom eet je dan geen vlees? Die is toch ook al gevangen? En door geen vlees te eten hou je dat toch ook niet in je eentje tegen?
Sorry maar ik vind je argumenten een beetje vaag en ononderbouwd.

vlees gevangen, nee die word niet gevangen die word geboren in gevangenschap
maar ik eet ook geen vlees omdat ik het slachten van de dieren zo nodig wil tegenhouden.
ik doe het vooral voor mezelf ik voel me er goed bij dus waarom zou ik het dan niet doen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:24

Silass schreef:
Adil schreef:

Dus jij vind het heel eerlijk dat 1 konijntje door 20 man word omsingelt (en dus écht geen kans van weg rennen heeft) om dan vervolgens een paar kogels door zich heen gejast te krijgen?

Ik ga regelmatig mee als drijver op drijfjacht. Volgens mij was mijn grootste drijfjacht ooit met tien man, waarvan 3 jagers en 7 drijvers....Enneh, 1 man schiet, de rest niet. Maar dat maakt niet uit hoor, heel veel mensen weten niet hoe en echte jacht in elkaar steekt :(:)

Silass schreef:
Vroeger deden de mensen echt jagen, dan renden ze met speren achter het wild aan, toen hadden die dieren nog een kans..

Heeeeeeel vroeger moesten paarden ook uit het wild gevangen worden en getemt worden, nu sluiten we ze meteen op in een stal :))

Silass schreef:
Ik ben vegetarier, eet geen vlees omdat de meeste dieren inderdaad een erg slecht leven hebben gehad. Maar eet ook geen wild of biologisch vlees, die dieren hebben wel een goed leven gehad maar wilden vast en zeker nog steeds niet dood.

Een erg grappig, maar niet doeltreffend argument :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:28

Silass schreef:
Adil schreef:

Ik weet niet wat jouw beeld van jagen is maar dat gaat absoluut niet zo :') een jager jaagt niet in een grote groep, dacht max van 5 en ze stormen niet op 1 dier af, dat mag niet eens want dan bezorg je het dier stress. echte goede jagers die schieten het dier in 1 x dood zodat die niet hoeft te leiden ;) Vaak word wild niet eens geschoten voor eten maar voor wildbeheer, dus die dieren moesten sowieso dood anders worden het er teveel ;) kan je ze beter opeten dan laten wegrotten toch? dus doe mij maar wild vlees, hebben geen stress ervaren bij hun dood en een heerlijk leventje gehad

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:41

Nja ik vind dat ook altijd een beetje jammer, die drijfjachten.. Ik zie ze wel eens met een hele groep door een weiland achter een haas oid aan, zo'n dier heeft geen schijn van kans. Ook al schiet er maar 1. Iemand die weet wat ie doet, en in z'n eentje met hond het bos in gaat om dieroverschotten te schieten is in mijn ogen niets mis mee. Zo ook Rien poortvliet, al een hele poos overleden maar ik vind hem echt een goed voorbeeld. :j Hij hield van dieren en waardeerde + respecteerde ze enorm én hij was jager. Op een eerlijke manier.

Rennie89

Re: Ben jij vegetariër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:46

Mijn nicht, haar vriend, mijn oom en de vader van de eigenaar van mijn verzorgpaarden zijn allemaal jagers, dus best wel veel mensen in mijn directe omgeving. Houden allemaal van dieren en benutte elk dier dat ze geschoten hebben ook volop :j Als ze een zwijn schieten dan gebruiken ze al het bruikbare vlees en de volgende keer als ze een hert schieten dan wil ik graag de huid laten prepareren. Vind ik erg gaaf. Zij zijn dus ook echt getraind om een dier in 1 x dood te schieten om de stress beperkt te houden. Zij gebruiken ook hun honden, maar die honden die mogen alleen maar zoeken en ophalen, niet vangen en doden aangezien dat officieel verboden is wat ik heb begrepen gezien de dieren dan leiden.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:51

Wildbeheer, ook zoiets. Als mensen zich er niet mee zouden bemoeien, wat zou er gebeuren? Nu zijn ze bang dat er teveel konijnen komen, maar hoe komt dat? Omdat mensen hun natuurlijke vijand, de vos, afschieten omdat ze de kippen van de boeren opeten. De natuur zou toch in staat moeten zijn om zichzelf in evenwicht te houden.

Edit; theoretisch gezien dan
Laatst bijgewerkt door Sneeuw88 op 26-02-11 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:55

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn van teveel konijnen. enkele jaren geleden waren er bijna geen konijnen meer vanwege ziekte die ze bijna allemaal uitroeide en ze beginnen nu langzamerhand weer een beetje te vermeerderen :+ ik zag vroeger veeeeeeel meer konijnen dan nu in het bos. Als ik in het bos ben is het een wonder als ik er 1 zie. Hazen daarentegen zijn er wel in redelijke overvloed.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:57

Denk dat t ook allemaal wel mee valt, wij pikken het land en de bossen in om onze huizen op te bouwen, en gaan vervolgens lopen zeuren omdat er herten en konijnen in de tuin lopen. Dus die moeten dan maar afgeschoten worden :(:)

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:57

Ja klopt, die Maxymiotose (of hoe je het ook schrijft :P) roeit de boel ook wel aardig uit.. Maar als ik hier op Texel in de duinen om me heen kijk barst het van die beesten, dat is echt niet normaal!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:59

Sneeuw88 schreef:
Ja klopt, die Maxymiotose (of hoe je het ook schrijft :P) roeit de boel ook wel aardig uit.. Maar als ik hier op Texel in de duinen om me heen kijk barst het van die beesten, dat is echt niet normaal!

daar is de ziekte volgens mij niet gekomen :+ Dus dan begrijp ik dat daar even flink geschoten moet worden helaas want konijnen kunnen de duinen aardig mollen. ze hebben gewoon vrij weinig natuurlijke vijanden en gezien konijnen erg goed zijn in het vermeerderen van zichzelf moet je eigenlijk wel schieten helaas. maar ze hebben iig allemaal wel een fijn leven gehad en ik eet liever Pieter uit de duinen op dan Flappie uit het schuurtje :+

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:01

lifaya schreef:
Sneeuw88 schreef:

daar is de ziekte volgens mij niet gekomen :+ Dus dan begrijp ik dat daar even flink geschoten moet worden helaas want konijnen kunnen de duinen aardig mollen. ze hebben gewoon vrij weinig natuurlijke vijanden en gezien konijnen erg goed zijn in het vermeerderen van zichzelf moet je eigenlijk wel schieten helaas. maar ze hebben iig allemaal wel een fijn leven gehad en ik eet liever Pieter uit de duinen op dan Flappie uit het schuurtje :+[/quote]

Dat verklaart een hoop :+ Volgens mij is het een tijd geleden hier wel geweest, maar inmiddels behoorlijk hersteld..
Maar als mensen hier van hun konijn af willen gooien ze die ook gewoon in de duinen. De helft van wat hier rondloopt is namelijk zwart ;) Maargoed, je hebt gelijk, een fijn leven hebben ze zeker gehad!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:23

Grappig dat iemand op de vorige pagina de PVVD noemt, ik zit me daar ook al een poos over te verwonderen. Ik ben druk bezig met het lezen van de standpunten van alle partijen ivm het stemmen op 2 maart. Ik vind het initiatief van de PVVD prima, maar ze slaan werkelijk helemaal door!
Lees hun programma maar eens, ze reppen met geen woord over kinderzorg, ouderenzorg, onderwijs, immigratie-beleid. Er staat alleen dat dit uitbesteed wordt aan de provincie, geen concrete plannen, niets. En de studiefinanciering wordt gewoon maar helemaal vergeten.

Daarintegen willen ze jagen, vissen en weet ik wat allemaal gaan verbieden, en in plaats hiervan hekken plaatsen langs wegen omdat het jagen dan overbodig zou worden (want jagen is bedoeld om verkeersveiligheid te waarborgen, en dat zou ook volstaan met hekken) en die lieve,lieve hertjes zich maar laten vermenigvuldigen en vermenigvuldigen terwijl elke andere vorm van bestrijding wordt weggenomen. Gevolg: die lieve, lieve hertjes sterven via een lange lijdensweg aan de hongerdood.

Ik ben vegetariër, dus ik zal niet gauw zeggen dat ik voor jagen ben, maar ik ben ook niet vóór het plaatsen van wilde dieren in een omheinde omgeving. Als je dit niet doet, zul je ook niet hoeven jagen. Toch?
De PVVD zou een goede stemmer aan mij hebben, als ze de boel realistisch zouden bekijken en realistische afwegen kunnen maken. Bovendien wil ik als stemmer ook iets bijdragen aan ouderenzorg (waar alleen Wilders écht goede plannen voor heeft) en niet 'slechts' aan dieren.

Zijn er hier vegetariërs (of niet vegetariërs) die wél PVVD stemmen?
Dit gaat trouwens wel erg off-topic, wellicht een idee om hier een apart topic voor de openen??

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:26

mar_fay schreef:
hier een vagetariër :+ *knip*
Bovendien vind ik dat je niet véél vlees hoeft te eten, maar gewoon een beetje, voor de smaak. en dus eten we hier met z'n vieren aan vlees wat veel mensen met z'n tweeën of in hun eentje doen (zo heb ik bemerkt ;))

Wij eten idd ook 70-100gram vlees pp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:26

Krips schreef:
Adil schreef:
Dan vraag ik me echt af waarom je geen vlees eet? :?

Dit is echt een eindeloze discussie. En ik begrijp nooit waarom mensen daar zo over vallen.
Ik ben gestopt met het eten van vlees omdat ik tegen de bio-industrie ben. (Om het dierenwelzijn, om het feit dat het ongezond is en risicovol en omdat het heel erg belastend is voor het milieu) Ik ben niet tegen het eten van vlees. Maar dit is me zo goed bevallen dat ik besloten heb ook geen biologisch vlees te eten maar gewoon helemaal te stoppen. Dat doe ik nu al zo'n vijf jaar.
Maar ik moet er ook aan denken dat ik de juiste voedingsstoffen binnen krijg en bovendien wil ik ook niet altijd maar op zoek naar vegetarisch eten, vind ik het fijn dat ik in een restaurant of iets dergerlijks toch nog iets kan eten, namelijk vis. Ik let erop dat deze vis duurzaam is en ik eet het niet meer dan één keer in de 2-3 weken. Waarom, omdat ik dit doe, krijg ik altijd een discussie? Je moet blijkbaar vlees eten als je vis eet? Dat ik 'zondig' door af en toe eens een visje te eten, ontneemt mij het recht om uit principe geen vlees te eten?
Kan iemand mee uitleggen waarom dit zoveel weerstand oproept?

Ik denk dat het punt is, dat als mensen zeggen ' ik eet wel vis maar geen vlees' dat dat dan de indruk wekt dat ze dan maar iedere avond een stukje vis eten ipv. vlees omdat dát niet zielig is. Dat zou natuurlijk een beetje vreemd zijn, aangezien het voor een vis net zo banketstaaf is dan voor een koe :') (in mijn ogen dan) .....

Als je zegt dat je zo op z'n tijd een stukje vis eet, omdat je wel voedingsstoffen wil binnen krijgen , maar toch je steentje bij wil dragen door iig zo min mogelijk vlees te eten, dan klinkt dat heel anders. Dan nog snap ik wel dat mensen niet snappen dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen het soort (ik bedoel, het klinkt toch raar als je zegt... Ik eet eens in de zoveel tijd wel een stukje vlees, maar alleen als 't van een koe is :') ) Maar ik ben 't met je een dat alle steentjes bijdragen +:)+ Dus ik heb er zelf net zoveel respect voor als iemand er bewust voor kiest om wel vis te eten, en geen vlees. Hoewel ik het voor mezelf niet echt nodig zou vinden om dan onderscheid te maken in het soort dier dat je eet... Dat is een keuze die ieder voor zich moet maken :) Maar ik snap eerlijk gezegd ook wel dat 't voor mensen een beetje raar kan klinken... 't wekt toch een beetje de indruk van ' voor de dieren is 't zielig, maar voor de vissen niet :') ' ...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:49

enniee schreef:
Ik ook.. Een vis die gestikt wordt op het droge vind ik even erg als koeien/varkens wat dan ook die geslacht worden.

Om nog maar niet te spreken over hoe andere dieren dood gaan, door de netten om die wilde vis te vangen. ;(

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:53

Het schijnt momenteel heel slecht te gaan met de konijnen in ons land. Ik zie ze amper meer bij ons in het natuurgebied. Wel wat hazen, maar vrij weinig. Jammer, want ik vind konijntjes leuk, heb er zelf twee. Zou het niet in mijn hoofd halen er op te schieten.
Nee, ik heb ook weinig met de jacht an sich. Ik snap gewoon niet dat de mens zo graag dieren wil doden. Ik vind het nog een iets ander verhaal als de balans zoek is in een bepaalde dierengroep, maar dan nog ligt dat aan de bemoeienis van de mens in de natuur, over het algemeen.

Staat nu weer een dioxine verhaal in de krant wat betreft diervoer, eieren, kippen en varkens. Lekker, hoor. :+

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:59

Maar waarom is het gek om bijvoorbeeld wel koeienvlees te eten, maar geen kippen en varkensvlees. De manier waarop rund gehouden wordt is in veel gevallen heel anders dan kippen en varkens. Het gaat er niet om dat een koe een liever dier is, of een vis. Het gaat mij om de kwaliteit van leven, op de eerste plaats. Op het moment dat de koe weer in het wild rondloopt en er af en toe een jager komt om een koe te schieten dan ben zal ik nooit vegetarisch geworden zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:05

Twiggy, zoals ik al zei zijn een aantal jaar geleden bijna alle konijnen uitgeroeid door ziekte, nu beginnen ze zich weer wat beter te settelen in Nederland en binnenkort over enkele jaren zal het aantal weer op pijl zijn :j nu zijn het er inderdaad erg weinig en hazen zie je veel meer. Maar er mag dus nu ook niet op konijnen geschoten/gejaagd worden :n

Mensen willen niet graag dieren doden, denk dat dat een verkeerd woordkeuze is ;) Vind het overigens wel irritant dat ik als vleeseter de hele tijd mezelf moet verdedigen, dat hoeven vegetariërs ook niet te doen van mij...

Zie bijvoorbeeld de zwijnen die allemaal afgeschoten zijn. Zwijnen hebben in Nederland geen natuurlijke vijand en hierdoor kunnen ze zich onbeperkt voortplanten. Zwijnen zijn erg leuke beesten ansicht maar ze molesteren de bossen door het geploeter tussen de wortels en hierdoor kan een bos afsterven. dat is bijv de reden dat er grote aantallen worden afgeschoten. Als zij nou een natuurlijke vijand hadden (de wolf bijvoorbeeld) was dit niet nodig geweest maar ik vind het wel een fijne oplossing dat dit vlees ook geconsumeerd kan worden. Zwijnenvlees is 1000x gezonder dan varkensvlees. Varkensvlees is zo door gefokt dat het wit vlees is geworden en dus absoluut niet zoals het hoort te zijn. Leg eens een varkenshaas naast een zwijnenbiefstuk. De zwijn heeft rood vlees, ofwel, zo hoort het te zijn. Varken heeft dit dus absoluut niet, dat is wit vlees.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:42

d0nnaa_dan schreef:
Grappig dat iemand op de vorige pagina de PVVD noemt, ik zit me daar ook al een poos over te verwonderen. Ik ben druk bezig met het lezen van de standpunten van alle partijen ivm het stemmen op 2 maart. Ik vind het initiatief van de PVVD prima, maar ze slaan werkelijk helemaal door!
Lees hun programma maar eens, ze reppen met geen woord over kinderzorg, ouderenzorg, onderwijs, immigratie-beleid. Er staat alleen dat dit uitbesteed wordt aan de provincie, geen concrete plannen, niets. En de studiefinanciering wordt gewoon maar helemaal vergeten.

Daarintegen willen ze jagen, vissen en weet ik wat allemaal gaan verbieden, en in plaats hiervan hekken plaatsen langs wegen omdat het jagen dan overbodig zou worden (want jagen is bedoeld om verkeersveiligheid te waarborgen, en dat zou ook volstaan met hekken) en die lieve,lieve hertjes zich maar laten vermenigvuldigen en vermenigvuldigen terwijl elke andere vorm van bestrijding wordt weggenomen. Gevolg: die lieve, lieve hertjes sterven via een lange lijdensweg aan de hongerdood.

Ik ben vegetariër, dus ik zal niet gauw zeggen dat ik voor jagen ben, maar ik ben ook niet vóór het plaatsen van wilde dieren in een omheinde omgeving. Als je dit niet doet, zul je ook niet hoeven jagen. Toch?
De PVVD zou een goede stemmer aan mij hebben, als ze de boel realistisch zouden bekijken en realistische afwegen kunnen maken. Bovendien wil ik als stemmer ook iets bijdragen aan ouderenzorg (waar alleen Wilders écht goede plannen voor heeft) en niet 'slechts' aan dieren.

Zijn er hier vegetariërs (of niet vegetariërs) die wél PVVD stemmen?
Dit gaat trouwens wel erg off-topic, wellicht een idee om hier een apart topic voor de openen??

Neem aan dat je de PVDD bedoelt i.p.v. PVVD? ;) Ik ga dan ook maar even off-topic verder :o
Ik ben het helemaal met je eens, imo slaan ze te ver door, en worden ze daardoor niet meer serieus genomen. Ik sta wel achter hun standpunten op het eerste gezicht, maar als je er verder over nadenkt (zoals het probleem wat jij nu schetst) is het eigenlijk helemaal niet verantwoord. En inderdaad, het feit dat ze van andere kwesties geen kaas gegeten hebben heeft het beetje twijfel wat ik nog had wel weggenomen. Maar weer Groen links dan, die hebben wat dierenwelzijn ook goede standpunten! En dat is toch wel wat ik heel belangrijk vind. Geen (nieuwe) megastallen meer lijkt me een verademing.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:07

Ja, sorry :+
Groenlinks moet ik ook nog eens bekijken dan :)

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:09

Ik ben het al zo`n 3 jaar. Maar ik vroeg me eigenlijks iets af. Dragen de vegatariers hier leren schoenen? Dat is namelijk nog wel een punt waar ik mee zit...