De Bijbel (gesprekstopic)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:57

robeer schreef:
Vraagje.
Als ik naast GOD geen andere goden mag dienen, mag ik dan het christelijk geloof wel combineren met het Bhoeddisme?

Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben... Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God..." (Exodus 20:3-5)
dus het antwoord is nee

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:58

Moll schreef:
Brainless schreef:
Het is het beeld, dat Jezus geleden heeft voor al onze zonden.
Een teken van absoluut houden van, hij gaf zijn leven voor onze zonden.

begrijp ik, echter zie ik niet in dat je dan het kruis als religieus onderdeel moet worden gezien, het is immers iets wat niks te maken heeft met het goddelijke, voorbeeld als ze jezus hadden verhangen hadden we dan allemaal een strop in de kerk gehad?

Tja dat weet ik ook niet... mss wel.
Als hij gedood was door een paard, had er mss wel een mooi paard gehangen.

Faux

Moll schreef:
robeer schreef:
Vraagje.
Als ik naast GOD geen andere goden mag dienen, mag ik dan het christelijk geloof wel combineren met het Bhoeddisme?

Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben... Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God..." (Exodus 20:3-5)
dus het antwoord is nee

Siddhartha Gautama Boeddha is geen god. :) Hij was een spiritueel leider.
Laatst bijgewerkt door Faux op 04-11-10 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Faux schreef:
robeer schreef:
Vraagje.

Boeddha is geen god hé. ;) Hoe zou je het willen combineren? Daar ben ik wel benieuwd naar! Ik doe het zelf ook hoor, haha. Ik geloof niet in 1 religie, sterker nog, ik geloof niet in religie at all. Ik geloof in God in brede zin, zeg ik altijd maar. :D

Wat kunnen we zoal tot afgoden maken? Een paar voorbeelden:

je werk,
je hobby's,
je bezit,
je gezondheid,
een bepaald persoon die je kritiekloos navolgt,
iets waar je aan verslaafd bent,
horoscopen,
alles wat raakvlakken heeft met occultisme
Laatst bijgewerkt door Moll op 04-11-10 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Faux

Re: De Bijbel (gesprekstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:59

Ja dat zijn dan dingen die je zelf tot 'afgod' maakt. :) Maar dat maakt die dingen nog geen goden.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:01

oke ik ga me er toch maar eens mee bemoeien (mezelf nog zo beloofd het niet te doen :Y) )
robeer schreef:
Vraagje.

Nee, naar wat ik uit de Bijbel haal niet.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:02

Sneeuwmaan schreef:
Wat ik bijzonder vind is dat het in de bijbel gaat over liefde voor de mensen om je heen. Zelfs al zou het zijn om de massa te handelen(waar ik het niet mee eens ben), dan nog vind ik de boodschap mooi.

Vroeger had de massa vaak geen idee van de wereld om hen heen. De gewone burger leerde niet of nauwelijks. Veel mensen waren ook niet in staat om voor zichzelf te denken, door gebrek aan educatie. Zo was de tijd toen nog niet. Ik merk het nu nog wel, ik werk soms met oudere mensen en wat de dominee verteld is waar. Dat is hun houvast, zo hebben ze hun hele leven geleefd. Tegenwoordig kan (bijna) iedereen lezen en nadenken voor zichzelf. Ik vind dat je dingen in hun tijdsperspectief moet zien.

Zou het feit dat de massa vroeger 'dommer' was misschien een van de redenen zijn dat het geloof aan het afbrokkelen is? Mensen gaan nadenken en zien dat er dingen (onder het mom van geloof) gebeuren en gebeurd zijn die echt niet door de beugel kunnen. Denk aan de kruisridders die in opdracht van de paus op rooftochten gingen. Ik ben ook van mening dat de bijbel er is om in vroeger tijden diende om de massa onder de duim te houden en schrik aan te jagen. Ook werden zo dingen verklaart waar later een wetenschappelijek onderbouwing voor kwam. Dit zie ik overigens los van het wel of niet bestaan van god. Voor mij persoonlijk is de bijbel een van de eerste wetboeken maar niet meer relevant sinds de scheiding van kerk en staat.

Ik hoop dat ik met mijn mening niemand kwets, dat is absoluut mijn bedoeling niet.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:04

Moll schreef:
Nee zeker niet. Er waren vele andere godsdiensten voor het Jodendom/Christendom.

Vooral het Christendom heeft heel veel plaatselijke gebruiken, vieringen en heiligen overgenomen van andere godsdiensten opdat het beter overgenomen zou worden door de bevolking.

dat klopt en dat is gedaan door Constantijn, om zo de massa in 1 richting te krijgen, daarom is de viering van de geboorte van jezus dus niet op de dag van zijn geboorte.

er staat ook nergens in de bijbel een opdracht om deze dagen te vieren. Maar om eerlijk te zijn vind ik het persoonlijk wel fijn om er bij stil te staan, en daarom vier ik ze wel.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:05

Moll schreef:
robeer schreef:
Vraagje.

dus het antwoord is nee

Het Boeddhisme kent geen goden. Het Boeddishme gaat uit van geen kwaad berokenen, niet kwaad denken en niet kwaad spreken. Maw, een goed mens zijn en dan zul je verlicht raken. Boeddha was een sterveling die als eerste verlicht raakte. Er is dus geen sprake van een of meerdere goden. In mijn ogen mag het dan dus wel.

LadyMadonna

Re: De Bijbel (gesprekstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:08

Over dat het christendom het eerste geloof zou zijn.... Vergeet de romeinen, grieken en barbaren niet, die hadden allemaal hun eigen geloven, met meerdere goden. Geloven die IMO écht gevoedt werden door liefde, en niet door angst. Want het christendom vind ik gebaseert op angst (als je niet doet wat God wil, kom je in de hel).

Ach, als we 2000 jr geleden niet Constantius op de troon hadden gehad, had het allemaal misschien heel anders geweest :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:10

Sneeuwmaan schreef:
Wat ik bijzonder vind is dat het in de bijbel gaat over liefde voor de mensen om je heen. Zelfs al zou het zijn om de massa te handelen(waar ik het niet mee eens ben), dan nog vind ik de boodschap mooi.

De Bijbel is niet alleen maar mooi. Er staan ook zeer schokkende verhalen in. Lees het verhaal van Sodom en Gomorra maar eens.... Dat gaat niet over liefde. Dat gaat over wraak en straf. (lees het stukje maar waar Lot zijn dochters aanbied opdat de lieden die komen voor de engelen aan zijn deur hen kan verkrachten en niet de engelen...

Ook ik wil niemand op de tenen trappen. Haal uit de Bijbel wat je wil. Volg hem letterlijk of zie het symbolisch. Maar zeg niet dat het louter mooie troostende teksten in staan en het alleen over liefde gaat.

Het nieuwe testament is een zeker een stuk beter.....

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:11

robeer schreef:
Moll schreef:
dus het antwoord is nee

Het Boeddhisme kent geen goden. Het Boeddishme gaat uit van geen kwaad berokenen, niet kwaad denken en niet kwaad spreken. Maw, een goed mens zijn en dan zul je verlicht raken. Boeddha was een sterveling die als eerste verlicht raakte. Er is dus geen sprake van een of meerdere goden. In mijn ogen mag het dan dus wel.

ook voor jou,

je werk,
je hobby's,
je bezit,
je gezondheid,
horoscopen,

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:12

stef schreef:
Ach, als we 2000 jr geleden niet Constantius op de troon hadden gehad, had het allemaal misschien heel anders geweest :j

De concilie van Nicea was in 325. na Christus ;)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 04-11-10 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

robeer

stef schreef:
Over dat het christendom het eerste geloof zou zijn.... Vergeet de romeinen, grieken en barbaren niet, die hadden allemaal hun eigen geloven, met meerdere goden. Geloven die IMO écht gevoedt werden door liefde, en niet door angst. Want het christendom vind ik gebaseert op angst (als je niet doet wat God wil, kom je in de hel).

Ik heb een documentaire gezien (weet echt niet meer welke, sorry geen bronverwijzing) die ging over Jezus en andere predikende tijdsgenoten. De conclusie was feitelijk dat Jezus de beste 'vertegenwoordiger' was en dat daarom het Christendom zo enorm uit kon groeien. Als zijn tijdsgenoten even goed hadden kunnen praten, hadden we nu waarschijnlijk een ander boek gehad waar de godsdienst aan werd beleden.

verootjoo

Moll schreef:
Faux schreef:
Ik weet zeker dat de bijbel nooit te begrijpen valt als je hem puur op je verstand leest. :) Het gaat om gevoel, en om zoveel meer. Met alleen verstandelijk geneuzel zul je God nooit kennen.

je zal god nooit kennen want god bestaat niet en als god wel bestaat waar is hij bang voor dan, dat hij met nadruk zegt dat hij de eenige god is die je mag aanbidden, zijn er meer dan?

en WEER haal je teksten uit zijn context. God zegt in de 10 geboden idd dat je geen andere God mag dienen. Later in de Bijbel vertelt Jezus dat er valse profeten zullen komen, die zich voordoen als God, maar niet het goede doen. Daar moet je voor waken, om niet mee te gaan met de verkeerde. God stelt zo'n regel niet omdat hij narcistisch zou zijn :roll:

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:15

robeer schreef:
Ik heb een documentaire gezien (weet echt niet meer welke, sorry geen bronverwijzing) die ging over Jezus en andere predikende tijdsgenoten. De conclusie was feitelijk dat Jezus de beste 'vertegenwoordiger' was en dat daarom het Christendom zo enorm uit kon groeien. Als zijn tijdsgenoten even goed hadden kunnen praten, hadden we nu waarschijnlijk een ander boek gehad waar de godsdienst aan werd beleden.

O, dat vindt ik heel geloofwaardig :j

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:16

Citaat:
ook voor jou,

je werk,
je hobby's,
je bezit,
je gezondheid,
horoscopen,

Ik geloof dat ik je hier niet helemaal begrijp.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:17

NatasjavE schreef:
robeer schreef:

O, dat vindt ik heel geloofwaardig :j

Het was geschiedkundig en wetenschappelijk onderbouwt. Waarom niet geloven in de wetenschap maar wel in de bijbel?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:21

robeer schreef:
Het was geschiedkundig en wetenschappelijk onderbouwt. Waarom niet geloven in de wetenschap maar wel in de bijbel?

Ik geloof absoluut in de wetenschap.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:22

NatasjavE schreef:
stef schreef:

De concilie van Nicea was in 325. na Christus ;)

ok, 1675 jaar geleden dan ;)

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:27

NatasjavE schreef:
robeer schreef:

Ik geloof absoluut in de wetenschap.

Bijt dat elkaar niet? Hoe verhoudt de evolutietheorie zich dan tot het scheppingsverhaal?
Deze vraag is overigens niet ullig bedoelt hoor. Ben gewoon benieuwd naar hoe je daar dan over denkt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:28

robeer schreef:
Bijt dat elkaar niet? Hoe verhoudt de evolutietheorie zich dan tot het scheppingsverhaal?
Deze vraag is overigens niet ullig bedoelt hoor. Ben gewoon benieuwd naar hoe je daar dan over denkt.

Voor mij bijt dat elkaar. Ik ben een Atheïst.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:30

robeer schreef:
Zou het feit dat de massa vroeger 'dommer' was misschien een van de redenen zijn dat het geloof aan het afbrokkelen is?
ik denk niet dat de laatste eeuw ineens de intelligentie van de mens gestegen is. Ik denk wel dat de mens zichzelf als een hyperintelligent en allesbevattend wezen is gaan zien. Ik denk dat naarmate het zelfvertrouwen gestegen is, mensen er moeite mee gekregen hebben vertrouwen te leggen in iets wat buiten zichzelf ligt. Als onze intelligentie en vermogens een maaksel of gave van God zijn, maakt dat ons als mens een stukje minder geweldig. Die stap terug, is denk ik waar de samenleving van nu moeite mee heeft.

Citaat:
Mensen gaan nadenken en zien dat er dingen (onder het mom van geloof) gebeuren en gebeurd zijn die echt niet door de beugel kunnen. Denk aan de kruisridders die in opdracht van de paus op rooftochten gingen.

Ik denk dat je deze dingen eerder aan de mensen toe kan schrijven dan aan God. God heeft nergens gezegd dat we ten strijde moeten trekken om mensen de keuze te geven tussen dood en geloof te geven. De paus... sja ik weet eigenlijk ook niet wat die te zeggen heeft, maar ook de paus is maar een mens. Persoonlijk kan ik me best boos maken om mensen die Gods boodschap misbruiken voor hun eigen gewin.

Citaat:
Ik ben ook van mening dat de bijbel er is om in vroeger tijden diende om de massa onder de duim te houden en schrik aan te jagen. Ook werden zo dingen verklaart waar later een wetenschappelijek onderbouwing voor kwam. Dit zie ik overigens los van het wel of niet bestaan van god. Voor mij persoonlijk is de bijbel een van de eerste wetboeken maar niet meer relevant sinds de scheiding van kerk en staat.

Ik haal veel meer uit de bijbel dan wetten... Misschien is de bijbel vroeger wel voor deze dingen MISbruikt. Maar dat maakt de boodschap die de bijbel te bieden heeft niet minder waardevol.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:31

voor God is 1 dag als 1000 jaar.... moet er ook ergens in staan..
Ik lees zelf niet veel de Bijbel, maar ben wel gelovig en gelovig opgevoed..
maar ik hou er meer van naar mijn vader te luisteren.. die het veel leuker kan vertellen
en mij alles kan uitleggen waar ik tegen aan loop.
Ook staat er dat de aardbol zelf.. er al was.. dus ik geloof best dat de aardbol een paar miljoen jaar oud kan zijn.
als je verder leest en goed oplet.. komt er ergens ook te staan dat noach.. of 1 van die personen (zal even mijn vader vragen wie nou precies)
een reusachtig beest zag.. dat moet dan wel een dinosaurus geweest zijn.. wat een olifant een maar een paar meter groter.
Dat de mensen vroeger veel ouder werder zoals abraham met zijn paar 100 jaar (miss was dat niet een van je vragen, maar daar lopen ook veel mensen tegenop)
kwam omdat de zuurstof vroeger veel rijker was.. waardoor mensen en dieren veel en veel langer konden leven.
Die is op het wetenschappelijke gebied bewezen.. vandaar dat de (hagedissen) dinosaurussen zo groot werden.. ;)

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:33

NatasjavE schreef:
robeer schreef:

Voor mij bijt dat elkaar. Ik ben een Atheïst.

Oké. Geloof dat ik je eerdere reactie verkeerd geintepreteerd had. Ik ben namelijk ook van mening dat de evolutietheorie en het scheppingsverhaal elkaar bijten. Wel met die verstande dat de evolutietheorie harde wetenschappelije bewijzen kent en het scheppingsverhaal enkel vanuit de overlevering (bijbel) komt.