Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:52

moeilijke kwestie... Je hebt veel geld betaald voor een shoot, maar imo is het sowieso onredelijk om 200 goede foto's te verwachten per paard.. Ik denk dat de meeste fotografen slechts een selectie van 15/20 bruikbare foto's per paard kunnen garanderen van echt hoge kwaliteit.
Nu ligt dat niet aan jou, want ik vind wel dat het de verantwoordelijkheid van de fotograaf is dat de eigenaren dit weten, helemaal als ze zo'n bedrag bragen, en ook zelf de taak hebben om een goede selectie te maken... en de mislukte foto's er al tussenuithalen ... 200 foto's is imo echt absurd veel.

Overigens vind ik dat je heel erg je best hebt gedaan om de naam van de fotograaf te beschermen, maar ondanks alles gezien hetgene wat je verteld hebt over de werkwijze heb ik toch wel een zwaar vermoeden over wie 't gaat... Nu heb ik een poosje zelf heel veel gefotografeerd, en ken veel fotografen op bokt ... :P Ik denk dat de meeste potentiele klanten echt geeen idee hebben, dus in dat opzicht ... Denk ik niet dat je haar naam zwartgemaakt hebt oid :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:02

Femke schreef:
Dat zeker Sabine...
Het is voor de algemene kwaliteit van de shoot inderdaad gunstiger als de fotograaf de technisch mislukte foto's er alvast tussenuit haalt.
Want de klant heeft daar niets aan, en het haalt de algemene kwaliteit van de shoot alleen naar beneden als ze blijven staan.

Dat ben ik zéker met je eens!

Wellicht is er voor zoveel foto's gekozen, om te zorgen dat iedereen ongeveer evenveel foto's heeft? Gokje... ?
(al is dat alsnog niet gunstig in dit geval natuurlijk.... maar 't zou een verklaring kúnnen zijn)

Maar dit waren echt gewoon alle foto's volgens mij, ook foto's met afgehakte neuzen/andere lichaamsdelen. Die zou ik er toch echt niet bijzetten?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:03

Wat fijn voor TS dat er nu toch meerdere oplossingen geboden worden. Wat jammer voor de betrokkenen dat het niet meteen onderling kon worden opgelost.

Ik ga er vanuit dat dit -een dure- les is voor de fotograaf en dat zij n.a.v. deze kwestie haar werkwijze eens gaat overdenken (en aanpassen?).
Professionaliteit komt niet alleen tot uiting in mooie foto's maken maar ook alle zaken er om heen, waaronder de afhandeling van klachten.
Er kan altijd iets misgaan, dat kan iedereen overkomen. Maar de manier waarop iets wordt opgelost en of er van geleerd wordt hoe iets dergelijks voorkomen kan worden, bepaalt of ik nog vertrouwen in iemand heb. Bij zwamverhalen haak ik af, als iemand eerlijk toegeeft dat er iets is fout gegaan en met een redelijke oplossing komt, dan kan ik met zo iemand verder.

En wat betreft verwachtingen: een klant kiest een fotograaf om uiteenlopende redenen. De kosten van de reportage, de reiskosten en het portfolio zullen de belangrijkste afwegingen zijn.
Het is dus belangrijk dat het portfolio een realistische afspiegeling is van de kwaliteit die een fotograaf kan leveren. Als je alleen maar super rastypische paarden in de prachtigste omgevingen, met mooi weer op de foto's hebt staan, dan kunnen de foto's van een bejaarde zwarte Shetlander met grauw weer in de achtertuin nogal tegenvallen.

Voor iedereen die shoots aanbiedt: wees eerlijk en duidelijk over wat je kunt bieden. Gebruik geen term als 'professioneel' als je net een camera hebt en 3 shoots hebt gedaan.
Het moet toch vreselijk zijn als je tijdens het fotograferen al weet dat je niet aan de verwachtingen kunt voldoen. Dat komt je foto's toch niet ten goede?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:04

@Fif: Inderdaad, zeker als er in een serie van 20 vrijwel identieke foto's 5 afgehakte neuzen zitten lijkt 't me een kleine moeite die 5 er op z'n minst even uit te halen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:05

Fiffill schreef:
Maar dit waren echt gewoon alle foto's volgens mij, ook foto's met afgehakte neuzen/andere lichaamsdelen. Die zou ik er toch echt niet bijzetten?

Inderdaad, daar zou ik persoonlijk niet voor kiezen

Courses

Re: Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:27

Ik zou inderdaad ook niet afgehakte foto's erbij zetten, evenmin als foto's met atributen er nog bij, en enorm drukke achtergronden. Als je jezelf als 'professioneel fotograaf' aanbied mag ik toch aannemen dat je zulke foto's dan wel mijd?

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:30

Ik heb het hele topic gelezen, op een enkel bericht na.

Ik vind het heel jammer voor TS dat de shoot zo is tegengevallen en dat de communicatie met de fotografe zo stroef verloopt.
Het aanbod van een nieuwe shoot is netjes, maar als TS daar niet mee akkoord gaat, vind ik het terecht als ze geld terug krijgt. Dat ze de reiskosten, uurloon etc. wilt betalen vind ik meer dan netjes.

€250,- voor 4 paarden vind ik persoonlijk best veel geld, zeker als er zoveel slechte foto's tussen zitten. Ik zou het er niet voor geven in ieder geval!

Ik ben trouwens wel erg benieuwd naar foto's / website, zijn er echt geen foto's meer die ik kan zien? Via pb?

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:53

De website, naam van de fotograaf etc maakt niet uit. Deze fotografe levert normaal gewoon goed werk dus om haar naam overal negatief te gaan verspreiden door 1 slechte ervaring is imo een beetje vervelend. Niet tegen TS bedoeld maar tegen die mensen die telkens vragen om naam/site
Laatst bijgewerkt door MerelxG_R op 24-11-10 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:54

Als die post naar mij gericht was... Ik ben wel benieuwd naar haar werk. En eventueel de slechte foto's van de shoot van TS. Niet om de fotografe te veroordelen dus.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:55

Maar wat heeft de fotografe/TS eraan om de foto's aan iedereen te laten zien? :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:58

Jeetje echt veel geld
voor minder maken een hoop hobby fotograafjes ook prachtige fotos..

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:30

Heb het topic niet doorgelezen, maar las dat haar site het niet meer doet.. Als je die nog nodig hebt is deze site misschien wel wat voor je : http://web.archive.org/collections/web.html hier kan je oude websites opvragen. :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:45

MerelxG_R schreef:
Maar wat heeft de fotografe/TS eraan om de foto's aan iedereen te laten zien? :)

We vragen toch ook helemaal niet van haar om de foto's hier even openbaar neer te zetten?
Alleen enkele vragen hiernaar, waaronder ik gezien ik benieuwd ben naar de kwaliteit van de foto's en ik al een klein idee heb om wie dit gaat.

AmytjJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:01

Idd een lastige situatie. Afgehakte neuzen/oren zijn niet te bewerken dus ik denk toch ook wel dat de enige oplossing is om toch op een ander moment de shoot opnieuw te doen.
Mag ik vragen wat je betaald hebt voor deze fotoshoot, excl. reiskosten?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:32

De fotograaf heeft in mijn ogen een bepaalde verwachting gecreërd. TS heeft op basis van deze door de fotograaf zelf gecreërde verwachtingen besloten dat ze het geld er voor over heeft. Echter blijkt dat de fotograaf blijkbaar toch niet aan het door haar zelf geschetste beeld heeft voldaan. En dan heeft de TS in mijn ogen niet het product gekregen waar zij voor betaald heeft en vind ik dat ze recht heeft op een volledige geldteruggave en niet enkel een vervangende shoot.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:37

Tja, koop een camera en iedereen is fotograaf he? ;)
250,- voor 3uur werken op zaterdag, incl. reiskosten en nabewerken lijkt mij geen geld (voor een prof)
Dus is de kwaliteit er misschien ook naar? ;)

Succes!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:49

shilady schreef:
Jeetje echt veel geld
voor minder maken een hoop hobby fotograafjes ook prachtige fotos..

Ja, fijn joh!

:')

Ik heb het hele topic eens doorgelezen en sommige reacties vind ik echt een beetje vreemd. Ten eerste is de discussie wel of geen prof een hele andere discussie, waar het om gaat is dat er een slecht product is afgeleverd voor een bedrag wat (voor de klánt) hoog is. Het is logisch dat zij graag tips wil over wat ze wel en niet kan doen om een eventuele oplossing te vinden.

TS, ik hoop dat je eruit komt. Ik zelf zou als fotograaf zijnde (het is me gelukkig nog nooit overkomen, een ontevreden klant) echt alles op alles zetten om met de klant tot een oplossing te komen, ware het niet puur en alleen al om mijn eigen naam in bescherming te nemen. Daarnaast vind ik het niet meer dan normaal dat je binnen dit vak goed communiceert en dingen goed op papier zet. Doe je dit niet, dan zit er in je 'werk' als 'fotograaf' al meteen iets niet goed, of je dit nu als prof of als amateur doet. Wanneer je mensen laat betalen voor je diensten, veel of weinig, moet je dat soort dingen gewoon op orde hebben. Lukt dat niet? Vraag dan ook geen geld voor je shoots en ga al zéker niet moeilijk doen bij een ontevreden klant.

Verder zag ik nog een korte discussie over een modellencontract, maar naar mijn weten gebruikt men dat (over het algemeen) niet bij dit soort shoots. Een modelrelease (zoals ik ze altijd noem) is pas van toepassing wanneer er mensen worden gefotografeerd, en ik gebruik ze dan nog niet eens altijd. Hangt af van het soort foto's en voor welke doeleinden ze zijn. Als ik een gezinnetje in opdracht fotografeer haal ik er geen modelrelease bij bijvoorbeeld. Die foto's zijn puur en alleen voor de klant, ik doe er verder niks mee qua publiceren o.i.d. Mocht ik dat dan later alsnog ineens willen, kan ik ze altijd nog benaderen met een release. Allerlei andere regels en duidelijkheden m.b.t. mijn werk heb ik in mijn algemene voorwaarden staan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:12

sflj schreef:
Tja, koop een camera en iedereen is fotograaf he? ;)
250,- voor 3uur werken op zaterdag, incl. reiskosten en nabewerken lijkt mij geen geld (voor een prof)
Dus is de kwaliteit er misschien ook naar? ;)

Succes!

Nabewerken is tot nu toe nog niks van gebeurd, zelfs geen fotoselectie.
Verder verdien ik dat niet voor 3u werken hoor :+ (en iets harder werken ook :P )En het waren ook 4 paarden waarvan portret- & actiefoto's gemaakt zijn .. Er werd doorgegeven dat er per paard gemiddeld zo'n 1.5 tot 2u zou geschoten worden, dus ze was wel een stuk sneller klaar dan voorzien ;) (ik wil nu ook niet zeggen dat je er 8u mee moet bezig zijn hoor :+).

Verder, omdat jullie allemaal zo lief zijn om mee te denken en meningen te geven over hoe jullie het zouden oplossen etc., wil ik jullie toch op de hoogte houden. Ik heb het voorstel gedaan om het geld wat ze wil teruggeven te zien als korting op de shoot, en dat we dan dus wel nog gewoon de afdrukken krijgen. Hierop heb ik de vraag wat de rest van de groep (de ander betrokken personen dus) daarvan vind, dus ik denk dat we wel ergens gaan komen ;)

Echter, daarnaast heb ik ook meteen gevraagd of het mogelijk was om een voorproefje van een bewerkte foto te zien .. Heb gevraagd voor een actiefoto & een portretfoto waar halstertouw + ik op staan enzo .. Geen specifieke foto's maar gewoon "een foto" .. Hierop heb ik de reactie gekregen dat bewerkingen & voorproefjes standaard in de procedure van afdrukken zitten. Ik zou dus EERST moeten bestellen, en dan maar hopen dat de bewerking mij aanstaat, begrijp ik dat goed? Heb dus weer geen voorbeelden (is al de 2e keer dat ik erachter vraag) en ze lijkt niet van plan daarvoor te zorgen. Normale gang van zaken?

(dat bedoel ik dus ook met het moeizame contact, ik heb dit nu al 2x gevraagd, de 1e keer gewoon geen reactie, nu een reactie dat het in de afdruk-procedure zit, maar dat was mijn vraag helemaal niet .. Ik wil graag éérst zien hoe ze bewerkt, zodat ik op basis daarvan mijn selectie kan maken, maar daarvoor zou ik dan nu wéér een e-mail moeten sturen, en of het wat uithaalt is nog maar de vraag .. ).

Maar bon, er lijkt een oplossing in de maak :j Hoop ik toch :Y)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:14

TS, wanneer was de shoot nou?
Heeft de fotograaf wel de kans gehad om de foto's te bewerken.

En dat je noemt hoelang ze ermee bezig was heeft volgens mij geen toegevoegde waarde, dat is zoeken naar de "negatieve punten".

Dat het contact moeizaam gaat is wel lastig inderdaad.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:15

Het lijkt me duidelijk dat je niet iets gaat bestellen waarvan je niet eens weet hoe het eruit komt te zien? Vind dit nogal een vreemde gang van zaken. :n

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:17

[***] schreef:
Ik zou dus EERST moeten bestellen, en dan maar hopen dat de bewerking mij aanstaat, begrijp ik dat goed? Heb dus weer geen voorbeelden (is al de 2e keer dat ik erachter vraag) en ze lijkt niet van plan daarvoor te zorgen. Normale gang van zaken?

Nee, absoluut geen normale gang van zaken. Je koopt toch ook geen broek waarvan je alleen de kleur weet maar verder nog nooit gezien hebt?

En zoals ik al eerder geschreven heb, ik vind dat je recht hebt op het volledige bedrag terug en niets minder dan dat :) Heb je een rechtsbijstandverzekering??

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:22

Ik zou echt nooit foto's bestellen waarvan ik het eindresultaat (de nabewerking) nog niet gezien heb. :n :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:22

Limoen schreef:
TS, wanneer was de shoot nou?
Heeft de fotograaf wel de kans gehad om de foto's te bewerken.

En dat je noemt hoelang ze ermee bezig was heeft volgens mij geen toegevoegde waarde, dat is zoeken naar de "negatieve punten".

Dat het contact moeizaam gaat is wel lastig inderdaad.

De shoot was 16/10 en de foto's zijn (na erachter vragen) ontvangen op 1/11.
Dat laatste zou mij trouwens niet eens storen, als ze er niet zo 300% zeker van was geweest dat het max. 3 dagen zou duren ;) (en vanwege het eerdere moeizame contact kon je er dus niks op plakken wanneer het zou gaan gebeuren).

Dat ik over hoelang ze bezig was bezig ben ( :+ ) is gewoon omdat ze het zelf zo geweldig vond. Heb meermaals gehoord hoe super het was om 4 paarden in 3u tijd te kunnen doen, hoe geweldig de paarden meewerkten en hoe goed ze waren opgevoed. Erg leuk allemaal natuurlijk ;) Maar als je dan achteraf de foto's ziet had ik er geen probleem mee gehad moest ze er een uur of 2 langer de tijd voor hebben genomen. En omdat iemand de opmerking maakte dat € 250 voor 3u werken helemaal niet veel is ... :Y) ;)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:26

Zo'n fotoshoot kan je niet vergelijken met uurloon. Een fotografe heeft natuurlijk niet elk uur een fotoshoot he ;)

Stuur haar gewoon een duidelijke mail dat je graag de uiteindelijke, bewerkte foto's wilt zien.

Ik vind het erg vaag allemaal, het lijkt me dat dit topic ook niet nodig is. Het heeft je tot nu toe niets geholpen en dat zal het ook niet doen. Je moet er toch met de fotografe uitkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:39

Ik kan me aan de andere kant ook best voorstellen dat de fotograaf van je vraagt om een selectie te maken, voordat ze met uitgebreid bewerken aan de slag gaat.

Ik laat ook alleen bewerkte voorproefjes zien van foto's waarvan ik weet dat ze ook besteld zullen worden. Anders heb je die tijd, die je in het bewerken stopt, weggegooid, omdat de foto nooit gebruikt wordt.
Klanten hebben in mijn ervaring anders namelijk snel de neiging om gelijk 40 foto nummers te roepen die ze allemaal bewerkt willen zien. En in mijn fotoshoot prijs berekening zit die extra tijd gewoon niet inbegrepen. Als ik dat wel zou rekenen, zou m'n shoot natuurlijk duurder worden. Omdat je als fotograaf dan veel extra uren werk kwijt bent per shoot.

Dus ik zou als ik jou was gewoon een selectie doorgeven van de foto's die je in een normale situatie zou bestellen.
En vertellen dat dit je selectie zou worden voor je bestelling, maar dat je de daadwerkelijke bestelling pas plaatst op het moment dat de bewerkte voorproefjes goedgekeurd zijn.

Dat lijkt me heel normaal. En realistisch ;)