Paranormaal. Wat is waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fresco1234

Re: Paranormaal. Wat is waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:59

ik ga nu iedereen vragen om ontopic te blijven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:00

als de discussie je niet aan staat kan je dan zelf niet in mee lees stand gaan? :? Er is gewoon een boeiende neven-discussie ontstaan met respect voor elkaar. :?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:02

fresco1234 schreef:
ik ga nu iedereen vragen om ontopic te blijven.
Ik ben blij dat je het nu aan iedereen vraagt in plaats van alleen aan mij, maar ik denk dat we helemaal niet zo offtopic discussieren. Zijdelings gaat het nog steeds over waar of niet waar, wel of niet geloven. Het is denk ik een erg moeilijk onderwerp om precies ontopic te blijven :).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:07

Ayasha schreef:
Jawel, dat mag je wel. Ik vind het echter opdringen als je zegt dat iemand beperkt ontwikkeld is omdat die het niet zo voelt/ervaart. Dan ontneem je andermans recht nl tot het uiten van die mening. Snap je? :)

nombrado: jawel maar je mag een ander niet "veroordelen" omdat die die ervaring niet heeft door te zeggen dat die nog "lessen te leren heeft" bv.

Het bovenste heb ik nergens teruggelezen
ik zie het meer als een bewustzijnsles, daarbij is de een misschien verder dan de ander, dat wil nooit zeggen dat een ander "minder' waard is. Daar mag de wereld eens vanaf.
Ik zie iedereen als gelijke, waarin er een ontwikkeling bij de ene anders gaat dan bij de ander. en dat is goed.
lessen leren doet iedereen, elke dag, daar is niks mis mee.
Ik zie lessen, voor mij nog dagelijks, als heel waardevol en soms reuze confronterend. Die lessen maken je voor wie je nu bent.
Sommige hebben lessen nodig, waar ze vaak hun neus stoten, daar is niks goeds of slechts aan.
Wel dat ze meer naar hun eigen gevoel mogen gaan luisteren, van wat goed is voor hen op dat moment.
Iedereen leert dus lessen............zo ook ik........

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:10

nombrado schreef:
Ayasha schreef:
Je kan wel degelijk iemand een mening opdringen door te blijven drammen "IK WIL DAT JE HET GELOOFD GVD!" maar dan subtieler zeg ma. :+
Als je gelooft in jezelf en je eigen kracht en waarheid, kan je een mening niet opgedrongen krijgen door een ander.
Als dat wel gebeurd of je hebt een gevoel dat dit gebeurd, zit er vermoedelijk in jezelf nog een stukje dat gevoelig is voor manipulatie, en mag je daar een les uit halen.
lessen of fouten of foute keuzes is helemaal niet erg /of slecht. het gaat erom dat je ervan leert.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:38

Kiwipitje schreef:
nombrado schreef:
Als je gelooft in jezelf en je eigen kracht en waarheid, kan je een mening niet opgedrongen krijgen door een ander.
Als dat wel gebeurd of je hebt een gevoel dat dit gebeurd, zit er vermoedelijk in jezelf nog een stukje dat gevoelig is voor manipulatie, en mag je daar een les uit halen.
lessen of fouten of foute keuzes is helemaal niet erg /of slecht. het gaat erom dat je ervan leert.

voel je je door deze text opgedrongen?

hoe heb je dat , als je een boek leest, of een studie met lesboeken?
voel je je dan op opgedrongen?

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:44

nombrado schreef:
nombrado schreef:

voel je je door deze text opgedrongen?

hoe heb je dat , als je een boek leest, of een studie met lesboeken?
voel je je dan op opgedrongen?
Bovenstaande tekst vind ik erg belerend en een beetje neerbuigend overkomen. En natuurlijk voel ik me niet opgedrongen als ik een boek lees. Ik zou niet weten waarom en al helemaal niet hoe!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:17

ik zou niet weten, hoe ik die text anders zou kunnen omschrijven :D
zo heb ik de text nl gelezen in een boek, wat mij niet belerend overkwam, maar mijn gevoel zij, dit klopt met mijn beleving.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:57

Citaat:
Heb je een voorbeeld van een absolute waarheid?

Als je op aarde een appel vasthoudt,
op een hoogte van bv. één meter boven de grond,
en vervolgens de appel loslaat, dan valt de appel naar de grond.

Dat is een voorbeeld van een absolute waarheid.
Of je dit experiment nu 10, 100, of 1.000.000 keer doet,
het resultaat blijft altijd hetzelfde.

Doe je het experiment in een luchtledige ruimte,
dan is de valversnelling gemiddeld gelijk aan 9.81 m/s.
Gemiddeld, want de versnelling is iets kleiner aan de evenaar (9,79 m/s),
en iets groter aan de polen (9,83 m/s).

Ook dat zijn absolute waarheden.
Je kunt deze experimenten een oneindig aantal keren herhalen,
telkens worden dezelfde waardes gemeten.

Maw, de absolute waarheid bestaat wel degelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:03

Denk je dat dat het enige is dat waarheid kan zijn BB? :) (gewoon interesse overigens, niet bedoelt als kritische vraag oid) Wat is jouw visie op "ieder heeft zijn eigen waarheid"? Kan je je voorstellen wat daar mee bedoelt wordt? (of je het er nu mee eens bent of niet even daar gelaten bij die laatste vraag)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:12

Ik heb geen 9 pagina's doorgelezen dus van er een beetje middenin. De eerste pagina vond ik al best naar op te lezen.

"Opmerkingen zoals fotohealings zijn onzin e.d. vind ik zeer respectloos naar mensen die hier wel goede ervaringen mee hebben/ in geloven.

Wil je heel graag jouw ervaring delen zeg dan gewoon dat je in dat onderwerp niet geloofd. Zo voorkom je dat je een andere bokker tegen het hoofd stoot. Zo dat is er even uit."

Verder ben ik al langer bekend met het paranormale. Zelf kan ik niets in deze zin behalve mezelf soms op weg helpen. Zo geloof ik in de kracht van stenen, gebruik ik mijn elfenkaarten om vragen of onzekerheden uit de weg te ruimen en leg ik soms tarot. Pendelen vind ik ook interessant en zeker readings (van afstand of niet) boeien mij.

Waar ik zelf in geloof is dat alles om energie draait. Meteen een reden waarom ik wel in fotoreadings geloof. Ik denk namelijk dat zodra de foto genomen is er een bepaalde energie in achterblijft. Digitaal of niet. Imo straalt het onderwerp informatie uit en zijn er sommige mensen die het kunnen oppikken.Net als symbolische voorwerpen in conflict kunnen komen met jouw energie. (dit is iets wat ik echt heb meegemaakt) . Uiteraard, naar mijn mening, denk ik wel dat als een reading in het echt gebeurd waar je bij staat het voor de paranormaal begaafde makkelijker word om de informatie uit je energie te halen..

Dus de discussie wat is waar en wat is niet waar is voor ieder individu verschillend en hangt af van hun ervaringen. Daarnaast om toch op de discussie van deze pagina in te haken. Wetenschappelijke absolute waarheid is er inderdaad, paranormale absolute waarheid niet. Dit omdat het niet gemeten kan worden en er dus geen rapportage aan vast geknoopt kan worden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:16

:j
En ondanks dat ik er zelfs een goede ervaring mee heb :P vind ik fotoreadings moeilijk te begrijpen....
Vooral wanneer een foto via mail wordt verstuurd?!?!? Dan zou je toch zeggen dat er geen 'energie' van de persoon/dier in kan zitten?!?

Volgens mij is het zo dat o.a. bij de indianen er daarom geen foto's van de personen gemaakt mogen worden (omdat je dat iets van ze wegneemt?!)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:17

Ayasha schreef:
We houden er allemaal onze eigen waarheid op na, de dingen die ik vertel zijn mijn waarheid... Jij kan exact hetzelfde meemaken, het anders ervaren... Dat is dan jouw waarheid... Die twee hoeven niet hetzelfde te zijn ondanks dat het om dezelfde situaties gaat... :) Maar voor mij is het waarheid als ik zeg dat ik alcohol verschrikkelijk vind smaken terwijl jij bv kan zeggen "ik vind het heerlijk smaken" en dat is voor jou ook de waarheid. :)
Dus ieder heeft zijn waarheid. ;)

Het idee dat iedereen zijn eigen waarheid heeft,
maw dat er meerdere 'waarheden' zouden bestaan,
is een logische denkfout.

De uitspraak "Ayasha vindt alcohol verschrikkelijk smaken" is de waarheid.
Waarom ?
Omdat Ayasha 10 keer, 100 keer, of 100.000 keer een glas alcoholische drank
kan proeven, en ze het telkens weer verschrikkelijk zal vinden.
Alleen, even opletten, de uitspraak "Ayasha vindt alcohol verschrikkelijk smaken"
is geen kwalificatie van alcohol, maar wel een kwalificatie van Ayasha.

De uitspraak "Een ander persoon vindt alcohol heerlijk smaken" is de waarheid.
Waarom ?
Omdat er inderdaad genoeg andere personen rond huppelen die alcohol lekker vinden.
Alleen, ook deze uitspraak is geen kwalificatie van alcohol, maar wél van andere personen.

Dat A alcohol wél, en B alcohol niet lekker vindt,
betekent niet dat er omtrent alcohol verschillende 'waarheden' bestaan.
Het betekent wel dat A en B een verschilllende smaak hebben.

Met welke uitspraak kun je nu, nav deze redenering,
de waarheid omtrent de smaak alcohol formuleren ?
Door te zeggen :
"De smaak van alcohol wordt door verschillende mensen verschillend geapprecieerd".
Ook dat is weer de enige, absolute waarheid.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:30

Ik denk dat je veel aan de discussie toe kunt voegen door tenminste de laatste paar pagina's door te lezen Verography. Dat is het minste wat je kunt doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:34

BB: ik vind jouw manier van uitleggen erg leuk en interessant om te lezen.
Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik nog 1 situatie voor je heb waarover ik graag een andere visie zou willen. Gezien jij erg helder bent in je uitleg dus volgende vraag aan jou...

Hier op bokt lees je vele verhalen over relaties die uit gaan enz. De bekende "een kant van het verhaal". Vaak als er ruzie's zijn of gewoon "conflicten" zul je zien dat de verschillende partijen een ander verhaal hebben ondanks dat het om het zelfde conflict gaat. Voor hun is hetgeen zei vertellen "waarheid" (als we bv even denken aan mensen die reageren op geroddel en die dan "de waarheid" willen vertellen aan de mensen die de roddels gehoord hebben, is ook zo'n situatie) maar toch verschillen die "waarheden" van elkaar.... Hoe zie jij dat? :)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:38

Citaat:
Opmerkingen zoals fotohealings zijn onzin e.d. vind ik zeer respectloos naar mensen die hier wel goede ervaringen mee hebben/ in geloven.

Ik zou niet weten waarom.
Fotohealings zijn complete onzin,
en wel omdat herhaaldelijk bewezen is dat telepathie niet werkt,
laat staan genezen via telepathie.
Best mogelijk dat jij er in gelooft, en voor alle duidelijkheid dat is ook je goed recht,
maar geloof heeft niets met feiten te maken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:52

BigBen schreef:
Citaat:
Opmerkingen zoals fotohealings zijn onzin e.d. vind ik zeer respectloos naar mensen die hier wel goede ervaringen mee hebben/ in geloven.

Ik zou niet weten waarom.
Fotohealings zijn complete onzin,
en wel omdat herhaaldelijk bewezen is dat telepathie niet werkt,
laat staan genezen via telepathie.
Best mogelijk dat jij er in gelooft, en voor alle duidelijkheid dat is ook je goed recht,
maar geloof heeft niets met feiten te maken.

vind jij BB
fotohealing vind JIJ complete onzin.
ik neem aan dat er wel degelijk voorbeelden zijn van mensen die dit hebben laten doen, en verandering zagen bij hun dier.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:54

Nou blijkbaar is bewezen dat telepathie niet werkt en ís een fotohealing daarom onzin. Ik weet verder niet of dit bewezen is of niet (ben hier wel erg benieuwd naar BB!).

Dat mensen veranderingen zien bij hun dier komt omdat ze het WILLEN geloven. Is er ooit een onderzoek gedaan hiernaar? En dan een onderzoek met een testgroep? Is daarvan iets te vinden op internet of kan iemand dit onderzoek in het kort uitleggen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:59

Ik moet zeggen dat de bronnen die BB aan haalde vrij oud waren. :) Er zijn onderhand wel degelijk positieve onderzoeken ivm telepathie. Maar kan ze nu even niet opzoeken (vanavond pas) dus als iemand voor mij tijd heeft... :)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:01

Juist BB en daar ga jij de fout in. Je geeft aan dat het complete onzin is. Waardoor dat indirect een belediging naar mij toe is. Ben overigens niet beledigd hoor :) . Waarom? Omdat je dus refereert dat wat ik geloof onzin is. Ook al zeg je erna dat het mij goed recht is. Als je zegt dat je dat vind, dan is dat jouw mening (en dus geen bedachte feit) en met jouw mening kan ik leven, want ieder heeft het recht op een eigen mening.

Je kan dan beter zeggen. "Ik vind het complete onzin" en dan je mening met het wetenschappelijke verhaal onderbouwen.

Het wetenschappelijk meten vind ik namelijk erg raar, want hoe denken ze telepathie te meten?

Overigens vind ik dat healen via foto ook wel ver gaat, maar iets vertellen over het onderwerp op de foto kan nog best veel opheldering brengen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:03

Inderdaad. Hoe denken ze dat te meten? Maar als het niet gemeten kan worden? Hoe weet je dan dat het echt bestaat?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:03

Tussen de regels door lees je toch, dat sommige zich uitdrukken "in de volksmond".
En dat BigBen alles heel letterlijk neemt, en uitlegt!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:05

Hoe bedoel je dat zo TF (het inde volksmond gebeuren).

Kiwipitje, dat weet je ook niet. Zoiets weet je pas (of geloof je pas) nadat je er een ervaring mee heb op gedaan. Voor mij bestaat het paranormale wereldje. Voor anderen ben ik gewoon zweverig bezig op dat moment :) .

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:14

Ik bedoel dat stukje over de waarheid, ik zie dat als een soort van uitdrukking, bij wijze van...Mensen drukken zich soms uit zonder dat letterlijk zo te bedoelen.
En BigBen neemt het letterlijk. Moet wel zeggen dat BigBen het wetenschappelijk gezien wel op een rijtje heeft ;)

Dus ik denk ook dat het woord "paranormaal" vaak misbruikt word, of verward word met het "aanvoelen" van stemmingen, personen enz

Maar ook BigBen kan NIET zeggen of paranormaal onmogelijk is.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:16

Maar ik vind mensen die stemmingen goed aanvoelen (zoals mijn broertje, die heeft dit héél erg sterk) niet paranormaal begaafd. Zij zijn alleen erg gevoelig voor de emoties van andere mensen.